پارس ناز پورتال

شرح اوضاع کلی بدن در حالت خواب شبانه

شرح اوضاع کلی بدن در حالت خواب شبانه

شرح اوضاع کلی بدن در حالت خواب شبانه 

بدن در حالت خواب شروع به انجام فعالیت هایي می کند مثل گوارش غذا و رشد, برخی از اعصاب بدن نیز به طور کلی از کار می افتند. روزهایی که خیلی خسته‌اید, استرس‌هاي زیادی را پشت سر گذاشته‌اید و مشغله‌هاي زیادی داشته‌اید, احتمالا فقط دوست دارید زیر پتوی‌تان بخزید و به خوابی عمیق و طولانی فرو بروید. هیچ چیزی به اندازه‌ي یک خواب مفید شبانه, انرژی بخش نیست.

 

صبح که از خواب بیدار میشوید, سرحالید و حاضر‌اید تمام کارهایی راکه دیروز انجام‌شان غیرممکن به نظر می‌‌رسید انجام دهید. احتمالاً به طور کلی بدانید که وقتی در خواب هستید چه رخداد‌هایي در طول شب در بدن تان روی میدهد, اما آیا واقعا میدانید وقتی در خواب عمیق هستید, درون بدنتان چه ماجراهایی برپاست؟

 

وزن کم میکنید

حتماً عادت دارید صبح خودتان را وزن کنید: یعنی زمانی که بدن تان کمترین وزن را دارد. اما نباید خیلی هیجان زده شوید. کاهش وزن ناشی از خواب, بیشترش به دلیل آب هست. با هر نفسی که در خواب می کشید, بخار آب دفع می کنید که میتواند باعث کم شدن وزن‌تان شود.

 

وقتی که در خواب هستید, دی اکسید کربن زیادی نیز از دست میدهید و برای همین حدود 500 گرم از وزن‌تان کم میشود. حتماً دلتان میخواهد عددی که ترازو در صبح نشان میدهد, اثبات بماند اما بدبختانه, وزن از دست رفته, در طول روز برمی‌گردد.

 

عضلات‌تان از کار می‌افتند

حتی حین خواب‌هاي پرتکاپو و پر از جنب و جوشی که می بینید هم یک علت وجود دارد که بدن شما, با وجود ذهنی فعال, هم چنان ساکت و بیحرکت باقی میماند.تنها عضله‌اي که حین مرحله‌ي خواب عمیق حرکت می کند, عضله‌اي هست که چشم‌هاي‌تان را بازرسی می کند. گرچه این حرکت دائمی نیست و خواب عمیق, فقط ۲۰ دقیقه طول میکشد. اما در این هنگام, سایر عضلات بدن کاملا از کار افتاده میباشند و شما این را نمی دانید.

 

اکثر ما هرگز متوجه نمیشویم عضلات‌مان چگونه موقتا از کار می‌افتند, اما آنهایی که دچار فلج خواب «بختک» میباشند, تا اندازه ای غیرفعال بودن عضلات‌شان را حس میکنند: یعنی بیدار میباشند اما هم چنان نمی توانند بدن را حرکت بدهند. این مریضی می تواند زمانی که فرد بیدار هست یا خواب هست علائمش را نشان دهد و خیلی هم وحشت‌ برانگیز هست.

 

چشم‌هاي‌تان خیلی حرکت میکنند

مرحله‌ي خواب عمیق, بی‌علت حرکت سریع چشم در خواب «REM» نامیده نمیشود. این مرحله دقیقا زمانی هست که چشم‌ها تند و تند به عقب و جلو حرکت می کنند. دانشمندان این تئوری را صادر کرده‌اند که چشم‌ها حین خواب عمیق, این حرکت‌ها را انجام میدهند چون شما در حال تماشای عکسهایی از رویاها میباشند. مطالعه‌اي در نشریه‌ي Nature Communications, این تئوری را به اثبات رساند.

 

فعالیت مغزی ۱۹ نفر حین خواب, ثبت شد و محققان دریافتند لوب تمپورال مغز این افراد وقتی که در مرحله‌ي خواب عمیق بودند, فعال شد. این بخش از مغز همان بخش هست که وقتی به عکس هاي افراد سرشناس نگاه می کنیم فعال می شود. فعالیت لوب تمپورال مغز, با حرکات سریع چشم در خواب رابطه دارد, چه در خواب باشید و چه بیدار. گرچه این مطالعه‌ي کوچکی بود اما نتایج جالبی داشت.

