پارس ناز پورتال

قوانین اصولی و صحیح تربیت کودکان

قوانین اصولی و صحیح تربیت کودکان

قوانین اصولی و صحیح تربیت کودکان 

تربیت کودکان نیازمند دقت خاص والدین هست, والدین باید اطلاعات صحیح درمورد تربیت کودکان را بیاموزند تا بتوانند آنها را به درستی بزرگ کنند. این قانون‌هاي تربیت مهمترین اصول تربیتی میباشند که بیش ترین کارآمدی را دارند و در بیشتر موارد صدق میکنند.

 

*تحسین و حقوق

برترین حقوق برای کودکان تعریف, تمجید, تحسین و محبتِ شماست.

 

*ثبات قدم و استمرار

وقتی مقرراتی را برای کودکتان تعیین میکنید, نباید آن را به سادگی تغییر دهید. اغلب والدین برای برقراری آرامش در منزل و یا اتمام دادن به گریه فرزندانشان, قوانین را نقض میکنند اما اگر قاعده اي را تعیین کردید, هیچ کس «همسرتان, مادربزرگ و حتی خود شما» نباید آن را نقض کند و همگی باید آن را ارجمند بشمارید. قانون وقتی قانون هست که همۀ آن را رعایت کنند و در مقابل آن فرمانبردار باشند.

 

*برقراری روال معین

نظم و روال مشخصی را در منزل برقرار کنید. مهمترین اصل در برقراری روال معین در زندگی; تعیین وقت دقیق خوابیدن, بیدار شدن و غذا خوردن هست. وقتی روال مشخصی را در زندگی برقرار کردید, فقط در موارد خاص مثل زمان سفر یا مریضی می توانید انعطاف به هزینه دهید.

 

تربیت صحیح فقط با وجود نظم امکانپذیر هست اما این فقط فرزند شما نیست که باید نظم را رعایت نماید بلکه تمام اعضای خانواده باید منظم باشند تا طفل منظم زندگی کند و امکان تربیتش فراهم شود. تعیین روال مشخص, چهارچوبِ برنامه خانواده هست و باید آن را حفظ کرد اما زیاده روی نکنید و عاقلانه انعطاف به هزینه دهید.

 

*حدو حدود و خط قرمزها

کودکان باید به طور کامل با حد و حدود و خط قرمزها آشنا باشند و به وضوح بدانند چه کارهایی پذیرفته و کدام یک غیر قابل قبول میباشند. با تعیین حد و حدود برای فرزندتان مشخص میکنید, از وی چه انتظاری دارید و محدوده آزادی عمل او تا کجاست.

 

*نظم

حفظ حد و حدود و خط قرمزها با رعایت نظم امکان‌پذیر می شود و نظم یعنی نظارتی قاطعانه و عادلانه. نکته پر اهمیت این هست که هرگز نباید نظم را با بهره گیری از خشونت و تنبیه برقرار کنید.

 

*هشدارها

اخطار دو نوع هست.در اخطار نوع اول برنامه بعدی هرروز را به آگاهی طفل میرسانید. برای نمونه به او آگاهی میدهید تا چند دقیقه دیگر سفره غذا پهن میشود. در اخطار نوع دوم رفتارِ نامناسب فرزندتان را به او گوشزد می کنید, در واقع به او فرصت می دهید تا رفتار خود را تصحیح کند.

 

*انتظارات

بهتر هست به فرزندتان بگویید چه انتظاری از او دارید و چه رفتاری را می‌پسندید. برای این منظور, با او راجع به خواسته‌هایتان گفتگو کنید اما از ارائه توضیح اضافه, استدلال و پیچیده کردن موضوع پرهیز کنید و فقط نکته اصلی را به ابتدایی ترین شکل ممکن بیان کنید. به دلیل بسپارید; توضیح‌هاي خود را متناسب با سن فرزندتان بیان کنید و از آن‌ها سوال کنید آیا متوجه شده که چرا چنین انتظاری از او دارید یا خیر, تا این که به تدریج نظم مورد نظر شما را بپذیرد.

 

*محدودیت‌ ها

خونسرد بوده و بر اعصاب خود مسلط باشید. بی تردید تصمیم نهایی بر عهده شما والدین هست. نافرمانی را نباید با خشم و فریاد جواب دهید, هم‌چنین اجازه ندهید, کودکان به سهولت با اعصابتان بازی کنند.

 

*مسئولیت‌ پذیری

کودکان در نهایت روزی بزرگ خواهند شد پس به آن‌ها اجازه رشد بدهید. به آنها امکان دهید, کارهای کوچک را خودشان به تنهایی انجام دهند و موفقیت‌هاي هر چند ناچیز به دست آورند تا اعتماد به نفسشان پرورش یابد و مهارت‌هاي زندگی و توانایی‌هاي اجتماعی در آنها تقویت شود. اما تذکر می کنم که انتظارهای شما باید متناسب با سن و توانایی‌هاي آنها باشد, در غیر این صورت به جای برنده شدن, بازنده بودن را به فرزند خود می‌آموزید.