پارس ناز پورتال

خواص انار برای سلامت انسان

خواص انار برای سلامت انسان

خواص انار برای سلامت انسان 

انار برای سلامت انسان بسیار مفید اسـت و مصرف این میوه در فواصل زمانی منظم بـه همه ی توصیه می گردد تا سلامتی آنها تضمین گردد. این میوه در برابر تشکیل پلاک، ایجاد گرسنگی و بروز سرطان‌هاي خاص مقابله می کند.میوه انار و آب آن مواد مغذی زیادی برای بدن فراهم میکند

 

و مزایای زیادی برای سلامتی دارد. عده اي از افراد طبق معمول بخاطر پوستی کـه در انار وجوددارد زیاد مایل بـه خوردن آن نیستند زیرا پوست کندن و دانه کردن آنرا کاری دشوار می دانند. غشای سفید رنگی کـه این میوه‌هاي خوشمزه را احاطه کرده اسـت طعم تلخ وگزنده اي دارد. همانند توت فرنگی،

 

انار نیز سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان اسـت. خواص ضد التهابی و فیبر موجود در آن نیز باعث شده اسـت انار یک میوه شگفت انگیز باشد. علاوه بر این، مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان می دهد کـه خوردن میوه انار یا آب آن میتواند بدن را در برابر بیماری‌هایي هم چون سرطان و آلزایمر محافظت کند.

 

متخصصان بر این باورند کـه انار یکی از میوه‌هاي بومی ایران اسـت و همان طور کـه قبلا نیز ذکر کردیم بخاطر آماده سازی سخت آن بیشتر افراد از مصرف آن چشم پوشی میکنند. قدمت انار بـه ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد بر می گردد. این میوه مزایای زیادی برای سلامتی بدن انسان دارد کـه در ادامه بـه عده اي از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

پتاسیم بیشتر:
آنتی اکسیدان‌هایي کـه در انار وجوددارد میتواند از عفونت‌هاي مرتبط با کلیه و نیز شرایط سخت و دشوار بیماری‌هاي قلبی-عروقی محافظت کند. مطالعه انجام شده درسال ۲۰۱۰ نشان داد کـه پتاسیم موجود در آب انار می تواند تعداد زیادی از عفونت‌هاي کلیوی را کمتر کند. هم چنین مصرف این میوه نرخ مرگ و میر بر اثر این بیماری‌ها را تا حدود زیادی کاهش می دهد.

 

گرسنگی شـما را برطرف میکند:
همان طور کـه قبلا نیز گفتیم، انار حاوی ویتامین C اسـت. مصرف انار می تواند ۴۰ درصد از نیاز روزانه بدن انسان بـه ویتامین C را برطرف کند. این در حالیست کـه مصرف آن فشار خون را پایین تر می اورد. این میوه بخاطر محتوای فیبر غنی، قادر اسـت گرسنگی شـما را برطرف کند. اگر دوست ندارید

 

تنها از دانه‌هاي انار استفاده کنید میتوانید آنرا بر روی جوی دوسر، کینوا یا ماست بریزید و بـه همراه آن میل کنید. انار یک میوه عالی برای تکمیل غذاهایی هم چون مرغ و بوقلمون اسـت.

 

محافظت ازبدن در برابر تشکیل پلاک:
افرادی کـه بـه دنبال نوشیدن آب انار هستند، خبر خوبی برایشان داریم. خوردن آب انار میتواند در برابر تشکیل پلاک هاي دندانی پیش گیری کند. تحقیقات منتشر شده در Ancient Science of Life نشان داده اسـت کـه خوردن آب انار میتواند تشکیل پلاک را تا ۳۲ درصد کاهش دهد. آنتی اکسیدان‌ موجود در انار کـه پلی فنول نام دارد فعالیت آنتی باکتریایی دارد.

 

محافظت ازبدن در برابر سرطان‌ها:
مطالعات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان میدهد کـه ترکیبات یافت شده در آب انار ممکن اسـت حرکت سلول‌هاي سرطان پروستات را متوقف کند. علاوه بر این، ترکیبات موجود در انار می تواند سیگنال‌هاي شیمیایی کـه این نوع سرطان را ترویج میکند را تضعیف سازد. محققان دریافته‌اند کـه آب انار میتواند سلول‌هاي سرطان سینه را تخریب کند و از رشد آن پیشگیري نماید.

 

سطح PSA پایدار:
بیماران مبتلا بـه سرطان پروستات ممکن اسـت بـه هنگام نوشیدن ۸ اونس از آب انار در هرروز، سطح پایینی از آنتی ژن خاص پروستات«PSA» را تجربه کنند. این مطالعه توسط دانشگاه کالیفرنیا انجام شده اسـت. موسسه ملی سرطان و موسسه ملی سلامت گزارش کرده‌اند کـه PSA پروتئینی اسـت

 

کـه توسط سلول‌هاي غده پروستات تولید می شود. اگر چـه سطح عادی یا غیر عادی برای PSA وجود ندارد اما مطالعات نشان میدهد مردانی کـه مبتلا بـه سرطان پروستات هستند سطح PSA چهار را دارند.

 

خطر ابتلا بـه آلزایمر کاهش پیدا میکند:
پلی فنول خاصی در انار وجوددارد کـه punicalagin نام دارد. متخصصان بر این باورند کـه این ترکیب منبع اصلی خاصیت ضد التهابی انار اسـت. مطالعه انجام شده بر روی حیوانات نشان داده اسـت موش‌هایي کـه با انار تغذیه کرده‌اند سطح پایینی از پلاک‌هاي آمیلوئید را تجربه می کنند.

 

پلاک آمیلوئید نوعی پلاک اسـت کـه بین سلول‌هاي عصبی مغز تجمع مییابد و مشخصه اصلی آلزایمر اسـت. استفاده از انار باعث التیام عملکرد این افراد برای فعالیت‌هاي ذهنی خاص میشود.

 

برخی اطلاعات مهم:
اگر شـما جزو افرادی هستید کـه از خوردن میوه چشم پوشی می کنید و ترجیح میدهید آب آنرا بنوشید، در مورد برند مورد نظر هوشیار باشید. عده اي از نوشیدنی‌هایي کـه از انار بـه دست می‌آیند ترکیب خالصی ندارند. تحقیقات نشان می دهد کـه آب خالص انار می تواند خواص شگفت انگیزی داشته باشد. این مطالعات نشان داده اسـت کـه آب انار بیشتر ازآب انگور، بلوبری و پرتغال آنتی اکسیدان دارد.