پارس ناز پورتال

علت عارضه سنگ کلیه در فضانوردها

علت عارضه سنگ کلیه در فضانوردها

علت عارضه سنگ کلیه در فضانوردها 

فضانوردها دچار سنگ کلیه می شوند و این یک مشکل در ایستگاه هاي فضایی بـه شمار می‌رود. عامل این مشکل یک باکتری اسـت. در حالی‌کـه دانشمندان تردید دارند کـه آیا نانو باکتری‌ها واقعاً طبیعت بیولوژیک دارند یا خیر، محققان ناسا خواهان تحقیقات بیتر در زمینهٔ این عوامل خود تکثیرشوندهٔ کوچک هستند.

 

در عین حال این گروه محققان ناسا دست‌اندرکاران تحقیق هستند کـه نشان می دهد نانو باکتری‌ها میتوانند دلیل اصلی تشکیل سریع سنگ کلیه در فضانوردان کـه مأموریت فضائی می روند باشند. با آنکه دانشمندان بر این باورند کـه این عوامل خود تکثیرشونده وجود دارند.

 

توافق اندکی در این‌کـه واقعاً زنده هستند و یا این‌کـه حاصل توالی DNA مشابهی هستند یا خیر، وجوددارد. نانوباکتری‌ها در دههٔ ۱۹۹۰ شناخته شدند ودر مرکز فسفات کلسیم سنگ‌هاي کلیه یافت شده‌اند. هم چنین در بیماری‌هاي دیگر شامل آلزایمر، بیماری قلبی، پروستات و برخی سرطان‌ها تشخیص داده شده‌اند.

 

این موضوع کـه نانو باکتری‌ها ارگانیسم‌هاي زنده هستند، هنوز مورد بحث اسـت چرا کـه تحقیقات در مورد اسید نوکلیک فرضی آن ها کامل نشده اسـت.اما تحقیق فوق نشانه‌هائی برای شناخت نانوباکتری‌ها و ارتباط آن با بیماری‌هاي مربوط بـه کلیسیفیکاسیون پاتولوژیک را ارائه میدهد. این آزمایش‌ها بـه‌منظور مشاهده‌ٔ نانوباکتری‌ها دریک محفظهٔ بیورآکتور کـه شرایط فضا را فراهم می‌سازد. در ناسا انجام شده اسـت.

 

دراین محیط با جذبهٔ اندک، مشخص شد نانو باکتری‌ها پنج برابر سریع‌تر از شرایط جاذبهٔ زمین تکثیر می شوند و لذا کشفیات اولیه را مبنی بر این‌کـه میکروب‌ها در محیط‌هاي بدون جاذبه عملکرد متفاوتی دارند تأیید میکند.نانوباکتری‌ها هم چنین بـه‌عنوان عامل عفونی‌زا در بین خدمه‌اي کـه در اقامتگاه‌هاي نزدیک زندگی می کنند، شناخته شده‌اند. بـه هرحال برای پاسخ بـه سؤال‌هاي موجود تحقیقات بیشتری لازم اسـت.

 

پرواز با آرامش خیال
بـه گزارش پارس ناز اگر در سفر هوائی حالت تهوع و استفراغ بشما دست می دهد، می توانید قبل از شروع سفر یک یا دو قرص ویتامین B۶ مصرف کنید.هم چنین می توانید برای رفع این حالت، روزانه یک لیوان ماست مصرف کنید. بهتر اسـت یک هفته قبل از سفر، غذا هاي تخمیری را از برنامه غذائی خود حذف کنید. جای گزین کردن مواد گیاهی هنگام سفر مناسبتر اسـت.

 

لخته شدن خون در مسافران هوائی
پزشکان گفته‌اند خون مسافرانی کـه مدت زمان زیادی در هواپیما می نشینند بیش از همه ی لخته می شود.گروه دکتری هلند با بررسی ۷۱ مسافر در سفر هـای هوائی ۸ ساعته دریافتند جریان خون در رگ‌هاي این افراد بسیار کمتر از گروه دیگری کـه بهمین مدت در سالن سینما نشستند، فعال اسـت.

 

بـه احتمال زیاد لختگی خون بـه‌دلیل نشستن مدت زیاد در هواپیما اسـت ولی امکان کاهش میزان فشار و هوا در هواپیما نیز میتوانند از عوامل این موضوع باشند.پزشکان گفتند این حالت خطر آنی برای افراد ندارد اما در درازمدت مشکلاتی ایجاد می کنند.

 

تأثیر منفی پروازهای طولانی بر سلامتی انسان
تحقیقات جدید نشان میدهد حدود یک درصد از افرادی کـه سفر هـای هوائی طولانی دارند، ممکن اسـت بـه نوعی عارضه لخته شدن خون در رگ‌ها مبتلا شوند.یافته‌هاي جدید دکتری نشان میدهد لخته شدن خون در پاها یا ریه‌ها، خطری بالفعل برای تعداد زیادی از مسافران پروازهای هوائی طولانی اسـت.

 

با این حال، تحقیقات جدید نشان می دهد کـه حدود یک درصد مسافران پروازهای طولانی، ممکن اسـت بـه چنین عارضه‌اي مبتلا شوند.