پارس ناز پورتال

راهنمای خرید بهترین نوع عسل +فواید عسل | تشخیص عسل طبیعی اصلی

راهنمای خرید بهترین نوع عسل +فواید عسل | تشخیص عسل طبیعی اصلی

راهنمای خرید بهترین نوع عسل +فواید عسل 

اگر می‌خواهید بهترین عسل را تهیه کنید ما بشما روشهای انتخاب بهترین عسل را خواهیم گفت. می‌توانید در ادامه بخوانید. عسل یکی از خوراکی هاي مفید وعده صبحانه است که در دو نوع موم دار و بدون موم موجود است. سوالی که در این جا مطرح می شود این است که عسل موم دار بخریم یا بدون مو؟ کدام بهتر است؟

راهنمای خرید بهترین نوع عسل +فواید عسل | تشخیص عسل طبیعی اصلی

عسل موم دار بخریم یا بدون موم؟

در وعده صبحانه از خوردن کره با مربا خسته شده بودو قصد داشت عسل را جای گزین مربا کند. به مغازه‌اي رفت تا عسل بخرد. اما در قفسه مورد نظر با بسیاری از عسل‌هاي موم دار و بدون موم با رنگ‌هاي تیره و روشن مواجه شد. شنیده بود که عسل تقلبی زیاد است. یک عسل با رنگ تیره و موم دار انتخاب کرد. به این گمان که هر عسلی که با موم عرضه شود و رنگ تیره تری داشته باشد بی شک طبیعی خواهد بود. اما آیا واقعا این باور صحت دارد؟

 

رنگ و طعم ملاک سنجش عسل نیست

عسل براساس این‌که از یک یا چند گل تهیه شده باشد دارای انواع تک گل و چند گل است. عسل گل هاي مختلف رنگ و طعم متفاوتی دارند و رنگ آن ها از سفید، کهربایی و حتی قهوه‌اي و سیاه متغیر است. عسل‌هاي روشن طعم ملایم و عسل‌هاي تیره طعمی تندتر دارند و نمی توان کیفیت و اصالت عسل را بر حسب رنگ و مزه آن شناسایی کرد.

 

موم مصنوعی در عسل های زنبور ندیده

برای این‌که زنبور برای تهیه موم انرژی زیادی مصرف نکند موم رابه شکل صنعتی «مصنوعی» نیز تولید میکنند ودر کندو می گذراند. در اغلب عسل‌هاي تقلبی زنبور ندیده از موم مصنوعی استفاده میشود. موم مصنوعی رابا پارافین و ترکیبات مشابه تهیه کرده و آنرا درون ظروف شیشه‌اي گذاشته و روی آن عسل می‌ریزند.

 

عسل مصنوعی در بازار

نه تنها موم بلکه عسل را هم به روش مصنوعی تولید می کنند. شکر، آب، کمی آبلیمو و اسانس‌هاي شیمیایی تقلید‌کننده طعم عسل رابا هم مخلوط و حرارت می دهند. با مقادیری شربت قند، عسل رابه غلظت مناسب میرسانند. با افزودن فروکتوز، شکرک زدن عسل رابه تاخیر انداخته و با اضافه کردن شربت ذرت، امکان تشخیص آن از عسل واقعی را سخت تر می کنند.

 

موم را نجوید

گاهی توصیه می شود که جویدن موم موجب تقویت دستگاه گوارش و لثه ها می شود. اما باید بدانید داروها و سمومی که علیه بیماری‌هاي زنبور استفاده می شود میتواند در لایه هاي موم رسوب کرده و با جویدن وارد بدن شود.

 

عسل طبیعی قند کمتری دارد

اغلب عسل هاي موجود در بازار یا از نوع تغذیه اي هستند یعنی زنبور علاوه بر شهد گل ها و گیاهان از شربت و شکری که در مجاورت کندو قرار داده میشود، عسل تولید میکند یا از نوع تقلبی و زنبور ندیده است. این عسل ها قند بالایی داشته و فوق العاده برای بیماران دیابتی و افراد چاق مضر است. اما عسل هایي که به روش طبیعی تهیه شده اند با درنظر گرفتن قند محصول برای دیابتی ها منع مصرف ندارد.

