پارس ناز پورتال

راهنمای سفر به داکا شهر زیبا و توریستی آسیایی

راهنمای سفر به داکا شهر زیبا و توریستی آسیایی

راهنمای سفر به داکا شهر زیبا و توریستی آسیایی 

شهر داکا به عنوان یکی از جالب ترین مناطق جنوب آسیا همه ي روزه پذیرای گردشگرانی هست که از همۀ نقاط دنیا برای مشاهده به آن جا می آیند. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر بنگلادش بعد از كلكته مشهور ترین شهر در جنوب آسیاست كه پیشینه تاریخی غنی هم دارد. در زمان امپراتوری مغول داكا به‌عنوان یك كلانشهر جهانی پدیدار شد

 

و امروز نیز با دقت به قبل پر باری كه دارد به‌عنوان مركز تجارت و فرهنگ بنگلادش شناخته میشود. داكا به‌دلیل تعدد مراكز اسلامی، عنوان شهر مساجد و به واسطه معماری بی‌نظیر و رودخانه‌اي كه به گنگ میرسد، به ونیز مشرق زمین شهرت دارد. داكا با بیش از 500هزار ریشكا به پایتخت ریشكای دنیا هم شهرت دارد.

راهنمای سفر به داکا شهر زیبا و توریستی آسیایی

این شهر دومین شهر پر جمعیت آسیای جنوبی بعد از دهلی هست و در كنار بمبئی و كراچی یكی از مهم ترین مراكز مالی این منطقه به شمار میرود. اگر به‌دنبال یك شهر آرام می گردید داكا مقصد شما نخواهد بود. شهری كه با بیش از 17میلیون جمعیت، پر سر و صدا، پر هرج و مرج اما پر انرژی هست.

 

درست در بین شلوغی گیج‌كننده ریشكاها جذابیت داكا خودش را نشان خواهد داد. شور و نشاطی كه زیر پوست شهر جاری هست برای توریست‌ها تازگی دارد. اگر روی قایقی در رودخانه بوریگانگا بنشینید از تماشای چشم‌انداز غیرمنتظره پیش روی‌تان شگفت زده خواهید شد.سرسبزی داكا خیره‌كننده هست. بناهای تاریخی مربوط به دوران مغول و دوره استعمار بریتانیا از تاریخ،

 

مسجد‌ها و معبدهای مختلف از روح شهر و گالری‌هاي هنری و جاده‌هاي در دست ساخت، از شتاب برای آینده‌ مدرن این سرزمین سخن میگویند. كار شما كشف قبل و آینده در هم تنیده این شهر هست. سفر به داكا بدون چالش نیست، اما دیر یا زود به ریتم پر تپش فرهنگ بنگالی نهفته در این شهر عادت خواهید كرد و آن وقت هست كه دل كندن از پایتخت بنگلادش كار دشواری میشود.

 

برای سفر به بنگلادش نیاز به تهیه ویزا دارید. برای درخواست ویزا حضور شخص ضروری نیست و وكیل یا نماینده قانونی شخص میتواند با همراه داشتن اصل گذرنامه، دو قطعه عكس، گواهی اشتغال یا تحصیل، كپی كارت ملی و شناسنامه به سفارتخانه این كشور واقع در استان تهران، خیابان یوسف آباد شمالی مراجعه كند. هم‌اكنون پرواز مستقیمی به داكا از ایران وجود ندارد و برای رسیدن به این شهر باید از خطوط هوایی تركیش، کشور امارات، قطر و یا اتحاد بهره گیری كنید.

 

بنگلادش به‌طور كلی دارای آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری هست. اگر بخواهیم شرایط جوی این كشور را تقسیم‌بندی كنیم باید به سه فصل اصلی خشك، مرطوب و موسمی باران زا و سرد اشاره كنیم. فصل مرطوب از خرداد آغاز میشود و تا آبان‌ماه ادامه دارد.

