پارس ناز پورتال

سایت سامانه نیما چیست ؟ | سایت سامانه نیما برای خرید ارز دلار

سایت سامانه نیما چیست ؟ | سایت سامانه نیما برای خرید ارز دلار

سامانه نیما چیست و چه تفاوتی با سامانه سنا دارد؟ 

سامانه نیما یک سامانه برای سر و سامان دادن بازار ارزی ودر حوزه واردات کالا اسـت. نیما مخفف عبارت نظام یکپارچه‌ي معاملات ارزی اسـت، و با هدف تسهیل تأمین ارز و ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز راه‌اندازی شده اسـت. در ادامه با مجله پارس ناز همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در مورد این سامانه ارزی در اختیار شـما قرار دهیم.

 

سامانۀ یاد شده بدین منظور طراحی شده تا متقاضیان خرید ارز بتوانند تقاضای خودرا در بستر یک پارچه در اختیار فروشنده گان ارز قرار دهند و فروشنده‌ اي کـه تمایل بـه ارائه‌ي خدمات دارد بتواند در بستری سالم و رقابتی، پیشنهاد خریدار ارز را پاسخ دهد. سامانۀ نیما در واقع بستری آنلاین برای خرید و فروش ارز اسـت. بازرگانان میتوانند با مراجعه بـه سامانه‌ ي جامع تجارت، تقاضای خودرا برای تامین ارز ثبت سفارشهای غیر بانکی ثبت کنند.

سایت سامانه نیما چیست ؟ | سایت سامانه نیما برای خرید ارز دلار

پس از ثبت سفارش و با توجه بـه هماهنگی صورت‌ گرفته بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت – معدن و تجارت این تقاضای بـه‌ صورت خودکار و برخط بـه سامانه‌ ي نیما انتقال پیدا میکند ودر نتیجه تقاضای خرید ارز بازرگانان توسط صرافی‌ ها مشاهده میشود ودر صرافی‌ها میتوانند پیشنهاد خودرا ارائه کنند. سامانه نیما در واقع بستری آنلاین برای خرید و فروش ارز اسـت.

 

بـه‌ صورت کلی فرایند تأمین ارز مورد نیاز واردکنندگان کالا و متقاضیان ارز بـه دو روش صورت می‌پذیرد. یکی از روش هاي مورد نظر از طریق بانکی اسـت کـه طی آن وارد کننده ثبت سفارش را انجام می دهد و بانک مرکزی از طریق پرتال ارزی ارز را تامین میکند و از طریق روابط بین کارگزاری بانکهای ایران و سایر کشور‌ها پرداختها بـه فروشندگان خارجی صورت می‌پذیرد.

سایت سامانه نیما چیست ؟ | سایت سامانه نیما برای خرید ارز دلار

شیوه‌ي دیگر تأمین ارز غیر بانکی اسـت کـه در آن سیستم بانکی دخالت ندارد و صرافی‌ ها بـه‌عنوان مهرۀ اصلی در تبادل پول ایفای نقش می کنند. بانک مرکزی روش غیر بانکی برای تامین و انتقال ارز را زایید‌ۀ تحریم‌ هاي بانکی اعلام کرده اسـت. متقاضیان خرید ارز بـه طریق غیر بانکی میتوانند با استفاده از سامانه‌ نیما اقدام بـه ثبت تقاضای کنند.

سایت سامانه نیما چیست ؟ | سایت سامانه نیما برای خرید ارز دلار

آموزش تصویری کار با سامانه نیما برای ارز دلار

 

و سپس درصورت پیشنهاد از سوی صرافی‌ ها برای ارائه‌ي خدمات گزینه‌ هاي موجود را مشاهده و از بین پیشنهادات ارائه‌ شده مورد مطلوب را انتخاب کنند. سامانه‌ نیما بـه‌عنوان حلقۀ مفقوده بین سامانۀ جامع تجارت و سامانۀ پنجرۀ واحد تجارت فرامرزی ایفای نقش میکند. یکیدیگر از مزایای استفاده از سامانۀ نیما، دسترسی تجار بـه طیف گسترده‌ اي از صرافی‌ هاي بانکی و تضامنی اسـت.

 

و از این‌ رو نیما میتواند رقابت سالمی بین صرافی‌ هاي موجود دراین سیستم ایجاد کند. اهمیت سامانه‌ نیما پس از یکسان‌ سازی نرخ ارز توسط دولت از تاریخ 21 فروردین سال جاری بیش از پیش افزایش پیدا کرده اسـت.