 

تفاوت شکرک عسل طبیعی و تقلبی

عسل طبیعی هم شکرک می زند، اما با انواع تقلبی آن تفاوت هایي دارد. عسل طبیعی به مرور زمان کدر و ته نشین شده و شکرک آن مانند شکرک شیره خرما نرم ودر زیر دندان احساس نمیشود ودر دهان به سرعت مایع می شود. اما شکرک عسل تقلبی مثل نبات سفت و به سختی با قاشق جدا شده و دانه هاي شکر در زیر دندان حس می شود.

 

عسل وحشی خوب یا بد؟

عسلی که زنبور، آنرا داخل کندو تولید نکرده و موم آن روی تنه درختان یا شکاف سنگ ها و صخره ها تولید شده باشد عسل وحشی نام دارد. زنبورهای وحشی ظاهری متفاوت دارند ودر کشور ما جثه اي بسیار کوچکتر از زنبور عسل معمولی ودر برخی مناطق آفریقایی چند برابر بزرگ تر از زنبور عسل هستند.

 

عسل برای کودکان ممنوع

این نوع عسل چون به روش طبیعی و ارگانیک تولید می شود حاوی بیشترین میزان مواد مغذی است. باکتری خطرناک کلستریدیوم بوتولینوم میتواند از طریق لاروهای مرده زنبور وارد عسل شود و بهمین دلیل مصرف عسل به کودکان زیر یکسال که سیستم ایمنی ضعیفی دارند توصیه نمی شود.

 

عسل و فواید آن بر سلامت

عسل تاثیرات مختلفی بر روی بدن دارد و این امر بستگی به نوع مصرف شما دارد. اگر عسل رابا آب ولرم مخلوط کرده و بنوشید، تاثیرات بسیار مفیدی بر روی تعداد گلبول‌هاي قرمز موجود در خون دارد. گلبول‌هاي قرمز خون مسئول انتقال اکسیژن موجود در خون به بخش‌هاي مختلف بدن هستند. عسل محلول در آب ولرم میزان هموگلوبین‌هاي خون را افزایش می دهد، هموگلوبین‌هایي که مانع کم‌خونی می شوند.

 

کم‌خونی ناشی از فقر آهن هنگامی بروز میکند که میزان آهن موجود در برنامه غذایی یا جذب آن کافی نیست و ظرفیت انتقال اکسیژن موجود در خون به کمتر از حد معمول کاهش یابد. کم‌شدن ظرفیت اکسیژن‌رسانی منجر به خستگی مفرط، تنگی نفس و گاهی افسردگی و مشکلات دیگر می شود. عسل با ایجاد ظرفیت برای انتقال اکسیژن خون، این قبیل مشکلات را خنثی می کند.

 

اکسیژن کافی در خون حقیقتا مهم است زیرا تعیین کننده سطح سلامت بدن است و آسانی بازسازی سلول‌هاي بدن در گرو میزان اکسیژن موجود در خون است. تحقیقات اولیه دراین زمینه نشان از تاثیرات مثبت عسل روی بیماری فشار خون یا فشار خون بالاست. بطور سنتی، عسل را برای کاهش تاثیرات منفی افت فشار خون یا فشار خون پایین مصرف میکردند.

 

همچنین شواهدی مقدماتی دال بر این‌که عسل مانع از کم شدن تعداد گلبول‌هاي سفید خون در بیمارانی که متحمل شیمی‌درمانی‌ هستند وجوددارد. در آزمایشی که بر روی تعداد محدودی از بیمارانِ متحمل شیمی‌درمانی که با خطر کمبود گلبول‌هاي سفید خون مواجه بودند صورت پذیرفت، مشخص شد که در ۴۰٪ از انها بعد از مصرف روزانه ۲ قاشق چای‌خوری عسل در طی دوره شیمی‌درمانی خطرعود کمبود گلبول سفید خون از بین رفته است.

 

عسل سالم‌ تر از شکر است.

