پارس ناز پورتال

شغل املاک چیست و وظایف مشاور املاک

شغل املاک چیست و وظایف مشاور املاک

همه‌ی ما در طول زندگی‌مان حداقل یک بار گذرمان به بنگاه‌های املاک افتاده است، حال یا قصد فروش ملکی را داشته‌ایم و یا علاقمند به خرید آن بوده‌ایم. در این بین نیز بعضی از افراد با توجه به ویژگی‌ها و توانایی‌هایی که در خود می‌بینند دوست دارند به شغل املاک و مشاوره‌ی املاک بپردازند. بسیاری از این افراد از ساده بودن این شغل صحبت می‌کنند و این امر را بهانه‌ی خوبی به وارد شدن به بازار این کار می‌دانند اما آنچنان هم که در ظاهر نشان داده می‌شود، کار مشاوره املاکی ساده نیست.

شغل املاک چیست و وظایف مشاور املاک

اکثر افراد بر این باورند که مشاوران املاک بیشترین کاری که انجام می‌دهند این است که پس از دریافت هزینه، مشتریان را به این ملک و آن ملک می‌فرستند و کار خاص دیگری انجام نمی‌دهند. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم در خصوص وظایف یک مشاوره املاک صحبت کنیم. لذا چنانچه قصد دارید وارد این حیطه‌ی شغلی شوید، حتماً این مقاله را مطالعه کنید تا با کلیه‌ی جوانب این کار آشنا شوید. حتی شما مشتریان عزیز که سر و کارتان با مشاوران املاک است نیز می‌توانید از این مقاله بهره ببرید.

 

انواع مشاوران املاک

به طور کلی مشاوران املاک به 4 دسته تقسیم می‌شوند و این تقسیم‌بندی به منظور بهتر انجام شدن کارهاست که در ادامه به صورت مختصر این موارد را توضیح خواهیم داد:

 

* مشاوران خریدار : پر واضح است زمانی که نیاز به خرید یک ملک باشد، باید از مشاوران خریدار استفاده کرد چرا که این‌گونه مشاوران اطلاعات بیشتری برای توصیف ملک‌های قابل فروش دارند. این دسته از مشاوران املاک وظیفه‌ی پیدا کردن ملک مناسب مشتری را نیز به عهده خواهند داشت.

 

* مشاوران فروشنده : اگر تصمیم گرفته باشید که ملک‌تان را بفروش برسانید و یا حداقل آن را اجاره دهید، این مشاوران فروشنده هستند که در این خصوص به شما کمک خواهند کرد.

 

* مشاوران دوطرفه : در بعضی از بنگاه‌های معاملاتی افراد متخصصی مشغول به کار هستند که اطلاعات بیشتری از ملک‌های قابل فروش دارند. این‌گونه مشاوران؛ هم می‌توانند در هنگام خرید یک ملک به مشتریان کمک کنند و هم در زمان فروش آن.

 

* کارگزاران معاملات : افرادی که در این بخش فعالیت می‌کنند باید بدون در نظر گرفتن منافع خریداران و فروشندگان، دو طرف معامله را برای به جریان افتادن یک معامله دو سر سود آماده کنند و این کار از طریق تنظیم اسناد قانونی معامله خواهد بود.

 

درآمد مشاوران املاک از چه طریقی است؟

کسب سود و درآمد در شغل مشاور املاک به چند روش است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

 

* دریافت کمیسیون پس از منعقد شدن قراردادها : رایج‌ترین راه برای کسب درآمد مشاوران املاک، پس از انعقاد قراردادهاست. در واقع بعد از به توافق رسیدن خریدار و فروشنده، حق الزحمه مشاوران در قالب حق کمیسیون به آنها پرداخت خواهد شد.

 

* خرید و فروش املاک : گروهی از مشاوران املاک هستند که برای اینکه درآمد بیشتری داشته باشند، به خرید و فروش ملک روی می‌آورند. در واقع این‌گونه افراد ملک‌ها را در زمان مناسب خریداری کرده و به وقت مناسب‌تر به مشتریان خواهند فروخت.

 

* دریافت کمیسیون بعد از معرفی مشتری : بعضی از مشاوران املاک نیز برای دیگر املاک‌ها که گاهاً گسترده‌تر نیز هستند، مشتری پیدا می‌کنند که با معرفی این مشتریان حق الزحمه‌ای که به صورت توافقی در نظر گرفته شده است، دریافت می‌کنند.

