پارس ناز پورتال

مدیریت مسائل مالی در عرض یک ماه

مدیریت مسائل مالی در عرض یک ماه

مدیریت مسائل مالی در عرض یک ماه 

به شما راهنمایی را معرفی می کنیم که می توانید بر طبق آن طی یک ماه مسائل مالی خود را مرتب کنید و سروسامان ببخشید. با آمدن فصل بهار دغدغه بیشتر مردم خانه تکانی و نظافت است اما چرا نظمی به امور مالی مان نمی دهیم؟ در اینجا چندین ترفند آورده ایم که می توانید با استفاده از آن ها نظمی به امور مالی خود در یک ماه آینده بدهید.

مدیریت مسائل مالی در عرض یک ماه

نقطه شروع

روز اول: ۳ هدف تعیین کنید

از زندگی مالی تان چه چیزی می خواهید؟ سه تا از اولویت های تان را بنویسید و در ۲۹ روز آینده روی آن ها تمرکز کنید.

 

روز دوم: به انگیزه هایتان اشاره کنید

تا اینجا ۳ هدف تعیین کرده اید. اما تا زمانی که مسئله پرداخت بدهی ها هست باید دلیل این اهداف را نیز بدانید (به عنوان مثال ذخیره پول برای مسافرت در روزهای آتی) و این که با رسیدن به این اهداف زندگی شما چه تغییری خواهد کرد.

 

روز سوم: به دنبال پشتیبان باشید

صحبت کردن درباره امور مالی شاید کمی سخت باشد اما تا زمانی که مسائل مالی تان را با دیگران به اشتراک نگذارید آن ها نیز نمی توانند به شما کمک کنند و پشتیبان تان باشند.

 

روز چهارم: یادداشت مالی داشته باشید

تمام درآمدها و پول هایی که خرج می کنید را به صورت روزانه یادداشت کنید. برای هزینه ها نوع کالا، قیمت و مقدار آن را نیز بنویسید و در زیر آن احساسی که قبل و بعد از آن داشتید را یادداشت کنید.

 

روز پنجم: چشم اندازهای مالی تان را یادداشت کنید

اکنون که از همه چیز یادداشت برداری کرده اید از این مسائل نیز آگاه باشید: آیا قبل از خرید هر چیزی بخاطر این که بعد از آن احساس گناه می کنید گیج و سردرگم می شوید؟ یا این که احساس می کنید دیگر به اندازه کافی پول ندارید. احساسات مثبت و منفی که هنگام خرج کردن دارید را بنویسید.

 

روز ششم: مانترای پولی تان را تغییر دهید

با پول خودگفتگوهای منفی (مثل: هیچوقت از بدهی خلاص نمی شوم) تبدیل به یک رسالت خودشکوفایی می شود. این جملات را با جملات مثبت جایگزین کنید. (به عنوان مثال: امسال ۵ هزار دلار پس انداز خواهم کرد)

 

روز هفتم: لیستی از هزینه ها بنویسید

لیستی از هزینه های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه تهیه کنید. سپس به یادداشت مالی تان رجوع کنید تا بتوانید فهرست ها را محدودتر کنید. اکنون نیازی نیست مبالغ را هم بنویسید.

 

روز هشتم: جاهایی که می توانید نروید را علامت گذاری کنید

نگاهی به کارت های اعتباری و کارت های بدهکار خود در طول ۲ ماه  گذشته بیندازید. مثل یادداشت مالی ببینید چه چیزهایی ارزش هزینه داشتند و چه چیزهایی نداشتند. اگر احساس خوبی نسبت به آن ها نداشتید یادداشت کنید.

 

روز نهم: کمیت لیست خود را تعیین کنید

اکنون باید به سراغ مبلغ هزینه های خود بروید و آن ها را به صورت سالیانه بررسی کنید. به عنوان مثال اگر در روز ۴ دلار برای قهوه هزینه می کنید در سال می شود ۱۴۶۰ دلار. با این کار می توانید مخارج ۱۲ ماه آینده خود را تخمین بزنید.

 

روز دهم: اکنون حساب کتاب کنید

قانون طلایی دارایی های شخصی: درآمد سالیانه – پولی که تصمیم دارید پس انداز کنید = مخارج سالیانه.

مدیریت مسائل مالی در عرض یک ماه

هزینه و پس انداز

روز یازدهم: ولخرجی ها را مشخص کنید

نگاهی به هزینه های خود بیندازید و پول تان را به چیزهایی اختصاص بدهید که هم خوشحالی کوتاه مدت و هم خوشحالی طولانی مدت برای شما می آورد. به عنوان مثال رفتن به کافه و یا رفتن به مسافرت.

 

روز دوازدهم: سخت نگیرید

می توانید کاری کنید که هم خوشحال باشید و هم کم هزینه کنید. به عنوان مثال دوست دارید با دوستانتان باشید اما پول رفتن به رستوران یا کافه را ندارید. پس می توانید آن ها را به خانه دعوت کنید و کمتر هزینه کنید.

