پارس ناز پورتال

سمپاش چیست و انواع آن کدام است؟

سمپاش چیست و انواع آن کدام است؟

در عصر جدید و با مکانیزه شدن کشاورزی، برای مبارزه با آفات و علف های هرز از سموم استفاده می کنند. دستگاه های سمپاش کمک شایانی را در بخش کشاورزی کرده اند، به گونه ای که برای کشاورزی پایدار، سمپاش ها مهم ترین و تاثیر گذارترین عامل هستند.

 

اگر بخواهید یک سمپاش خوب انتخاب کنید، باید به نوع زمین، مساحت و بازه زمانی مورد نیاز برای سمپاشی توجه نمایید. هایپر صنعت فامکو با بیشترین تجربه در بخش کشاورزی توانسته است با ارائه انواع سمپاش ها نیاز مشتریان را برطرف نماید و فرایند کشاورزی را سرعت بخشد.

 

انواع سمپاش

سمپاش ها در مدل، ابعاد، وزن و برندهای متفاوتی تولید شده اند تا به کشاورزان و باغداران در داشتن محصول با کیفیت و بدون آفت کمک نمایند. در ادامه شما را با انواع مدل های سمپاش آشنا می کنیم.

 

سمپاش شارژی

سمپاش های شارژی را می توان به عنوان یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در بخش کشاورزی دانست که به منظور ضدعفونی کردن و گندزدایی مکان های مختلف استفاده می شوند. لازم به ذکر است سمپاش های شارژی، در دو مدل سمپاش شارژی دستی و سمپاش شارژی دو کاره عرضه می شوند. سمپاش های دوکاره، علاوه بر موتور الکتریکی، به شکل دستی نیز قابل استفاده هستند.

 

سمپاش دستی

سمپاش های دستی در فضاهای کوچک مانند گلخانه ها و منازل کاربرد زیادی دارند. مخازن این سمپاش ها از 2 لیتر تا 20 لیتر متغیر است. قیمت سمپاش های دستی از سایر سمپاش ها پایین تر بوده و در نتیجه به منظور سمپاشی در مقیاس های کوچک بسیار مناسب هستند.

 

سمپاش فرغونی

یکی دیگر از مدل های سمپاش، سمپاش فرغونی چرخدار بوده که از یک موتور احتراقی، پمپ پیستونی، مخزن پلی اتیلن، شلنگ فشار قوی و لانس تشکیل شده است که بر روی یک شاسی چرخدار سوار شده اند.

 

موتور سمپاش فرغونی از نوع بنزینی بوده و دارای حجم های مختلفی است. این سمپاش ها برای سمپاشی باغات بزرگ که امکان استفاده از تراکتور در آنها وجود ندارد، کاربرد دارند. همچنین میزان پرتاب سم در این مدل سمپاش ها توسط لانس قابل تنظیم است.

سمپاش چیست و انواع آن کدام است؟

سمپاش های پشتی موتوری

سمپاش های پشت موتوری یا سمپاش های کوله ای برای مقیاس های کوچک به کار می روند و از نظر اقتصادی برای کشاورزان مقرون به صرفه می باشند. سمپاش های پشتی موتوری با قرار گیری بر پشت اپراتور می توانند عملیات سمپاشی را تسهیل بخشند و در دو مدل سمپاش پشتی موتوری لانسی و سمپاش پشتی اتومایزر یا خرطومی طراحی می شوند که در ادامه هر یک معرفی شده اند:

 

* سمپاش پشتی اتومایزر یا خرطومی

سمپاش های پشتی موتوری اتومایزر به گونه ای کار می کنند که قطرات مایع پس از خروج در اثر برخورد با جریان شدید هوا پودر شده و به ذرات ریز تبدیل می شوند، شایان ذکر است عملیات ریز شدن قطرات سم توسط توربین تعبیه شده در سمپاش انجام می شود. سمپاش موتوری خرطومی برای سمپاشی گیاهان پایه کوتاه کاربرد دارد.

 

* سمپاش پشت موتوری لانسی

این مدل سمپاش در باغات کوچک برای سمپاشی درختان استفاده می شود و از ویژگی های مهم آن قابلیت تنظیم قطر و زوایه پاشش ذرات سم است.

 

سمپاش زنبه ای

سمپاش های زنبه ای به منظور سمپاشی در زمین هایی که امکان رفت و آمد تراکتور و سمپاش های توربینی وجود ندارد مانند مناطق کوهستانی و صعب العبور، بسیار کاربردی می باشند. به طور کلی سمپاش زنبه ای حالت پرتابل دارد. این مدل سمپاش ها داری شاسی مقاوم بوده که موتور، پمپ و مابقی تجهیزات بر روی آن قرار گرفته اند.

سمپاش چیست و انواع آن کدام است؟

سمپاش پشت تراکتوری

دسته دیگری از سمپاش ها که برای مقیاس های بزرگ کاربرد دارند، سمپاش های پشت تراکتوری می باشند که شامل دو مدل سوار شونده و کششی هستند. مدل های سوار شونده برای مقیاس های کوچک تر و مدل های کششی برای زمین های بزرگ تر کارایی دارند.

 

سمپاش های 400، 600 و 800 لیتری به صورت سمپاش های پشت تراکتوری سوار شونده شناخته می شوند و سمپاش هایی با حجم مخازن بالاتر مانند 1000، 1500 و 2000 لیتری به صورت سمپاش های پشت تراکتوری کششی مرسوم هستند.

 

سمپاش های پشت تراکتوری در سه مدل بومدار، لانس دار و توربولاینر طراحی شده اند که با اتصال به تراکتور کار می کنند. البته تمامی مدل ها به دو صورت سوارشونده و کششی می توانند بر پشت تراکتور نصب شوند.

 

* سمپاش های بوم دار: به منظور سمپاشی، سموم شیمیایی و کودهای مایع مورد استفاده قرار می گیرند. در سمپاش های بوم دار این ویژگی وجود دارد که بتوانید ارتفاع بوم را تنطیم نمایید.

 

* سمپاش های لانس دار: برای مساحت های بالا مورد استفاده قرار می گیرند که با طول شیلنگ می توانید تمام مناطق را سمپاشی نمایید.

 

* سمپاش های توربولاینر: این سمپاش ها به منظور سمپاشی در اراضی وسیع و باغات، که امکان استفاده از سمپاش های لانس دار و بوم دار نیست مورد استفاده قرار می گیرند.

 

کاربرد سمپاش ها در کشاورزی

 

* کمک به افزایش راندمان محصول

* صرفه جویی در زمان

* کاهش هزینه کارگری

* کاهش مصرف سم

* یکنواختی در پاشش سم

* یکسان بودن قطر سم

 

سمپاش ها مدل متفاوتی دارند که هر مدل برای کارایی مشخص مورد استفاده قرار می گیرند. انتخاب سمپاش مناسب، نیازمند دانش و تجربه کافی است که توصیه می شود از کارشناسان با سابقه هایپر صنعت فامکو استفاده نمایید تا با ارائه محصولات معتبر و با کیفیت شما عزیزان را در خرید مطمئن و با صرفه یاری نمایند.