پارس ناز پورتال

روش درمان ترک و زخم سینه در دوران شیردهی

روش درمان ترک و زخم سینه در دوران شیردهی

روش درمان ترک و زخم سینه در دوران شیردهی 

خانمها در زمان شیردهی ممکن اسـت با زخم و ترک سینه مواجه شوند کـه برای درمان آن دراین پست راهکارهایی ارائه شده اسـت. او بدون هیچ فاصله‌اي در آغوش شماست. چشم بـه چهره‌اش دوخته‌اید و از این کـه وی را با عصاره وجود خود تغذیه میکنید، آرام میشوید. دادن شیر مادر بـه نوزادان، نه تنها زمینه‌ساز ایجاد رابطه‌اي عمیق‌تر میان این دوست، بلکه فواید زیادی رابه جسم مادر و نوزاد می رساند.

 

باوجود همه ی این دلایل، ترک خوردگی نوک سینه و مجروح شدنش در روزهای اول و همراه شدن درد با هر وعده شیردهی بـه نوزاد، ممکن اسـت برخی مادران را از دادن شیر خود بـه فرزندشان پشیمان کند. ترک‌خوردگی نوک سینه، مشکلی اذيت دهنده اسـت و اگر شـما هم بـه آن دچار هستید، بجای این کـه دست بـه دامان شیشه شیر شوید، بـه این توصیه‌ها عمل کنید. مـا چند راه ساده را برای خلاص شدن از این درد بشما پیشنهاد میکنیم.

 

کنار دستتان حوله تمیز بگذارید
حتماً شـما هم شنیده‌اید کـه با شیری کـه از سینه‌تان بیرون می آید میتوانید زخم ایجاد شده در نوک سینه را از بین ببرید. شاید این توصیه در برخی موارد کارآمد باشد اما باور کنید کـه در روزهای ابتدایی شیردهی عمل کردن بـه آن زخم و التهاب نوک سینه را چند برابر می کند. برای کاهش زخم و سوزش

 

در نخستین روزها‍‍ از یک حوله تمیز کمک بگیرید و بلافاصله بعد از هر بار شیردهی با حوله تمیز و نرمی کـه در اختیار دارید بـه آرامی اطراف سینه را خشک کنید. مراقب باشید خستگی و خواب آلودگی‌تان باعث کشیدن حوله با فشار یا سرعت روی نوک آسیب دیده سینه نشود. خشک کردن این قسمت بعد از هر بار شیردهی احتمال عفونت دراین ناحیه را کم می کند و نمی گذارد شیردهی بـه کاری زجرآور تبدیل شود.

 

کره درمانی کنید
فکر مبارزه سنتی با زخم و ترک سینه را دراین ماه‌ها از سرتان بیرون کنید و از داروخانه یا فروشگاه‌هاي معتبر لوازم بهداشتی، یک بسته کره ترمیم کننده نوک سینه بخرید. این محصول، نوک سینه شـما را نرم نگه می‌دارد و احتمال ترک خوردن یا زخم شدنش را کاهش می دهد. این کره‌هاي گیاهی، بـه سلامت نوزاد شـما آسیبی نمی زنند و نیازی نیست کـه قبل از هر بار شیردهی، سینه خودرا بشویید.

 

پد سینه‌تان را عوض کنید
ترک خوردگی سینه شـما، ممکن اسـت واکنشی آلرژیک بـه پد سینه‌اي باشد کـه استفاده میکنید. اگر راه‌هاي دیگر را امتحان کردید و نتیجه نگرفتید بـه فکر تغییر دادن جنس پد باشید.

 

وقت خرید سینه‌بند دست و دلباز باشید
سینه‌بند شیردهی کـه استفاده می کنید، شاید تنها چند ماه مورد استفاده قرار بگیرد، اما باور کنید کـه صرف هزینه زیاد برای خریدن بهترین نوع آن، بـه نفع خودتان اسـت. سوتین‌هایي کـه پارچه‌هاي مرغوب و ضد حساسیت دارند و باوجود نداشتن فنر، باعث افتادگی سینه‌هاي شـما نمی شوند، احتمال ایجاد زخم و ترک در نوک سینه‌تان را هم کاهش میدهند.

 

سر نوزاد را در حالت مناسب نگهدارید
شیوه نامناسب قرار دادن نوک سینه در دهان نوزاد هم ممکن اسـت زمینه را برای ترک خوردن آن فراهم کند. سعی کنید تمام هاله رنگی دور نوک سینه را در دهان نوزاد قرار دهید و تنها از یک جهت سینه رابه دهان او وارد نکنید.

 

ناامید نشوید
زخم‌هاي نوک سینه شـما، ارتباط چندانی بـه شیر دادن یا ندادن در روزهای اول ندارد. پس بخاطر از بین بردن درد و آزردگی این ناحیه، خیال شیر دادن را از سرتان بیرون نکنید. اگر بـه توصیه‌هاي گفته شده عمل کنید و از محصولات مراقبتی مناسب استفاده کنید، بعد از چند روز، برای همیشه از شر درد و زخم‌ها خلاص می شوید. پس بـه بدن‌تان این فرصت را بدهید.