در ارتباط با تاثیرات منفی شکر سفید بر روی بدن سخن فراوان است. عسل جایگزینی فوق‌العاده برای شکر است که هم شیرین و هم سالم است. اگرچه ساختار شیمیایی عسل حاوی قندهای ساده می باشد اما این ساختار کاملا متفاوت از ترکیبات شکر سفید است.عسل حدود ۳۰٪ گلوکز و ۴۰٪ فراکتوز یعنی دو عنصر تک‌‌قندی یا قند ساده، با ۲۰٪ قندهای پیچیده دارد. عسل همچنین حاوی دکسترین و فیبر نشاسته میباشد. این ترکیب به تعدیل میزان قندخون کمک شایانی میکند.

 

عسل برای افرادی که یوگا انجام میدهند، مفید است.

مصرف عسل ترکیبات شیمیایی خونِ افرادی که به تمرینات یوگا مبادرت می‌ورزند را متعادل می‌سازد و مصرف عسل اکیدا به آن ها توصیه می شود. مصرف مرتب عسل انرژی بیشتری به سیستم شیمیایی بدن می‌بخشد. در صورتی که مقداری عسل را در آب ولرم حل کنید و صبح‌ها پیش از شروع حرکات یوگا میل کنید، عملکرد سیستم شیمیایی بدن را تقویت می کند.

 

عسل از خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی کنندگی برخوردار است.

مصرف عسل موجب تشدید خواص داروهای ضدباکتریایی، تقویت عملکرد پادتن‌ها و ایستادگی در برابر فعالیت‌هاي میکروبی مضر می شود. مطالعات متعددی در زمینه تاثیرات عسل در درمان زخم‌ها صورت پذیرفته است. یکی از این مطالعات نشان داد که خاصیت دارویی عسل زخم

 

را دستخوش فرایند پاک سازی ویژه‌اي میکند، یعنی باکتری‌هاي موجود در زخم شرکت‌کنندگان رابه طور کامل از بین میبرد. در مطالعه‌اي دیگر روند درمان جراحات و زخم پای ۵۹ نفر از شرکت کنندگان که ۸۰٪ انها به درمان‌هاي متعارف پاسخ مثبت نشان نداده بودند، با استفاده از عسل خام از سر گرفته شد. زخم‌هاي تمام بیماران به استثنای زخم‌هاي یک بیمار التیام یافتند. علاوه بر این، زخم‌هاي عفونی بعد از یک هفته عسل درمانی استریل شدند.

 

در طب سنتی، یکی از مزایای استفاده از عسل، درمان عفونت‌هاي دستگاه تنفسی است. مصرف روزانه عسل مشکلاتی از قبیل تنگی نفس و خلط بیش از حد گلو را برطرف می کند.همچنین تحقیقات بالینی اثبات می کند که عسل طبی، عوامل بیماری‌زایی که ناقل آن غذا‌ها هستند را از بین می برد از جمله این بیماری‌ها میتوان به باکتری روده و تیفوئید اشاره کرد. همچنین اثبات شده که عسل مقاومت باکتریایی را در هم می‌شکند

 

تا بدن در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها ایستادگی نکند. محققان دریافتند که عسل در درمان عفونت‌هاي حاد ناشی از زخم‌هاي باز و عفونت‌هاي ناشی از خاک تاثیرات مثبتی نشان می دهد.عسل به طرق مختلف به مبارزه با عفونت‌ها پرداخته و شرایط را برای افزایش مقاومت عوامل بیماری‌زا دشوار می کند.

 

آنتی‌بیوتیک‌ها، عموما باکتری‌هاي در حال رشد را هدف گرفته، به آن ها این شانس را می دهند تا دست از مقاومت بردارند. همچنین مشخص شده عسل انچه تعامل باکتریایی خوانده میشود را در هم گسیخته و همین امر موجب کاهشِ شدت خاصیت بیماری‌زایی باکتری‌ها شده و برای آنتی‌بیوتیک‌ها مجال تاثیرگذاری فراهم می‌آورد.

 

راهنمای خرید بهترین نوع عسل +فواید عسل | تشخیص عسل طبیعی اصلی