 

ویژگی‌های یک مشاوره املاک

شغل املاک چیست و وظایف مشاور املاک

به طور کلی مشاوران املاک باید از صبر و حوصله زیادی برخوردار باشند، چرا که سر و کله زدن با مشتریان کار ساده‌ای در نخواهد بود. در کنار این موضوع یک مشاوره املاک باید خصوصیات و ویژگی‌های زیر را نیز داشته باشد:

 

* تنظیم یک فهرست مناسب از ملک‌های قابل فروش و ارائه آنها در هر زمان به مشتریان

 

* بررسی تمامی ملک‌ها و مقایسه‌ی آنها با هم به جهت مشاوره دادن بهتر.

 

* مشاوره مناسب در خصوص قیمت ملک‌.

 

* بررسی‌هایی مانند ابعاد زمین، تأسیسات ملک و مواردی از این دست نیز بر عهده مشاوره املاک است.

 

* تهیه تصاویر مناسب از املاک به جهت ثبت آگهی‌های تبلیغاتی.

 

* انجام تبلیغات اینترنتی به جهت کسب مشتری.

 

* انتقال بیعانه‌ی دریافت شده از خریدار به صاحب ملک.

 

* برنامه‌ریزی جهت بازدید از ملک.

 

* بررسی قیمت‌های در نظر گرفته شده توسط صاحبان ملک جهت فروش.

 

هزینه راه‌اندازی دفتر املاک

به طور کلی وارد هر شغلی که شوید باید در ابتدای کار هزینه‌های مختصری انجام شود. با این حال برخی از مشاغل نیاز به سرمایه‌ی بیشتری دارند. اما دفتر املاک به چه صورت است؟ در پاسخ باید عرض کنیم که برای راه‌اندازی این شغل نیازی به سرمایه زیاد نخواهید داشت. حتی در ادامه‌ی کار هم ممکن است به هزینه‌هایتان اضافه نشود.

 

با این حال برای این منظور نیاز است که دفتری را اجاره کنید و برخی تجهیزات لازم را برای آن فراهم نمایید. البته هزینه‌ی دریافت مجوز را نیز باید در نظر بگیرید. در کنار این موارد هزینه‌های جانبی نیز وجود دارد که مربوط به هزینه‌های جاری آب، برق و مواردی از این دست است که البته برای تمامی مشاغل وجود خواهد داشت.

 

سختی‌های شغل مشاور املاک

در هر حیطه‌ای که فعالیت کنید، با سختی‌هایی روبرو خواهید شد که شغل مشاور املاکی نیز از آن مستثنی نخواهد بود. ما در ادامه به مهمترین این موارد اشاره خواهیم کرد:

 

* رقابت بالا : رقابت شدیدی در بنگاه‌های املاک وجود دارد و کافی است که سری به کوچه و بازارهای اطراف‌تان بزنید، آنوقت هست که مشاهده خواهید کرد هر چند صد متر یک مشاوره املاک فعالیت می‌کند و این موضوع کار را برای کسب درآمد سخت می‌کند.

 

* نوسانات بازار : اگر چه نوسانات بازار می‌تواند روی هر کسب و کاری تأثیر منفی یا مثبت بگذارد اما این موضوع در شغل مشاوره املاکی بیشتر دیده می‌شود، چرا که معمولاً در ایران، رونق بازار املاک حداکثر دو سال است و پس از آن اصطلاحاً به خواب زمستانی می‌رود.

 

* دریافت کمیسیون : در کنار مشکلاتی که عنوان شد، دریافت کمیسیون بیشتر از همه به چشم می‌آید چرا که افراد پرداخت آن را برابر با پول زور می‌دانند و به این نکته توجه نمی‌کنند که مشاوران املاک به صورت شبانه‌روز در حال تلاش هستند تا موقعیت مناسبی را به خریداران پیشنهاد دهند.

شغل املاک چیست و وظایف مشاور املاک

سخن آخر

در این مقاله سعی شد که شما عزیزان را با شغل مشاوره املاکی بیشتر آشنا کنیم تا در صورت اینکه بخواهید تصمیمی در خصوص راه‌اندازی این شغل بگیرید با فکر بازتری آن را انجام دهید.این گزارش به تنظیم شرکت دوبیرا Dobira رسیده است.