پارس ناز پورتال

طرح سرباز فناور و مزیت های آن در خدمت سربازی

طرح سرباز فناور و مزیت های آن در خدمت سربازی

طرح سرباز فناور و مزیت های آن در خدمت سربازی 

در خدمت سربازی کسانی که در اساس فناوری و اطلاعات مهارت دارند می توانند در بخش پارک هاي علم و فناوری خدمت خود را بگذرانند.پزشک خسرو پیری اظهار کرد موضوع سرباز فناور از سال گذشته در دفتر برنامه‌ریزی وزارت علوم مطرح شد که در سال جاری این موضوع در دستور کار قرار دارد.

 

وی با اشاره به جزئیات این برنامه، اظهار کرد همانگونه که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌ ها خدمت نظام وظیفه خود را می‌گذرانند، در تلاش هستیم تا سهمیه‌اي برای نظام وظیفه فناوران مشغول به فعالیت در پارک‌هاي علم و فناوری دریافت کنیم. پیری خاطرنشان کرد در این طرح افراد مشمول اضافه بر آنکه دوران سربازی خود را در پارک‌ها و مراکز رشد می‌گذرانند، اقدام به فراگیری و توسعه فناوری مرتبط با حوزه تخصص خود میکنند.

 

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که در این طرح تلاش خواهد شد تا فناوران در قالب «سرباز فناور» خدمت سربازی خود را در شرکت‌هاي دانش‌بنیان بگذرانند، اضافه کرد: «این امر در شرکت‌هاي دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی‌و فناوری ریاست‌جمهوری اجرایی شده هست

 

و امیدواریم همان طور که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری خدمت سربازی خود را در دانشگاه‌ها می‌گذرانند، این طرح در پارک‌هاي علم و فناوری نیز اجرایی شود.»پیری ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح بتوانند در هر سال 3 تا 4 سهمیه برای هر پارک فناوری دریافت کنند.

 

وی با بیان این که ایده این طرح در دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم توصیه شده هست، یادآور شد: «این طرح از سوی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم به سازمان نظام وظیفه ارائه خواهد شد.»شرایط خدمت سربازی در شرکت‌هاي دانش‌بنیان معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری بر اساس شرایط ویژه سربازی برای افراد فعال در شرکت‌هاي دانش‌بنیان که در بنیاد ملی نخبگان تدوین شده هست،

 

افراد تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان شامل برگزیدگان المپیادها و برگزیدگان کنکور پس از گذراندن دوره آموزش سربازی، الزامی به حضور تمام وقت در پادگان‌ها را ندارند و با اجرای پیروز یک پروژه تحقیقاتی مورد نیاز دستگاه‌هاي دفاعی و دولتی، کارت پایان خدمت خود را دریافت می کنند. این افراد مشمول خدمت نظام وظیفه تخصصی میتوانند با شرایط ساده‌تری در همایش‌هاي علمی به خارج از کشور سفر کنند.

 

اضافه بر آن طبق شیوه‌نامه «دانش‌آموختگان برتر فناور» مصوب در معاونت علمی ‌وفناوری ریاست‌جمهوری، افراد کلیدی و کارشناسان خبره شرکت‌هاي دانش‌بنیان در صورتی که امتیاز لازم در اساس پژوهش و فناوری را کسب کنند، می توانند از خدمات نظام وظیفه تخصصی بهره گیری کنند و با همکاری معاونت علمی ‌و فناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان، به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی خواهند شد.

 

شرکت‌هاي دانش‌بنیان متقاضی باید حتما دارای اظهارنامه مالیاتی باشند و کالاها و خدمات دانش‌بنیان خود را بر اساس اطلاعات اظهارنامه مالیاتی به فروش رسانده باشند و افراد معرفی‌شده نیز باید دانش‌آموخته مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی باشند و بیش از 3 سال از تاریخ دانش‌آموختگی در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی آن ها نگذشته باشد.

 

دانشجویان دوره دکتری تخصصی که از توصیه رساله دکتری خود با موفقیت دفاع کرده باشند، نیز مشمول مزایای این طرح میشوند. فرد معرفی‌شده باید یکی از کارشناسان برتر شرکت دانش‌بنیان باشد و در حال حاضر به صورت تمام وقت در شرکت دانش‌بنیان مورد نظر مشغول به فعالیت باشد و برای حداقل 6 ماه جدید، سابقه بیمه پرداختی در شرکت را داشته باشد.

 

 به گزارش پارس ناز هر کدام از شرکت‌هاي دانش‌بنیان که دارای فروش مندرج در اظهارنامه مالیاتی باشد، اعم از شرکت‌هاي نوپا و شرکت‌هاي ساخت کننده و صنعتی، میتوانند یک نفر را بعنوان سهمیه خود معرفی کنند و به ازای هر 500 میلیون تومان فروش مندرج در اظهارنامه مالیاتی و یا هر 10 نفر نیروی انسانی شاغل بیمه شده، می توانند یک نفر دیگر را بعنوان سهمیه خود معرفی کنند.

 

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با دقت به مزایای این طرح در راستای توسعه فناوری و بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص در حوزه‌هاي فناوری‌هاي کلیدی کشور درصدد هست تا سهمیه نظام وظیفه را در قالب «سرباز فناور» برای پارک‌هاي علم و فناوری و مراکز رشد دریافت کند.