پارس ناز پورتال

خانه تکانی عید را از کی شروع کنیم؟ (راهنمای خانه تکانی منزل)

خانه تکانی عید را از کی شروع کنیم؟ (راهنمای خانه تکانی منزل)

با نزدیک شدن به فصل بهار و فرارسیدن سال نو همه ما علاقمندیم با نظافت و تمیزی منزل خود هوای بهاری را مهمان خانه های خود کنیم. اما کار نظافت را باید از کجا شروع کرد؟ ابتدا آشپزخانه را باید تمیز کرد یا سرویس های بهداشتی و اتاق خواب را؟ بهترین زمان برای شروع خانه تکانی چه موقع است؟

 

در این مقاله به سوالات بالا پاسخ داده و هر آنچه باید در مورد خانه تکانی بدانید را بررسی خواهیم کرد. پس اگر می خواهید با نظم و ترتیب و به موقع کارهای منزل خود را به پایان برسانید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

بهترین زمان برای شروع خانه تکانی عید

انتخاب زمان مناسب، بیشتر بستگی به وقت و سایر امور شما دارد. برای مثال افراد کارمند باید تا روزهای انتهایی اسفند ماه در محیط کار حضور داشته باشند، بنابراین فرصت چندانی برای خانه تکانی عید نخواهند داشت. اما در هر صورت پیشنهاد ما برای همه افراد، شروع کردن از اوایل اسفند ماه است.

 

با آغاز خانه تکانی یک ماه پیش از عید نوروز، استرس و خستگی شما نیز کمتر خواهد شد. پس از انجام کارهای ضروری می توانید یک یا دو روز مانده به اول فرودین به صورت سطحی خانه را جارو کرده و گردگیری مختصری انجام دهید.

خانه تکانی عید را از کی شروع کنیم؟ (راهنمای خانه تکانی منزل)

برنامه ریزی اصلی ترین مرحله در خانه تکانی

پیش از شروع خانه تکانی لازم است مواد شوینده لازم را خریداری کرده و به برنامه ریزی برای تمیز کردن منزل پرداخت. برنامه ریزی به شما کمک می کند تا هیچ کاری را از قلم نیندازید و لیست کارهای هر اتاق را در اختیار داشته باشید.

 

حتما افرادی را دیده اید که تنها چند روز مانده به سال نو شروع به تمیز کردن اتاق های مختلف منزل می کنند. چنین کاری نه تنها باعث تمیزی منزل نخواهد شد، بلکه شما را سردرگم نیز خواهد کرد.پس برای جلوگیری از سردرگمی بهتر است نظافت قسمت های مختلف منزل را به ترتیب زیر شروع کنید:

 

* نظافت اتاق خواب

* تمیز کردن آشپزخانه

* تمیز کردن سالن پذیرایی و راهرو

* تمیز کردن سرویس بهداشتی و حمام

* شستشوی بالکن و نظافت انباری منزل

خانه تکانی عید را از کی شروع کنیم؟ (راهنمای خانه تکانی منزل)

اولین مرحله در خانه تکانی منزل، تمیز کردن اتاق خواب

پیش از شروع به نظافت و تمیز کردن بخش های مختلف اتاق خواب، بهتر است وسایل دور ریختنی و بلا استفاده را جمع آوری کنید. همیشه در انتهای سال در قفسه های کتاب اتاق خواب مقدار زیادی کاغذ و دفتر به درد نخور جمع می شود. علاوه بر این بهتر است نگاهی به لباس های خود نیز بیندازید و لباس های نو و تمیزی را که دیگر استفاده نمی کنید به سایر افراد ببخشید. پس از انجام این مراحل ابتدایی می توانید قسمت های اصلی نظافت اتاق خواب را شروع کنید:

 

تمیز کردن پنجره و شستشوی پرده اتاق خواب

اول از همه بهتر است پرده اتاق خواب را جمع آوری کنید. بسته به نوع پرده اتاق خواب می توانید از خدمات خشکشویی پرده استفاده کنید و یا خودتان در منزل پرده ها را شستشو دهید. پس از این پنجره اتاق را باز کنید و در هوای ملایم اواخر زمستان به تمیز کردن پنجره ها بپردازید. برای این مرحله باید از قبل تعدادی روزنامه و شیشه پاک کن تهیه کرده باشید.

 

جمع کردن ملحفه و روتختی های کثیف

مرحله دوم جمع کردن ملحفه های کثیف روی تخت است. چه چیزی بهتر از استراحت لا به لای ملحفه های سفید و تمیز در هوای لطیف بهاری.

 

نظافت در و دیوار اتاق خواب را فراموش نکنید!

نظافت دیوار های اتاق خواب بیشتر بستگی به نوع رنگ دیوار ها دارد. برخی رنگ ها قابل شستشو نیستند و بهتر است فقط به گردگیری آن ها اکتفا کنید. در غیر این صورت اگر دیوار ها خیلی کثیف باشند می توانید با مواد شوینده نسبت به شستشوی آن ها اقدام کنید و یا از نیروهای خدماتی کمک بگیرید.