 

پس از آن فصل سرد شروع میشود كه از آبان تا اسفند‌ماه به درازا می‌كشد. فصل خشك هم از پایان اسفند تا خرداد را در بر می گیرد. برترین زمان از نظر جغرافیایی برای سفر به داكا فصل سرد هست، اما اگر دوست دارید‌ماه رمضان را در شهر مساجد سپری كنید باید عزم سفر 10 روزه به پایتخت بنگلادش بكنید.

 

گردش با ریشكا

باتوجه به تعدد انواع وسایل نقلیه در داكا اگر با راننده‌اي به مشكل برخوردید كافی هست چند قدم جلوتر بروید تا بتوانید سراغ تاكسی دیگری را بگیرید. درست هست كه در مورد راننده‌هاي بنگلادشی حرف و حدیث عمده هست، اما تمام انها قصد فریب شما را ندارند و برترین حالت این هست كه بتوانید با یك راننده صادق به توافق برسید

 

و با خیال راحت مسیرها را به او بسپارید. در مورد پرداخت كرایه ممكن هست مشكلات زیادی وجود داشته‌باشد، اما اگر درخواست تاكسی كنید یا قبل از سوار شدن با هم توافق كنید دیگر مشكلی نخواهد بود. در مورد مسیریابی هم نباید خیلی به انها اطمینان كنید. برترین كار این هست كه نشانی مقصد مورد نظرتان را همراه داشته باشید.
راهنمای سفر به داکا شهر زیبا و توریستی آسیایی

به‌خصوص فراموش نكنید كه كارت هتل یا مركز اقامتی را با خود داشته باشید كه در یافتن مسیر برگشت دردسری برایتان‌ ایجاد نشود. ریشكا نه‌تنها ساده‌ترین و برترین وسیله برای دور زدن ترافیك وحشتناك پایتخت هست.؛ بلكه شما را با زندگی روزمره و فرهنگ شهر آشنا می‌كند. در مورد ریشكاها فراموش نكنید

 

كه پیش از سوار شدن درمورد قیمت نهایی به توافق برسید. اگر تنها مسافرت می‌كنید بهتر هست قید سوار شدن به ریشكا را بعد از تاریك شدن هوا به كلی بزنید و در عوض سراغ تاكسی‌هاي زرد بروید كه امنیت بیشتری دارند.

 

لذت خرید از بازار سنتی رمضان

اكنون كه مردم كشورهای مسلمان به استقبال‌ماه رمضان رفته‌اند، در شهر مساجد هم شور و شوق خاصی برای این‌ماه آسمانی وجود دارد. مردم داكا رمضان را به شكل‌هاي مختلفی پاس می‌دارند. بازار سنتی شهر كه به چاك بازار«Chawkbazar» شهرت دارد از ابتدای رمضان رنگ و بوی دیگری به‌خود می گیرد.

 

این بازار كه بیش از صد سال هست مرجع خرید افطار مردم داكا به شمار میرود، بعد از ظهرها با انواع غذاها ازجمله گوشت، مرغ بریانی، انواع ترشی و ماهی از مردم پذیرایی می‌كند. در این زمان اقلام مخصوص‌ماه رمضان و افطاری‌ها طرفداران بسیاری دارد و گرچه این به‌معنای گران شدن بعضی از اقلام سفره‌هاي خوراکی نیز هست.

راهنمای سفر به داکا شهر زیبا و توریستی آسیایی

نوشیدنی‌هاي محلی و میوه‌هاي فصلی هم بخش دیگری از سفره افطار مردم داكا را تشكیل می دهند. به‌طور كلی خرید از این بازار یك سنت برای مسلمانان شهر محسوب میشود. یكی از خورش‌هاي محبوب رمضان پلی خای نام دارد كه از تركیب نخود، گوشت، سیب زمینی، برنج، تخم مرغ، ترشی و كره به‌دست می آید.

