پارس ناز پورتال

روش های کاربردی برای جلوگیری از نفخ شکم

روش های کاربردی برای جلوگیری از نفخ شکم

روش های کاربردی برای جلوگیری از نفخ شکم 

بسیاری از عادت ها و مواد خوراکی هستند کـه باعث ایجاد نفخ در شکم میشوند و بهتر است تا از انجام دادن کاری کـه باعث نفخ میشود خودداری کنیم. یکی از دلایل اصلی شکل گیری گاز در دستگاه گوارش ناتوانی بدن در تجزیه قندها است. این شرایط بـه دلیل عدم تولید آنزیم هـای مورد نیاز برای گوارش قندهای پیچیده در بدن شکل میگیرد.

 

افراد بسیاری با مشکل نفخ و گاز مواجه هستند کـه در نتیجه دلایل مختلفی مانند شرایط بد کیسه صفرا، عدم تعادل باکتری هـای روده، ناتوانی در تجزیه قندها و گوارش ناقص پروتئین شکل می گیرند.برای پیشگیري از این شرایط ناراحت کننده، شما باید در گام نخست دلیل اصلی بروز نفخ را شناسایی کنید.

 

گوارش ناقص پروتئین

پروتئین دست نخورده باقی مانده در دستگاه گوارشی کـه بیش از اندازه قلیایی است میتواند بـه شکل گیری نفخ معده، استفراغ، سوزش سردل و گاز بیش از حد منجر شود.

 

شرایط بد کیسه صفرا

هنگامی کـه کیسه صفرا مسدود شده باشد، موجب شکل گیری نشانه هایی مانند نفخ پس از وعده هـای غذایی و دیگر نشانه هـای کیسه صفرای بد میشود.

 

عدم تعادل باکتری هـای روده

هنگامی کـه غذا و آب مصرف می‌کنیم، ممکن است باکتری هـای بد بسیاری را روانه دستگاه گوارش خود سازیم. اگر بهبودی در این شرایط حاصل نشود، عدم تعادل در باکتری هـای روده با گذشت زمان شکل میگیرد کـه می تواند موجب آروغ زدن، تولید گاز بیش از اندازه و نفخ معده شود.

 

ناتوانی در تجزیه قندها

یکی از دلایل اصلی شکل گیری گاز در دستگاه گوارش ناتوانی بدن در تجزیه قندها است. این شرایط بـه دلیل عدم تولید آنزیم هـای مورد نیاز برای گوارش قندهای پیچیده در بدن شکل میگیرد.

 

توجه بـه ترفندهای زیر میتواند بـه جلوگیري و کاهش نفخ کمک کند:

محدود کردن مصرف نمک

مصرف بیش از اندازه نمک بـه احتباس آب در جریان خون منجر میشود. برای پرهیز از این شرایط، مصرف سدیم روزانه شما باید زیر 2,500 میلی گرم باقی بماند.

 

دوری از کربوهیدارت ها

برای تشکیل گلیکوژن، مولکول ها کربوهیدارت بـه آب متصل میشوند، و بـه عنوان سوخت اولیه انرژی بدن کاربرد دارند. باید بـه این نکته توجه داشته باشید کـه هر چه بیشتر کربوهیدارت مصرف کنید، آب بیشتری در بدن حفظ می شود و بـه شکل گیری گاز و نفخ بیشتر منجر میشود. بهتر است مصرف کربوهیدارت ها را کاهش داده و بـه جای آن سبزیجات بیشتری مصرف کنید.

روش های کاربردی برای جلوگیری از نفخ شکم

یکی از دلایل اصلی شکل گیری گاز در دستگاه گوارش ناتوانی بدن در تجزیه قندها است

 

جویدن

غذا خوردن سریع یا صحبت کردن هنگام غذا خوردن می تواند بـه ایجاد نفخ منجر شود زیرا هوای بیشتری بـه همراه غذا وارد دستگاه گوارش میشود. این بـه معنای آن است کـه باید غذای خود را آرام‌تر بجوید تا امکان گوارش بهتر و کارآمدتر آن فراهم شود.

 

نظارت بر مصرف فیبر

فیبرها از اهمیت بسیار زیادی برای گوارش سالم برخوردار هستند و مصرف آنها بـه عملکرد درست و کارآمد دستگاه گوارش کمک می‌کند. اما مصرف بیش از اندازه فیبرها نیز میتواند موجب ایجاد نفخ شود زیرا گوارش آنها دشوار است. برای پیش گیری از نفخ شما باید 20 تا 25 گرم فیبر در روز مصرف کنید و آب فراوان بنوشید.

 

کنترل اندازه وعده هـای غذایی

بـه احتمال زیاد پرخوری دلیل اصلی شکل گیری نفخ است زیرا احساس سیری و پری بیش از اندازه را موجب میشود. برای جلوگیري از نفخ، اندازه هر وعده غذایی شما باید متعادل باشد.

 

نوشیدن آب

بـه منظور جلوگیري از ایجاد نفخ و گاز اضافی، باید در طول روز بـه میزان کافی آب بنوشید تا بـه خروج مواد باقی مانده در دستگاه گوارش کمک شود. افزون بر این، برخی افراد شکل گیری نفخ را بـه واسطه مصرف محصولات لبنی و نوشابه هـای گازدار تجربه می کنند.

 

دوری کردن از الکل هـای قندی

تا حد امکان از مصرف شیرین کننده هـای مصنوعی پرهیز کنید زیرا گوارش آنها دشوار است، و اغلب در آدامس ها یافت می شوند. نوشیدنی هـای انرژی‌زا و بسیاری مواد غذایی فرآوری شده نیز حاوی شیرین کننده هـای مصنوعی هستند.

 

انتخاب هوشمندانه میوه ها و سبزیجات

اگر چه میوه ها و سبزیجات خوراکی هایی فوق العاده سالم و مفید هستند، اما عده ای از انها می‌توانند در شکل گیری نفخ نقش داشته باشند زیرا بسیار مغذی و حاوی الکل هـای قندی هستند. از آن جمله می‌توان بـه موارد زیر اشاره کرد:

انبه

هلو

گیلاس

انگور

 

 بـه گزارش پارس ناز بـه واسطه ترکیبی بـه نام رافینوز، سبزیجاتی مانند کلم بروکسل، بروکلی و گل کلم نیز گزینه هایی نفاخ محسوب میشوند.بـه منظور پیشگیري از نفخ، شما باید میوه هایی کـه حاوی قند کمتر هستند، مانند بلوبری، توت فرنگی، طالبی، و پرتقال را مصرف کنید. در مورد سبزیجات، شما باید گزینه هایی کـه از محتوای آب بالا سود می‌برند، مانند کدو و خیار را انتخاب کنید.