پارس ناز پورتال

چرا خانم ها در دوران پریود بی حوصله می شوند؟

مجموعه : بهداشت زنان
چرا خانم ها در دوران پریود بی حوصله می شوند؟

چرا خانم ها در دوران پریود بی حوصله می شوند؟ 

خانمها در دوران پریود با تغییرات خلق و خو همراه هستند. آنها بی حوصله می شوند و طبق معمول دراین مواقع نباید با انها بحث نمود. هرماه برای خانم‌ها بـه دو قسمت تقسیم می شود؛ دوهفته‌اي کـه حال‌شان خوب اسـت و دوهفته‌اي کـه بی‌حوصله و بی حال هستند! البته شدت این موضوع در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد.

 

با این حال اغلب خانم‌ها از یک هفته مانده بـه قاعدگی‌شان تغییرات خلق‌وخو، درد‌هاي سینه، درد زیر شکم، سردرد و… را تجربه می کنند.

 

مقصر اصلی پروژسترون اسـت
«PMS» مخفف «Premenstrual Syndrome»یا همان «سندروم پیش از قاعدگی» اسـت؛ یعنی تمام اتفاقاتیکه در دوهفته دوم سیکل قاعدگی «از ۱۵ روزبعد از نخستین روز خون ریزی» رخ می دهد.

 

این اتفاقات طبق معمول بـه‌دلیل تغییرات هورمونی در بدن روی میدهند و بیشتر از همه ی عامل آن هورمون پروژسترون اسـت. پروژسترون و استروژن هردو از هورمون‌هاي زنانه هستند کـه در بدن باهم بـه حالت تعادل کار می کنند. بالا و پایین رفتن این هورمون‌ها نشان دهنده تخمک‌گذاری و بعد عدم بارداری و عادت‌ماهانه اسـت.

 

هورمون استروژن در ابتدای سیکل بالا می رود سپس از نیمه سیکل کـه فولیکول پاره شده و تخمک آزاد می شود ماده‌اي بنام جسم زرد ایجاد میشود کـه تولیدکننده پروژسترون اسـت. پروژسترون رحم رابه حالت ترشحی در می‌آورد تا بعداً اگر بارداری اتفاق افتاد جنین بتواند بـه‌اسانی در رحم جای گزین شود و لانه‌گزینی کند.

 

کدام دارو مناسب شماست
برای اصلاح این سندروم و علائم آن پیشنهادات زیادی شده اسـت، یکی از داروهایی کـه دراین زمینه استفاده میشود داروی گیاهی «ویتاگنوس» اسـت. داروی دیگر «سوپرمیکس» یا روغن گل مغربی اسـت.استفاده از ویتامین E نیز بـه برخی افراد توصیه می شود؛ بـه‌خصوص مصرف هم زمان سوپرمیکس و ویتامین E در کاهش دردهای سینه بسیار موثر اسـت. برای بعضی افراد نیز جهت رفع حالت ورم داروی «اسپیرونولاکتون» توصیه میشود.

 

این دارو مدر اسـت و باعث کاهش ادم پاها، اندام‌ها و حتی مغز میشود. افرادی کـه دچار افسردگی شدید می شوند متاسفانه گاهی اوقات ممکن اسـت وادار باشند از داروهای ارام بخش مثل فلوکستین استفاده کنند.داروهای دیگری هم برای کاهش علائم PMS ذکر شده‌اند مثل «بروموکریپتین» یا داروهای تقویتی گیاهی دیگر کـه از رازیانه گرفته می شوند.

 

طب سنتی چـه پیشنهادی دارد
* افرادی کـه مزاج سرد و خشک یا گرم و خشک دارند، بیشتر دچار درد و اختلال‌هاي دوران قاعدگی می شوند کـه با اصلاح مزاج، میزان دردها کاهش مییابد. برای مثال افرادی کـه مزاج گرم و خشک دارند، می توانند با مصرف دم کرده ترکیبات زیره و انیسون از اثرات ضداسپاسم و ضددرد آن بهره ببرند.

 

افرادی کـه مزاج سرد و خشک دارند هم می توانند با مصرف دمنوش گل‌گاوزبان درد خودرا کاهش دهند.

 

* خوردن غذاهایی با طبع سرد مثل ماست یا کاهو ممکن اسـت درد شکم را در قاعدگی افزایش دهد. درمقابل آن، خوردن خوراکی‌هاي بـه اصطلاح گرم مانند خرما یا نان‌هاي سبوس‌دار مانند نان جو میتواند دردها رابه میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

 

* زنجبیل در التیام درد قاعدگی مانند اسیدفولیک و ایبوپروفن عمل میکند! اگرهم بـه طعم آن علاقه‌اي ندارید، می توانید از کپسول‌هاي زنجبیل استفاده کنید.

 

* دمکرده بابونه، سنبل‌الطیب، گل‌گاوزبان، تمشک و سرخ‌ولیک در کاهش درد عادت‌ماهانه و ایجاد آرامش بسیار موثر هستند. هریک از این دمکرده‌ها را میتوانید بصورت جداگانه یا مخلوط تهیه کنید و بـه دلخواه در زمان عادت ماهانه مصرف کنید.

 

* برای کاهش دردهای زیرشکم باید چهار تا پنج روز قبل از شروع عادت ماهانه، روزانه دو نوبت بطور موضعی روغن بابونه را زیر ناف خود ماساژ ملایم دهید، اما انجام اینکار در دوران عادت ماهانه توصیه نمی شود.

 

* ماساژ زیر ناف با روغن زنجبیل در اوقاتی کـه خون ریزی طبیعی و همراه با درد اسـت، در کاهش علائم قاعدگی موثر اسـت.

 

* از عرق رازیانه و بومادران استفاده کنید، بـه‌خصوص اگر درد همراه با خون ریزی زیاد باشد باید از هفت روز قبل، صبح‌ها یک استکان عرق رازیانه رقیق ‌شده با آب و یک استکان عرق بومادران رقیق ‌شده با آب میل کنید. در روزهای دوم و سوم عادت ماهانه هم میتوانید اینکار را ادامه دهید.

 

*یک دوم قاشق غذاخوری سنبل‌الطیب، یک قاشق مرباخوری گل‌گاوزبان و یک قاشق مرباخوری بادرنجبویه رابا هم مخلوط و دم کرده ودر فواصل دو دوره یا در ایام عادت ماهانه میل کنید. این نوشیدنی باعث کاهش استرس، خشم و دردهای قاعدگی می شود.

 

* اگر پیش از آغاز خون ریزی احساس درد می کنید، سه قاشق غذاخوری زرشک پلویی را دریک لیوان آب بـه مدت یک دقیقه جوشانده و محلول صاف شده آنرا پس از ۱۰دقیقه دم کردن، میل کنید. بعد از ۱۰ساعت هم می توانید بار دیگر از این محلول بنوشید.

 

* افرادی کـه خون ریزی‌شان بـه صورت لکه‌‌بینی اسـت، میتوانند برای کاهش درد خود از دمکرده گل‌گاوزبان استفاده کنند. برای این منظور باید ۱۰گرم گل‌گاوزبان رابه همراه یک شماره لیمو عمانی و دو لیوان آب بجوشانید تا زمانی کـه تنها یک لیوان از محلول باقی بماند، سپس آنرا از صافی رد کرده و بنوشید.

 

* مصرف روزانه یک لیوان چای‌ دارچین همراه با صبحانه تاثیر بسیار زیادی روی آرامش و کاهش درد قاعدگی می گذارد.