 

بادمجان سرخ شده، عدسی و سیب زمینی سرخ كرده نیز از خوراك‌هاي محبوب این روزهاست. از سوی دیگر مساجد این شهر در‌ماه رمضان با ازدحام مسلمانانی كه برای برپایی فرایض دینی گردهم می آیند، حال و هوای دیگری می‌یابد.

 

برترین مکان اقامت

از آنجایی كه داكا یك مركز تجاری و گردشگری محسوب میشود، شما در انتخاب هتل دچار مشكل چندانی نخواهید بود. با دقت به بودجه و قصدتان از سفر می توانید برترین اتاق را برای خود برگزینید.

 

لوكس و مجهز
هتل لانگ بیچ«Long Beach» داكا با یك استخر روی پشتبام، مركز تندرستی، اسپا و ماساژ یكی از برترین گزینش‌ها برای اقامت در داكاست. در این هتل اینترنت رایگان در دسترس هست و دستگاه تهویه هوا، تلویزیون ماهواره‌اي صفحه تخت، مبل راحتی و میز كار در تمام اتاق‌ها درنظر گرفته شده هست. این هتل در نزدیكی مراكز جالب شهر قرار دارد و با فرودگاه تنها 10كیلومتر فاصله دارد. برای اقامت در این هتل 5ستاره باید شبی 120دلار بپردازید.

راهنمای سفر به داکا شهر زیبا و توریستی آسیایی

مقرون به صرفه

هتل سنچری پارك«Century Park» با یك مركز تناسب اندام و اینترنت رایگان یكی از گزینش‌هاي مقرون به صرفه اما مدرن در داكاست. اتاق‎‌هاي این هتل مجهز به گاوصندوق، مبل راحتی، تلویزیون و دستگاه تهویه هوای مناسب هست. در این هتل میتوانید از چشم‌انداز زیبای تراس رو به شهر، باربیكیو و همین طور سونا بهره گیری كنید. برای اقامت در این هتل باید شبی 90دلار بپردازید.

راهنمای سفر به داکا شهر زیبا و توریستی آسیاییدر دسترس
هتل 71كه در یك كیلومتری موزه ملی و داكای قدیم واقع شده یكی از زیباترین و در دسترس‌ترین هتل‌هاي شهر محسوب میشود. از هتل تا مركز خرید باشوندرا تنها 3كیلومتر فاصله هست و تا قلعه لالبگ 2كیلومتر. شما میتوانید از مركز كرایه خودرو هتل برای تردد در شهر بهره گیری كنید. خدمات تبدیل ارز هم در هتل انجام می گیرد. برای یك شب اقامت در این هتل 3ستاره باید 60دلار بپردازید.

 

چشم‌انداز زیبای شهر
هتل و سوئیت‌ ریچموند«Richmond» با فرودگاه شاه جلال تنها 1.3كیلومتر فاصله دارد. در لابی هتل اینترنت پر سرعت در اختیار مسافران قرار دارد و رستوران جورج انواع غذا هاي هندی، تایلندی و چینی را با برترین كیفیت برای‌تان می‌پزد. اتاق‌هاي این هتل مجهز دستگاه تهویه هوای مطبوع، دكور مدرن، تلویزیون صفحه تخت و فضای نشیمن هست. برای اقامت در این هتل باید شبی 50دلار بپردازید

 

روی آب راه بروید!
جیمی كارتر/ نویسنده و خبرنگار: در سفرتان به پایتخت بنگلادش باید تجربه‌هاي جدیدی را كسب كنید. یكی از انها راه رفتن روی آب هست! اگر دوست دارید تركیب شگفت انگیزی از قایق‌هایي را كه منتظر مسافر میباشند، مشاهده نمایید باید سری به ترمینال صدارقات«Sadarghat» بزنید. در این مكان می توانید یكی از بزرگ‌ترین بندرهای دنیا را از نزدیك ‌مشاهده نمایید

 

و سپس با پرداخت مبلغ اندكی یك قایق كرایه كنید و سراسر رودخانه را بپیمایید. دومین كاری كه در داكا باید بكنید خرید هست. صنعت پوشاك و صادرات بنگلادش سالانه میلیاردها دلار برای این كشور درآمد‌زایی دارد. اگر از پس چانه زدن و تشخیص كالاهای مفید بر می آیید، بهتر هست سری به بازار اخیر هكتیك یا بانگا بازار بزنید.

