پارس ناز پورتال

بهترین روش های ایجاد تعادل بین کار و زندگی

بهترین روش های ایجاد تعادل بین کار و زندگی

بهترین روش های ایجاد تعادل بین کار و زندگی 

اکثر ما ساعت هاي زیادی را مشغول کار کردن هستیم در حالی‌که زندگی روزمره خود در کنار خانواده را فراموش میکنیم. باتوجه‌به تغییر در سبک کار, و ترویج شبکه‌هاي اجتماعی به‌لطف فناوری‌هاي مدرن, تعادل در کار و زندگیِ افراد در عصر آماده به یکی از مسائل مهم تبدیل شده هست.

 

اگر خواهان برقراری تعادل بین زندگی روزمره و کار خود هستید, با عمل به چند پیشنهاد که در ادامه به انها می‌پردازیم, به‌سادگی میتوانید تعادل مناسبی بین کار و زندگی خود ایجاد کنید.

 

فقط بگویید «نه»

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که هفت روز هفته و 24 ساعته در دسترس هستید و شرکت, فشار کاری زیادی به شما وارد میکند, کافی هست قدرت «نه‌گفتن» را در خود تقویت کنید. کارشناسان معتقدند اگر بدون فکرکردن به تبعاتِ بله‌گفتن, از اوامر رئیس خود تبعیت کنید,

 

درنتیجه او کار بیشتری به شما می‌سپرد؛ پس هیچ‌گاه پاسخ مستقیم و صریحی به رئیس خود ندهید, به‌عنوان‌مثال میتوانید بگویید پس از فکرکردن درمورد آن مسئله پاسخ وی را را به‌زودی خواهید داد و پس از تفکر دقیق درمورد‌ي تبعات بله یا خیر گفتن, درنهایت در وقت دیگری پاسخ وی را بدهید. حتی اگر پاسخ شما مثبت هست

 

هم مشکلی نیست, اما اگر پاسخ‌تان منفی هست, بدون هیچ استرسی با قاطعیت نه بگویید و به‌دنبال توجیه یا بهانه‌تراشی برای آن نباشید. علتی ندارد که پاسخی که میدهید, تند و زننده باشد؛ خیلی محترمانه می توانید پاسخ‌تان را به رئیس منتقل کنید.

 

هوشمند کار کنید و نه سخت‌تر

برخی عقیده دارند برای دستیابی به موفقیت باید اکثر کار کرد و کمتر خوابید. بهره‌وری در کار به این معناست که کارها را اولویت‌بندی کنید, مقدار زمان مشخصی برای انجام هر کار تخصیص دهید و از انجام امور بی فایده مانند شرکت در جلسات غیرمهم و وقت‌گیر اجتناب کنید. همه ي‌ ما تابه‌حال در چنین شرایطی قرار گرفته‌ایم

 

و مثلاً دوست داشته‌ایم در برخی جلسات خاص, حتی در صورت بی‌اهمیت‌بودن شرکت کنیم, جلساتی که همکاران ما به‌مدت طولانی و با صدای بلند و آزادانه در آن درمورد مسائل خود سخنرانی می کنند. اما حضور در این جلسات برای ما چه منفعتی دارد؟به‌طور مشخص میتوان گفت شمار زیادی از ما هوشمندانه کار نمی کنیم, اما راه روشنی نیز برای ترک این عادت وجود ندارد.

 

کارها را صرفا در محل کارتان انجام دهید

تصور کنید در حال ترک دفتر کار خود برای ناهار یا فرمایش دیگری هستید؛ برترین کار این هست که موقع ترک دفتر, لیست کارهای انجام‌نشده‌‌تان را روی کاغذ بنویسید و آن را روی میزتان قرار دهید. سپس با فراموش‌کردن خاطرات آن روز کاری, رایانه خود را خاموش و اتاق را ترک کنید.روان‌شناسان

 

در این اساس میگویند هر روز, تصویری از فراموش‌کردنِ خاطرات یک روز کاری, تهیه‌ لیست کارهای انجام‌نشده و خاموش‌کردن رایانه دفتر کار را در ذهن خود ایجاد کنید و پیوسته آن را بازبینی کنید.اگر این راه نیز به نتیجه نرسید, از شگرد نگه داری نفَس بهره گیری کنید. شگرد نگه داری نفس به این صورت هست که دَم کوتاهی داشته باشید

 

و در ذهن‌تان تأیید کنید که کار تمام هست. اگر قادر به انجام اینکار در دفتر محل کار خود نیستید, اشکالی ندارد, چراکه میتوانید وقتی سوار بر مترو و اتوبوس هستید و درِ آن ها بسته می شود, اینکار را انجام دهید و در ذهن خود تصور کنید که این صدای اتمام یک روز کاری بود.