 

بر اساس اطلاعات ارائه‌ شده توسط بانک مرکزی واردکنندگان و صادرکنندگان کالا بـه ترتیب برای تأمین ارز مورد نیاز برای ورود کالا پس از ثبت سفارش و هم چنین فروش ارز حاصل از صادرات کالا باید از سامانه‌ نیما استفاده کنند.

سایت سامانه نیما چیست ؟ | سایت سامانه نیما برای خرید ارز دلار

سامانه نیما ارز دلار

 

سامانه‌ نیما از تاریخ 28 بهمن 96 کار خود رابه‌صورت آزمایشی آغاز کرده بود اما این رسما از تاریخ 3 اردیبهشت 1397 شروع بکار کرد. بانک مرکزی اعلام کرده اسـت کـه در نظام ارزی جدید و با بهره‌ گیری از نظام یکپارچه معاملات ارزی یا همان نیما، هیچ واردات رسمی و قانونی بدون رصد و تأیید بانک مرکزی در خصوص جنبه‌هاي ارزی آن قابل انجام نیست. پزشک ولی‌ الله سیف، رئیس بانک مرکزی، اعلام کرده

 

عدم تعیین تکلیف حساب سرمایه و آزاد بودن ضمنی آن، زمینه‌ ساز خروج سرمایه در مقادیر بزرگ شده اسـت. خروج ارزی کـه در ازای آن هیچ کالا وخدمتی بـه کشور عرضه نمی شود، یک عارضه و مخاطره بزرگ اسـت. هم چنین باید بـه قاچاق گسترده‌ي کالا اشاره کرد کـه طی آن کالاهای غیر مجاز یا اقلام مجاز بدون پرداخت حقوق تعیین‌ شده گمرکی و ضوابط وارد کشور میشوند. بنابر اطلاعات ولی‌ الله سیف، سامانه‌نیما چهار بازیگر اصلی دارد:

سایت سامانه نیما چیست ؟ | سایت سامانه نیما برای خرید ارز دلار

آدرس سامانه ارزی نیما

 

وارد کنندگان کالا وخدمات بـه‌عنوان متقاضیان ارز. صادر کنندگان کالا وخدمات «شامل دولت بـه‌عنوان صادرکنندۀ نفت» بـه‌عنوان عرضه‌ کنندۀ ارز واسطه‌ گران شامل بانکها و صرافی‌ ها کـه منابع را از سمت عرضه‌ کنندگان بـه متقاضیان هدایت می کنند. سیاست گذار کـه بر اساس پیش‌ بینی منابع و مصارف – نرخ – دامنۀ آزادی نرخ – اولویت‌ ها و سقف مصارف را از طریق سامانه بازرسی میکند.

سایت سامانه نیما چیست ؟ | سایت سامانه نیما برای خرید ارز دلار

سامانه نيما بانك مركزي

 

سامانه‌ نیما 3 ویژگی اصلی دارد این سامانه داده‌ ها واطلاعات کامل و واقعی از عرضه وتقاضای ارز را فراهم میکند. هم چنین باید بـه فرایند تامین منابع وتخصیص مصارف ارزی دریک ساختار یکپارچه‌ اشاره کرد.در نهایت سامانه‌ نیما علاوه بر پوشش نیازمند‌هاي کلان مربوط بـه تجارت قابلیت پوشش نیازهای خرد مردم نظیر ارزهای مسافرتی، درمانی و دانشجویی را هم دارا اسـت.

 


 

و در ادامه تفاوت سامانه نیما و سنا چیست؟

صحبت بر سر نرخ ارز چند وقتی اسـت کـه جذاب شده و متقاضیان این نرخ باید بـه فراخور فعالیت و نوع تقاضای خود، بـه بخش هاي مختلفی سر بزنند کـه در زیر دو سامانه سنا و نیما و تفاوت این دو سامانه با یک دیگر توضیح داده شده اسـت:

 

سامانه سنا

این سامانه درگاهی اسـت کـه درصرافی ها باید معاملات روزانه ارزی شان را در آن ثبت کنند. این سامانه در آدرس اینترنتی https://www.cbifs.com/sana در معرض اسـت. اطلاعیه صرافان موظف بـه ثبت تمامی معاملات ارزیشان در سنا یا سامانه نظارت ارز شده‌اند وچنانچه تخلفی از آن ها سر بزند یا بخواهند از ثبت معاملاتشان امتناع کنند با برخورد بانک مرکزی مواجه می شوند.

