پارس ناز پورتال

علائم عجیب و غریب اضطراب را بشناسید

علائم عجیب و غریب اضطراب را بشناسید

علائم عجیب و غریب اضطراب را بشناسید 

نگرانی درباره موضوعات مختلف منجر به اضطراب می شود که در ادامه عواقبی چون مریضی هاي قلبی و عصبی رابه همراه دارد. اضطراب یک مریضی روحی و روانی است که میتواند احساس نگرانی، ترس و یا تنش ایجاد کند. برای بعضی‌ها اضطراب می تواند موجب حمله‌ي پانیک شود و علائم فیزیکی شدیدی چون درد در قفسه سینه به دنبال داشته باشد. اختلالات اضطرابی به طرز وحشتناکی شایع هستند.

 

فقط در ایالات متحده کشور آمریکا 40 میلیون نفر اختلال اضطرابی دارند. این‌که چه چیزی موجب اضطراب و اختلالات اضطرابی می‌‌شود موضوع بسیار پیچیده‌اي است. اما طبق تحقیقات و نظر کارشناسان، ترکیبی از عواملی چون ژنتیک و دلایل محیطی این میان نقش دارند. اما چیزی که واضح است این‌که، عده اي از تجارب، هیجانات و یا اتفاقات میتوانند علائم اضطرابی ایجاد کنند یا علا‌ئم موجود را بدتر کنند.

 

عوامل اضطراب برانگیز برای هر شخصی میتواند متفاوت باشد اما تعداد زیادی از این عوامل در بین افرادی که اختلال اضطرابی دارند مشترکند، مثلاً افکار منفی، مشکلات مالی، قرار گرفتن در بین جمع، اختلافات و بگومگوها و استرس. بیشتر افراد چندین عامل اضطراب برانگیز دارند اما برای عده‌اي حملات اضطرابی می تواند هیچ دلیلی نداشته باشد.

 

چیزهای عجیبی که می‌توانند اضطراب برانگیز باشند

بهمین علت باید عوامل اضطراب برانگیز شناسایی شوند تا بتوان آن ها را بازرسی کرد. ادامه‌ي مطلب را بخوانید تا در مورد عوامل اضطراب برانگیزی که شاید اطلاعی درموردشان نداشته باشید بیشتر بدانید.

 

1.مریضی

تشخیص مریضی‌هایي که بیشتر نگران کننده‌اند مانند سرطان یا یک مریضی مزمن میتواند اضطراب ایجاد کند یا اضطراب موجود را تشدید کند. این نوع عامل اضطراب برانگیز بسیار نیرومند است زیرا احساسات فردی را فورا برانگیخته می کند.

 

2. دارو

یکسری از داروهای پیشخوان داروخانه‌ها میتوانند علائم اضطرابی ایجاد کنند زیرا عناصر فعال موجود دراین داروها می تواند احساس ناراحتی و ناخوشی بشما بدهد. این احساسات می توانند افکاری در ذهن شما بوجود بیاورند که منجر به افزایش علا‌ئم اضطراب شوند. این داروها شامل: قرص‌هاي پیش گیری از بارداری، داروهای ضد احتقان و ضد سرفه و داروهای کاهش وزن می شوند.

 

3. کافئین

خیلی از افراد عادت دارند صبح‌ها قهوه بنوشند اما این عادت می تواند اضطراب ایجاد کند یا علائم آنرا بدتر کند. طبق مطالعه‌اي درسال 2012، افرادی که دچار اختلال پانیک و اختلال اضطراب اجتماعی هستند بطور خاص نسبت به تاثیرات اضطراب آور کافئین حساس‌ترند.

 

4. غذا نخوردن

وقتی غذا نمی خورید قندخون شما افت میکند و این اتفاق میتواند باعث لرزش دست ها و سر و صدای شکم شود و البته مضطرب‌تان کند! داشتن رژیم غذایی متعادل به دلایل زیادی اهمیت دارد که حتماً بیشتر انها را می دانید؛ تامین انرژی مورد نیاز بدن و رساندن مواد مغذی به آن. اگر روزی وقت نداشتید وعده‌ي غذایی‌تان را آماده کنید، حتماً اسنک‌هاي سالم بخورید تا جلوی افت قندخون‌، احساس اضطراب و آشفتگی و دلهره‌تان را بگیرید. یادتان نرود که غذا تاثیر مستقیم بر حس و حال‌تان دارد.

 

5. علت‌هاي شخصی

علت‌هاي شخصی اضطراب برانگیز ممکن است به سختی شناسایی شوند اما یک روان درمانگر حرفه‌اي می تواند کمک‌تان کند آن ها را پیدا کنید. اضطراب شما ممکن است با یک بو، یک مکان و یا حتی با یک موزیک شروع شود. این انگیزه‌هاي شخصی بطور خودآگاه یا ناخودآگاه، یک خاطره‌ي بد یا یک حادثه‌ي ناخوشایند رابه یادتان می‌آورند.

علائم عجیب و غریب اضطراب را بشناسید

آنهایی که اختلال اضطرابی بعد از حادثه دارند مکررا از طریق عوامل محیطی دچار اضطراب میشوند. تشخیص انگیزه‌هاي شخصی اضطراب برانگیز ممکن است زمان زیادی ببرد اما مهم است که یاد بگیرید بر آن ها غلبه کنید.

 

نکاتی برای شناسایی عوامل اضطراب برانگیز

اگر بتوانید انگیزه‌هاي اضطرابی خودرا بشناسید و بفهمید می توانید با تمرین بر آن ها غلبه کنید. شما می توانید استراتژیهای خاصی برای بازرسی این عوامل فرا بگیرید.

