پارس ناز پورتال

لاغری با جراحی نوین اسلیو معده

لاغری با جراحی نوین اسلیو معده

داشتن اندامی متناسب و ایده آل علاوه بر اینکه جزو معیارهای زیبایی و جذابیت به شمار می رود، نقش مهمی در سلامتی نیز دارد. چاقی و اضافه وزن جزو علل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند. از این رو داشتن اندام متناسب، همه ی افراد به دنبال راهی برای لاغری و رسیدن به تناسب اندام هستند.

 

با این حال گاهی برای تعدادی از افراد رسیدن به اندام متناسب فقط با رژیم غذایی و ورزش میسر نیست. عمل جراحی اسلیو معده یکی از جراحی های کارآمد و موثر برای کاهش وزن است. از این رو در این مقاله در مورد جراحی اسلیو معده و مزایا و معایب آن صحبت خواهیم نمود.

 

عمل جراحی اسلیو معده چیست؟

 عمل جراحی اسلیو معده جزو محبوب ترین، جدیدترین و کاربردی ترین روش های جراحی است که طی آن 75 الی 80 درصد حذف می گردد. بدین ترتیب 60 الی 70 درصد وزن فرد طی سال اول کاهش خواهد یافت. به دنبال این کاهش وزن بیماریهایی مثل دیابت، فشار خون، کبد چرب، دردهای استخوانی و آپنه که تحت تاثیر چاقی هستند کنترل می شوند.در حال حاضر عمل جراحی اسلیو معده با دو روش لاپاراسکوپی و جراحی بسته انجام پذیر است.

لاغری با جراحی نوین اسلیو معده

جراحی لاپاراسکوپی

در این روش نخست  حفره ی کوچک در شکم ایجاد می گردد تا ابزار جراحی بتوانند وارد شکم شوند.سپس معده به دقت بررسی می گردد و عروق آن جدا می شوند.لوله ی کالیبراسیون یا بوژی برای کنترل قطر معده وارد معده می شود.

 

سپس معده با استفاده از استایلر به اندازه ی کالیبراسیون منگنه می شود و سپس بریده می شود.معده با استفاده از استایلر کاملا جدا می شود و معده ی بریده شده از شکم خارج می گردد. لوله ی بوژی نیز خارج می گردد و فقط بخش کوچکی از معده به شکل موز باقی می ماند.

 

عمل جراحی اسلیو معده چگونه موجب لاغری می شود؟

به دنبال کاهش حجم معده، ترشح هورمون گرلین یا هورمون اشتها کاهش می یابد در نتیجه کمتر احساس گرسنگی خواهید کرد. علاوه بر اینکه حجم معده ی شما کاهش یافته و طبیعتا سریعتر احساس سیری خواهید کرد، حرکات معده ی افزایش می یابد و غذا سریعتر از دستگاه گوارش عبور خواهد کرد. همه ی این عوامل موجب می شوند شخص سریعتر احساس سیری کند و به دنبال کاهش اشتها، کاهش وزن نیز داشته باشد.

 

مزایای عمل جراحی اسلیو معده

 

* کاهش حجم معده و احساس سیری سریع

* کاهش احساس گرسنگی

* حفظ روده

* عدم ایجاد مشکلات گوارشی

* کاهش وزن چشمگیر در طی یک سال

* درصد موفقیت بالا نسبت به سایر روش های لاغری

* سالم باقی ماندن انتهای معده و در نتیجه عدم ابتلا به سوء جذب مواد غذایی

* کاهش ریسک ابتلا به فتق

* ریسک پایین نشت مواد غذایی در مقایسه با بای پس معده

* ریسک پایین ابتلا به کمخونی

* عدم کش آمدن و بزرگ شدن معده

* عدم قرارگیری شیء خارجی درون بدن

* میزان مرگ و میر بسیار کم ( حدود صفر )

* عدم ابتلا به ترومبوز وریدی و ریوی

 