 

مزایای سامانه سنا

خریـد و فروش ایـنترنتی ارز، حسابداری خزانه‌ داری دسترسی آنلاین بـه حساب بانکی وامکان گرفتن قیمت تمام‌ شده بخشهای مختلف این نرم‌ افزار را تشکیل می دهند. با فعال شدن تمامی بخش‌ هاي سامانه نظارت ارز، صرافی میتواند علاوه بر گرفتن قیمت تمام‌ شده و تعریف سود و زیان معامله‌ هایش، با اتصال بـه بانکی کـه در آنجا صاحب‌ حساب اسـت عملیات برداشت و واریز وجه را نیز انجام دهد.

 

سامانه نیما

نیما کـه همان نظام یکپارچه معاملات ارزی اسـت و برای این کـه خریداران و فروشندگان بتوانند بـه اسانی ارز را تامین کنند، توسط بانک مرکزی راه اندازی شده وفعالیت خودرا شروع کرده اسـت. خریداران و فروشندگان بـه وسیله این سامانه می توانند درمحیط الکترونیک، فرآیندهای ارزی خودرا با توجه بـه نیازهایشان انجام بدهند. در نخستین گام همه ی ي صرافی ها بعنوان فروشنده ارز و وارد کننده برای تامین نمودن ارز کالاهای وارداتی بعنوان متقاضی خرید ارز بـه شمار می‌روند.

سایت سامانه نیما چیست ؟ | سایت سامانه نیما برای خرید ارز دلار

سایت سامانه ارزی نیما برای خرید دلار

 

این سامانه «سامانه نیما» برای سیاست گذاران مدیریت بازار ارز را فراهم نموده و هم چنین برای متقاضیان ارز امکان فعالیت هاي روشن و دقیق را محیا کرده اسـت.درصورتی بازرگان ها میخواهند سفارش هاي غیربانکی شان را ثبت کنند باید بـه سامانه جامع تجارت مراجعه نمایند.سامانه نیمه توسط بانک مرکزی راه اندازی شده تا هر گونه فعالیت در جهت تامین ارز و سفارش هاي غیر بانکی بـه اسانی انجام شود.

 


 

و در همین بحث دستاورد سامانه نیما برای اقتصاد ایران

راه‌ اندازی سامانه نیما موافقان بسیاری نیز درمیان کارشناسان و فعالان اقتصادی دارد کـه با اذعان بـه دستاوردهای مثبت این سیاست و سامانه نیما معتقدند اشکالات اجرایی این سیستم ارزی باید بتدریج مرتفع شود.مرتضی عمادزاده کارشناس اقتصادی در مصاحبه با خبرنگار مـا اقدامات دولت را در راه‌ اندازی سامانه نیما مثبت دانست و گفت: سفته‌ بازی زمانی از بازار ارز دور خواهد شد.

 

کـه اقدامات ارزی بانک مرکزی انگیزه دلالان را برای ماندن در بازار ارز از بین ببرد و نیاز متقاضیان واقعی بازار ارز برآورده شود بـه طوری‌كه خریداران مواد اولیه تکنولوژی و اتومبیل‌ آلات، دانشجویان بیماران وتمامی افرادی کـه ارز را برای مصرف نیاز دارند بتوانند ارز مورد نیاز خودرا تامین کنند. بطور قطع در چنین شرایطی بازار ارز بـه آرامش می رسد. کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره بـه آثار مثبت سامانه نیما بر مبادلات تجاری خاطرنشان کرد:‌

سایت سامانه نیما چیست ؟ | سایت سامانه نیما برای خرید ارز دلار

ورود به سامانه نیما

 

اگر دولت قادر باشد خریدهای بدون نیاز واقعی را بازرسی کند اقتصاد نیز از آثار مثبت آن بهره خواهد برد. عمادزاده تصریح کرد: اگر دستور العمل‌ هاي چندگانه بانک مرکزی کـه اینروزها منتشر شده اسـت بـه درستی اجرا شود می توان امیدوار بود کـه موضوعات کنونی حل شود و البته منابع ارزی لازم برای مدیریت بازار را نیز در اختیار داشته باشد. اگر این درایت زودتر اتفاق افتاده بود، می‌توانست از بروز نوسان‌ هاي زیاد پیشگیري کند.

