پارس ناز پورتال

دلایل هجوم شهروندان روس به ترکیه

دلایل هجوم شهروندان روس به ترکیه

چکیده : چرا بسیاری از شهروندان روسیه بعد از تحریم‌های غرب، استانبول را برای زندگی انتخاب کرده‌اند؟

 

مهاجرت واژه‌ای است که با تمام غربت نهفته در آن، برای عده‌ای از افراد بسیار آشناست. افرادی که به هر دلیلی قصد ترک وطن و زندگی در کشوری به جز کشور خود را دارند، به خوبی با این اصطلاح آشنا هستند.

 

اگر به آمارهای موجود نگاهی بیاندازید، خواهید دید که بسیاری از شهروندان روسیه، بعد از تحریم‌های غرب ضمن خرید ملک در استانبول به این شهر از کشور ترکیه مهاجرت کرده‌اند.

 

این که شهروندان روسیه به چه دلیل مهاجرت کرده‌اند، خود جای بحث بسیاری دارد؛ اما مسئله اینجاست که چرا استانبول را برای زندگی انتخاب کرده‌اند و یا خرید خانه در استانبول چه مزایایی برای روسی‌ها دارد؟ در ادامه ضمن بررسی این موضوع اهمیت و شرایط خرید ملک در استانبول ترکیه را بررسی می‌کنیم.

 

دلایل مهاجرت شهروندان روسیه به‌ استانبول

 

اگر قبل از بررسی شرایط خرید خانه در استانبول ترکیه، کمی راجع به اوضاع روسیه و دلایل مهاجرت شهروندان آن در چند وقت اخیر صحبت کنیم، خالی از لطف نخواهد بود. کشور روسیه چندی پیش به دلیل حمله به اوکراین، تحت تحریم تعداد زیادی از کشورهای غربی قرار گرفت.

 

آنچه در رابطه با این تحریم‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، زیان‌های اقتصادی زیادی است که این کشور متحمل شده‌است. در واقع تحریم‌های اقتصادی، منجر به تضعیف اقتصاد روسیه گردیده‌است. طبیعی است که این روند نزولی در رشد اقتصادی روسیه، پیامدهای بسیاری برای شهروندان آن داشته‌است.

 

بهتر است بگوییم در جنگ بین روسیه و اوکراین بیشترین آسیب متوجه شهروندان روسیه شد.‌ این تحریم‌ها ضمن کاهش ارزش ارز رایج روسیه، تورم این کشور را با شیب صعودی همراه ساخت. کاهش ارزش روبل روسیه در زمان اعمال تحریم‌ها، شهروندان این کشور را به تبدیل ارز ترکیه به ارز سایر کشورها وا داشت.

 

علاوه بر آن، بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران روسی نیز، سرمایه خود را از این کشور خارج کرده و بسیاری از فرصت‌های شغلی را برای مردم عادی از بین بردند. تمامی این فاکتورهای ریز و درشت، نگرانی شهروندان روس را از بابت ریسک سرمایه‌گذاری و ارزش دارایی‌هاشان افزایش داد و در نهایت بسیاری از شهروندان این کشور تصمیم گرفتند برای حفظ زندگی و سرمایه خود، به کشور دیگری مهاجرت کنند.

 

در همین زمان شهروندان ایرانی که رتبه اول خرید خانه در استانبول و سایر شهرهای ترکیه را به عنوان اتباع خارجی به خود اختصاص داده بودند، رتبه خود را به شهروندان روسیه دادند و خود در جایگاه دوم قرار گرفتند. مسلما اتباع روسی یا حتی اتباع ایرانی، کشوری را برای اقامت و ادامه زندگی انتخاب می‌کنند که از بابت برخورداری از شرایط ایده‌آل زندگی در آن و داشتن سرمایه‌گذاری سودده اطمینان داشته‌باشند.

 

اهمیت خرید خانه در استانبول ترکیه

 

اگر با مزایای خرید خانه در استانبول آشنا شوید، به خوبی دلایل مهاجرت روسی‌ها به این شهر را درک خواهید کرد. وقتی اتباع روسی به خرید خانه در کشوری به جز کشور خود فکر می‌کنند، در واقع باید به عنوان یک تبعه خارجی قوانین کشور هدف را شناخته و آن را بی کم و کاست بپذیرند.