عوارض عمل جراحی اسلیو معده

اگرچه عمل جراحی اسلیو معده یکی از روش های موثر برای کاهش وزن بوده و مزایای زیادی دارد، اما مثل سایر جراحی ها گاهی ممکن است عوارضی نیز به همراه داشته باشد که البته پیشنهاد می شود به جراح لاغری ماهری مراجعه کنید تا عوارض به کمترین میزان ممکن برسد. از جمله عوارض جراحی اسلیو معده عبارتند از:

 

* بروز سوزش سر دل ( این مورد با مصرف داروهای تجویز شده رفع خواهد شد. )

* یبوست 

* رفلاکس معده 

* تغییر طعم دهان 

* کاهش تحمل سرما

* کمر درد

* ریزش مو

* کمبود انرژی

* خستگی و بی حالی برای مدت محدودی پس از عمل

 

موارد فوق جزو عوارض کوتاه مدت جراحی اسلیو معده هستند و اغلب با گذر زمان برطرف می شوند. البته در صورتی که بیمار علائمی مثل تب و لرز شدید، درد افزاینده، خونریزی یا ترشح چرک در محل بخیه، احساس تهوع، استفراغ، خونریزی، لخته شدن خون و عفونت را تجربه کرد توصیه می شود سریعا با جراح صحبت نموده تا اقدامات لازم انجام گیرد.

 

کاندیدای مناسب برای عمل جراحی اسلیو معده

 

* افرادی که حداقل شش ماه روش های مختلف لاغری مثل ورزش کردن، رژیم غذایی سالم و مصرف دارو را امتحان نموده اند اما موفق به کاهش وزن نشده اند.

 

* افرادی که دچار چاقی مفرط هستند و شاخص توده بدنی بالاتر از دارند.

 

* کسانی که بالای 45 کیلوگرم اضافه وزن دارند.

 

* افرادی که آمادگی کفی برای تغییر سبک زندگی و عادات غذایی دارند.

 

* افرادی که سابقه ی مصرف مواد مخدر و الکل ندارند.

 

نکات مهم قبل از انجام عمل جراحی اسلیو معده 

 

دو هفته قبل از عمل جراحی اسلیو معده از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنید. پیروی کردن از رژیمی که توسط پزشکتان تعیین شده بسیار موثر و نتیجه بخش خواهد بود.شب پیش از جراحی اسلیو معده از خوردن و آشامیدن اجتناب کنید. در غیر اینصورت به علت انسداد مجاری تنفسی حین جراحی، امکان به تعویق افتادن زمان جراحی وجود دارد.

 

اغلب مصرف داروهای رقیق کننده ی خون نظیر آسپرین و ایبوبروفن به مدت دو هفته قبل از جراحی ممنوع می باشد. پس دو هفته قبل از جراحی اسلیو معده از مصرف این داروها بپرهیزید.از مصرف دخانیات و الکل یک ماه قبل از جراحی اجتناب کنید.آزمایشات تجویز شده را در زمان معین انجام دهید. همچنین سابقه ی هر نوع بیماری و مصرف دارو را با جراح در میان بگذارید.

 

مراقبت های بعد از اسلیو معده

سعی کنید بعد از جراحی اسلیو معده کمی راه بروید تا ریسک لخته شدن خون در پاها کاهش یابد.حتما از رژیم غذایی تجویز شده توسط پزشک پیروی کنید و سعی کنید در دوران نقاهت مایعات فراوان بنوشید تا با کم آبی بدن مواجه نشوید.داروها را به موقع مصرف کنید.از فعالیت های سنگین بپرهیزید و سعی کنید حدالامکان به طور مرتب پیاده روی کنید.

 

هزینه ی عمل جراحی اسلیو معده

هزینه ی عمل جراحی اسلیو معده تحت تاثیر آیتم های متفاوتی است. به طور کلی عواملی مثل شهری که در آن جراحی صورت می گیرد، هزینه های بیهوشی، هزینه ی آزمایشات قبل از جراحی، هزینه ی سونوگرافی و رادیولوژی قبل از جراحی، تجهیزات مرکز جراحی، دستمزد جراح، نوع بیمه و نوع مرکز درمانی مهمترین عوامل تعیین کننده ی هزینه ی عمل اسلیو معده هستند.

 

 منبع سایت : دکتر شاهین جمیلی | متخصص جراحی عمومی و چاقی