 

روز سیزدهم: از پول سرگرمی بسازید

پول تان را به چیزهای سرگرم کننده (مثل بیرون غذا خوردن) اختصاص بدهید و هر هفته کاری کنید که این سرگرمی هزینه کمتری داشته باشد.

 

روز چهاردهم: سرگرمی های کم هزینه داشته باشید

به سرگرمی های مورد علاقه تان که هیچ هزینه ای ندارند فکر کنید. یک فنجان قهوه در کنار دوست یا خواندن یک کتاب. آن ها را یادداشت کنید و هر زمان که نیاز به سرگرمی داشتید به سراغشان بروید.

 

روز پانزدهم: حواستان به سموم محیطی باشد

سموم محیطی همان انسان ها و مکان هایی هستند که برای شما هزینه بردار هستند. (مثلا دوستانی که هر بار بیرون رفتن با آن ها ۱۰۰ دلار هزینه بر می دارد) این هزینه ها کم یا زیاد بودجه شما را از بین می برند.

 

روز شانزدهم: برنامه یک جلسه مالی را بچینید

هر دو هفته یکبار زمانی را در تقویم مشخص کنید و پیشرفت هایی که در جهت اهداف مالی تان داشته اید را بررسی کنید.

 

روز هفدهم: فهرست موجودی داشته باشید

هزینه ها و پس انداهای خودتان را بررسی کنید. دارایی ها، بدهی ها و… این فهرست کمک می کند ارزش خالص را بررسی کنید.

 

روز هجدهم: حساب ها را یکی کنید

با وجود حساب ها و مخارج زیاد نوشتن فهرست موجودی شاید کمی پیچیده باشد. بنابراین بهتر است حساب ها را یکی کنید تا دچار سردرگمی نشوید.

 

روز نوزدهم: پس اندازهای تان را جدا کنید

شاید عاقلانه نباشد که حساب پس انداز و حساب جاری در یک بانک داشته باشید. چون هم دسترسی آسان تری به آن ها دارید و هم حساب نرخ بهره را از دست می دهید.

 

روز بیستم: ابتدا به خودتان پرداخت کنید

اکثر اوقات پول به دست می آورید، زندگی می کنید، صورتحساب ها را پرداخت می کنید و در آخر منتظر می مانید که ببینید آخر ماه چقدر ته حساب باقی می ماند. اگر برای روزهای آخر ماه هیچ پولی باقی نماند چه؟ پس در ابتدای به دست آوردن پول اولین کاری که می کنید این باشد که به خودتان ۵ دلار بدهید و به عنوان ذخیره کنار بگذارید.

مدیریت مسائل مالی در عرض یک ماه

پول و عقل سلیم

روز بیست و یکم: برای هزینه ها برنامه ریزی کنید

بودجه اضطراری برای هزینه هایی است که قابل پیش بینی نیستند. اما بعضی هزینه ها مثل هزینه عید قابل پیش بینی هستند. بنابراین هر ماه مقداری کنار بگذارید تا هزینه عید سال بعد را از قبل پس انداز کرده باشید.

 

روز بیست و دوم: همه چیز را به صورت خودکار دربیاورید

این کار را هم برای صورتحساب ها و هم برای مخارج انجام دهید. به عنوان مثال اگر وامی گرفته اید کاری کنید به صورت خودکار قسط وام از حسابتان کم شود.

 

روز بیست و سوم: مزایا را به حداکثر برسانید

وقتی کار جدیدی را شروع می کنید خیلی چیزها برای یاد گرفتن هست و فکر می کنید از هیچ مزایایی بهره مند نشده اید. اما وقتی جا افتادید به عقب برگردید و همه چیز را مرور کنید. شاید نیاز باشد از بسیاری از حقوق و مزایای محل کارتان استفاده کنید.

 

روز بیست و چهارم: به هزینه ها نه بگویید

همیشه بررسی کنید که آیا می توانید متحمل بعضی هزینه ها شوید. پس برای این که بتوانید در هزینه های خود تعادل ایجاد کنید باید از آن ها اجتناب کنید.

 

روز بیست و پنجم: پرینت حساب بگیرید

برای این که مطمئن شوید هیچ اشتباهی در حساب هایتان رخ نداده سالیانه یک بار پرینت حساب بگیرید.

 

عاقلانه رفتار کنید

روز بیست و ششم: یادتان باشد که همه چیز را عالی انجام می دهید

هر کاری که می کنید چه پرداخت بدهی، چه پس انداز و هر چیز دیگر باید به بهترین شکل ممکن انجام شود.

 

روز بیست و هفتم: همه کارها را به اتمام برسانید

کارهایی که در زمینه امور مالی باید انجام دهید ممکن است کمی پر استرس باشد. پس سعی کنید برای تمام آن ها در تقویم زمان تعیین کنید تا به وقوع بپیوندند.

 

روز بیست و هشتم: موفقیت های تان را جشن بگیرید

به هر موفقیتی که می رسید حتی اگر کوچک و ناچیز باشد لحظه ای بایستید و به خودتان تبریک بگویید.

 

روز بیست و نهم: به تلاش تان ادامه دهید

۲۹ روز گذشت و زمان برنامه ریزی برای ماه آینده فرا رسید.