سایت سامانه نیما چیست ؟ | سایت سامانه نیما برای خرید ارز دلار

درباره سایت سامانه نیما

 

وی اضافه کرد:‌ بدلیل نبود مکانیسم‌ هاي نظارتی مناسب اغلب کالاهایی کـه از ارز مبادله‌ اي استفاده می کردند متناسب با آن نرخ ارز کالا رابه دست مصرف کننده نمی‌رساندند بنابر این نظارت دولت می تواند در پیشگیري از افزایش قیمت ناگهانی قیمت‌ ها موثر باشد. بـه گفته عمادزاده اگر انتظارات مردم برآورده شود 20 میلیارد دلار ارز خانگی وارد بازار خواهد شد و خود بخود در تعادل‌ بخشی بـه بازار موثر خواهد بود.

 

کنترل قاچاق دستاورد سامانه نیما برای اقتصاد ایران

علیرضا عباسی رئیس اتحادیه تولید کنندگان مبلمان نیز در مصاحبه با خبرنگار مـا درباره سامانه نیما اظهار کرد آینده وتاثیراتی کـه راه‌ اندازی این سامانه می تواند بـه همراه داشته باشد بستگی بـه اجرای درست سیاست‌ هاي تعیین شده برای این سامانه دارد و نمیتوان اکنون درباره آن اظهار نظر قطعی کرد اما انچه مسلم اسـت شفافیت و ارایه آمار و اطلاعات دقیق از واردات و صادرات درکنار نظارت قاچاق راه‌ آورد این سامانه برای اقتصاد ایران اسـت.

سایت سامانه نیما چیست ؟ | سایت سامانه نیما برای خرید ارز دلار

ادرس سامانه نیما

 

رئیس اتحادیه تولید کنندگان مبلمان میگوید تولیدکنند گان در بخش مبلمان هنوز از ارز 4200 تومان برای تامین مواد اولیه و واردات استفاده نکرده‌ اند و بازار تولید بـه نوعی در شرایط تردید قرار دارد اما بطور قطع سیاست‌ هاي ارزی دولت اگر اجرای موفقی داشته باشد موجب میشود وضع بازار ارز از شرایط التهابی خارج و آرامش بـه بازار برگردد. هدف‌ گذاری بانک مرکزی برای سامانه نیما، انتقال بخش حواله‌ هاي ارزی بـه این سامانه از ابتدای تابستان اسـت.

 


 

و در آخر نیز ارز زائران اربعین از طریق سامانه نیما ارایه می شود

سید ابوالفضل موسوی بیوکی با اشاره بـه نزدیک شدن بـه زمان اربعین حسینی و راهپیمایی میلیونی مسلمانان جهان گفت هر ساله کمیسیون عمران مجلس با برگزاری نشست هاي تخصصی هر چـه بهتر برگزار شدن این مراسم را پیگیری می کند. نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان این کـه برای مراسم اربعین امسال نیز نشست هاي تخصصی با مسئولان امر انجام شده ودر حال انجام اسـت افزود:

 

برگزاری این مراسم نشان از اتحاد جهانی مسلمانان دارد. وی با اشاره بـه حواشی رخ داده برای نرخ ارز و تلاطم هاي موجود در آن، تصریح کرد: طبق بررسی هاي انجام شده ارز مورد نیاز زائران برای اخذ ویزا با نرخ دولتی بـه انها اختصاص خواهد یافت. این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر این کـه درسفر اربعین نیاز بـه ارز زیادی وجود ندارد، گفت با توجه بـه عوارض خروج از کشور:

سایت سامانه نیما چیست ؟ | سایت سامانه نیما برای خرید ارز دلار

سایت سامانه نیما

 

کـه بـه صورت ریالی پرداخت شده وهمچنین موکب هاي موجود درعراق زائران نیاز بـه مقادیر زیادی ارز نخواهند داشت. موسوی بیوکی با بیان این کـه با توجه بـه نوسانات ارزی و شرایط خارجی ایران پس از برجام تدابیر لازم برای رفاه زائران اربعین حسینی درنظر گرفته شده اسـت، افزود: با توجه بـه آینده نگری بانک مرکزی برای ارایه ارز مسافری بـه زائران نگرانی دراین حوزه وجود ندارد.

سایت سامانه نیما چیست ؟ | سایت سامانه نیما برای خرید ارز دلار

سایت سامانه نیما چیست ؟ | سایت سامانه نیما برای خرید ارز دلار

 

وی ادامه داد بطور حتم مجلس درهفتۀ آتی بـه بررسی ابعاد مختلف سفر اربعین بـه ویژه در حوزه تامین ارز زائران ورود خواهد داشت تا از بروز مشکلات احتمالی نیز پیشگیری کند. این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد طبق اظهارات مسئولان مربوطه ارایه ارز دولتی برای تامین هزینه ویزا زائران اربعین حسینی«ع» از طریق سامانه نیما انجام خواهد شد.