پارس ناز پورتال

معرفی انواع ورق ساندویچ پانل و بررسی همه جانبه آن‌ها

معرفی انواع ورق ساندویچ پانل و بررسی همه جانبه آن‌ها

چکیده : ساختار ساندویچ پانل متشکل از هسته و ورق‌های جانبی است. کارایی و دوام ساندویچ پانل تا حد زیادی وابسته به ورق مورد استفاده در تولید آن است و هر چقدر ماده عایق و هسته پانل قدرتمند باشد، پانل ساندویچی عایق بهتری است.

 

اما لازم به ذکر است که ورق‌ها حتی روی قیمت نهایی پانل‌های ساندویچی هم تأثیر بسزایی دارند. آشنایی با انواع ورق شرط لازم برای انتخاب بهترین نوع ساندویچ پانل در پروژه‌های ساختمانی است.

 

از اوایل قرن بیستم که ساندویچ پانل برای نخستین بار طراحی و تولید شد همواره یکی از دغدغه‌های اصلی تمام تولیدکنندگان پانل‌های ساندویچی، یافتن و به کارگیری مواد و متریال‌هایی بوده که بهترین عملکرد را داشته باشند.

 

ساختار خاص پانل‌های ساندویچی به گونه‌ای است که نمی‌توان از هر ماده‌ای در تولید آن‌ها استفاده نمود و دو دسته از متریال‌ها در تولید تمام انواع ساندویچ پانل کاربرد دارند:

 

* مواد و متریال‌های عایق

* انواع ورق‌

 

معرفی انواع  ورق ساندویچ پانل از جنبه فرم و کاربرد هر یک

 

ورق‌ ساندویچ پانل را می‌توان در فرم‌های مختلف تولید کرد. به طور کلی ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی از نظر فرم ورق مورد استفاده در تولیدشان متفاوت از یکدیگر هستند.

 

در تولید ساندویچ پانل دیواری معمولاً از دو نوع ورق استفاده می‌شود:

 

* ورق صاف

* ورق شیاردار

 

بسته به محل استفاده و نیازهای پروژه می‌توان از ساندویچ پانل دیواری صاف یا شیاردار استفاده نمود. ساندویچ پنل با ورق شیاردار در مقایسه با ساندویچ پانل صاف دو مزیت اساسی و یک نقطه ضعف مهم دارد:

 

* ساندویچ پانل دیواری شیاردار نمای زیباتری دارد.

* ورق شیاردار استحکام بیشتری دارد.

* ذرات معلق و گرد و غبار در شیار ورق جمع می‌شوند و نیاز به تمیز کردن مداوم دارند.

 

ورق‌هایی که در تولید ساندویچ پانل سقفی به کار می‌روند باید دارای برآمدگی(گام) باشند. وجود برآمدگی و فرورفتگی در ساندویچ پانل سقفی صرفاً جنبه زیبایی نداشته بلکه دلایل عملکردی دارد:

 

* قابلیت بیشتر برای همپوشانی و اورلپ کردن

* ارتقای توان سقف در تحمل نیروها

* انتقال سریع‌تر آب از روی سقف به بیرون

 

اشکال مختلفی از ورق که هر یک فرم خاص خود را دارند، در تولید ساندویچ پانل سقفی به کار می‌روند که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

 

* ورق ذوزنقه‌ای

* ورق با فرم سینوسی

* ورق دامپا

 

انتخاب از بین این سه نوع ورق برای ساندویچ پانل بستگی به شیب و دهانه سقف، میزان نیروی وارده، میزان بارندگی منطقه و طرح مورد نظر برای نمای سازه دارد.

معرفی انواع ورق ساندویچ پانل و بررسی همه جانبه آن‌ها

معرفی و بررسی انواع ورق ساندویچ پانل از جنبه جنس و پوشش

 

سطح وسیع و ضخامت اندک، وجه اشتراک تمام ورق‌های ساندویچ پانل است؛ اما تفاوت در جنس ماده‌ای که برای تولید ورق به کار می‌رود سبب تفاوت در میزان کارایی و دوام آن می‌شود.

 

انواع ورق‌های فلزی

شکل‌پذیری و استحکام فلزات، آن‌ها را به موادی ایده‌آل برای تولید ورق تبدیل کرده است. انواع ورق‌های فلزی از جمله ورق استیل ضد زنگ را می‌توان برای لایه‌های جانبی پانل ساندویچی به کار گرفت. اما پرکاربردترین انواع ورق‌های فلزی در تولید ساندویچ پانل عبارتند از:

 

* ورق گالوانیزه

* ورق آلوزینک

* ورق آلومینیوم

 

ساندویچ پانل گالوانیزه

ورق گالوانیزه پرکاربردترین ورق فولادی است که در صنایع مختلف به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق گالوانیزه از طریق ایجاد پوششی از جنس فلز روی، بر سطح ورق فولادی تولید می‌شود. لایه نازک روی در سطح ورق باعث افزایش مقاومت آن در برابر رطوبت، پوسیدگی و همچنین افزایش دوام ورق می‌شود.