 

گلو‌تان تنگ می شود

خطرناک به نظر می‌‌رسد, اینجور نیست؟ اما این اتفاقی هست که برای هر شخصی حین خواب روی می دهد. موسسه‌ي ملی خواب توضیح می دهد که: عضلات گلو شما در حالت خواب, ریلکس شده و زبان‌تان نیز به عقب می‌افتد. این تنگ شدن میتواند باعث شود دیواره‌هاي گلو با تنفس شما بلرزند که می تواند صدای اذیت دهنده‌ي خر و پف را ساخت بکند. هر چه این دیواره‌ها به هم نزدیک‌تر شوند, صدای خر و پف, بلندتر خواهد بود.

 

این که برخی از افراد نسبت به بقیه, اکثر خر و پف میکنند, میتواند چند علت داشته باشد. یکی از این علت‌ها این هست که افزایش سن باعث میشود عضلات گلو, به بازبینی زمان تدریجا شل شوند. بزرگ شدن لوزه‌ها یا آلرژی‌هاي فصلی هم می توانند خر و پف ایجاد کنند. خر و پف کردن به طور کلی, بی‌خطر به نظر می‌‌رسد اما مهم هست که بدانید نیمی از کسانی که خر و پف می کنند, دچار آپنه یا ایست موقت تنفس در خواب نیز میباشند.

 

ممکن هست دچار لزرش‌هاي ناگهانی شوید

شب ساکتی هست, شما هم آرامید و به بازبینی به خواب رفته‌اید. اما ناگهان نمیدانید چرا, بدنتان تصمیم می گیرد یکبار دیگر گذشته از این که به استراحت بپردازد, به زندگی برگردد! دلیلش چیست؟ این لزرش‌هاي خواب و بیداری, بسیار شایع میباشند.اکثر افراد می گویند به مخض به خواب رفتن, این لزرش‌ها را تجربه می کنند,

 

اما ممکن هست شما در طول شب, چند بار دچارش شوید و صبح اصلا یادتان نباشد. محققان هنوز دقیقا نمی دانند علت این پدیده چیست, اما ایده‌هایي دارند. یکی از این ایده‌ها از نقطه نظر تکامل ناشی می شود: انسان آغاز زمان‌هاي زیادی را روی درخت‌ها بودند. عضلات هنگام خواب, شل می شوند اما مغز فکر می کند

 

شما دارید از درخت می‌افتید! و برای همین لزرش‌تان می دهد تا هشیار و بیدار شوید. سایر دانشمندان عقیده دارند وقتی برای به خواب رفتن حاضر می شوید, عصب‌ها هنوز حاضر نیستند.

 

مغزتان ارتباطات برقرار می کند

احتمالاً احساس کنید خواب برای مغز برترین فرصت هست تا از کار و فعالیت‌ها در طول روز, استراحت کند, اما واقعیت این هست که مغز شما در طول خواب, به سختی کار میکند. خوابیدن به شما کمک می کند چیزهایی که تازه به ذهن سپرده‌اید حفظ شوند و خاطرات قدیمی‌تر به این چیزهایی که تازه به ذهن سپرده‌اید, لینک داده شوند.

 

در واقع یک خواب عمیق و با کیفیت شبانه برای حافظه‌ي شما آن‌قدر حیاتی هست که محققان میگویند, اگر نخوابید, توانایی شما برای یادگیری چیزهای اخیر به میزان 40 درصد افت می کند.مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۳ نشان میدهد مغز شما حین خواب, به سختی منزل تکانی کرده و سموم را دفع می کند.

 

این مطالعات روی موش‌ها انجام شد بنابراین نمیتواند نتیجه گرفت حتماً و قطعا همین حادثه برای انسان هم صدق می کند. اما پژوهشگران یقین دارند با بررسی نحوه‌ي پاک سازی مغز, میتوان اختلالات نورولوژیکی خاصی را درمان یا از بروزشان جلوگیري کرد

 

هورمون رشد ترشح می شود

احتمالاً هر روز ساعات‌هایي را در باشگاه می‌گذرانید و پیشرفتی راکه انتظار دارید, نمیبینید: باید بدانید دلیلش ممکن هست کمبود خواب باشد. موسسه‌ي ملی خواب می گوید: بدن شما حین خواب, هورمون رشد ترشح می کند و این رخداد در عمیق‌ترین قسمت خواب می‌افتد.

 

برای کودکان, خواب کافی برای رشد مناسب‌شان بسیار اهمیت دارد. اما برای بزرگسالان هم مهم هست چون به رشد بافت‌هاي عضلانی و ترمیم‌ انها کمک می کند.حتماً به اندازه‌ي کافی بخوابید چون اگر الگوها و عادت‌هاي خواب‌تان غلط باشد, در ترشح هورمون رشد, اضطراب ایجاد میشود.

 

فرآوری این هورمون‌‌ها با افزایش سن, افت به بازبینی دارد و پایین بودن سطح هورمون رشد, منجر به افزایش احتمال مریضی‌هاي قلبی و دیابت میشود.