پارس ناز پورتال

سنت های مردم چهار محال بختیاری در عید قربان

سنت های مردم چهار محال بختیاری در عید قربان

سنت هاي مردم چهار محال بختیاری در عید قربان 

عید قربان روز بزرگی برای مسلمانان سراسر دنیا هست, در سرتاسر شهرهای ایران نیز هر قوم برای خودشان آداب و رسوم خاص دارند. 

 

عید قربان, عید بندگی و دلدادگی‏ و گذشتن از خویشتن خویش‏ هست, روز شادی مسلمانان و قبولی در جشن بندگی خداوند, برآمدن انسانی نو از خاکستر شراره‎هاي نفس اماره.

 

ذبح قربانی برای تقرب پروردگار از زمان ابوالبشر حضرت آدم«ع» شروع شد, وقتی که دو فرزندش هابیل یک قوچ و قابیل اندکی گندم را بعنوان قربانی به بارگاه خداوندی تقدیم کردند و به حکم و روال آن زمان آتشی از آسمان آمد و قربانی هابیل سوخت که این نشانه مقبولیت بود و قربانی قابیل را به حال خود باقی گذاشت.

 

در قرآن مجید این واقعه تاریخی را چنین آورده‎اند؛ «اذ قربا قربانا فتقبل من احدهما و لم تقبل من الاخر» «مائده27» اینجاست که می بینیم تمام ملت‌ها, اعم از حامیان ادیان سماوی و غیرسماوی با ذبح جانور و صدقه دادن به بارگاه الهی تقرب می‌جویند.

 

خاستگاه عید قربان رویدادی هست که برای حضرت ابراهیم به وقوع ضمیمه. در قرآن در سوره صافات از آیه 102 تا 107 خداوند حکایت ذبح حضرت ابراهیم را چنین نقل می‌‌کند:

 

هنگامی که با او به مقام کوشش و کوشش رسید, گفت: «پسرم! من در خواب دیدم که تو را ذبح میکنم, نظر تو چیست؟» گفت «پدرم! هر چه حکم داری اجرا کن, به خواست خدا مرا از صابران خواهی یافت! هنگامی که هر دو تسلیم شدند و ابراهیم جبین وی را بر خاک نهاد… وی را ندا دادیم

 

که: «اي ابراهیم! آن رؤیا را تحقق بخشیدی «و به مأموریت خود عمل کردی»!» ما اینگونه, نیکوکاران را جزا می دهیم! این مسلّماً همان آزمون پدیدار هست! ما ذبح عظیمی را فدای او کردیم.

 

دهم ذیحجه, عید بزرگی برای تمام مسلمانان دنیا محسوب می شود, در چهارمحال و بختیاری نیز عید قربان یکی از جشن ها بزرگ مردم به تعداد می‎رود که بهانه‌اي برای دور هم جمع شدن, دلجویی و بازدید از یکدیگر شده هست.

 

مردم شهر بن صبح روز عید قربان با طلوع خورشید, مشتاق برای انجام فریضه مقدس قربانی از خواب برخاسته, قربانی خود را می‎آرایند و این آراستن با کشیدن سرمه به چشم گوسفند هست.

 

آن‌ها تکه‌اي نبات بر دهان گوسفند گذاشته, وی را سیراب کرده و بعد تکه‌ پارچه‌اي سبز رنگ بر پشت گوسفند می‎بندند و دعای قربانی را بالای سر گوسفند زمزمه و قربانی را سر می‎برند.
مردم گوسفند را به قطعات مساوی تقسیم کرده و آن را داخل سینی بزرگی میگذارند و میان افراد محتاج برده و آن را تقسیم میکنند.

 

نماز عید قربان یکی دیگر از آدابی هست که سیل مشتاقان را به سمت مساجد شهر ‌کشانده و در صفوفی به هم پیوسته به نماز و مرسی حق مشغول می‎دارد.

 

مردمان شهر گذشته از رفتن به نماز, غسل میکنند, لباس تمیز می پوشند و مو هاي خود را شانه کرده و بعد از اقامه نماز به دید و بازدید رفته و با خویشان خود ملاقات تازه می کنند و اگر احیاناً تنفر‌اي به دل دارند به برکت این روز بزرگ آن را از دل می‌زدایند و دل‌هاي خود را هم چون آینه زلال میکنند.

 

قربان عید دقت به نیازمندان و مستضعفان هست
بزرگان فامیل که اغلب از حجاج بیت‌الله الحرام میباشند و چشم‌شان به منزل کعبه منور شده هست, صبح روز عید قربان میزبان فرزندان و اعضای خانواده و فامیل خود می‎شوند.این افراد دور هم جمع می‎شوند و این در حالی هست که تمامی آن‌ها لباس نو بر تن کرده و از سرور و شادی غرق در تبسم و عشق‌اند.

 

تمامی مردان و زنان قوم قربانی خود را در حالی‌که بسیار خوشگل و با آویزهای رنگی آراسته‌ شده, گردهم جمع کرده یکی از بزرگان دعای قربانی را می خواند و با دادن آب به قربانی حاضر ذبح میشود.
پس از ذبح قربانی آن را بین فقرا و نیازمندان تقسیم می کنند و عده‌اي عرف بر این دارند که استخوان‌ها و خون گوسفند را در جای تمیزی بریزند.

 

اگر پول ندارید, قرض بگیرید و برای خدا قربانی کنید
این عید پربرکت در شهرستان فارسان نیز امثال سایر شهرستان‌ها بسیار عزیز و بزرگ هست, از آن‌جاییکه در این روز فضیلت‌هاي زیادی آمده هست به سنت بزرگ الهی قربانی کردن میپردازند.

 

این روز بزرگ چنان پراهمیت هست که پیامبر اکرم«ص» در این روز دو قربانی یکی برای خودش و یکی برای امتش به درگاه خداوند نذر کردند و حضرت علی«ع» نیز دو قربانی به پیشگاه خداوند هدیه کردند.ایشان در سفارش به بانوی مکرم اسلام فرمودند که اگر پول ندارید, قرض بگیرید و برای خدا قربانی کنید.قربانی کردن در راه رضای خدا بسیار مهم و مورد پافشاری هست و باید دقت ویژه‌اي به آن داشت.

 

مردم این شهرستان هر ساله ساله} از روز عید قربان پیشباز خوبی کرده و خود را برای نذری دادن در این روز حاضر میکنند.
چند سالی هست که این سنت الهی با جمع‌آوری پول در مساجد این شهرستان به صورت مشارکتی برگزار می‎شود که در نهایت گوشت قربانی میان فقرا تقسیم می‎شود.