پارس ناز پورتال

مذاکره شغلی فقط موضوع حقوق نیست

مذاکره شغلی فقط موضوع حقوق نیست

مذاکره شغلی فقط موضوع حقوق نیست 

در مذاکره های شغلی معمولا کسی که برای استخدام درخواست داده است سکوت می کند و چیزی نمی گوید,منتظر کارفرما است تا از او سوال بپرسد. مذاکره و مصاحبه شغلی معمولا پیش از تکمیل فرآیند استخدام صورت می پذیرد. در این گونه گفتگوها به طور معمول کارفرما سعی می کند نسبت به توانایی های فرد تازه وارد اطلاعاتی به دست آورد

 

و از شایستگی او مطمئن شود. در مقابل، کارمند جدید نیز نقطه نظرات و انتظارات خود را طرح می کند. اغلب افراد تصور می کنند که در زمان گفتگو با کارفرمایان، درخواست حقوق بالاتر به تنهایی کافی است.در حالی که موضوع بسیار گسترده تر از این است و باید موارد متعددی را مد نظر داشته باشند. این نکته نه تنها در خصوص کارمند جدید بلکه در گفتگوهای سالانه هر کارمند با سازمان خود نیز اهمیت دارد.

 

بدین معنا که در کنار درخواست افزایش حقوق و مزایا، کارمندان می توانند به سایر گزینه های قابل ارائه و شرایط کاری نیز توجه کنند و درخواست های خود را پیش روی کارفرما قرار دهند.البته اگر می خواهید از این روش استفاده کنید و علاوه بر دستمزد به سایر مزایای کاری نیز توجه نشان دهید،

 

بهتر است وضعیت را به درستی تحلیل کنید و بی گدار به آب نزنید چرا که این گونه مذاکرات معمولا با ریسک همراه است و ممکن است به نتایج نامطلوبی بینجامد. به طور مثال، در صورتی که با مدیریت سازمان دچار مشکل هستید و او گزینه مناسبی برای جایگزینی ندارد، گفتگوی صریح ممکن است به مشاجره بینجامد و در نتیجه کار خود را از دست بدهید؛ بدون آن که امکان استخدام در محلی جدید را داشته باشید.

 

در ادامه برخی از مهم ترین مزایای جنبی و موارد مهم در مذاکرات شغلی را به شما معرفی خواهیم کرد. می توانید در گفتگو با کارفرمای خود به نسبت شرایط موجود یک یا چند مورد از این ها را نیز مورد توجه قرار دهید:

مذاکره شغلی فقط موضوع حقوق نیستپست سازمانی

چنان که اشاره کردیم، حقوق و دستمزد تنها عامل در ارزیابی یک شغل نیست؛ بلکه پست و موقعیت سازمانی شما نیز اهمیت دارد. اگر در حال مصاحبه برای شغلی جدید هستید، سعی کنید درباره موقعیت پیشنهادی، اطلاعاتی به دست آورید. می توانید با جستجو در اینترنت، گفتگو با کارکنان شرکت و طرح پرسش در جلسه مصاحبه این اطلاعات را به دست آورید.

 

از سوی دیگر، اگر در حال حاضر به کار در یک مجموعه مشغولید و قصد دارید درباره شرایط کاری خود مذاکره کنید، حتما ارتقای موقعیت سازمانی را نیز مد نظر داشته باشید.این مورد در مجموعه های بزرگ با عنوان شغلی شما نیز مرتبط است. به این معنا که می توانید عنوان خود را از کارشناس به کارشناس مسئول، رییس و مدیر ارتقا دهید.

