پارس ناز پورتال

فواید و معایب کفش ها و دمپایی تابستانی

مجموعه : مدل کیف و کفش
فواید و معایب کفش ها و دمپایی تابستانی

فواید و معایب کفش ها و دمپایی تابستانی 

فصل تابستان که فرا میرسد، بانو ها و آقایان را با انواع صندل ها و کفش هاي تابستانی مخصوص در خیابانها میبینیم.با فرا رسیدن روزهای گرم سال کفش‌هاي تخت تابستانی و صندل‌ها و دمپایی‌هاي لاانگشتی از جاکفشی بیرون می آید.احتمالا در این نوع کفش‌ها احساس راحتی کنید اما طبق تحقیقات انجمن آمریکایی پاشناسی،

 

این نوع پاپوش‌ها به شدت برای سلامت پا، لگن و زانو زیان آور میباشند. در این مقاله به انواع پاپوش‌هاي مرسوم تابستان و صدمه‌هایي که میتوانند به سلامت شما وارد کنند، پرداخته‌ایم.

 

کفش و دمپایی لاانگشتی‌

این نوع پاپوش‌ها مناسب ساحل دریا یا استخر میباشند اما نباید مرتب آن ها را به پا داشت چون قوس کف پا را حمایت نمیکنند، پاشنه ندارند و نمی توانند هیچ ضربه‌اي را دفع کنند، در نتیجه در درازمدت می توانند اساس‌ساز دردهای زانو، لگن و کمر شوند. در عین حال عامل بروز التهاب در ساق پا میباشند.

 

سایش مرتب کف پا با جنس پلاستیکی این کفش هم می تواند نه‌تنها اساس‌ساز التهاب تاندون باشد، بلکه میخچه و پینه ایجاد کند. افراد مبتلا به دیابت هم باید مراقب باشند زیرا این نوع پاپوش میتواند محل مناسبی برای رشد انواع میکروب باشد و با کوچک‌ترین ضربه و زخم در پا در آن نفوذ کنند.

 

کفش تابستانی بی‌پاشنه یا کفش‌ باله

این نوع کفش‌ها هم مثل پاپوش‌هاي لاانگشتی مناسب پیاده‌روی نیستند. وجود نداشتن پاشنه و تخت بودن کف کفش می تواند اساس‌ساز التهاب غلاف پا شود. اگر می خواهید از این نوع کفش‌ها هر از گاهی بهره گیری کنید، حتماً درون آن کفی طبی قرار دهید.

 

کفش‌ لژ‌دار تابستانی

این نوع کفش‌ها هم میتوانند باعث التهاب غلاف پا شوند چون فشار زیادی به پاشنه وارد میکنند. احتمالا راه‌رفتن با انها ساده‌تر از کفش‌هاي پاشنه‌دار باشد اما به هر حال احتمال پیچ‌خوردن و رگ به رگ شدن مچ پا بالاست. به علاوه، وقتی پشت پا در اندازه‌اي بلند‌تر از پنجه قرار می گیرد، فشار بیشتری به کف پا و 5 استخوان آن وارد می شود و فرد در راه‌رفتن دچار دشوار خواهد شد.

 

کفش پلاستیکی جلو بسته کروس

این نوع کفش‌هاي پلاستیکی یا کائوچویی طرفداران بسیاری میان کودکان و پرستاران دارد چون شستشوی آن آسان هست و به‌علت سبکی فرد در آن احساس راحتی میکند اما تحقیقات در مورد این نوع پاپوش‌ها نشان داده میتوانند اساس‌ساز التهاب مفاصل و تغییر شکل شست پا شوند.

 

به قول متخصصان، فقط افرادی که دچار تورم و ادم شدید در ناحیه پا و قوزک میباشند میتوانند از این نوع پاپوش بهره گیری کنند. در غیر این صورت به پا داشتن 8 تا 10 ساعته این نوع کفش بسیار برای سلامت خطرناک هست.

