پارس ناز پورتال

روزه داری و لاغر شدن در ماه مبارک رمضان

مجموعه : ماه رمضان
روزه داری و لاغر شدن در ماه مبارک رمضان

روزه داری و لاغر شدن در ماه مبارک رمضان 

لاغری در ماه رمضان یکی از اهداف کسانی هست که با اضافه وزن مواجه میباشند،اما باید دقت داشت که باید نکاتی را رعایت نمود تا لاغری حاصل گردد.مسلمانان سراسر دنیا در ماه مبارک رمضان با گرفتن روزه از خوردن و آشامیدن امساک میکنند. روزه گرفتن آثار معنوی، فیزیکی، روحی و اجتماعی فراوانی برای افراد دارد. ولی اشخاص باید دقت داشته باشند که برای بهره‌مندی از فیوض جسمانی و روحی این ماه رعایت رژیم خوراکی صحیح ضروری هست.

 

اصول روزه داری در جوانان

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در خصوص اهمیت تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان بیان کرد: افراد باید از تمامی گروه‌هاي اصلی خوراکی «محصولات پروتئینی، لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات» در وعده‌هاي سحر و افطار بهره گیری کنند. همین طور روزه داران برای پیشگیری از کم آبی بدن باید در فاصله بین افطار تا سحر حدود شش تا هشت لیوان مایعات و به خصوص آب بنوشند.

 

وی اظهار داشت: روزه داری در جوانان اساس رسیدن آن‌ها را به تقوای الهی و تزکیه نفس فراهم میکند. روزه گرفتن در پاکسازی اعضای گوناگون بدن و به ویژه دستگاه گوارش و کبد نقش موثری دارد.این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: بدن در زمان گرسنگی با مصرف اندوخته‌هاي چربی‌اش سبب کاهش چربی خون و پاکسازی دستگاه گوارش و کبد می شود.

 

عظمایی پیشگیری از مریضی هایي همچون سکته مغزی و آلزایمر را از دیگر اثرات مثبت روزه دانست و عنوان کرد: روزه گرفتن منجر به کاهش چربی خون و چربی کبد شده و احتمال ابتلا به اختلالات قلبی و عروقی را کاهش میدهد

 

لاغری بدن در ماه مبارک رمضان

وی تاکید کرد: اگر روزه داران به نوع تغذیه خود در ماه مبارک رمضان دقت ویژه داشته باشند در این ماه میتوانند وزن خود را کاهش دهند. اما در بعضی از مواقع افراد پس از ماه رمضان دچار اضافه وزن و چاقی میشوند.این محقق و پژوهشگر طب سنتی با بیان این که مصرف شیرینی‌هاي قنادی سبب اضافه وزن و چاقی روزه داران در ماه رمضان میشود، تصریح کرد: بهره گیری از غذا هاي سنگین، پرچرب و سرخ شده نیز از لاغری اشخاص در این ماه جلوگیري میکند.

 

عظمایی پیشنهاد کرد: بر خلاف باور متعارف بین روزه داران مبنی بر این که مصرف مواد خوراکی چندان در وعده‌هاي سحر و افطار منجر به این میشود که افراد در طول روز دیرتر دچار احساس تشنگی و گرسنگی شوند، اشخاص باید از پرخوری در این ماه خودداری کنند. همین طور اگر غذای مورد بهره گیری در وعده سحر چرب یا شور باشد، روزه داران در طول ساعات روز دچار عطش، گرمی و بی‌تابی میشوند.

 

وی اظهارداشت: جوانان در ماه رمضان باید سحری بخورند حتی به اندازه چند عدد خرما و مقداری آب. این در حالی هست که بعضی از افراد تصور میکنند که با حذف این وعده در ماه رمضان می توانند به کاهش وزن دست یابند.

 

گزینش‌هاي خوراکی مناسب برای افطار

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: روزه داران باید با مصرف نوشیدنی‌هاي گرم مثل آب جوش ولرم یا شیر گرم افطار کنند. همین طور نان و حلوا، سوپ گرم و شله زرد از دیگر مواد خوراکی مناسب برای افطار محسوب می شوند.

 

عظمایی تاکید کرد: افراد باید از نوشیدن آب یخ و شربت‌هاي خنک به هنگام افطار به طور اکید پرهیز کنند، زیرا بهره گیری از این نوشیدنی‌ها موجب سردی شدید معده و مشکلات گوارشی می شود.

 

وی گفت: روزه داران باید برای پیشگیري از بروز ناراحتی‌هاي گوارشی مثل نفخ از مصرف هندوانه خیلی سرد امتناع کنند. همین طور بهره گیری از هندوانه همراه با هسته‌هاي آن یا مصرف قسمت سفید آن مانع از ایجاد اختلالات گوارشی همچون دل درد در افراد می شود. افرادی که مزاجی سرد دارند، پیشنهاد می شود پس از مصرف این میوه مقداری عسل میل کنند.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: روزه داران باید از مصرف بی‌رویه زولبیا و بامیه در وعده‌هاي سحر و افطار اجتناب کرده و لقمه‌هاي غذا را به خوبی بجوند.عظمایی عنوان کرد: افراد روزه دار بهتر هست یک ساعت پس از صرف شام میوه میل کنند. همین طور بهره گیری از ماست به همراه پونه کوهی، گل سرخ و شوید، سالاد، سبزی و تنقلات سالم از قبیل: کشمش، انجیر و برگِ زردآلو در محدوده زمانی بین افطار تا شام پیشنهاد میشود.

 

نکات ضروری برای روزه داری سالمندان

وی پیشنهاد کرد: سالمندان با دقت به سنشان به انرژی و غذای کمتری نسبت به سایر افراد احتیاج دارند. اما این گروه از افراد در صورتیکه توان روزه گرفتن را دارند، باید به اندازه کافی غذا میل کنند.این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار داشت: کهنسالان باید در طول افطار تا سحر تعداد دفعات وعده‌هاي خوراکی را افزایش، اما حجم هر وعده را کاهش دهند. سالمندان باید در مصرف مواد قندی و نشاسته‌اي زیاده‌روی نکنند.

 

عظمایی با بیان این که سالمندان باید از بهره گیری بیش از حد مواد خوراکی سرخ شده، پر ادویه، چرب و دیرهضم امتناع کنند، عنوان کرد: مصرف این ترکیبات سبب احساس سنگینی و ترش کردن معده در این گروه از افراد شده، بنابراین کهنسالان باید از غذا هاي آب‌پز اکثر بهره گیری کنند.

 

وی افزود:  به گزارش پارس ناز مصرف نان‌هاي سبوس دار، نخود فرنگی، لوبیا سبز و آلو باعث تنظیم حرکات دودی روده و مانع از بروز یبوست می شود. همین طور سالمندانی که مبتلا به سنگ کلیه یا نارسایی‌هاي کلیوی میباشند باید گذشته از روزه داری با دکتر خود مشورت کنند و در صورت صلاحدید وی اقدام به روزه داری نمایند.

 

عظمایی یادآور شد: روزه داران باید پس از صرف سحری نخوابند و به مدت حدود ۱۰ دقیقه پیاده روی ملایم داشته باشند. همین طور مصرف لبنیات مثل پنیر به همراه پونه کوهی، شوید، گردو و خرما در سالمندان سبب شده که نیاز هرروز آن‌ها به کلسیم فراهم سازی شود.

 

 

لاغری سریع در ماه رمضان موجود است