 

یا حتی اگر سوار اتومبیلِ خود هستید, گذشته از این که آن را روشن کنید, چند لحظه‌اي آرام پشت دستور بنشینید و اتمام روز کاری را در ذهن خود تصور کنید.مفهوم «بسته‌شدن» موضوعی مهم برای ایجاد تعادل کار و زندگی روزمره هست.

 

جانتان را پای کار نگذارید

حتماً این حرف ها را شنیده‌اید که برخی در محل کار مدعی می شوند همه ي کارهای شرکت بر دوش آنهاست. یکی از روان‌شناسان خبره در این اساس معتقد هست برای این که فردی را اصطلاحا غرق در کار کنید و وظایف زیادی به او واگذار کنید, کافی هست قدرت و مسئولیت زیادی به او بدهید.

 

ترشح آدرنالین خون را کم کنید

آیا وقتی مشغول انجام فعالیت‌هاي ورزشی یا کارهای هیجان‌انگیز هستید, به تأثیر ترشح آدرنالین در بدن تان دقت کرده اید؟ آدرنالین به‌واسطه‌ هیجان یا استرس چندان در بدن فرآوری میشود. همواره باید به این نکته دقت داشته باشید که چگونه میتوانید زندگی شادتری داشته باشید. باید بدانید به‌جای این که همواره در شتاب و استرس باشید و کارها را یکی پس از دیگری با شتاب انجام دهید, می توانید اوقات خود را با آرامش در کنار خانواده بگذرانید.

 

این هیجان کاذب و اغلب منفی, روی خانواده و رفقا‌تان نیز اثر میگذارد, چراکه ناخوداگاه باعث میشود تصمیم‌هاي اشتباهی بگیرید. گاهی هم ممکن هست به پرخاشگری با نزدیکان منجر شود که بسیار ناخوشایند هست.

 

به بازنشستگی فکر کنید

برخی افراد با کار خود ازدواج کرده‌اند و حتی اگرخویش‌فرما هم باشند, دست از کار نمیکشند. اما آن ها باید این سؤال را از خود بپرسند که اگر کسب‌وکارشان نباشد یا با شکست روبه‌رو شود, چه خواهند کرد؟ نمیتوان تأثیر کار و درآمد را در زندگی افراد نادیده گرفت, اما همواره باید به این نکته دقت کرد

 

که برای همه ي‌ افراد, خلأها و مشکلاتی در کار به وجود می آید؛ در این مواقع چه باید کرد؟ اگر بازنشسته شوید, چه میکنید؟ احتمالاً بهتر باشد در کارهای پاره‌وقت حضور پیدا کنید تا مزه شیرین زندگی را اکثر احساس کنید.هر فردی علایقی دارد و کار نیز ممکن هست جزو علایق شمار زیادی از افراد باشد,

 

اما این جا از علاقه به جمع‌آوری تمبر یا علاقه به شکلات یا فست‌فود گفتگو نمیکنیم, چراکه همه ي این علاقه‌ها گذرا میباشند. با روش‌هایي مانند ورزش استرس خود را تا حد امکان پایین آورند.

 

بگذارید چشم براه باشند

یکی از راه‌هایي که می توانید به خود وقت بیشتری بدهید, این هست که بی درنگ پاسخ ایمیل‌ها یا پیام‌هاي همکاران خود را ندهید و بعد از 24 تا 48 ساعت به انها پاسخ دهید. به‌طورکلی تا زمانی که دیر پاسخ‌دادن باعث ویرانی وجهه کاری و شخصیتی شما نزد دیگران نمی شود,

 

اینکار را به‌تعویق بیندازید. بعد از مدتی متوجه میشوید که همین تمرین کوچک چقدر برای دیگران آزاردهنده هست. درعین‌حال در پاسخ‌دادن به پیام کوتاه نزدیکان درنگ نکنید و تاحدممکن هرچه زودتر پاسخ دهید, اما از نه‌گفتن به انها نیز نهراسید. باید این موضوع را برای دیگران مشخص کنید, در خارج ساعت کاری برای امور کاری در دسترس نیستید.

 

قوانین خود را وضع کنید

شما باید به قانون خاص خود برای برقراری تعادل در کار و زندگی خود برسید که گرچه در برخی موارد برای اینکار به کمک دیگران نیز نیاز دارید. در وضع این قوانین از بهره گیری از بایدهای بی‌جهت بپرهیزید, چراکه بایدها درواقع نشئت‌گرفته از ذهنیت نزدیکان درمورد‌ شماست. شما باید برپایه آسایش خود, قوانین خاص خود را وضع کنید.