پارس ناز پورتال

فواید خوردن روغن ماهی در دوران بارداری | کپسول روغن ماهی

فواید خوردن روغن ماهی در دوران بارداری | کپسول روغن ماهی

فواید خوردن روغن ماهی در دوران بارداری 

مادران با مصرف روغن ماهی مواد مورد نیاز برای رشد جنین خودرا فراهم می‌کنند و پزشکان طبق معمول این دارو رابه زنان باردار تجویز می‌کنند. مطالعات انجام شده در موسسه های علمي نشان مي دهد اسيدهاي چرب امگا 3 كه در بدن ماهي به وفور يافت مي شود براي رشد كامل مغز انسان در طول دوران جنيني و دوسال اول زندگي كودك بسيار ضروري هستند.

فواید خوردن روغن ماهی در دوران بارداری | کپسول روغن ماهی

آیا می توان در طول شیردهی روغن ماهی مصرف کرد؟

مصرف روغن ماهی در شیردهی برای مادر و نوزاد مزایای بسیاری دارد. روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 مانند DHA است که در شیر مادر جذب می شود و هنگام شیر دادن به نوزاد منتقل می شود. اگر به ماهی یا محصولات آن مانند روغن ماهی و دیگر اسیدهای چرب امگا 3 حساسیت ندارید می‌توانید با خیال آسان روغن ماهی مصرف کنید.

 

خواص روغن ماهی برای نوزاد

– اسیدهای چرب امگا 3 دارای مقدار بسیار خوبی از DHA هستند که برای رشد کودک بسیار مهم است. DHA به پیشرفت مهارت های شناختی و اجتماعی کودک شما، و همچنین مهارت های زبان، کمک میکند. همچنین ایمنی نوزاد شما را تقویت کرده و سیستم گوارش کودک شما را نیز التیام می بخشد. DHA همچنین نقش مهمی در ساخت پوست و بینایی کودک شما دارد.

 

– اسیدهای چرب ضروری «EFA» در تولید پروستاگلاندین ها کمک میکنند. این کمک ایمنی را التیام می بخشد. اسیدهای چرب ضروری به تنظیم رشد مناسب کودک شما کمک می‌کنند. این اسیدها باعث رشد عصبی و حسی در کودک شما میشوند. در عده اي از نوزادان که رکورد رشد و پیشرفت بیشتری دارند، تبدیل EFA به شکل فعال آن می تواند کمی مشکل باشد. مصرف DHA به شکل روغن ماهی در طی شیردهی بسیار مهم است، زیرا به تبدیل اسید چرب ضروری به شکل فعال آن کمک می‌کند.

 

– در طول نخستین سال تولد، مغز کودک شما تقریباً سه برابر می شود. اسیدهای چرب ضروری که از شیر مادر منتقل می‌شوند، در رشد مغز کودک موثر هستند.

 

روغن ماهی چقدر برای مادران شیرده مفید است؟

روغن ماهی حاوی امگا 3 است که برای شما بسیار مفید است زیرا چربی قلب سالم است.مصرف روغن ماهی در زمان شیردهی,فواید روغن ماهی,مزایای روغن ماهی در دوران شیردهیدر صورت ابتلا به دیابت یا هیپوگلیسمی از روغن ماهی استفاده نکنید

 

مقدار مصرف روغن ماهی

روغن ماهی مطمئنا برای شما و فرزندتان در هنگام شیردهی سودمند است، اما مصرف بیش از حد نیز ممکن است مضر باشد. دکتر در مورد دوز روزانه توصیه های لازم را خواهد کرد. مکمل های روغن ماهی در دوزهای 300 تا 500 میلی گرم در معرض هستند. در بعضی موارد، این مکمل ها به شکل کپسول می تواند موجب نفخ شود. می‌توانید قبل از بلعیدن قرص ها انها را فریز کنید و آنها رابا غذا بخورید.

 

مکملی که قطعا باید در هنگام شیردهی ازآن دوری کنید، مکمل های روغن کبد ماهی کاد است. این مکمل حاوی ویتامین A و D زیادی است که می تواند به کودک شما آسیب برساند.

 

مراقب باشید:

در حین بارداری می‌توان از روغن ماهی استفاده کرد اما باید در خصوص دوز مصرفی با دکتر مشورت کنید. در مورد سابقه دکتری خود به دکتر خود اطلاع دهید تا بتواند قبل از توصیه دوز، آنرا درنظر داشته باشد. در شرایط زیر باید از مصرف روغن ماهی خودداری کنید:

 

– اگر اختلال خون ریزی داشته باشید، مصرف روغن ماهی می تواند وضعیت شما را تشدید کند.
– درصورت ابتلا به دیابت یا هیپوگلیسمی از روغن ماهی استفاده نکنید.

 

– اگر فشار خون پایین دارید، مسائل کلسترول، آسم، مشکلات قلب، هر بیماری کبدی یا سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ دارید، در مورد مصرف روغن ماهی بیشتر توجه کنید.