 

ابزار کار

 به گزارش پارس ناز مطمئن شوید که در مجموعه جدید، ابزارهای مورد نیاز به میزان کافی فراهم است. هر شغلی به تناسب مهارت و تخصص مرتبط، نیازمند ابزارهای خاصی است که بدون آنها کار پیش نخواهد رفت. پس باید در زمان مذاکره این نکته را بپرسید و کارفرما را از خواسته های خود آگاه کنید. به یاد داشته باشید

 

که کمبود ابزار در نهایت به زیان خود شما تمام خواهد شد؛ زیرا کارفرما نقایص احتمالی را نه به دلیل کمبود ابزار بلکه ناشی از ضعف شما می داند.

 

آموزش

هر چه کارکنان یک مجموعه آموزش بیشتری دیده باشند، توانایی آنها در انجام وظایف بیشتر است. این موضوع به ویژه در طول دوران کاری اهمیت می یابد. بدین معنا که در سازمان هایی که برای کارکنان خود امکان آموختن را فراهم می کنند، پیشرفت و کیفیت بالاتری به چشم می خورد. در زمان مذاکره شغلی سعی کنید

 

نسبت به این گزینه ها حساس باشید. ببینید آیا در مجموعه مورد نظر امکاناتی برای افزایش دانش و مهارت ارائه می شود یا خیر. این موضوع یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری شما خواهد بود.

 

پرداخت هزینه های کاری

اگر کار شما نیازمند جابجایی در سطح شهر است و یا کالاهایی خاص را به میزان زیاد مصرف می کنید. در زمان مصاحبه، از پرداخت این هزینه ها از سوی شرکت مطمئن شوید. بسیاری از مدیران تمایل دارند. این گونه هزینه های کاری را بر دوش کارکنان خود بگذارند؛ در حالی که پرداخت آنها وظیفه سازمان است.

 

ممکن است در ابتدا مقدار پول پرداختی برای تلفن همراه، حمل و نقل یا موارد مشابه اندک به نظر برسد اما پس از گذشت چند ماه بار مالی آن آزار دهنده خواهد بود.

 

بیمه و خدمات سلامتی

در مذاکره حتما شرایط بیمه کارکنان را بررسی کنید. از کارفرمای خود درباره نحوه پوشش بیمه و مواردی که می توان از آن استفاده کرد. سوال کنید اگر از این نکته غفلت کنید، ممکن است آسیب های جدی به برنامه پولی شما وارد شود. البته اکثر شرکت ها بیمه های پایه را به کارکنان خود ارائه می کنند؛ اما اگر شرکت مورد نظر از پوشش بیمه تکمیلی نیز برخوردار باشد، گزینه مناسبی خواهد بود.
مذاکره شغلی فقط موضوع حقوق نیستشرح وظایف شغلی

به طور طبیعی در زمان درخواست استخدام تصویری کلی از موقعیت مورد نظر به شما ارائه شده است اما این تصویر کلی هرگز کافی نیست. سعی کنید از راه های مختلف، نسبت به شرح شغل درخواستی اطلاعات کسب کنید. باید به خوبی از جزییات کار، تخصص مورد نیاز و دشواری و آسانی آن آگاهی یابید. بدون این اطلاعات ممکن است پس از مدتی در تصمیم خود مردد شوید و آسیب ببینید.

 

محیط و فرهنگ سازمانی

کسب اطلاعات در این مورد اندکی دشوار است؛ چون با پرسش یا تحقیق نمی توانید چندان از آن آگاهی یابید؛ با وجود این باید تلاش کنید تا از آن مطلع شوید. سعی کنید در زمان مصاحبه و یا گفتگو با دیگر کارکنان از فرهنگ حاکم بر مجموعه، سلامت روابط میان کارمندان و آرامش محیط مطمئن شوید.

 

دقت کنید که پرسنل شاغل در سازمان به چارچوب های اخلاق سازمان، برخورد مناسب و حفظ حریم افراد باور داشته باشند. هر چند یافتن این نکات ممکن است آسان نباشد اما کوشش برای کسب اطلاع از فرهنگ سازمانی در موفقیت و تجربه دلپذیر کاری شما بسیار اهمیت دارد. آن را نادیده نگیرید.