پارس ناز پورتال

خوب بخوابید تا در محل کار استرس نگیرید

خوب بخوابید تا در محل کار استرس نگیرید

خوب بخوابید تا در محل کار استرس نگیرید 

خواب کامل می تواند سلامتی ذهن و جسم را برای ما به ارمغان آورد. در محل کار با خواب کامل می توانیم بازدهی خود را افزایش دهیم. پزشکان ۸ ساعت خواب شبانه در هر ۲۴ ساعت را برای حفظ سلامت افراد ضروری می دانند. با این حال بسیاری از شاغلین از رسیدن به این هدفگذاری عقب می مانند

 

و دچار کمبود خواب می شوند. همین کمبود خواب بهره وری و انگیزه ی آنان را پایین می آورد و اصطکاک آنها با همکارانشان را افزایش می دهد. اما مقصر کیست؟

خوب بخوابید تا در محل کار استرس نگیرید

پاسخ این سؤال چیزی نیست جز «کار». پژوهشی که در ماه مارس روی کارکنان یکی از بنگاه های اقتصادی آمریکا انجام شد نشان داده است ۵۸ درصد از ۳۲۰۰۰ کارمند مورد بررسی گزارش داده اند خواب کافی ندارند و ۶۱ درصد نیز اذعان داشته اند کمبود خواب بر کارشان تأثیر منفی گذاشته است.

 

برای برخی دیگر نیز اوضاع کمی عجیب تر است و به یک دور باطل شباهت پیدا کرده: ۴۴ درصد از کارکنان مشارکت کننده در این بررسی اعتراف کرده اند فکر کردن به کار خودش باعث بی خوابی شان می شود.محرومیت از خواب کافی تنها بر کارکنان اثر منفی نمی گذارد، بلکه کسب و کار ها را نیز تحت تأثیر آثار منفی خود قرار می دهد.

 

به گزارش پارس نازشاید بهتر باشد به جای ارائه ی انواع و اقسام محصولات کافئین دار در شرکت ها و بنگاه های اقتصادی، روی ریشه یابی این موضوع بیشتر تمرکز کنیم.

 

علت این کمبود خواب چیست؟

خوب بخوابید تا در محل کار استرس نگیرید

همه ی نشانه ها «استرس» را مقصر اصلی این موضوع عنوان می کنند. نیروی کار تحت فشار استرس، برای هر کسب و کاری یک مشکل جدی محسوب می شود. در پژوهشی که در آپریل ۲۰۱۴ به انجام رسیده، ۴۲ درصد از ۱۰۰۰ نیروی جویای کار مورد بررسی قرار گرفته گفته اند با هدف دوری کردن از فضای پر استرس، محیط کار قبلی خود را ترک کرده اند.

 

به علاوه، ۴۶ درصد نیز گفته اند استرس های کاری باعث اتلاف زمانشان شده و ۶۱ درصد از آنان نیز گزارش داده اند استرس محیط کار موجب بیماری شان شده است.

 

این استرس از کجا می آید؟

بر اساس نظرسنجی های انجام شده در ماه اکتبر سال جاری میلادی در آمریکا، عدم دسترسی به اطلاعات، مشکل در اولویت بندی کار ها، و هدف گذاری های غیر واقع بینانه برای پروژه ها، سه عاملی هستند که همگی در شکل گیری یک محیط پر استرس کاری و آسیب های پی آیند آن بر خواب کارکنان نقش دارند.

 

نظرسنجی یاد شده نشان داد مهم ترین عامل استرس زا برای حدود ۱۴۰۰ نیروی مشارکت کننده در این تحقیق، «عدم دسترسی به اطلاعات» بوده است. رهبری غیر شفاف، عدم همکاری و ضرب الاجل های متغیر از جمله دیگر عوامل استرس زایی هستند که به گفته ی این پژوهش بر فشار محیط کار می افزایند.

 

اگر می خواهید این سناریو را در شرکت خود تغییر دهید می توانید با پیروی از این ۵ قدم به بهبود عادات خواب و استراحت نیروی کار خود کمک کنید:

 

۱- تعدیل برنامه ی کاری نیرو ها

خوب بخوابید تا در محل کار استرس نگیرید

در بسیاری از صنایع و نقش ها، ۸ ساعت کار روزانه افسانه ای بیش نیست. شما باید با مدیریت کردن برنامه ی کاری کارکنان خود حداکثر ساعات کاری آنها را محدود کنید و مطمئن شوید هیچ یک از آنها بیش از ۱۰ ساعت در روز کار نمی کنند؛ حتی از منزل.

