پارس ناز پورتال

رایج شدن خون بازی در میان دختران دبیرستانی

رایج شدن خون بازی در میان دختران دبیرستانی

رایج شدن خون بازی در میان دختران دبیرستانی 

خون بازی و تیغ انداختن روی دست در بین دختران که گاهی تصاویر آن را در شبکه هاي مجازی نیز به اشتراک می گذارند بسیار متعارف شده هست. پژوهشگر ارشد جامعه‌شناسی جنایی با اشاره به این که بهداشت روانی جامعه دچار تزلزل شده هست، گفت: خون‌بازی در دختران دبیرستانی افزایش چشمگیری یافته هست.

 

شیرین ولی‌پوری «پژوهشگر ارشد جامعه شناسی جنایی» در ارتباط با بحث خودزنی به خصوص آسیب رساندن شخص به خود برای دریافت دیه بیان داشت: این مبحث جدیدی نیست، اما در سال‌هاي جدید سیر صعودی داشته هست. تقریبا دو سال پیش بود که اسم اینکار را در جامعه شناسی جنایی به نوعی خودزنی گذاشتیم؛

 

یعنی افراد در ازای دریافت مبلغی یا اعضای خود را به فروش میرسانند و یا با آسیب رساندن به خود مبالغی را دریافت می کنند؛ با این فلسفه که اعضای بدن خود ما هست. مساله‌اي که مطرح می شود این هست که اگر زمانی امکان اینکار برای آن ها وجود نداشته باشد به چه چیزی متوسل می شوند.

 

آسیب رساندن به خود برای دریافت بیمه یک بخش از قضیه هست که قطعا تنها مربوط به مشکلات مالی نمی شود، بلکه عوامل درونی و روانی نیز در این مساله دخیل هست.او افزود: شکستن استخوان ترقوه بالاترین آماری هست که در این خصوص وجود دارد؛ و فرد با صحنه‌سازی قصد دریافت هزینه از بیمه را دارد،

 

گرچه سیستم قضایی و بیمه هشیارتر از سابق شده هست و نسبت به این قضیه با وسواس بیشتری واکنش نشان میدهند، اما مساله اصلی این هست که صرفا مسائل اقتصادی موجب بروز این مشکلات نیست و زمانی که با این افراد صحبت میکنیم که چرا اینکار را انجام میدهند، به این جواب میرسیم که از شرایط موجود خسته میباشند و چون قصد آسیب رساندن به کسی را ندارند به خودشان آسیب می زنند اما بعد از انجام اینکار پشیمان می شوند.

 

این جامعه‌شناس جنایی در ادامه تاکید کرد: بسیاری برای تخلیه خشم درونی خود اقدام به خودزنی می کنند، بنابراین اینکار عوامل پیچیده‌‌اي دارد. مساله مهم این هست که در سال‌هاي جدید اینکار افزایش پیدا کرده هست و بالاترین آمار بین نوجوان‌ها هست که اکثر انها را دخترها تشکیل می دهند؛ شاید یکی از دلایل آن تبعیض جنسیتی و شرایط رفتاری خانواده‌ها هست.

 

او افزود: طی پژوهشی که در استان تهران انجام شد به این نتیجه رسیدیم که خودزنی اکثر بین دختران به اسم خون‌بازی مطرح هست و باید این سوال مطرح شود که چرا آن ها اینکار را انجام میدهند. براساس این پژوهش نتیجه این بود که خانواده این دختران از هم پاشیده و یا حتی خانواده‌هایي

 

با سطح فرهنگی بالا میباشند که با فرزندان خود ارتباط درستی ندارند و فرزندان قادر به مطرح کردن خود در خانواده نیستند، بنابراین خاطر اینکار جلب دقت هست اما نکته دیدنی این هست که این دختران بعد از انجام اینکار پشیمان می شوند و نقطه آسیب دیده را می‌پوشانند. گزارش‌هاي موجود در این اساس نیز تنها از طریق مراکز درمانی آن هم در شرایط حاد که این افراد دچار عفونت می شوند، و به این مراکز مراجعه می کنند، وجود دارد.

 

این جامعه‌شناس جنایی تاکید کرد: این بحث در حال شیوع هست و خاطر آن فقط اقتصادی نیست، بلکه تفاوت‌هاي جنسیتی و دقت بیش از حد به یک جنسیت در جامعه و سرپوش گذاشتن روی این مسائل موجب خودزنی در دوره نوجوانی شده هست و حتی خودزنی در دوره میانسالی مثلا برای دریافت بیمه بروز پیدا کرده هست.

 

ولی‌پوری در ادامه گفت: بهداشت روانی جامعه دچار تزلزل شده هست؛ روحیه ناسالم، استرس، بحث و تفاوت‌هاي جنسیتی، سوء بهره گیری‌هاي جنسی و احساسی از عوامل خودزنی میباشند، اما بحث مورد تاکید این هست که چرا در ارتباط با خودزنی جرم‌انگاری صورت نگرفته هست. در کلام دینی حق به سه قسمت هست

 

حق‌الله، حق الناس و حق النفس در قانون و حقوق ما دو مورد اول مورد دقت قرار گرفته هست بعنوان کسی که حقوقدان نیز هستم باید به این نکته اشاره کنم که اگر به حق النفس در قوانین دقت شود، آمار خودزنی به مقدار زیادی کاهش پیدا میکند.

 

وی ادامه داد: تنها قانون در این حوزه قانون 836 مدنی ایران هست که در صورتی که کسی خودکشی کند وصیت آن فرد قابل اجرا نیست؛ چرا که قانونگذار معتقد هست آن فرد ثبات روحی و روانی نداشته هست که وصیتی کند در بحث خودزنی در ماده 51 قانون نیروهای مسلح اینکار جرم هست که شامل سربازهایی میشود که با خودزنی قصد فریب، مرخصی و یا معافیت از خدمت را دارند؛ بنابراین برخورد قانونی در بحث خود زنی وجود ندارد که بازدارنده باشد.