پارس ناز پورتال

روش های درمانی کیست تخمدان با مواد خوراکی

مجموعه : بهداشت زنان
روش های درمانی کیست تخمدان با مواد خوراکی

روش های درمانی کیست تخمدان با مواد خوراکی 

رحم زنان اندام حساسی به شمار می‌رود و مستعد مریضی هست، یکی از مشکلاتی شایعی که میتواند خانم ها را مبتلا کند نیز کیست تخمدان رحم هست. بارها و بارها دچار شکم دردهای شدید میشوید و قاعدگی تان نامنظم شده هست؟ انواع و اقسام گیاهان دارویی را بهره گیری کرده اید تا از این دردهای ناخوشایند خلاص شوید؟

 

اگر به همۀ این سوالات پاسخ مثبت میدهید، باید بدانید که ممکن هست به کیست تخمدان مبتلا شده باشید و برای اطمینان باید به دکتر متخصص زنان مراجعه کنید و با انجام سونوگرافی از این موضوع مطمئن شوید.

 

بعد از اینکه معلوم شد مشکل تان کیست تخمدان هست، میتوانید برای درمان آن از متخصص طب سنتی کمک بگیرید. «دکتر سعید صانعی» دکتر و مشاور درمان هاي گیاهی و طب سنتی شما را با درمان هایي که برای برطرف کردن کیست تخمدان می‌توانید از آن ها کمک بگیرید، آشنا میکند.

 

امروزه تعداد زیادی از خانم ها به کیست تخمدان مبتلا میباشند و این مشکل اکثر در خانم هاي جوان دیده می‌شود. هنوز علت اصلی ابتلا به کیست تخمدان مشخص نیست. برای مثال، تعداد زیادی از متخصصین یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به کیست تخمدان را، اختلالات هورمونی می‌دانند. این اختلالات هورمونی می‌تواند منشأ مغزی داشته باشند.

 

بعضی هورمونهای ترشح شده از مغز، باعث ترشح هورمونهای دیگری می‌شوند و این هورمون ها، آزاد شدن تخمک و در نهایت قاعدگی را به همراه دارد. این هورمون ها به صورت دوره اي در بدن ترشح می‌شوند. معمولا تخمک هاي آزاد نشده جذب میشوند و از بین می‌روند ولی در صورتی که این تخمک ها جذب نشوند، کیست تخمدان به وجود می‌آید.

 

بعضی از کیست ها بزرگ و بعضی دیگر کوچک میباشند. نگاه طب سنتی به کیست تخمدان با طب اخیر متفاوت هست. خانم هایي که عادت دارند لباسهای نازک بپوشند و در جای سرد بنشینند، دچار سوء مزاج میشوند که این سوء مزاج حالت سرد و رطوبتی دارد. این دسته از خانم ها مستعد ابتلا به کیست تخمدان میباشند. همین طور آن دسته از خانم هایي که عادت دارند در زمان قاعدگی چندان حمام بروند، ممکن هست دچار کیست تخمدان شوند.

 

خوردن بعضی از غذاها هم در کیست تخمدان میتوانند نقش داشته باشند. برای مثال، بهره گیری از غذاهایی که در انها مرغ به کار رفته، ممکن هست باعث اختلال هورمونی و ابتلا به کیست تخمدان در خانم ها شود، به ویژه در شرایطی که از بال و گردن بهره گیری شود. بهره گیری از گوجه فرنگی، قارچ و خیار هم می‌تواند ابتلا به کیست تخمدان را به همراه داشته باشد.

 

مصرف بعضی از غذایی ها مثل کاکائو و شکلات هم ممکن هست در ابتلا به کیست تخمدان نقش داشته باشد. بهره گیری از گوشت چندان، قهوه و نوشابه هم میتواند باعث ابتلا به کیست تخمدان شود. مصرف روغن هاي جامد و بهره گیری از فست فود «Fast Food»، احتمال ابتلا به کیست تخمدان را به همراه دارد. بهره گیری از خامه، چای پررنگ و سرخ کردنی نیز ممکن هست باعث ابتلا به کیست تخمدان شود.