 

6 پیشنهاد درمورد بهره گیری از کفش و مراقبت از پا در تابستان

برترین کفش مناسب هوای گرم که در عین خنک نگه داشتن پا جذاب هم باشد، کفش‌هاي چرم مات با پاشنه‌هاي 3-2 سانتی‌متری هست. پیشنهاد‌هایي که در ادامه می آید، شما را با شیوه درست مراقبت از پاها در تابستان آشنا میکند:

 

1. شستشوی مرتب را فراموش نکنید

پاها را هر روز بشویید اما نه با آب داغ. در پا غدد ترشح چربی وجود ندارد و به همین علت شستشو با آب گرم پوست این ناحیه را خشک می کند. از آب ولرم و مواد شوینده ملایم کمک بگیرید. صابون برگردان مناسب‌ترین شوینده برای پاست. لای انگشتان پا را بشویید و مفید خشک کنید تا از بروز قارچ جلوگیری شود. در هفته برای 5 تا 10 دقیقه پاها را در محلول‌هایي بگذارید که آنتی‌باکتریال هست.

 

2. لایه‌برداری فراموش نشود

وقتی کف پا و پاشنه در سایش باشد، پینه می‌بندد. برترین راه برای خلاصی بهره گیری از کفش مناسب و 2 بار لایه‌برداری در هفته هست. می توانید هر زمان حمام میروید، پاها را سنگ پای ملایم بکشید و از کرم کراتولیتیک با 50 درصد اوره 1 یا 2 بار در هفته بهره گیری کنید. برای لایه‌برداری میتوانید اندکی شکر سرخ به کرم نمناک‌کننده پایتان اضافه کنید و آن را برای چند دقیقه ماساژ دهید.

 

3 .آبرسانی به پوست پا را جدی بگیرید

پاها بسیار خشک میباشند و نیاز به نم‌رسانی دائمی دارند. همه ي وقت با یک کرم نمناک‌کننده پاها را ماساژ دهید اما کرم را لای انگشتان پا نزنید چون در این شرایط احتمال بروز قارچ اکثر می شود. بهتر هست کرمی بر پایه اوره 10 درصد تهیه کنید. میزان بالاتر کراتولیتیک زیان آور هست و پیشنهاد نمی شود. از ماسک پاهای نمناک‌کننده هم می توانید بهره گیری کنید و بعد از زدن آن به پا جوراب نخی بپوشید و اجازه دهید تمام شب این مواد روی پا بماند.

 

4. از بروز بوی بد پا جلوگیری کنید

اسپری‌هاي ضدتعریق مفید میباشند و سبب خشکی و رفع بوی بد پا میشوند، اما پیشنهاد بهتر این هست که هفته‌اي 2 بار پاهایتان را در تشتی از آب ولرم بگذارید که در آن کمی اسانس نعناع ریخته‌اید. مهم‌تر این که جوراب‌هایي از جنس الیاف طبیعی بخرید و هر روز آن ها را عوض کنید و بشویید و اجازه دهید در نور خورشید خشک شوند.

 

5 .مراقب ناخن‌هایتان باشید

همۀ وقت} ناخن‌ها را صاف کوتاه کنید و با یک سوهان کاغذی اطراف آن را شکل دهید. ناخن نباید خیلی کوتاه یا خیلی بلند باشد.

 

6 .مراقب تاول‌ها باشید

اگر کفش تازه‌اي خریدید که خیلی تنگ هست یا پا در آن سایش زیادی دارد، احتمال بروز تاول و پینه بالاست. میتوانید برای پیشگیري از این حالت، چسب زخم در ناحیه مربوط بهره گیری کنید و اندکی وازلین زیر پانسمان بزنید. اگر دچار تاول شدید، خیلی آرام با ایجاد یک حفره ریز مایع داخل آن را خالی کنید

 

و بعد از ضدعفونی کردن بدون این که پوست روی آن آسیبی ببیند، پانسمان کنید. می توانید از ژل آلوئه‌و‌را هم بهره گیری کنید که ضدالتهابی طبیعی و بهبود‌دهنده زخم هست.سایش مرتب کف پا با جنس پلاستیکی این صندل لاانگشتی میتواند اساس‌ساز التهاب تاندون باشد و میخچه و پینه ایجاد کند.

 

افراد مبتلا به دیابت هم باید مراقب باشند زیرا این نوع پاپوش میتواند محل مناسبی برای رشد انواع میکروب باشد و با کوچک‌ترین ضربه و زخم در پا در آن نفوذ کنند.