 

در غیراین صورت باید سری به آرونگ«Aarong» بزنید. در این بازار انواع و اقسام كالاها را میتوانید بیابید از چرم گرفته تا صندل، لباس مردانه و ساری با قیمت‌ مناسب. مردم بنگلادش شیر را به‌مدت طولانی نگه داری نمی‌كنند و به همین علت می توانید انواع دسرهای خوشمزه‌اي را كه با شیر تهیه شده‌اند در این سرزمین امتحان كنید.

راهنمای سفر به داکا شهر زیبا و توریستی آسیایی

حتما دسرهای شیرینی را كه از عسل و شیر تهیه می شوند، در این شهر امتحان كنید. بنگلادش هنوز در لیست گردشگران دنیا جای درست خود را پیدا نكرده هست. حتی در داكا هم تعداد گردشگران عمده نیست. بنابراین عجیب نیست كه برخورد مردم با انها مثل ستاره‌هاي سینما باشد! در نتیجه ممكن هست

 

در طول گردشتان بیش از 10نفر بخواهند با شما عكس بگیرند. بهتر هست شما نیز لبخند بزنید و با انها دوست شوید. بنگلادش كشور عمده ثروتمندی نیست، اما اگر فكر می‌كنید كه با یك شهر فقیرنشین و كارخانه‌هاي قدیمی و ویران روبه‌رو هستید، قطعا تصورتان از پایتخت این كشور اشتباه هست. معماری داكا بسیار غنی هست

 

و بعضی از شگفت انگیزترین ساختمان‌هاي تاریخی دنیا در این شهر قرار دارند؛ مثل ساختمان شورای ملی كه توسط معمار افسانه‌اي، لویی‌كان در دهه 1960طراحی شده هست.سبك غذای مردم بنگلادش تا حدود زیادی متاثر از تاریخ غنی و جغرافیای متنوع این سرزمین هست. برنج كه غذای اصلی مردم هست با طیف گسترده‌اي

 

از انواع ادویه‌ سرو میشود. تخم مرغ، سیب زمینی، گوجه فرنگی و بادمجان پایه اصلی خوراك‌هاي اصیل بنگلادشی هست كه با انواع ادویه، گیاهان، روغن خردل و نان‌هاي مغزدار سرو میشوند. ماهی پای اثبات غذا هاي مردم داكاست به‌خصوص ماهی‌هاي آب شیرین. گوشت، مرغ و اردك هم در میز رستوران‌هاي این كشور دلربایی می‌كنند.

 

مواد خوراکی در داكا تقریبا ارزان، اما بسیار مقوی هست. مرغ پلو را در رستوران نانا بیریانی«Nanna Biriani» بچشید تا طعم لذیذ و متفاوت مرغ بریانی با پلوی بنگالی را تجربه كنید. نانابیریانی یك رستوران مشهور در بخش قدیمی داكاست كه 4شعبه دیگر هم دارد، اما مرغ پلوی شعبه اصلی طعم لذیذتری دارد.

راهنمای سفر به داکا شهر زیبا و توریستی آسیایی

ونا خیچوری«Vuna khichuri» یكی دیگر از غذا هاي مشهور بنگلادش هست كه از پلو با مرغ یا گوشت تهیه می شود. این غذا را می توانید در رستوران قوروا«Ghoroa» امتحان كنید. بریانی كه غذای اصلی مردم بنگلادش هست پای اثبات سفره‌هاي جشن و مهمانی هست. بریانی با پلوی خاصی پخته می شود

 

بنابراین در سفرتان به داكا باید حتما این غذا را در یك رستوران محلی بچشید. توصیه ما رستوران سونامی «Sunami» هست كه یكی از لذیذترین بریانی‌هاي داكا را برای‌تان سرو می‌كند.