 

یکی از مهم‌ترین عوامل، پرخوری هست. همین طور مصرف قندهای مصنوعی «قندهایی که در آب میوه ها و بعضی غذایی هاي صنعتی به کار میروند.» می‌تواند باعث رشد و افزایش میکروب هاي مقصر در روده شوند که این میکروب ها با آزاد کردن هورمون، باعث اختلال هورمونی و افزایش استروژن میشوند. افزایش استروژن در بدن، مانع از بین رفتن کیست تخمدان می‌شود، ضمن اینکه چاقی دور شکم و سینه را در خانم ها به همراه دارد.

 

افرادی که در اثر این نوع اختلال هورمونی، دچار کیست تخمدان «سندرم پلی کیستیک تخمدان» میشوند، مشکلات دیگری هم دارند. افرادی که سندرم پلی کیستیک تخمدان دارند به مشکلات دیگری چون موی زائد نیز دچار میشوند. ریزش موی سر و چرب شدن بدن و صورت هم می‌تواند در نتیجه ابتلا به سندرم پلی کیستیک تخمدان به وجود بیاید. بعضی از گیاهان دارویی مثل رازیانه و عروسک پشت پرده برای درمان کیست تخمدان به کار میروند.

 

ابتلا به کیست تخمدان معمولا با علائمی همراه هست که یکی از مهمترین این علائم درد هست. اکثر خانم هایي که به کیست تخمدان مبتلا میباشند، معمولا دچار درد در ناحیه کشاله ران میشوند. احساس پری و فشاری در ناحیه شکم، یکی دیگر از علائم ابتلا به کیست تخمدان هست.

 

گاهی خونریزی غیر عادی در قاعدگی، میتواند علت ابتلا به سایر مریضی هاي زنان، مثل فیبروم رحم «نوعی تومور خوش خیم – Uterine Fibroids» باشد. همین طور بعضی از خانم هایي که به کیست تخمدان مبتلا میباشند، دچار افت فشار خون میشوند.

 

در بعضی از موارد کیست تخمدان می‌تواند هیچ علامتی نداشته باشد و در زمان سونوگرافی به صورت اتفاقی این کیست ها شناسایی شوند ولی در تعداد زیادی از موارد تا زمانی که علائمی وجود نداشته باشد، احتیاج به سونوگرافی نیست. درمان کیست تخمدان در طب سنتی، شرایط مخصوص به خود را دارد که یکی از مهمترین این شرایط اندازه کیست هست.

 

خوردنی هاي شفابخش
بعضی از خانم ها تصور می‌کنند که درمان نکردن کیست تخمدان هیچ مشکلی را برای انها به وجود نمی آورد و کیست تخمدان خود به خود درمان می‌شود، در حالی‌که عدم درمان بعضی از کیست تخمدان می‌تواند حسابی کیست، دچار تنبلی میشوند و این مسئله، در بارداری اختلال ایجاد میکند و گاهی ناباروری را به همراه دارد.

 

یکی دیگر از مشکلاتی که درمان نکردن کیست تخمدان می‌تواند به وجود بیاورد، بسته شدن لوله هاي تخمدان هست، در واقع زمانی که فردی دچار کیست تخمدان میشود، یک سری مواد لزج در اثر ابتلا به کیست، به لوله هاي تخمدان میرود که عامل انسداد در آن ها می‌شود.

 

کیست تخمدان گاهی میتواند باعث نازایی شود، به همین علت خانم ها نباید نسبت به کیست تخمدان بی تفاوت باشند و باید برای بررسی و درمان آن به متخصص زنان مراجعه کنند و بعد از مشخص شدن اوضاع، برای درمان از متخصص طب سنتی کمک بگیرند.

 

درمان هایي که برای کیست تخمدان در طب سنتی وجود دارد، به گیاهان دارویی محدود نمیشود. برای مثال، یکی از کارهایی که متخصص طب سنتی برای درمان کیست تخمدان از آن کمک می‌گیرد، بادکش هست. انجام بادکش در زیر شکم میتواند باعث خونرسانی به تخمدان شود. اینکار را معمولا برای تخمدان هاي تنبل انجام میدهند. اضافه بر بادکش، میتوان از روغن هایي که طبع آن ها گرم هست، کمک گرفت.