 

مهم ترین بخش از نظافت اتاق خواب، کمدها !

پس از نظافت سایر بخش ها بهتر است دستی به سر و روی کمد خود نیز بکشید. می توانید لباس های خود را مرتب کرده و جای لباس های زمستانی را با موارد بهاری عوض کنید. در و بدنه کمد را نیز به کمک دستمال نم دار و مواد شوینده تمیز کنید.

 

تمیز کردن میز تحریر، قفسه کتاب، میز توالت، آینه

پس از اتمام بخش های اصلی نوبت به نظافت گوشه و کنار اتاق خواب می رسد. می توانید کتاب های قفسه خود را دسته بندی و گردگیری کنید، کشو های میز آرایش خود را تمیز کنید و … .

 

آخرین بخش از نظافت اتاق خواب، تمیز کردن کف اتاق

با توجه به نوع پوشش کف اتاق خواب خود می توانید از مواد شوینده مختلف استفاده کنید. علاوه بر این فرش اتاق خواب را نیز جارو کنید. اگر گرد و خاک و آلودگی آن شدید باشد، بهتر است از خدمات شستشوی فرش استفاده کنید.

 

مرحله سخت خانه تکانی منزل، تمیز کردن آشپزخانه

به علت پخت و پز در آشپزخانه معمولا تمیز کردن آن سخت تر از سایر قسمت های منزل است. به همین دلیل بهتر است پس از نظافت اتاق خواب، سریعا سراغ آشپزخانه بروید. برای اینکه دچار سردرگمی نشوید باید برای تمیز کردن آشپزخانه نیز برنامه داشته باشید. بیایید نگاهی به قدم های مجزای این برنامه بیندازیم:

 

اول به سراغ کابینت ها بروید!

تمیز کردن کابینت ها بیشتر بستگی به میزان آلودگی و جنس آن ها دارد. برای مثال روی کابینت های ام دی اف نسبت به کابینت های گلس، گرد و غبار بیشتری می نشیند. بنابراین ابتدا باید نسبت به گردگیری آن ها اقدام کرد و سپس با شوینده چربی ها را پاک کرد.

 

برای اینکه تمیز کردن آشپزخانه راحت تر باشد، بهتر است در طول سال نیز غبار و چربی روی کابینت ها را تمیز کنید.در هر صورت اگر این کار برایتان سخت و طاقت فرساست، می توانید از خدمات نظافت منزل تهران استفاده کنید.

 

تمیز کردن گاز، هود و سطوح روی کابینت را فراموش نکنید!

اصلی ترین مشکل در آشپزخانه وجود لکه های چربی روی سطوح مختلف از جمله اجاق، فر، سطوح روی کابینت، اپن و … است. برای از بین بردن رد چربی ها می توانید از شوینده های قوی شیمیایی و یا ترکیبات خانگی استفاده کنید. از جمله ترکیبات رایج برای از بین بردن چربی سطوح می توان به سرکه سفید اشاره کرد. سرکه سفید را با آب گرم مخلوط کرده و در یک بطری بریزید و روی لکه های چربی اسپری کنید.

 

علاوه بر این برای تمیز کردن قسمت های آلوده هود می توانید از جوش شیرین نیز کمک بگیرید. همانند سرکه آن را در آب حل کنید و روی لکه ها و آلودگی اسپری کرده و پس از چند دقیقه با دستمال نم دار پاک کنید.

 

برای از بین بردن لکه های قوی کافی است میزان جوش شیرین حل شده در آب را افزایش دهید.البته در نظر داشته باشید که امتحان کردن شوینده های مختلف روی سطوح چوبی فلزی با ریسک هایی همراه است بنابراین به نوع شوینده مورد استفاده و غلظت آن توجه کافی را داشته باشید.

 

یخچال و فریزر بهاری

پس از تمیز کردن کابینت ها و سایر سطوح نوبت به نظافت یخچال و فریز می رسد. بهتر است پیش از شروع به تمیز کردن بدنه یخچال و فریزر، فضای داخلی آن را مرتب کنید. دارو های فاسد و غذاهای مانده را بیرون بریزید و لیستی از مواد غذایی مورد نیاز خود را یادداشت کنید تا پیش از سال نو خریداری کنید. سپس کشو و طبقه های یخچال و فریز را بشویید و لکه های مواد غذایی را از روی آن ها پاک کنید.

 

پس از شستشوی قسمت های داخلی می توانید گردگیری و نظافت بدنه یخچال و فریز را نیز شروع کنید. برای این کار می توانید از یک دستمال نرم و شیشه شوی نیز استفاده کنید. برای تمیز کردن قسمت های باریک کناری یخچال از یک مسواک کهنه نیز کمک بگیرید.

 

شستن پرده زبرا و یا شید آشپزخانه در لیست مهم ترین کار ها!

در آشپزخانه های بیشتر از پرده های شید، زبرا و یا والان های کوتاه استفاده می شود. برای نظافت این موارد چه برنامه ای دارید؟ در واقع این تصمیم گیری برای شستشوی آن ها بستگی به میزان آلودگیشان دارد. اگر آلودگی پرده آشپزخانه در حد گرد و غبار باشد، برای تمیز کردن آن می توانید از جارو برقی کمک بگیرید. اما در صورت چرب شدن پرده ها در اثر پخت و پز باید آن ها را جدا کرده و شستشو دهید.