 

ساعت در بزرگ‌ترین شهر بنگلادش
داكا پایتخت و بزرگ‌ترین شهر بنگلادش با تاریخ رنگارنگ، سنت‌هاي غنی فرهنگی و طبیعت بكر جاذبه‌هاي بسیاری برای كاوش دارد؛ شهری كه در سراسر دنیا به شهر مساجد و مركز ساخت‌كننده اصلی پارچه كتان شهرت دارد. داكا كه امروزه به‌عنوان یك قطب فرهنگی، صنعتی، تجاری، آموزشی و سیاسی شناخته می شود،

 

همۀ ساله} بر تعداد گردشگران آن افزوده میشود. برای برنامه‌ریزی سفرتان به داكا می توانید از لیست زیر بهره گیری كنید؛ فهرستی كه در آن تلاش شده تا مهم ترین جاذبه‌هاي گردشگری پوشش داده شود.

 

روز اول
لذت ماجراجویی
سفر به داكا خود یك ماجراجویی هست. بنابراین شما میتوانید لذت جست و جو در طبیعت جذاب و آشنایی با فرهنگ سیاسی این سرزمین را چاشنی سفرتان كنید.

 

پارك كودكان

راهنمای سفر به داکا شهر زیبا و توریستی آسیایی

پارك رامنا در سال 1979به‌عنوان پارك كودكان افتتاح شد. در تمام این پارك انواع وسایل تفریحی مناسب برای كودكان درنظر گرفته شده هست. اگر با كودكان‌تان به داكا سفر كرده‌اید از این محیط غافل نشوید.چرخ و فلك، قطارهای كوچك، سرسره و انواع وسایل بازی در این پارك تعبیه شده و شما می توانید از امكانات تفریحی و سرگرمی باغ به همراه خانواده‌تان بهره گیری كنید.

 

پارك سیاسی
پارك سهروردی یكی از محبوب‌ترین پارك‌هاي شهر هست؛ مكانی كه در آن سوگند استقلال بنگلادش خوانده شد و شیخ مجیب الرحمان پدر ملت بنگلادش به‌طور رسمی استقلال این كشور را در سال 1971اعلام كرده هست. در كنار وجه سیاسی، پارك از نظر سرسبزی كه شما را از شلوغی‌هاي داكا دور می‌كند، جالب هست.

 

موزه آزادی
موزه موكتی كه در حقیقت موزه جنگ در راه آزادی هست به خوبی تاریخ مبارزه را در بنگلادش برای شما به عکس می‌كشد. در این موزه عكس‌هاي كمیابی از مبارزات و جنگ‌هاي تاریخی مردم بنگلادش را علیه مهاجمان می بینید و با روحیه اصیل مردم این سرزمین آشنا می شوید. ساعت كاری موزه از 9صبح تا 18هست

 

روز دوم
در جست و جوی استقلال
داستان مبارزه مردم بنگلادش برای استقلال قدمت طولانی دارد و سرشار از شجاعت و آزادگی هست. در تاریخ 1971مردم این كشور توانستند از پاكستان امروزی جدا شوند و كشوری مستقل را تاسیس كنند كه امروز نهمین كشور پر جمعیت دنیا هست.

 

آرامگاه پدر ملت
شهر مسجدها
محل اقامت شیخ مجیب الرحمان كه به‌عنوان پدر ملت بنگلادش شناخته می شود امروزه تبدیل به یك موزه ملی شده هست. مجیب الرحمان رهبر و بنیانگذار كشور بنگلادش هست كه تمام عمر خود را وقف استقلال بنگلادش كرد. گرچه او توانست رئیس‌جمهور بنگلادش شود و نظام تك حزبی را در كشور به راه بیندازد، اما پس از هفت‌ماه در كودتای نظامی كشته شد. در این موزه می توانید وسایل شخصی این مبارز و عكس‌هاي مختلفی از وی را مشاهده نمایید.