 

از طرفی در شرایطی که خود تحت فشار یکباره قرار گرفته‌اند، ممکن است پذیرش هر شرطی برایشان دشوار به نظر برسد. در این میان شرایط مهاجرت به‌ استانبول با در نظر گرفتن قوانینی که دولت ترکیه برای اخذ اقامت و شهروندی اتباع خارجی لحاظ کرده‌است، آسان‌تر از سایر کشورها به نظر می‌رسد.

 

این در حالی است که ترکیه همگام با بزرگ‌ترین کشورهای اروپایی رشد کرده و هم اکنون به عنوان یک کشور مطرح در دنیا شناخته می‌شود. بررسی شرایط و قوانین زندگی در استانبول برای اتباع خارجی شما را به درک صحیحی از زندگی در این کشور می‌رساند.

دلایل هجوم شهروندان روس به ترکیه

ترکیه و شهرهای مطرح و معروف آن از جمله‌ استانبول، در دهه‌های اخیر به توسعه و رشد چشمگیری رسیده‌اند. دولت ترکیه با کنترل تورم و عوامل دخیل در آن، شرایط ایده‌آلی برای زندگی شهروندان خود فراهم ساخته‌است. اگر به هر دلیلی تورم در این کشور افزایش یابد، دولت آن به سرعت با شیوه‌های مختلف آن را کنترل می‌کند.

 

ترکیه با میزان رشد اقتصادی قابل توجه، همچنان از پتانسیل بالایی در توسعه و آبادانی برخوردار است. خرید خانه در استانبول به عنوان یک شهر توسعه یافته و خرید ملک در هر شهری از ترکیه، به عنوان یک فاکتور موثر در رشد و توسعه این کشور شناخته می‌شود. در واقع خرید ملک در ترکیه، به عنوان یک روش سرمایه‌گذاری مطمئن شناخته می‌شود.

 

خرید ملک در ترکیه، یکی از راه‌های اخذ اقامت این کشور است. چه بسا این روش آسان‌ترین راه اخذ اقامت ترکیه شناخته می‌شود. طبیعتا دولت هر کشوری در راستای تأمین نیاز اتباع خارجی، منافع خود و خاک خود را در اولویت قرار می‌دهد.

 

شفاف‌تر بگوییم؛ وقتی از کنترل تورم در ترکیه توسط دولت آن صحبت کنیم، قطعا استراتژی مهمی در این میان لحاظ می‌شود. زمانی که ارزش لیر در ترکیه افت پیدا می‌کند، قیمت مسکن در آن افزایش می‌یابد.

 

در این راستا دولت ترکیه با فروش املاک خود به اتباع خارجی، تورم را کنترل می‌کند‌. همان‌طور که گفتیم، این کشور پتانسیل بالایی در رشد و سرمایه‌گذاری دارد و شرایط زندگی در آن بسیار راحت تر از سایر کشورهاست.

 

با توجه به این که قیمت خرید خانه در استانبول و سایر شهرهای ترکیه، مناسب‌تر از کشورهای دیگر است، روسی‌ها این شهر و کشور را برای زندگی انتخاب کرده‌اند. به عبارتی شهروندان روسی و اتباع خارجی، از هر کشوری به راحتی می‌توانند در ترکیه سرمایه‌گذاری کنند.

 

گذشته از جنبه‌های سرمایه‌گذاری، اتباع روسی که به دنبال یک زندگی ایده‌آل با رفاه مناسب هستند، می‌توانند با اخذ اقامت ترکیه و برخورداری از معتبرترین پاسپورت دنیا، زندگی ایده‌آلی را در این کشور تجربه کنند.

 

 مزایای خرید خانه در استانبول و زندگی در آن

 

تا اینجا با نگاهی کلی شرایط کشور ترکیه برای اقامت شهروندان روسی را بررسی کردیم، حال اگر بخواهیم صرفا مزایای خرید خانه در استانبول را بررسی کنیم، باید شرایط دیگری را در نظر بگیریم. استانبول یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ترکیه‌ است و به عنوان قطب گردشگری این کشور شناخته می‌شود.

