پارس ناز پورتال

درباره لخته خون در پا و نشانه وجود آن

درباره لخته خون در پا و نشانه وجود آن

درباره لخته خون در پا و نشانه وجود آن

ممکن هست عمده عاملی تهدیدکننده برای زندگی انسان به نظر نرسند, اما لخته هاي خون که در سیاهرگ هاي پا شکل میگیرند, اگر درمان نشوند و یا به طور طبیعی از بین نروند, ممکن هست از سیاهرگ هاي پا جدا شده و همراه با جریان خون به ریه ها وارد شوند که در این حالت موجب آمبولی ریوی «PE» می‌شوند.

 

در اکثر موارد, یک لخته خون پا به واسطه سفرهای طولانی مدت و بی تحرکی بدن – بعنوان مثال, عدم جنبش در فضاهای تنگ مثل هواپیما یا اتوبوس که امکان کشش پاها یا ایستادن و قدم زدن عمده وجود ندارد – شکل می‌گیرند. در ادامه با برخی از علامت ها که ممکن هست از وجود یک لخته خون خطرناک در پا داستان داشته باشند, اکثر آشنا می‌شویم.

 

قرمزی

تغییر رنگ خفیف در پوست ناحیه لخته خون اغلب یکی از اولین علامت هاي شکل گیری ترومبوز «یا لخته» در سیاهرگ هست. علت تغییر رنگ پوست بسیار ساده هست; آلبوم هاي متراکم از خون زیر سطح پوست با بزرگتر شدن اندازه نمایان‌تر می‌شوند.

 

اگر به طور مداوم با وصله هاي قرمز رنگ پوست در پاهای خود مواجه میشوید, به خصوص پس از صدمه دیدگی یا عمل جراحی, باید این مساله را با دکتر خود در بین بگذارید. مشخصه قرمزی پوست ناشی از لخته خون در پا این هست که با گذشت زمان از بین نمیرود و یا بدون هیچ علتی قابل دیدن اي تشدید میشود.

 

تورم

تورم دردناک ممکن هست در محل لخته خون شکل بگیرد, به خصوص اگر لخته در ناحیه قدم, قوزک یا ساق پا شکل گرفته باشد. این نواحی دارای تراکم هاي بافتی و استخوانی افزایش یافته میباشند و شرایط برای بدن به منظور از میان بردن طبیعی لخته خون شکل گرفته را دشوارتر می‌شود.

 

یکی از علامت هاي مشخصه تورم مرتبط با لخته خون این هست که به درمان هاي معمول مثل بهره گیری از کمپرس هاي گرم یا سرد واکنشی نشان نمی‌دهد. هم‌چنین, تورم ممکن هست بدون علت مشخصی به ناگاه تشدید شود و یا ممکن هست بدون هیچگونه صدمه خارجی به ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته شکل گرفته باشد.

 

گرمای پوست

لخته شدن خون اغلب موجب تغییر در دما میشود. در لخته هاي خون پا, دمای پوست در ناحیه اي که لخته خون قرار دارد, ممکن هست افزایش یابد و هنگام لمس کاملا این تفاوت دما احساس شود.پوست گرم اغلب با علامت هاي دیگر از جمله خارش و حالتی ضرباندار همراه هست. امثال دیگر علامت ها, این شرایط نیز به درمان هاي خانگی واکنش چندانی نشان نمیدهد و در صورت عدم درمان با گذشت زمان تشدید خواهد شد.

 

غش کردن

غش کردن و احساس سرگیجه ممکن هست در صورت ناتوانی بدن برای از میان بردن لخته خون به طور طبیعی, یا در صورت جدا شدن و حرکت لخته به سمت ریه ها رخ دهند. سرگیجه ممکن هست اکثر زمانی که از حالت خوابیده یا نشسته بر می خیزید, شکل بگیرد, و به علت ماهیت غیر اختصاصی این علامت, شمار زیادی از مردم آن را با امکان وجود لخته خون مرتبط نمی‌دانند.

 

از دست دادن هوشیاری علامت اي جدی محسوب میشود که باید علت دقیق آن توسط دکتر مشخص شود. این حالت خطر ایجاد صدمه هاي جدی را به همراه دارد زیرا ممکن هست سر یا دیگر بخش هاي دلنازک بدن هنگام فرو افتادن به جایی برخورد کنند.

 

افزایش تپش قلب

با بزرگ شدن اندازه لخته خون, بدن تلاش خود برای از میان بردن آن را اکثر میکند و سخت‌تر کار کردن اندام هاي حیاتی مثل قلب به افزایش تپش آن منجر میشود. اضطراب در عملکرد قلب می‌تواند علامت دهنده این باشد که لخته خون پا را ترک کرده و به دیگر بخش هاي بدن سفر کرده هست. اگر اینگونه باشد, شما شاید علامت هاي دیگری از جمله درد تیز و شدید در قفسه سینه که هنگام تنفس عمیق تشدید میشود را نیز تجربه خواهید کرد.