روش های درمانی کیست تخمدان با مواد خوراکی

روغن گیاهانی چون دارچین و زنجبیل جزو این دسته از روغن ها محسوب میشوند که می‌توان آن ها را روی پوست کشاله ران مالید. خوردن بعضی از غذایی ها یا غذاها نیز در درمان کیست تخمدان میتواند موثر باشد. برای مثال افرادی که به این مریضی مبتلا میباشند، می‌توانند از کاهو و سکنجبین یا لیمو شیرین کمک بگیرند. خوردن خورش کرفس، هفته اي سه بار می‌تواند به درمان این دسته از افراد کمک کند.

 

یک نوشیدنی خوب ترکیبی برای از بین بردن کیست تخمدان وجود دارد که برای این منظور باید آب کرفس «2 ساقه»، زنجبیل «یک تکه» و آناناس «سه چهارم آناناس» را با هم گرفت و با نصف لیوان آب سیب مخلوط کرد و با هم نوشید. بهره گیری از تخم کتان هم میتواند برای این منظور خوب باشد.

 

یکی دیگر از داروهایی که برای درمان کیست تخمدان بهره گیری میشود، به صورت ترکیبی هست. برای این منظور باید عروسک پشت پرده، کاکنج، بومادران، تخم کاهو، ناخنک، شوید، تخم کرفس، انیسون، سداب «نوعی گیاه»، نیلوفر، زیره و سیاه دانه را هر کدام به اندازه 10 گرم با یکدیگر ترکیب کرد و سپس 10 گرم از این ترکیب را به همراه 2 لیوان آب دم کرد تا حجم آب به یک و نیم لیوان برسد، سپس نصف لیوان از آن را قبل از هر غذا نوشید. «این دستور را برای هر زمان مصرف باید انجام داد.»

 

بابونه شیرازی
یکی از گیاهانی که برای درمان کیست تخمدان می‌تواند موثر باشد، بابونه شیرازی هست. بابونه شیرازی را میتوان از عطاری هاي معتبر تهیه کرد. بابونه شیرازی را میتوان به صورت دمنوش مصرف کرد. برای این منظور باید یک قاشق غذاخوری از آن را با نصف لیوان آب جوش به مدت پنج دقیقه دم کرد و بعد از صاف کردن همراه با عسل نوشید.

 

این دمنوش اضافه بر درمان کیست تخمدان، به کاهش دردهای ناشی از کیست نیز کمک میکند. دمنوش بابونه را باید روزی دو تا سه بار نوشید.

 

سیاهدانه
سیاهدانه را از قبل تا به امروز برای از بین بردن کیست تخمدان بهره گیری می‌کردند. سیاهدانه باید همراه با عسل بهره گیری شود. برای این منظور می‌توان ترکیبی از عسل و سیاه دانه درست کرد.ترکیب یک جزء سیاهدانه معادل 100 گرم با دو جزء عسل معادل 200 گرم، ترکیبی مناسب برای بهره گیری از سیاهدانه هست. خانم هاي مبتلا به کیست تخمدان باید یک قاشق مرباخوری از این ترکیب را قبل از هر غذا بخورند.

 

اسطوخودوس

یکی دیگر از گیاهانی که برای از بین بردن کیست تخمدان بسیار خوب هست، اسوخودوس محسوب می‌شود. این گیاه اضافه بر درمان کیست تخمدان، خاصیت آرام بخش هم دارد؛ ضمن اینکه میتواند یک خواب آرام و خوب را برای فرد ایجاد کند. برای بهره گیری از اسطوخودوس میتوان دمنوش آن را درست کرد.

 

طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس به این شکل هست که باید یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کرد و پس از صاف کردن، قبل از خواب نوشید.

 

رازیانه
رازیانه گیاهی هست که در درمان کیست تخمدان از آن بهره گیری میشود. یکی از نکاتی که باید در ارتباط با رازیانه در نظر داشت، این هست که رازیانه را باید در مواردی که کیست نسبتا بزرگ هست بهره گیری کرد چون رازیانه دارویی قوی برای درمان کیست تخمدان محسوب می‌شود.

 

رازیانه را می‌توان به شکل دمنوش مصرف کرد ولی برترین روش بهره گیری از آن ترکیب یک لیوان عرق رازیانه به همراه یک قاشق غذاخوری عسل هست. این ترکیب را باید 40 دقیقه قبل از خواب نوشید.