پارس ناز پورتال

درباره سال نو میلادی و برگزاری جشن کریسمس

درباره سال نو میلادی و برگزاری جشن کریسمس

درباره سال نو میلادی و برگزاری جشن کریسمس 

هرساله با فرا رسیدن زمستان که همراه با تولد حضرت مسیح نیز هست،مسیحیان جشن سال نو میلادی را برگزار می‌کنند و آداب و رسوم بسیار جالبی هم در این ایام وجود دارد. 

 

سال نو میلادی 2017

5 دی «25 دسامبر » آغاز جشن کریسمس 2017  –  12 دی آغاز سال نو میلادی 2017

کریسمَس یا نوئل جشنی است در آیین مسیحیت که بـه منظور گرامی‌داشت زادروز مسیح برگزار میشود. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری آنرا در شامگاه ۲۴ دسامبر نیز برگزار میکنند.

 

اعضای بیشتر کلیساهای ارتودوکس در سراسر دنیا نیز روز بیست و پنجم دسامبر را بـه عنوانمیلاد مسیح جشن می گیرند. عده ای از مسیحیان ارتودوکس در روسیه، اوکراین، سرزمین مقدس «ناحیه تاریخی فلسطین» و دیگر مکانها، بـه سبب پیروی از گاهشماری یولیانی، جشن کریسمسرا در روز ۷۷ ژانویه برپا می‌دارند. اعضای کلیسای ارامنه طبق سنت منحصر بـه فردی، روز میلاد و همچنین روز غسل تعمید مسیح را همزمان در روز ششم ژانویه جشن می‌گیرند.

 

ایام دوازده روزه کریسمس با سالروز میلاد مسیح در ۲۵ دسامبر آغاز گشته و تا جشن خاج‌شویان در روز ۶ ژانویه ادامه مییابد.

 

هرچند مهم ترین عید مذهبی در گاهشمار مسیحی، روز عید پاک «بـه عنوان روز مصلوب شدن و رستاخیز عیسی» است، بسیاری بـه‌خصوص در کشور هـای ایالات متحده و کانادا، کریسمس را مهم ترین رویداد سالانه مسیحی محسوب می‌دارند. با وجودی که این روز، یک عید مذهبی شناخته می‌شود، از اوایل سده بیستم میلادی بـه بعد بـه طور گسترده

 

بـه عنوان یک جشن غیر مذهبی برگزار شده و برای بیشتر مردم، این ایام فرصتی است برای دور هم جمع شدن اقوام و دوستان و هدیه دادن بـه هم.کریسمس با آیین‌هـای ویژه‌ای بـه‌طور مثال آراستن یک درخت کاج که بـه درخت کریسمس، برگزار شده و شخصیتی خیالی بـه نام بابانوئل در آن نقشی مهم دارد.

درباره سال نو میلادی و برگزاری جشن کریسمس

 کارت تبریک سال نو میلادی

 

تاریخچه بابا نوئل

در سده چهارم میلادی، یکی از اسقف‌هـای آسیای صغیر «ترکیه امروز» بـه خاطر رفتار مهربانانه اش با کودکان شهرت یافت. این شخص که بعدها بـه سنت نیکولاس «نیکولاس قدیس» شهرت یافت، در نقاشی‌هـای قرون وسطی و عصر رنسانس بـه شکل مردی بلند بالا با چهره‌ای جدی و نجیبانه نشان داده شده‌است و تا حدود قرن شانزدهم،

 

جشن مخصوص او در روز ششم دسامبر در سراسر اروپا برگزار می ‌شد، اما از آن پس، این جشن، تنها بـه پروتستان‌هـای هلند منحصر گردید.مهاجران هلندی که بـه آمریکای شمالی کوچ کردند، این رسم را با خود بـه آن کشور بردند و در آنجا بود که نام او بـه سانتا کلوز «بـه انگلیسی: Santa Claus» تغییر یافت.

 

آیین‌هـای کریسمس
برگزاری کریسمس در کشور هـای مختلف مسیحی بنا بـه سنت و رسم و رسوم آنان، تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارد. اما مشترکات این مراسم این است که: مسیحیان برای جشن گرفتن میلاد عیسی مسیح بـه کلیساها میروند، در منزل یک درخت کاج را تزیین و چراغانی می‌کنند و در خیابان‌ها و کوچه‌ها دسته‌دسته سرودهای پرستشی و شکرگزاری اجرا می‌نمایند.