پارس ناز پورتال

شیردهی به بهترین نحو برای مادران

شیردهی به بهترین نحو برای مادران

شیردهی به بهترین نحو برای مادران

برای مادران میتواند شیردهی را بـه بهترین نحو ممکن زمینه سازی کرد تا بـه فرزند خود بهترین و با کیفیت ترین شیر را بدهند. همه ی ی‌ی مادرانی کـه بـه تازگی صاحب فرزند شده‌اند دل‌شان میـــخواهد نوزاد‌شان خوب شیر بخورد و بعد از مدتی یک بچه‌ی تپل و مپل داشته باشند. اما این فرآیند شیر دادن گاهی مایه‌ی نگرانی خیلی از مادران میشود

 

و انها تصور می کنند کـه نوزاد‌یا کودک نوپا‌ی‌شان خوب شیر نمی خورد. بـه همین دلیل برای رفع نگرانی بسیاری از مادران عزیز، از پزشک مریم‌السادات منتصری، متخصص کودکان و نوزادان، درباره‌ی شیردهی مناسب و شیردهی نامناسب پرسیدیم.

شیردهی به بهترین نحو برای مادران

پزشک منتصری درباره‌ی فرآیند شیردهی مادران و تولید شیر می‌گوید:« بیشتر از 98 درصد مادران امکان شیردهی بـه نوزادان را دارند و جالب است بدانید کـه این سیستم شیردهی در آقایان هم جود دارد و اگر این سیستم در انها تقویت شود، انها هم میتوانند شیر بدهند. چون این فرآیند یک فرآیند مغزی است. برای همین هیچ محدودیتی وجود ندارد و بیشتر خانم‌ها میتوانند بـه فرزند‌شان شیر بدهند.

 

این کـه بعضی از خانم‌ها در حالت طبیعی ادعا می‌کنند نمی‌توانند بـه فرزندشان شیر بدهند نشان از ضعف اگاهی و مشکلات دیگر در آنها است. در پیشرفت فرایند شیردهی تنها مکیدن نوزاد اهمیت دارد و مادران باید اجازه دهند بچه شیر را بمکد چون عمل مکیدن مرکز مغزی را تحریک می‌کند و بـه این ترتیب تولید شیر بیشتر و بیشتر می‌شود.»

 

برای این کـه مادران شیردهی خوبی داشته باشند، باید مدام بـه فرزندشان شیر بدهند تا سیستم شیردهی آنها تحریک شود و شیردهی انها ادامه پیدا کند. بـه همین دلیل پزشک منتصری میگوید:« تغذیه‌ی مناسب مادر در دوران شیردهی بسیار مهم است و او باید مایعات کافی شامل روزی سه لیوان آب گوشت، مواد مغذی مانند ب ب مام «Bebe Mum» و مواد مغذی دیگر را مصرف کند.»

 

گاهی بعضی از مادران شیرخشک را بـه عنوان کمک در نظر می‌گیرند و یا بـه بچه آب‌قند می‌دهند بنابر‌این چون سیستم شیردهی در مغز تقویت نمی‌شود، فرآیند آن هم قطع میشود.این متخصص کودکان و نوزادان با اشاره بـه این کـه بسیار مهم است بچه در هنگام بـه دنیا آمدن دوره‌ی جنین خود را بـه طور کامل طی کرده باشد،

 

توضیح میدهد:« بعضی از مواد غذایی هستند کـه شیر را بدمزه و یا کم می‌کنند کـه حتما باید توسط پزشک بـه مادر توصیه شوند. همچنین باید یک تا دو هفته قبل از زایمان، هنگام حمام کردن نوک سینه‌‌ها را بـه سمت بیرون ماساژ دهند و بکشند تا با این کار شیر در سینه پر ‌شود.»

 

اگر شیر مادر کم باشد بچه وزن کافی نمی‌گیرد و علامت دیگر آن این است کـه پوشکش سنگین نمی‌شود. اما در صورتی کـه شیر کافی بـه بچه برسد، وزن‌گیری خوبی خواهد داشت و پوشک او سنگین میشود. بر همین اساس پزشک منتصری درباره‌ی تغذیه‌ی مادران در دوران بارداری می‌گوید:« مادران باید در دوران بارداری

 

بـه اندازه‌ی کافی مایعات مصرف کنند و همچنین رژیم غذایی‌شان سرشار از کلسیم و مواد مغذی باشد. در غیر این صورت این مواد مفید در دوران شیردهی بـه دلیل شیر دادن از بدن مادر خارج شده و باعث می‌شود او مدت‌ها بعد دچار پوکی استخوان شود.»

 

عواملی مانند استرس،‌مصرف بعضی از دارو‌ها کـه وارد شیر شده و باعث تغییر مزه و بوی آن می‌شود و حالت نوک پستان بـه صورتی کـه شیر از آن خارج نشود، میتوانند دلایل شیردهی نامناسب باشند.خانم‌هـای باردار باید بدانند کـه معمولاً یک پرستار یا یک مامای با‌تجربه نحوه‌ی شیردهی را بعد از زایمان و در همان اتاق زایمان بـه مادر آموزش می‌دهد.