 

گالوانیزاسیون را به روش‌های مختلفی می‌توان انجام داد:

 

* گالوانیزاسیون گرم (قرار دادن سطح فلزی اصلی در حوضچه‌ای از روی مذاب)

 

* الکتروگالوانیزاسیون (انتقال یون‌های روی به فلز اصلی از طریق جریان الکتریکی در یک محلول الکترولیتی)

 

* گالوانیزه‌سازی فابریک (در عمل مشابه گالوانیزاسیون گرم است)

 

با توجه به اینکه ساندویچ پنل در ساخت دیوارها و سقف سازه‌ها کاربرد دارد و با محیط پیرامون در ارتباط است باید از ورق‌هایی در تولید آن بهره برد که در مقابل پوسیدگی و زنگ‌زدگی مقاومت نمایند. ساندویچ پانل گالوانیزه از جمله محبوب‌ترین انواع ساندویچ پانل است.

 

ساندویچ پانل آلوزینک

تولید ورق آلوزینک دستاورد مهمی بود که سال‌ها پس از تولید ورق گالوانیزه محقق شد. ورق آلوزینک در واقع نسخه ارتقا یافته‌ی ورق گالوانیزه است. در تولید ورق آلوزینک علاوه بر روی(43.4%) از آلومینیوم(55%) و سیلیکون(1.6%) نیز استفاده می‌شود. وجود آلومینیوم در ترکیب آلوزینک تأثیر چشمگیری در افزایش مقاومت، کارایی و دوام آن دارد. ساندویچ پانل آلوزینک هم از جمله متریال‌های پرمصرف در صنعت ساختمان است.

 

ساندویچ پانل آلومینیوم

فلز آلومینیوم منابع محدودی در طبیعت دارد اما ویژگی‌های خاص آن سبب شده تا نقش مهمی در تولیدات صنایع مختلف بخصوص صنایع حساسی مانند هواپیماسازی داشته باشد. نرمی فلز آلومینیوم باعث می‌شود که ضخامت ورق آن بیشتر از سایر ورق‌های فلزی باشد اما ورق آلومینیوم مقاومت و دوام بیشتری هم نسبت به سایر انواع ورق‌ها دارد و دچار پوسیدگی، ضدزنگی و خوردگی نمی‌شود. علاوه بر این سطح ورق آلومینیوم از لحاظ ظاهری و نمای بیرونی جذاب‌تر از ورق‌های دیگر است.

معرفی انواع ورق ساندویچ پانل و بررسی همه جانبه آن‌ها

بررسی کاربرد و مقایسه قیمت ساندویچ پانل‌های گالوانیزه، آلوزینک و آلومینیوم

 

با توجه به توضیحات ذکر شده در مورد ساندویچ پانل‌های گالوانیزه، آلوزینک و آلومینیوم حالا زمان آن فرا رسیده که موارد کاربرد هر کدام را مشخص کرده و قیمت آن‌ها را مقایسه نماییم.ساندویچ پانل گالوانیزه برای ساخت دیوارها و سقف در کاربری‌های مختلف و مناطق آب و هوایی گوناگون کاربرد دارد.

 

اما اگر سازه در مناطق به شدت مرطوب واقع شده باشد استفاده از ساندویچ پانل آلوزینک به علت مقاومت و دوام بیشتر، نتایج مطمئن‌تری به همراه دارد. استفاده از ساندویچ پانل آلومینیوم در صنعت ساختمان بسیار محدود و تنها مختص پروژه‌های خاص و فوق‌العاده حساس است.

 

رتبه‌بندی این سه نوع ساندویچ پانل از جنبه میزان کاربرد در صنعت ساختمان بدین گونه است:

 

* ساندویچ پانل گالوانیزه (بیشترین کاربرد)

* ساندویچ پانل آلومینیوم

* ساندویچ پانل آلوزینک

 

از جنبه قیمت، با توجه به توضیحاتی که پیش‌تر ذکر شد مشخص است که ساندویچ پانل آلومینیوم بیشترین قیمت را دارد و قیمت آن به میزان چشمگیری بیشتر از دو ساندویچ پانل دیگر است. ساندویچ پانل گالوانیزه در این بین کمترین قیمت را دارد و یکی از دلایل استقبال گسترده از آن، همین قیمت مناسب است.

 

رتبه‌بندی این سه نوع ساندویچ پانل بر مبنای قیمت بدین گونه است:

 

* ساندویچ پانل آلومینیوم (گران‌ترین)

* ساندویچ پانل آلوزینک

* ساندویچ پانل گالوانیزه (ارزان‌ترین)

 

نقش میزان پوشش ورق در کیفیت ساندویچ پانل

 

میزان پوشش یا رقم کوتینگ معیاری است که نشان دهنده میزان (وزن بر مبنای گرم) پوشش در هر یک مترمربع از ورق ساندویچ پانل است. هرچه رقم کوتینگ بیشتر باشد کارایی ورق بیشتر خواهد بود. متأسفانه اکثر ورق‌های گالوانیزه موجود در ایران میزان پوشش پایینی بین 60 تا 80 گرم بر مترمربع دارند. پایین بودن میزان پوشش ورق، سبب کاهش مقاومت و کم شدن از عمر مفید ساندویچ پانل می‌شود.

 

البته تولیدات شرکت ماموت در این بین استثنا هستند. رقم کوتینگ در ورق‌های گالوانیزه و آلوزینک مورد استفاده در انواع ساندویچ پانل ماموت مطابق با بالاترین معیارهای جهانی و برابر با 120گرم بر مترمربع است. یکی از دلایل کیفیت برتر پانل‌های ساندویچی ماموت همین نکته است. برای آگاهی از قیمت و شرایط خرید ساندویچ پانل ماموت با تیم مشاوره و فروش ما تماس بگیرید.