پارس ناز پورتال

فن سانتریفیوژ چیست و انواع آن کدام است؟

فن سانتریفیوژ چیست و انواع آن کدام است؟

فن یا هواکش سانتریفیوژ نوع خاصی از هواکش های صنعتی می باشد که در فعالیت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. حضور بسیاری از فن های سانتریفیوژ در محیط های صنعتی لازم و ضروری است. شما می توانید این هواکش های صنعتی را در ابعاد و مدل های مختلفی خریداری نمایید.

 

کارشناسان هایپر صنعت فامکو اطلاعات به روزی از انواع هواکش سانتریفیوژ و کاربرد های آن جمع آوری کرده اند که با استفاده از آنها در ادامه به معرفی جزئیات بیشتری از این فن ها می پردازیم.

 

انواع فن سانتریفیوژ

 

هواکش سانتریفیوژ با عنوان فن گریز از مرکز نیز شناخته می شود. فن سانتریفیوژ انواع مختلفی دارد که بعضی از آنها برای کارایی خاصی استفاده می شوند. از جمله انواع هواکش سانتریفیوژ پرکاربرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فن سانتریفیوژ چیست و انواع آن کدام است؟

فن سانتریفیوژ فوروارد

فن های سانتریفیوژ فوروارد در انواع تک مکشه و دو مکشه تولید می شوند. طراحی خاص این فن ها باعث شده است که به آنها فن قفس سنجابی نیز گفته شود، چرا که تعداد پره های پروانه فن سانتریفیوژ نسبت به فن های دیگر بسیار بیشتر است و آن را شبیه به قفس همستر یا سنجاب کرده است.

 

فن سانتریفیوژ فورارد یکطرفه یا سینگل فوروارد، دارای یک دریچه مکش هوا است. به طور کلی فن های سانترفیوژ فوروارد در حالت عادی بصورت تک مکشه تولید می شوند و نوع دو مکشه یا دبل فورواد آنها برای مصارف خاصی استفاده می شوند. فن سانتریفیوژ دبل فوروارد دارای دو دریچه مکش هوااست و برای محیط هایی که احتیاج به جابجایی و تهویه حجم بالایی از هوا داشته باشند، گزینه بسیار مناسبی است.

فن سانتریفیوژ چیست و انواع آن کدام است؟

انواع فن سانتریفیوژ فوروارد

* فن های کاربردی زیادی هستند که شاید در ابتدا متوجه فورواد بودن آنها نشوید، اما آشنایی با آنها می تواند شما را در انتخاب درست فن فوروارد یاری کند. از جمله فن های فوروارد پرکاربرد می توان به فن ماینر، بلوئر، فن باکس و غیره اشاره نمود.

 

فن سانتریفیوژ بکوارد

فن سانتریفیوژ بکوارد از لحاظ کاربرد، در محیط های صنعتی نسبت به فن های دیگر کارایی بیشتری دارد. این فن قدرت مکش بالایی دارد و می تواند در صنایع مختلفی استفاده شود. فن های بکوارد معمولا دارای بدنه محکم تر و پره هایی با استحکام بیشتر هستند. با توجه به هوادهی قدرتمند این فن ها، صدای تولید شده توسط آنها نیز نسبت به دیگر فن های سانتریفیوژ بیشتر است.

 

فن های سانتریفیوژ بکوارد در سه نوع بکوارد اتصال مستقیم، بکوارد اتصال غیرمستقیم و بکوارد دومکشه طراحی می شوند. فن سانتریفیوژ بکوارد کوپلینگ مستقیم، هواکش بکواردی است که در الکترموتور آن به طور مستقیم به پروانه متصل شده است.

 

پروانه فن سانتریفیوژ بکوارد پولی تسمه با استفاده از اتصالات پولی و تسمه به الکتروموتور متصل شده است. در استفاده از این فن ها با توجه به اتصال خاصی که دارند، ممکن است محدودیت هایی وجود داشته باشد. بنابراین بهتر است در هنگام خرید حتما به این نکته توجه داشته باشید.

 

فن سانتریفیوژ بکوارد دومکشه نیز از نظر عملکرد مشابه نوع فوروارد آن است. قدرت مکش و هوادهی در این نوع از فن های بکوارد نسبت به انواع دیگر، چندین برابر می شود و در نتیجه صدای ایجاد شده توسط آنها نیز بیشتر خواهد بود. ویژگی مهم فن سانتریفیوژ دبل بکوارد افزایش دبی یا ظرفیت هوادهی فن در فشار پایین است.

فن سانتریفیوژ چیست و انواع آن کدام است؟

انواع فن بکوارد

فن بکوارد بیشتر در انواع صنعتی ارائه می شوند، اما نمونه های مسکونی، اداری و تجاری آنها نیز موجود است و می توانید در نمونه های زیر زیر با انواع آنها آشنا شوید:

 

* داکت فن

* فن بدون حلزونی

* فن کابیتی

* فن فشار قوی

* فن سانتریفیوژ PVC

 

فن سانتریفیوژ جریان متقاطع:

این فن ها نوع دیگری از فن های سانتریفیوژ هستند که به صورت استوانه ای طراحی می شوند. این فن ها اسامی مختلفی دارند و با نام های فن تانژانت، فن مماسی، فن لوله ای و فن استوانه ای نیز معرفی می شوند. انتقال جریان هوا در فن های سانتریفیوژ تانژانت در عرض فن انجام می شود و حالت دورانی دارد.

 

طراحی خاص فن جریان متقاطع موجب می شود که از این فن ها بیشتر در مواردی که احتیاج به انتقال یکنواخت هوا وجود دارد، استفاده شود. در مواردی مثل پرده های هوا، کوره های شیشه سازی، خنک کننده های مدارهای الکتریکی و غیره از فن مماس استفاده می شود. لازم به ذکر است که این فن ها نسبت به انواع دیگر فن های سانتریفیوژ کاربرد کمتری دارند.

 

کاربرد فن سانتریفیوژ

فن های سانتریفیوژ طراحی و ابعاد خاصی دارند اما این موضوع باعث نمی شود که شما تصور کنید که استفاده از آنها بیشتر در محیط های صنعتی اتفاق می افتد. هواکش های سانترفیوژ در هر نوعی که باشند، کاربرد هایی دیگری هم دارند که از مهم تریم آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

* محیط های بیمارستانی، درمانی و بهداشتی

* مجموعه های تجاری و تفریحی

* مجتمع های مسکونی

* آسانسور

* تولید رمز ارز

* سالن های عمومی

* تجهیزات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع

* صنایع، معادن، کارخانه ها، کارگاه ها و غیره.

 

برند های فن سانترفیوژ

فن های سانتریفیوژ که گاها در بازار با نام سانتریفیوژ صنعتی نیز نامیده می شود، توسط تولیدکنندگان زیادی طراحی و تولید می شوند اما کیفیت بالای محصولات برخی از آنها باعث شده است که اعتبار محبوبیت بیشتری کسب نمایند.

 

برند های زیلابگ و دمنده از جمله این موارد هستند که هایپر صنعت فامکو نیز ارائه دهنده تمامی محصولات آنها می باشد. به همین منظور در صورت تمایل می توانید با مراجعه به وبسایت فامکو و یا تماس با مشاورین فروش این مجموعه اطلاعات بیشتری در مورد خرید فن سانتریفیوژ و انواع آن کسب نمایید.