 

تلاش برای جبران این کاهش در آخر هفته ها نیز تأثیر مثبتی بر چرخه ی خواب کارکنان نخواهد داشت. پرداختن کارکنان به امور کاری در روز های تعطیل، در موارد خاص اشکالی ندارد اما باید به کارکنان توصیه شود کار را در روز های تعطیل و فرصت استراحت در حداقل ممکن نگه دارند. در صورت نیاز باید در حجم کاری که کارکنان انجام می دهند تجدید نظر شود.

 

۲- انعطاف پذیری بیشتر

به گزارش پارس نازانعطاف پذیری در محیط کار می تواند معجزه کند. شما می توانید با فراهم کردن انعطاف پذیری بیشتر برای کارکنان، کمی از استرس کاری شان بکاهید. برای مثال می توانید به آنها اجازه دهید مثلاً ۱ روز در هفته یا تعداد مشخصی روز در ماه را به صورت اختیاری از منزل کار کنند.

 

همچنین برای بالا بردن بازده شخصی آنان می توانید برنامه ی کاری شان را از لحاظ زمانی انعطاف پذیر تر کنید، به گونه ای که کنترل بیشتری روی ساعات کاری خود داشته باشند.

 

۳- تسهیل دسترسی کارکنان به اطلاعات

با تسهیل دسترسی کارکنان خود به اطلاعات مرتبط، می توانید از استرس آنان بکاهید. تسهیل گردش و انتشار اطلاعات مربوطه می تواند تجربه ی مدیریت تیمی را برای کارکنان بهبود ببخشد و روحیه ی مثبت تری در آنان به وجود بیاورد. ایجاد شبکه ی داخلی (اینترانت) نیز می تواند به بهبود ارتباطات تیمی و مدیریتی کمک کند.

 

۴- کاستن از حجم ایمیل ها و جلسات کاری

خوب بخوابید تا در محل کار استرس نگیرید

استفاده از ایمیل و جلسات برای تمام محیط های کاری ضروری است اما افراط در مراودات کاری ایمیلی یا برگزاری جلسات پر تعداد و پشت سر هم می تواند برای کارکنان به عامل استرس زا بدل شود. تعیین استاندارد های ارتباطی جامع برای کل شرکت و تشویق کارکنان به برگزاری جلسات کوتاه رو در رو و استفاده از تلفن به جای ایمیل نگاری های متعدد، می تواند تا حدی به تلطیف این شرایط کمک کند.

 

در خصوص جلسات نیز می توانید کارکنان خود را به تدوین دستور کار مشخص برای هر جلسه، تعهد به اجرای آن و اجتناب از برگزاری جلسات بی هدف، تشویق کنید.

 

۵- فراهم کردن زمان کافی برای تجدید قوا

نتایج نظرسنجی انجام شده در ماه ژانویه ی ۲۰۱۵ نشان می دهد ۴۲ درصد از شاغلین آمریکایی در سال ۲۰۱۴ حتی یک بار هم به مسافرت نرفته اند. وقت گذرانی خارج از حال و هوای کاری می تواند در کاهش استرس و بهبود عملکرد کاری کارکنان نقش به سزایی داشته باشد. با این حال،

 

دور شدن از حجم بالای کار و فراهم کردن زمان کافی برای تجدید قوا، برای کارکنان استرس زده و پر مشغله ی سازمان ها در نوع خود چالش بزرگی محسوب می شود.مرخصی با حقوق می تواند از این زاویه بر بهبود عادات خواب کارکنان نقش قابل توجهی داشته باشد.

 

اگر همین حالا نیز چنین امکانی در اختیار کارکنان خود قرار داده اید، سعی کنید با تدوین استاندارد های مشخص، آنان را به استفاده ی مؤثر از این فرصت تشویق کنید.نیروی کار استرس زده و خسته برای هر کسب و کاری یک ریسک محسوب می شود. فراهم کردن فرصت تجدید قوا، در کنار انعطاف پذیری و تعدیل حجم کاری افراد، در جهت بهبود سلامت کارکنان و کاستن از استرس های محیط کار قدم مهمی خواهد بود.