 

این شهر گستردگی بسیار زیادی دارد و خود از مناطق مختلفی تشکیل شده‌است. هر آنچه برای داشتن یک زندگی ایده‌آل و آرام لازم است، در شهر استانبول دیده می‌شود. در واقع این شهر از تمام امکانات رفاهی، گردشگری، تفریحی، فرهنگی و غیره برخوردار است.

 

دسترسی آسان استانبول به شهرهای مختلف ترکیه، بزرگ‌ترین بیمارستان‌ها و بهترین مراکز درمانی، معتبرترین مدارس و دانشگاه، پاساژها و مراکز خرید بزرگ، آپارتمان‌های لوکس و نمای شهری فوق‌العاده زیبا، ویلاهای لاکچری و امکانات رفاهی بسیار زیاد، استانبول را به بهترین نقطه در ترکیه تبدیل ساخته‌اند.

 

استانبول با تمام پیشرفتی که در سال‌های گذشته داشته‌است، هنوز هم پتانسیل رشد بالایی دارد. از طرفی همان‌طور که گفتیم، دولت ترکیه در تلاش است که با کمک ارگان‌های مختلف، ضمن کنترل تورم، شرایط نرمالی را برای شهروندان خود فراهم سازد.

 

به همین خاطر همواره اتباع خارجی را به روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در این کشور دعوت می‌کند. در این بین خرید خانه در استانبول به عنوان یک روش سرمایه‌گذاری ایده‌آل و سودده، بیشتر توجه شهروندان روسیه را به خود جلب کرد.

 

طبیعتا شهروندان روسی بیش از هر چیز به دنبال رفاه و زندگی آرام بوده و شاید در شرایطی که در کشور خود زندگی نرمالی نداشته‌اند، سرمایه‌گذاری اولویت اول آن‌ها نبوده‌است. با توجه به این که اتباع روسی با خرید ملک در استانبول، می‌توانند اقامت و حتی شهروندی ترکیه را دریافت کنند، به راحتی می‌توان مزایای خرید خانه در استانبول را برای روسی‌ها توجیه کرد.

 دلایل هجوم شهروندان روس به ترکیه

حتی اگر هدف اتباع روسی از خرید خانه در استانبول، حفظ سرمایه تحت خطر آن‌ها باشد، باز هم می‌توان بر اساس شرایطی که برای خرید ملک در ترکیه تعریف شده، اهمیت و مزیت این مسئله را درک کرد. ناگفته نماند، نمی‌توان با قطعیت گفت که سرمایه‌گذاری در ترکیه در هر شرایطی برای اتباع روسی و حتی اتباع ایرانی سودده خواهد بود.

 

به هر حال سرمایه‌گذاری، یک مسئله با ریسک‌پذیری بالاست؛ اما از آنجا که قیمت خانه در استانبول ترکیه مناسب‌تر از سایر کشورهاست، خرید ملک در این شهر در شرایطی که روسی‌ها تحت فشار اقتصادی و تورم قرار دارند، عاقلانه‌ترین تصمیم به نظر می‌رسد.

 

لازم به ذکر است که در چند وقت اخیر، در ارزش لیر ترکیه نیز نوساناتی ایجاد شده که بر ارزش ملک و مستغلات آن بی‌تأثیر نبوده‌است. جدا از شرایطی که برای روسی‌ها پیش آمده و افزایش آمار خرید ملک در ترکیه توسط روسی‌ها، آمار خرید ملک در این کشور در پی نوسانات اخیر زیاد بوده‌است.

 

این نوسانات در کشور ترکیه برای شهروندان روسیه بازتاب مثبتی داشته‌است، چون توانسته‌اند ضمن حفظ سرمایه خود، زندگی ایده‌آلی را در یک شهر گردشگری بزرگ تجربه کنند. نه‌تنها مسئله ارزش لیر ترکیه، بلکه مازاد مسکن در برخی از مناطق استانبول ترکیه نیز دلیل دیگری برای خرید آسان ملک در این شهر است.

 

با توجه به این که خرید ملک در استانبول ترکیه، به عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن و ارزشمند شناخته می‌شود، روسی‌ها می‌توانند از این طریق سرمایه از دست رفته خود را در پی جریانات سیاسی و اقتصادی روسیه در کشور ترکیه جبران کنند.