 

شستن پرده زبرا در خانه نیز امکان پذیر است. کافی است آن را روی سطح مسطحی پهن کرده و با مقداری شوینده تمیز کنید. اما اگر در خصوص جنس پرده و انتخاب مواد شوینده مناسب بر اساس آن شک دارید بهتر است از خدمات شستشوی پرده استفاده کنید.

 

تمیز کردن کف آشپزخانه، لوستر، پنجره

پس از انجام دادن تمان مراحل در نظافت آشپزخانه نوبت به کف این محیط می رسد. معمولا برای کف آشپزخانه از سرامیک استفاده می شود که شستشوی آن با مواد شوینده رقیق و معمولی نیز امکان پذیر می باشد. البته توجه داشته باشید که پیش از تمیز کردن کف آشپزخانه باید تمام ریزه کاری ها را تمام کرده باشید.

 

از جمله آن ها می توان به نظافت شیرآلات، جمع کردن ظروف اضافی، نظافت نور پردازی و لوستر و … نظافت پذیرایی، عضو اصلی خانه تکانی!پذیرایی برای همه ما اکثر ما مهم ترین قسمت منزل است، جایی که از میهمانان خود پذیرایی می کنیم و با اعضا خانواده دور هم جمع می شویم. بنابراین معمولا به نظافت پذیرایی حساسیت بیشتری نشان می دهیم. پس برنامه ریزی برای نظافت پذیرایی بیش از سایر موارد اهمیت دارد.

 

خانه تکانی پذیرایی

لیست برنامه خانه تکانی پذیرایی موارد زیر را شامل می شوند:

خانه تکانی عید را از کی شروع کنیم؟ (راهنمای خانه تکانی منزل)

از تمیز کردن دیوارهای پذیرایی شروع کنید

ابتدا بهتر است لکه های روی دیوار ها مانند لکه آلودگی دست کودک را با کمک ماده شوینده و اسفنج تمیز کنید. نکته مهم در تمیز کردن دیوار ها توجه به جنس رنگ و یا کاغذ دیواری می باشد. در صورت نیاز می توانید دستی بر سقف خانه نیز بکشید.

 

تمیز کردن پرده ها، زیبایی و زینت پذیرایی

برای تمیز کردن پرده پذیرایی نیز همانند پرده اتاق خواب اقدام می کنیم. البته در نظر داشته باشید که در پذیرایی ممکن است از پرده هایی مانند پرده حریر، مخمل، توری و … استفاده شود. با توجه به جنس حساس این پرده ها بهتر است از خدمات خشکشویی پرده استفاده کنید تا در روزهای پایانی سال مجبور به تعمیر و یا تعویض پرده های منزل خود نشوید

 

نظافت مبلمان و سایر وسایل پذیرایی

پیش از گردگیری میز های شیشه ای، میز نهارخوری، کنسول، گلدان ها و … بهتر است نسبت به نظافت مبلمان اقدام کنید. برای نظافت مبلمان در منزل می توانید از شامپو فرش استفاده کنید. به کمک یک اسفنج با استفاده از کف های ایجاد شده توسط این ماده شوینده، سطح مبلمان را بسابید. اگر می خواهید کار خانه تکانی سریع تر به پایان برسد می توانید از خشک شویی مبلمان نیز کمک بگیرید.

 

شسشوی فرش های پذیرایی

برای تمیز کردن فرش های پذیرایی بهتر است بر اساس جنس و میزان آلودگی آن ها تصمیم گیری کنید. برای فرش های تمیز دیگر نیاز نیست از خدمات قالیشویی و خشک شویی استفاده کنید. در عوض می توانید همانند نظافت مبلمان از شامپو فرش استفاده کرده و با کمک جارو برقی نیز پرز و غبار را پاک کنید.

 

پنجره ها را برای فرارسیدن بهار آماده کنید!

در طول زمستان کمتر کسی ممکن است نظافت پنجره و شیشه ها را جدی بگیرد. بنابراین پس از انجام تمام قدم ها در خانه تکانی منزل، نوبت به تمیز کردن شیشه ها با روزنامه و یا دستمال های بدون پرز می رسد.

 

آخرین قدم در خانه تکانی عید، نظافت سرویس بهداشتی و حمام

در این مرحله تمرکز اصلی بر شوینده های مختلف برای برق انداختن به سطوح می باشد. فقط توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید شوینده های مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید. با انجام این کار علاوه بر ضرر رساندن به سطوح، سیستم تنفسی خود را نیز دچار مشکل خواهید کرد.

 

کار نظافت سرویس بهداشتی را از سنگ دستشویی شروع کنید و سپس کف آن و دیوار ها را شستشو دهید. در انتها سراغ برق انداختن شیرآلات بروید. برای نظافت حمام نیز ابتدا از وان و یا دوش حمام شروع کنید.