پارس ناز پورتال

داروی ضد آلزایمر باعث ترمیم پوسیدگی دندان می شود

داروی ضد آلزایمر باعث ترمیم پوسیدگی دندان می شود

داروی ضد آلزایمر باعث ترمیم پوسیدگی دندان می شود 

طبق تحقیقات اخیر دانشمندان داروی ضد آلزایمر می تواند در درمان و ترمیم پوسیدگی هاي دندان بسیار کارساز و خوب واقع گردد. یک داروی ضد آلزایمر, میتواند دندان‌هاي صدمه دیده را به طور اتوماتیک درمان کند. ترمیم اتوماتیک پوسیدگی دندان به کمک این دارو, توسط دانشمندان به تایید رسیده هست!

 

همانگونه که میدانید, راه حل فعلی دندان‌پزشکان برای ترمیم دندان‌هاي پوسیده, بهره گیری از موادهای پرکننده‌ هست. اما حالا به لطف اکتشاف اخیر گروهی از دانشمندان, بهره گیری از پرکننده‌ها در کلینیک‌هاي دندان پزشکی به تاریخ خواهد ضمیمه!این دارو در ابتدا برای درمان مریضی آلزایمر «Alzheimer» طراحی شده بود.

 

آزمایش ها دانشمندان بر روی موش‌ها نشان میدهد که با مصرف این دارو, رشد مجدد دندان‌ها احیا شده و پوسیدگی‌هاي آن بدون نیاز به بهره گیری از مواد مصنوعی, خود را ترمیم میکنند.داروی تیدگلوسیب «Tideglusib», قادر هست سلول‌هاي بنیادی دندان را تحریک کرده و آنان را به فرآوری بافت‌هاي اخیر وادار می سازند.

 

در این روش از سلول‌هاي بنیادی برای ترمیم بافت زنده دندان «پالپ» بهره گیری میشود. سلول‌هاي بنیادی در این شیوه به سلول‌هایي تبدیل میشوند که وظایف خاصی را در بافت دندان بر عهده‌ دارند. عاج دندان «Dentine» قسمت زیرین مینای دندان هست که در صورت پوسیدگی نیاز به ترمیم پیدا میکند.

 

دندان‌ها در شرایط خاص, قادرند قسمت عاج دندان را ترمیم کنند. پالپ نرم, دربرگیرنده اعصاب داخل دندان هست که در صورت پوسیدگی, باعث از بین رفتن بافت زنده می شوند. در چنین حالتی, بیماران تحت پروسه درمان ریشه یا عصب کشی قرار میگیرند و در نهایت, مواد طبیعی دندان آن‌ها, با مواد پرکننده مصنوعی جایگزین می شود.

 

پروسه خود ترمیمی دندان به گونه ای هست که یک لایه بسیار نازک شروع به رشد مجدد میکند و این برای ترمیم پوسیدگی‌هاي دندان کافی نیست؛ چرا که اغلب پوسیدگی‌ها, موجب خرابی‌هاي عمیق در دندان میشوند.در این آزمایش, دانشمندان با بهره گیری از نوعی اسفنج قابل‌ جذب از جنس کلاژن, مقدار مناسبی از داروی تیدگلوسیب را روی سوراخ‌هاي ایجاد شده

 

روی دندان موش قرار دادند. اینکار باعث شد که تنها در عرض شش هفته, پروسه ترمیم اتوماتیک پوسیدگی دندان نخست شده و عاج دندان مجددا شروع به رشد کند.پروفسور پل شارپ «Paul Sharpe» بعنوان نویسنده این مطلب و یکی از دانشمندان برجسته دانشگاه علوم پزشکی کالج سلطنتی لندن «King’s College London» در این خصوص گفت:

 

بهره گیری از این داروی ضد آلزایمر, فرصت تازه‌اي را فراهم می کند تا این راه حل درمانی را در مدت زمانی کوتاه به کلینیک‌هاي دندان‌پزشکی ارائه کنیم. روش درمانی مذکور, برای ترمیم اتوماتیک سوراخ‌هاي عمیق و پوسیدگی‌هاي دندان نیز کاربرد دارد; چرا که این دارو موجب حفاظت از پالپ و بازیابی سلامت عاج دندان می شود.