پارس ناز پورتال

سیم بکسل فولادی صنایع آسانسور

سیم بکسل فولادی صنایع آسانسور

صنعت آسانسور یکی از صنایع وابسته به صنایع ساختمانی و شهر سازی می باشد که با رشد فراگیر شهر ها و بالاخص با بهبود تکنولوژی ساخت و پی ریزی که منجر به ساخت ساختمان هایی با تعداد طبقات بالا از نوع تجاری، اداری و مسکونی شده است سبب رشد روز افزون صنعت آسانسور نیز شده است.

 

آسانسور ها بالاخص آسانسور هایی که برای طبقات بلند طراحی می شوند در اتصالات خود از نوعی خاص از سیم فولادی (سیم بکسل) استفاده می کنند که از گرید های مختلف فولاد در تولید آن استفاده شده است.

سیم بکسل فولادی مورد استفاده در صنایع آسانسور که به نام سیم بکسل آسانسوری Elevator wire rope نیز شناخته می شود دارای ساختاری 8 رشته (استرند Strand) می باشد که در هر رشته از این ساختار از 19 مفتول فولادی باریک استفاده شده است.

 

در دید مهندسی سیم بکسل آسانسوری را با ساختار 8X19S مشخص می کنند که حرف S پسوند نشان دهنده نوع بافت این سیم فولادی است. نوع بافت SEALE بکار رفته در بافت سیم بکسل های آسانسوری بیانگر استفاده از دو قطر مختلف مفتول در بافت هر رشته از این سیم بکسل ها می باشد.

 

در مغزی سیم بکسل آسانسوری از دو متریال مختلف یا بصورت فولادی که با IWRC مشخص می شود و در واقع یک سیم بکسل فولادی دیگر است که در مغزی استفاده شده است و یا از الیاف کنفی که بصورت FC نشان داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

 

سیم بکسل در صنایع آسانسور طبق ساختار یاد شده در بالا در اتصال کابین آسانسور برای ایجاد تعادل توسط موتور بر روی درام از یک طرف به کابین و از طرف دیگر به وزن های تعادل اتصال پیدا می کند.البته از نوع دیگری از سیم بکسل ها نیز با اهمیت بسیار پایینتر در سیستم آسانسور در اتصال گاور نر استفاده می شود که سیم بکسل گاورنر نامیده شده و در مغزی هر یک از استرند های آن نیز از الیاف کنفی استفاده شده است.

سیم بکسل فولادی صنایع آسانسور

فاکتور های کیفی سیم بکسل آسانسوری

 

سیم بکسل های مصرفی در اتصالات کابین آسانسور در سایز هایی از 8 میلیمتر حداقل الی 13 میلیمتر حداکثر تولید می شوند و هم بصورت مغز فولادی و هم بصورت مغز کنفی مورد استفاده قرار می گیرند. تنسایل مقاومت کششی بکار گرفته شده در تولید سیم بکسل آسانسوری که یکی از فاکتور های کیفی این ابزار صنعتی نیز بکار گرفته می شود اغلب برابر با 1560 نیوتن بر میلیمتر مربع که در برخی از موارد تا 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع نیز بالا می رود می باشد.

 

استفاده از درصد کمی از عنصر فلزی وانادیوم که سبب خاصیت فنری مفتول های سیم بکسل آسانسوری شده و به انعطاف این سیم کمک قابل توجهی می کند نیز از دیگر فاکتور هایی است که به طول عمر و کارایی مناسب تر سیم بکسل های آسانسوری می انجامد.

 

در تست ظاهری سیم بکسل آسانسوری گفته می شود سیمی که پس از اعمال نیروی خمش به سرعت به وضعیت اولیه خود بازگردد سیمی با کیفیت می باشد. البته با توجه به این نکته که آلیاژ فولاد بکار گرفته شده در تولید انواع سیم بکسل های فولادی شامل :

 

سیم بکسل اسلینگ، سیم بکسل آسانسوری، حفاری و جرثقیل، سیم بکسل کلایمری و سیم نتاب تاور کرین ها در برابر زنگ زدگی در تماس با آب و رطوبت دارای ضعف هایی هستند و اغلب یا بصورت آبکاری شده گالوانیزه و یا بصورت روغن اندود مورد استفاده قرار می گیرند قابلیت تست ظاهری نوع آبکاری یا روغن کاری نیز بصورت بصری وجود دارد.

 

دیجیتال مارکتینگ : نانوتجارت