 

. یادداشت کنید. هر وقت اضطراب‌تان قابل توجه شد بنویسید که فکر می کنید چه چیزی عامل اضطراب‌تان است.

 

. از درمانگر کمک بگیرید. شناسایی بعضی از انگیزه‌هاي اضطرابی ممکن است سخت باشد اما یک روان درمانگر برای اینکار آموزش دیده و می تواند بشما کمک کند. گفت‌وگو درمانی یا سایر درمانها می توانند مفید باشند.

 

. با خودتان روراست باشید. اضطراب میتواند افکار منفی ایجاد کند و باعث شود خودتان را بی‌اهمیت تلقی کنید. این اتفاق شناسایی عوامل اضطراب برانگیز را دشوارتر می کند زیرا واکنش‌هاي اضطرابی مانع می شوند. نسبت به خودتان صبور و مهربان و روراست باشید تا بتوانید چیزهایی راکه متعلق به گذشته‌اند و بر امروزتان اثر گذاشته‌اند پیدا کنید.

 

علائم اضطراب

شایع ترین علائم اضطراب شامل: نگرانی غیرقابل نظارت، ترس، تنش عضلانی، ضربان قلب تند، مشکل در حرف زدن و بی خوابی، مشکل در تمرکز، ناراحتی جسمی، مور مور شدن، بیقراری، احساس خشم و حساس شدن میشود.اگر به مدت 6 ماه یا بیشتر بطور مکرر این علائم را داشتید ممکن است دچار اختلال اضطراب فراگیر «GAD» باشید.

 

سایر انواع اختلالات اضطرابی میتوانند علائمی متفاوت با GAD داشته باشند. مثلاً در مورد اختلال پانیک علائمی چون تپش قلب، تعریق، رعشه، لرزش و احساس بسته شدن راه گلو رایج هستند.

 

بهترین راه ها برای جلوگیری از دلشوره و اضطراب

دلشوره عبارت است از احساس ناراحت کننده و مبهم ترس ، وحشت یا خطر که بر فرد مستولی می شود. برای عده اي از افراد این حالت ممکن است ناگهانی باشد و برطرف شود، اما برای برخی دیگر دلشوره به صورت مزمن در می‌آید. دلشوره گاهی بدون هیچ علتی اتفاق میوفتد و گاهی در واکنش به اتفاقات اطراف.دلشوره

 

تنظیم این‌که چه طور به محرک هاي محیطی پاسخ دهیم تا حدی در اختیار خودمان است. درست است که تیپ شخصیتی ما و نوع نگرش مان به مسایلی که به وقوع می پیوندند نقش مهمی دراین باره دارند اما خودمان هم باید کمک کنیم تا بدن مان پاسخ مناسبی در مواقع لازم ارایه کند.

 

نکاتی برای آرام کردن خود
زمانی که بدن‌تان حالت انقباض بخود می‌گیرد یا احساس دلشوره، تعریق، تپش قلب شدید و سرگیجه می کنید بهتر است بازرسی خودرا از دست ندهید و از تکنیک هایي مانند آرام سازی عضلانی برای بازگشت بدن خود به حالت اولیه استفاده کنید.

 

دلبر نیروشک در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ، با بیان این‌که مغز پیام را گرفته و به بدن میگوید که چه واکنشی نشان دهد، اظهار داشت:گاهی حتی قبل از این‌که فرد متوجه این تغییرات شود بدنش به سرعت واکنش نشان می‌دهد و این همان لحظه اي است که دلشوره ها ازآن سرچشمه می‌گیرد بنابر این مغز و بدن مانند اعضای یک گروه کار می‌کنند تا بشما در مدیریت احساس تان کمک کنند.

 

وی ادامه داد:مغز شما نظارت همه ی فعالیت هایتان را از نفس کشیدن تا احساساتی که در هر لحظه نشان می‌دهید، در دست دارد. بیشتر عوامل مانند فیلم ها یا خواب هاي بد، پرهیجان یا وحشتناک نیستند مگر این‌که مغز شما تصمیم بگیرد و دستور دهد که حالت پرهیجان و ترسناکی بخود بگیرد. در واقع مغز انچه را می‌بینید، می‌شنوید، حس می کنید، می‌کشید و می بوئید به شکل اطلاعات اولیه میگیرد و به سرعت به انها پاسخ میدهد تا به بدن‌تان بگوید چه واکنشی نشان دهد.

 

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت:بدن شما به هر احساسی که تجربه می کنید واکنش نشان میدهد مثلاً وقتی خجالت میکشید صورت تان سرخ می شود. زمانی که ناراحت هستید گریه می کنید و موقع تعجب از جا می پرید.وی با ذکر مثالی برای حالات واکنشی بدن اظهار داشت:وقتی فرد خشمگین می شود ماهیچه هایش سفت می شود و این منجر می شود تا در ناحیه صورت اخم به وجود آید دراین حالت ممکن است فرد دندان قروچه، قوز یا مشت خودرا گره کند.

 

این روان شناس تصریح کرد:وقتی فرد تحت استرس قرار می‌گیرد مواد شیمیایی در بدنش ترشح می شود که وی را ضعیف و لرزان می کند ودر نهایت احساس دلشوره را تجربه کند. همچنین هنگامیکه به هیجانات شدیدی دچار می‌شوید ممکن است پیشانی، زیر بغل، دست ها و حتی داخل آرنج تان عرق کند.

 

وی افزود:زمانی که آشفته و دست پاچه هستید زانوهایتان می لرزد ودر واکنش به احساسات شدید نیز داغ می‌شوید و صورت تان سرخ می شود.