پارس ناز پورتال

بررسی علل تنگی نفس دوران بارداری و راه درمان

بررسی علل تنگی نفس دوران بارداری و راه درمان

بررسی علل تنگی نفس دوران بارداری و راه درمان 

تنگی نفس امری رایج در بین مادران آبستن است که باید نسبت به درمان و تسهیل نفس کشیدن اقدام نمود. نفس‌تان سخت می آید؟ راه که می روید، ریه‌هایتان کم‌توانی‌شان رابه رخ‌تان میکشند و وقتی که میخواهید از جایتان بلند شوید، احساس تنگی نفس میکنید؟ نگران نباشید! تعداد زیادی از زنان حامله دراین نه ماه با تنگی نفس درگیر هستند ودر غالباً موارد، تنگی نفس سلامت آن ها و جنینشان را تهدید نمی کند.

 

همه ی مانند شما هستند
سه ماهه دوم و سوم بارداری، زمان دچار شدن مادران به تنگی نفس است. اگر دراین ماه‌ها وزنتان بیش از اندازه بالا رفته باشد، یا در شکم بزرگتان، دوقلو حمل کنید، احتمالا بیشتر دچارتنگی نفس می شوید. رحم بزرگ شما دراین ماه‌ها، فشار بیشتری به دیافراگمتان وارد میکند و این فشار حتی به ریه‌هایتان هم منتقل می شود. بهمین علت در سه ماهه دوم و بیشتر ازآن، سه ماهه پایانی بارداری، بیشتر از قبل با تنگی نفس درگیر میشوید.

 

هورمون‌ها مقصرند
تغییرات هورمونی، از دلایل اصلی تنگی نفس در بارداری هستند. افزایش ترشح پروژسترون، بدن شما را برای وارد کردن اکسیژن بیشتر به جریان خون توانمند کرده و ظرفیت ریه‌هایتان را بیشتر می کند. اما در برابر، بدن تان وادار به خارج کردن میزان بیشتری دی‌اکسید کربن می شود و تنگی نفس بیشتری را تجربه می کنید. با این اوصاف، نه تنها نباید از تنگی نفس زمان بارداری بترسید، بلکه باید آنرا بعنوان یکی از نشانه‌هاي کارکرد درست بدن تان دراین ماه‌ها تلقی کنید.

 

مراقب معده‌تان باشید
تغییرات هورمون، فشار آوردن رحم به معده و عادات ویرانگر تغذیه، زمینه را برای دچار شدن به ریفلاکس اسیدی مری فراهم می کنند. غالباً زنان حامله، دراین دوره 9 ماهه، از ریفلاکس شکایت دارند و شدت گرفتن این مشکل هم میتواند احساس تنگی نفس رابه انها تلقین کند.
نگران فرزندم باشم؟

 

نه نگران نباشید، فرزند شما نه تنها به خاطر تنگی نفستان دچار کمبود اکسیژن نمی شود، بلکه خود او یکیدیگر از زمینه‌سازان تنگ شدن نفس‌تان است. او هرروز به اکسیژن بیشتری نیاز پیدا می کند و به خاطر تامین این نیاز، نفس کشیدن را برایتان سخت می کند.

 

همه ی چیز طبیعی است؟
تنگی نفس در غالباً موارد، یک عارضه طبیعی و بی‌خطر بارداری است. اما بدن بعضی مادران به علت کم‌خونی یا فقر آهن، توانایی کمتری برای تامین اکسیژن مورد نیاز دارد و بهمین علت، این افراد بیشتر از مشکلات تنفسی شکایت میکنند. اگر شما هم شرایط مشابهی را تجربه میکنید، حتماً با انجام یک آزمایش خون، از نبود این مشکل در بدن تان مطمئن شوید.

 

گذشته از این، در صورتی که به آسم دچار هستید، نباید به علت مراقبت از فرزندتان داروهای خودرا قطع کنید. چراکه افزایش مشکلات تنفسی شما، خطرسازتر از عوارض مصرف این داروهاست. درصورتی که به آسم یا آلرژی دچار هستید، حتماً موضوع رابا پزشکتان در بین بگذارید تا درصورت لزوم، داروی کم‌ضرری را برای التیام حالات تنفستان تجویز کند.

 

چه زمانی خلاص میشوم؟
جنین شما در 36 هفتگی، به لگنتان وارد میشود و احتمالا در همین زمان، تنگی نفستان کمتر از ماه‌هاي قبل می شود. البته انتظار خلاصی کامل از این مشکل را نداشته باشید و اگر تا زمان تولد فرزندتان با تنگی نفس درگیر بودید، تعجب نکنید.

 

بعد از زایمان، سطح پروژسترون خون شما کاهش می یابد و فشار از روی دیافراگم و رحم شما برداشته میشود. بهمین علت احتمالا در روزهای بعد از تولد فرزندتان، بهتر نفس می کشید. باوجود این، برای برگشتن رگ‌هایتان به حالت قبل از بارداری و التیام کامل حالات انتقال اکسیژن در بدن، به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت. پس صبور باشید.

 

به اورژانس زنگ بزنید اگر …
درصورت مشاهده نشانه‌هاي زیر، دیگر نمی توانید تنگی نفس را یک عارضه طبیعی زمان بارداری تلقی کنید و حتماً باید به مراکز درمانی مرجعه کنید:

 

احساس میکنید قلبتان به سینه می‌کوبد و نامنظم و محکم میزند؟

 

تنگی نفس بسیار شدید و همراه با خستگی را تجربه می کنید و حتی درصورت کم کردن تحرکتان هم بهتر نفس نمیکشید؟
درد در قفسه سینه‌تان می‌پیچد؟

 

شب‌ها راحت نفس نمیکشید و تنگی نفس شما را بی‌خواب می کند؟