 

قبل از اضافه کردن مکملهای روغن ماهی هنگام شیردهی، با دکتر خود مشورت کنید. هنگام مصرف روغن ماهی، اگر احساس ناراحتی میکنید، بلافاصله با دکتر خود صحبت کنید.

 

دانشمندان استرالیایی معتقدند اسیدهای چرب امگا 3 می تواند با افزایش مقاومت بدن نوزاد در رحم مادر، در ماه‌های اولیه زندگی مانع ابتلایشان به اگزما شود.دراین آزمایش محققان دانشگاه آدلاید با درنظر گرفتن سابقه ابتلای بیش از 700 زن باردار به نیمی ازآن‌ها سه بار در روز قرص‌های مکمل امگا 3 دادند و اینکار از ماه پنجم بارداری تا پایان دوره انجام شد.

 

در همین زمینه تحقیقاتی درباره میزان تأثیر روغن ماهی بر آسم و تب یونجه در نوزادان در حال انجام است. با این وجود مسئولان بهداشتی استرالیا هشدار دادند مادران باردار باید حداکثر هفته‌اي چهار وعده ماهی بخورند چون جیوه موجود در ماهی میتواند برای نوزاد مضر باشد.

 

روغن ماهی و ارتباط آن با هوش کودکان

مطالعات بر روی 9 هزار مادر و کودک‌هایشان نشان داده است، مادرانی که امگا 3 کمتری دریافت کرده‌اند، فرزندانشان از ضریب هوشی پایین‌تری برخوردارند. این مطالعات نشان داده‌اند، هماهنگی بین چشم‌ها، دست‌ها و مهارت اجتماعی دراین کودکان بهتر بوده است و سرعت عمل بالاتری دارند.

 

محققان می‌افزایند، ضریب هوشی این کودکان 6 مرتبه از حالت عادی کمتر است. به علاوه، این کودکان در فعالیت‌های اجتماعی خود «مانند دوست‌یابی» ناتوان‌تر هستند و با اختلالات رفتاری در بزرگسالی روبرو خواهند بود.محققان در رابطه با اثرات مصرف روغن ماهی در دوران بارداری عقیده دارند که دریافت مناسب امگا 3 میتواند از بروز بیماری فشار خون و سایر مشکلات ناشی ازآن در میانسالی بکاهد و به این دلیل است که به مادران باردار توصیه میشود حداقل دو بار در هفته از ماهی استفاده کنند

 

امگا 3، برای همه ی

اسیدهای چرب امگا 3، که در گوشت ماهی به وفور وجوددارد، سبب افزایش کارایی ذهنی در کودکان و پیش گیری از ابتلای سالمندان به آلزایمر میشود.جدید ترین تحقیق دانشمندان نشان می دهد، مصرف ماهی همچنین سبب میشود، بیماران قلبی، کمتر به حمله دوباره قلبی دچار شوند.

 

همچنین با مصرف مستمر ماهی، مرگ ناگهانی ناشی از نارسایی قلبی و عروقی کاهش می یابد. مصرف ماهی کلسترول را کاهش میدهد و خطر لخته شدن و رسوب دهی خون را می‌کاهد. در صورتی که افراد امکان مصرف مستمر ماهی را ندارند، توصیه میشود از مکمل‌های امگا 3 که برای افراد بیمار قلبی، هزار میلی گرم در روز است، استفاده کنند که عوارض جانبی نیز ندارد.

 

بچه‌های با وزن طبیعی با روغن ماهی

جالب است بدانید که این روغن در دوران بارداری نه تنها بر ضریب هوشی نوزادان اثر دارد، بلکه دارای فواید دیگری نیز هست. بتازگی مطالعات نشان داده‌اند، مادرانی که در دوران بارداری از این روغن استفاده کرده‌اند به احتمال کمتر کودکانی با وزن کم رابه دنیا خواهند آورد. از آنجایی که کمبود وزن در بدو تولد با ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت رابطه مستقیمی دارد، از این رو پیشگیري از بروز این بیماری‌ها در حفظ سلامت کودک حتی در بزرگسالی نیز اهمیت بالایی دارد.

 

به علاوه چون ماهی‌ها سرشار از امگا 3 هستند، داشتن یک بارداری سالم می تواند با مصرف این ماده غذایی میسر شود. از این رو دانشمندان ماهی را بعنوان جزء مهمی از رژیم غذایی انسان‌ها خصوصاً دراین دوران به حساب می‌آورند.مطالعات بر روی 9 هزار مادر و کودک‌هایشان نشان داده است، مادرانی که امگا 3 کمتری دریافت کرده‌اند، فرزندانشان از ضریب هوشی پایین‌تری برخوردارند

 

محققان در رابطه با اثرات مصرف روغن ماهی در دوران بارداری عقیده دارند که دریافت مناسب امگا 3 میتواند از بروز بیماری فشار خون و سایر مشکلات ناشی ازآن در میانسالی بکاهد و به این دلیل است که به مادران باردار توصیه می شود حداقل دو بار در هفته از ماهی استفاده کنند.

 

فواید خوردن روغن ماهی در دوران بارداری | کپسول روغن ماهی