 

همان‌طور که گفتیم، گذشته از جنبه‌های اقتصادی خرید خانه در استانبول، روسی‌ها و سایر اتباع خارجی می‌توانند از این طریق، تابعیت کشور ترکیه را دریافت کنید. پاسپورت ترکیه به عنوان یکی از معتبرترین پاسپورت‌های دنیا شناخته می‌شود.

 

 قیمت خرید خانه در استانبول

 

استانبول از مناطق مرکزی و حاشیه‌ای مختلف و متعددی تشکیل شده‌است. مناسب بودن قیمت ملک در این شهر و در کل در کشور ترکیه، یک مزیت کلی است که برای خرید ملک در ترکیه تعریف شده‌است. پس طبیعی است که قیمت املاک استانبول، در مناطق مختلف آن نوسان داشته‌باشد.

 

قیمت خانه در مناطق حاشیه‌ای استانبول، ارزان‌تر از مناطق مرکزی است. از آنجا که مناطق حاشیه‌ای پتانسیل رشد و آبادانی بیشتری دارند، قیمت املاک آن‌ها ارزان‌تر است. این که اتباع خارجی کدام منطقه را برای خرید خانه انتخاب کنند، کاملا سلیقه‌ای است و پس از آن به سرمایه‌ای که در اختیار دارند، بستگی دارد.

 

املاک استانبول در دو دسته خانه‌های ویلایی و آپارتمانی تقسیم می‌شوند. مسلما خرید آپارتمان در استانبول، به دلیل متراژ پایین‌تر و امکانات مشترک آن در یک پروژه ارزان‌تر از خانه‌های ویلایی است. از طرفی خانه‌های ویلایی، معمولا بیشتر در مناطق توریستی و خارج از شهر بوده و به دلیل امکانات رفاهی بیشتری که می‌طلبد، قیمت بالاتری دارد.

 

در کل قیمت املاک در استانبول با توجه به متراژ ملک، امکانات آن، موقعیت منطقه و مواردی از این قبیل تعیین می‌شود. تسهیلاتی که دولت ترکیه برای خرید خانه در استانبول در اختیار اتباع خارجی قرار می‌دهد و خرید اقساطی ملک در این شهر، مزیت بزرگی برای شهروندان روسی به شمار می‌رود.

 

جالب است بدانید اگر روسی‌ها یا اتباع خارجی دیگر، بتوانند ملکی به ارزش حداقل ۴۰۰ هزار دلار در استانبول خرید کنند، می‌توانند در عرض چند ماه، شهروندی ترکیه را دریافت کنند؛ بنابراین شرایط اخذ اقامت ترکیه، آنچنان که تصور می‌کنید سخت نیست.

 

اتباع خارجی می‌توانند ضمن یک سفر توریستی کوتاه به ترکیه، ملک مورد نظر را انتخاب کرده و پس از خرید خانه و عقد قرارداد، مدارک لازم را به همراه مدارک هویتی به مراکز مربوطه ارائه دهند تا بتوانند اقامت این کشور را اخذ کنند.

 

چندی پیش دولت روسیه در پی یورش به اوکراین با واکنش‌های سختی از سوی کشورهای غربی مواجه شد. اعمال تحریم، رکود اقتصادی شدید و تورم در آستانه دو رقمی شدن، از پیامدهای این حمله بود که بیشترین تاثیر منفی آن بر زندگی مردم عادی روسیه وارد شد.

 

در این راستا مردم روسیه برای حفظ زندگی و سرمایه خود، استانبول را برای ادامه زندگی انتخاب کرده‌اند. اهمیت خرید خانه در استانبول و زندگی در کشور مرفهی همچون ترکیه، بحث دیروز و امروز نیست.

 

این کشور سال‌هاست به عنوان یک کشور صلح طلب، پیشرفته و آباد، پذیرای مهاجران بسیاری از کشورهای مختلف است و امکانات و تسهیلات مختلفی را در اختیار اتباع قرار می‌دهد. در این مطلب ضمن بررسی شرایط خرید ملک در استانبول، مزایای آن را نیز بررسی کردیم تا درک هدفی که پشت تصمیم روسی‌ها برای خرید ملک در استانبول وجود دارد، برایتان ملموس تر گردد.