 

قبرستان ملی شاعران
قبرستان ملی شاعران درست در همجواری مسجد دانشگاه داكا واقع شده هست. در این قبرستان میتوانید از آرامگاه شاعر انقلابی، كازی نازرول اسلام بازدید كنید و سری هم به دانشگاه داكا بزنید. كازی نازرول نقش مهمی در جهت آگاهی‌سازی‌ مردم و تشویق آن ها برای ادامه مبارزه داشته هست. دانشگاه داكا كه در سال 1921تاسیس شده یكی از اولین مراكز رسمی آموزش بنگلادش به شمار می رود.

 

نماد ملی گرایی
نماد ملی گرایی بنگلادش به منار شهید مشهور هست. این بنای تاریخی برای بزرگداشت شهدای جنبش تاریخی سال 1952ساخته شده هست و هرساله در تاریخ 21فوریه هزاران نفر از مردم با تاج‌هاي گل به كشته شده‌هاي این جنبش ادای احترام می‌كنند

 

روز سوم
گردش تاریخی
داكا با بیش از 700مسجد و ساختمان تاریخی به شهر مساجد مشهور هست. شما میتوانید با گردشی یك روزه با بخش فراوانی از بازمانده‌هاي تاریخی شهر آشنا شوید.

 

كاخ صورتی
شهر مسجدها
كاخ احسن منجیل در سال 1872در نزدیكی رودخانه باریگانگا ساخته شده؛ كاخی كه شما را با سبك زندگی نواب داكا آشنا می‌كند. این كاخ كه به كاخ صورتی هم شهرت دارد هم‌اكنون موزه پر زرق و برقی هست كه در عمارت نواب‌ها ساخته شده هست. نواب عبدالغنی كه این عمارت را بازسازی كرده آن را به نام پسرش خزا احسن‌الله نام گذاری كرد

 

كه بعدها به احسن منجیل شهرت یافت. 31اتاق این عمارت كه با یك گنبد بزرگ به هم پیوسته شده‌اند از كیلومترها آن طرف‌تر نیز قابل تشخیص میباشند. این موزه در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9تا 5 و در روزهای جمعه از ساعت 5-3 پذیرای علاقه‌مندان هست.

 

قلعه مغول
قلعه لالباغ در سال 1678توسط نایب السلطنه بنگال شاهزاده محمد اعظم پسر امپراتور مغول اورنگ زیب ساخته شده هست. این قلعه كه دارای ساختاری 3طبقه و مناره‌هاي بلند و دروازه جنوبی هست، گذرگاه‌هاي پنهان و یك مسجد بزرگ هم در داخل خود دارد. آرامگاه بی‌بی پری بانوی قلعه و حمام منزل از جالب‌هاي این قلعه میباشند.

 

این قلعه در طول جنگ اول استقلال در سال 1857شاهد نبردهای خونینی بود كه مردم را در برابر نیروهای انگلیسی شورشی قرار داد. این قلعه یكی از معدود مكان‌هاي بزرگ مربوط به تاریخ مغول هست كه تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده هست

 

موزه ملی
شهر مسجدها
موزه ملی بنگلادش در شاه باغ واقع شده و یكی از اصلی‌ترین جاذبه‌هاي گردشگری شهر محسوب می شود. این موزه جاذبه‌هاي تاریخی فراوانی دارد. مجسمه‌ها و نقاشی‌هایي از آیین‌هاي هندو، بودایی، اسلامی در كنار كتیبه‌هاي ارزشمند قرآن به زبان عربی، فارسی و بنگلالی در این موزه نگه داری می شوند. همین طور آلبوم‌اي غنی از سكه‌هاي قدیمی، صنایع‌دستی و كتاب‌هاي هنری را میتوانید در این موزه به تماشا بنشینید.