 

افزایش تپش قلب می‌تواند موجب علامت هاي روانی از جمله اضطراب و در موارد شدید, حملات هراس شود. اگر بدون بازرسی باقی بماند, آهنگ سریع و مداوم تپش قلب می‌تواند به دشواری های پزشکی دیگر نیز منجر شود, و از این جهت مراجعه به دکتر و بررسی دقیق شرایط اهمیت دارد.

 

خستگی

هر مریضی, مثل یک لخته خون, سیستم ایمنی بدن را مجبور به اضافه کاری می‌کند که می‌تواند شکل گیری احساس خستگی و ناتوانی را به همراه داشته باشد. امثال بسیاری دیگر از علامت هاي ترومبوز سیاهرگی عمقی, خستگی می‌تواند علامت اي غیر اختصاصی محسوب شده و از این جهت, تشخیص ریشه شکل گیری آن مشکل باشد. در نتیجه, اگر به طور مداوم احساس خستگی میکنید, دقت به علامت هاي دیگر وجود لخته خون اهمیت دارد.

 

مشخصه خستگی مرتبط با لخته خون این هست که بدون هیچ علت خاصی به ناگاه شکل میگیرد. به بیان دیگر, حتی اگر یک فعالیت جسمانی شدید انجام نداده باشید نیز ممکن هست احساس ناتوانی در شما شکل بگیرد و حتی پس از خواب کافی هم چنان احساس خستگی کنید.

 

تب

یک لخته خون, به خصوص اگر جدا شده و وارد جریان خون شده باشد, ممکن هست موجب تب خفیف شود. افزون بر افزایش دمای بدن, علامت هاي تب شامل تعریق یا لرز, سردرد مداوم, ضعف بدن, کم آبی بدن, و کاهش اشتها می‌شوند.

 

در موارد شدید, تب میتواند موجب شکل گیری علامت هایي از جمله تحریک پذیری و اختلالات خلق و خو, گیجی, تشنج, یا حتی توهم شود. این علامت ها اغلب زمانی رخ میدهند که دمای هسته بدن در دامنه بسیار بالا, بین 39.4 و 41.1 درجه سلسیوس باشد.

 

حساسیت به لمس

گاهی پوست اطراف لخته خون, حتی اگر در اعماق پا باشد, ممکن هست نسبت به لمس دلنازک شود, بدون اینکه علامت اي از کبودی روی سطح پوست باشد. همین طور, سیاهرگ هاي زیر سطح پوست در ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته ممکن هست قابل دیدن شوند, اگرچه این شرایط تا زمانی که لخته خون به اندازه نسبتا بزرگی نرسیده باشد, رخ نمی‌دهد.

 

دقت داشته باشید که حساسیت به لمس ممکن هست در هر دو پا شکل بگیرد, حتی اگر یکی از آن ها تحت تاثیر لخته خون قرار گرفته باشد. این ممکن هست به علت بهره گیری اکثر از پای قوی‌تر به طور ناخودآگاه باشد, که به نوبه خود فشار عضلانی و مفصلی را تحریک می‌کند که درد و حساسیت به لمس را در پی دارد.

 

بدون علامت

تقریباً نیمی از کسانی که یک لخته خون در پا «یا ترومبوز سیاهرگی عمقی» را تجربه میکنند, علامت هاي اندک یا هیچ علامت اي دارند. در شرایطی که یک لخته خون بدون علامت معمولاً داستان از این دارد که ترومبوز هنوز به مرحله اي جدی نرسیده هست, اما همواره نیز اینگونه نیست. حتی لخته هاي خون بزرگ که نیاز فوری به دقت پزشکی دارند می‌توانند گاهی اوقات بدون هیچ علامت اي باشند و در جریان خون حرکت کنند.

 

اگر در معرض خطر قرار دارید, این یکی از دلایل اهمیت انجام فعالیت هایي هست که از شکل گیری لخته هاي خون جلوگیري می‌کنند. بهره گیری از پوشاک آسان, پرهیز از ایستادن و نشستن برای مدت زمان بیش از یک ساعت, کاهش مصرف نمک, و فعال باقی ماندن از لحاظ جسمانی از جمله اقداماتی میباشند که میتوانید مطلوب قرار دهید.

 

سیاهرگ هاي متورم

گاهی اوقات, یک لخته خون سرسخت خود را از طریق تورم در سیاهرگ هاي سطحی, یا اطراف قسمتی از پا که گسترش می‌یابد, نشان خواهد داد. اگر پدیده اي نمونه را در دیگر قسمت هاي بدن تجربه نمیکنید, باید دقت ویژه اي به این علامت داشته باشید.

 

در اکثر موارد, سیاهرگ هاي متورم عوارض یا مشکلاتی را موجب نخواهند شد. با این وجود, در مواردی که لخته خون فشار قابل توجهی روی رگ هاي خونی اطراف وارد می‌کند, امکان پارگی داخلی وجود دارد و قرمزی یا کبودی تشدید شده را موجب شود.