پارس ناز پورتال

معرفی انواع گیتار به صورت کامل

معرفی انواع گیتار به صورت کامل

ساز گیتار یکی از محبوب‌ترین سازهای غربی است که در بسیاری از کشورها از آن‌ به عنوان یکی از محبوب‌ترین سازهای دنیا استفاده می‌شود. اما نکته ای که باید در مورد ساز گیتار در نظر داشته باشید این است که این ساز به شکل‌های مختلف تولید شده است و هر کدام از این اشکال، صدای متفاوتی را برای شما به ارمغان می‌آورند که می‌توانید در پروژه‌های خود از آن استفاده کنید.

 

در این مقاله، قصد داریم تا انواع مختلف گیتار را به شما معرفی کنیم و با ویژگی‌های منحصر به فرد هر کدام از آن‌ها آشنا شویم تا بتوانید سازی حرفه‌ای را با توجه به سبک و صدایی که در نظر دارید خریداری کنید.

 

لازم به ذکر است که بدانید قیمت گیتار در انواع و سبک های مختلف متفاوت است و به برند و شرکت سازنده آن بستگی دارد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

گیتارهای آکوستیک

 

معرفی انواع گیتار به صورت کامل

گیتارهای آکوستیک، نخستین نوع از گیتارها هستند که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم و آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. یکی از عمده‌ترین نکاتی که باید در مورد این گیتارها در نظر داشته باشید، طراحی آن‌هاست که با دیگر گیتارها، به خصوص گیتارهای الکتریک تفاوت بسیار عمیقی دارند.

 

به طور کلی، گیتارهای آکوستیک از چند تکه چوب تشکیل شده اند که به یکدیگر متصل شده و فضای درونی بدنه ای که برای این چوب‌ها در نظر گرفته شده است، یک فضای خالی است که صدا در آن می‌پیچد و باعث می‌شود تا بدون نیاز به آمپلی فایر و سیستم‌های صوتی مختلف، بتوانید صدایی نسبتا بلند را از ساز خود به دست آورید.

 

به طور کلی، دو نوع گیتار آکوستیک در دنیا وجود دارد که بسیاری از نوازندگان در پروژه‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنند. نوعی از این گیتارها وجود دارد که به آن گیتارهای آکوستیک استیل یا اصطلاحا گیتار آکوستیک گفته می‌شود.

 

این نوع گیتارها، گیتارهای آکوستیکی هستند که بدنه استفاده شده برای آن‌ها مقداری بزرگ‌تر از بدنه‌های دیگر گیتارها می‌باشد و سیم‌هایی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود نیز سیم‌هایی هستند که از جنس استیل ساخته شده اند.

 

از طرف دیگر، نوع دیگری از گیتارهای آکوستیک وجود دارد که به آن‌ها گیتارهای آکوستیک نایلون با اصطلاحا گیتارهای کلاسیک و یا گیتارهای اسپانیش نیز گفته می‌شود. این سازها، بدنه کوچک‌تری دارند و سه سیم 1 تا 3 آن‌ها، عموما از جنس نایلون می‌باشد.

 

همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از نوازندگان از ناخن خود برای نواختن این ساز استفاده کنند و بتوانند سبک‌هایی همانند سبک کلاسیک، فلامنکو و یا سبک‌های اسپانیایی را با استفاده از این سازها بنوازند.

 

نوع دیگری نیز از گیتارهای آکوستیک وجود دارد که به آن گیتارهای آکوستیک الکتریک گفته می‌شود. این گیتارها، شباهت بسیاری به گیتارهای آکوستیک دارند و بدنه و متريالی که برای ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاملا مشابه با بدنه گیتارهای آکوستیک عادی می‌باشد.

 

تنها تفاوت عمده ای که میان این سازها و گیتارهای آکوستیک عادی وجود دارد، این است که در قسمت چوب‌های کناری این سازها، از یک پری امپ استفاده شده است و بریجی که برای این سازها در نظر گرفته شده، شامل پیکاپ‌های مختلف است که همین نکته باعث می‌شود تا بتوانید علاوه بر دریافت صداهای آکوستیک، این ساز را به آمپلی فایر و یا سیستم‌های PA متصل کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

 

گیتارهای الکتریک

 

معرفی انواع گیتار به صورت کامل

گیتارهای الکتریک، یکی دیگر از انواع گیتار هستند که به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شوند. ویژگی عمده این سازها، این است که برای آن‌ها از پیکاپ‌ها برای دریافت صدا استفاده می‌شود. از جمله محبوب‌ترین گیتارهای الکتریک می‌توانیم به سازهای Hollow Body، Semi Hollow Body و سازهای Solid اشاره کنیم. گیتارهای Hollow Body و Semi Hollow Body، سازهایی هستند که تلفیقی از گیتارهای الکتریک Solid و گیتارهای آکوستیک هستند.

 

برای این سازها حفره‌هایی درون بدنه ساز در نظر گرفته شده است که صدا درون آن‌ها می‌پیچد و صدایی منحصر به فرد را می‌توانید از این گیتارها به دست آورید. گیتارهای Solid اما سازهایی هستند که از بدنه ای یک تکه برخوردار هستند که بر روی این بدنه‌ها یک یا دو عدد پیکاپ در نظر گرفته شده است.

 

در حالتی که این سازها را به آمپلی فایر و پدال‌های مختلف متصل نکنید، صدایی که از این نوع ساز به دست می‌آید صدایی بسیار کم است که به هیچ عنوان نمی‌توانید از آن برای تمرین و یا اجرا از آن استفاده کنید.به همین دلیل است که بسیاری از نوازندگان این ساز از پدال‌ها و آمپلی فایرهای مختلف برای دستیابی به صدای مورد نظر خود استفاده می‌‌کنند.

 

در سال‌های اخیر، پلاگین‌های متعددی نیز به بازار عرضه شده است که می‌‌توانید از آن‌ها برای ساخت صداهای مختلف استفاده کنید. برای این کار، تنها کافی است تا با استفاده از یک کارت صدا و یا یک مولتی افکت حرفه‌‌ای، می‌‌توانید در شرایط مختلف صداهای مختلفی را در اختیار داشته باشید و با استفاده از این صداها نیز می‌توانید به اجرای زنده، تمرین و یا ضبط آلبوم‌های مختلف بپردازید.

 

پیشنهاد ما برای خرید گیتار الکتریک مراجعه به سایت سازکالا می‌باشد.

 

بیس

 

گونه آخر گیتار که در این مقاله به آن می‌پردازیم، گیتارهای بیس هستند که در سبک‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌‌گیرند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها فرکانس‌های بیس آهنگ‌های خود را در اختیار داشته باشید. گیتار‌های بیس عموما از دسته‌های بلندتری برخوردار هستند و سیم‌هایی که برای آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد سیم‌های ضخیم و مخصوصی هستند.

 

همچنین در نظر داشته باشید که همانند گیتارهای عادی، این سازها نیز در دو حالت آکوستیک و یا الکتریک در بازار وجود دارند که با توجه به نیاز و صدایی که به آن علاقه دارید، می‌توانید ساز مورد نظر خود را خریداری کرده و از آن برای نوازندگی در سبک‌های مختلف استفاده کنید. در سبک‌هایی همانند جز، بلوز، راک و متال استفاده از گیتارهای بیس لازم است و تمامی گروه‌هایی که در این سبک‌ها فعالیت می‌‌کنند از این ساز استفاده می‌کنند.

 

سخن پایانی

 

در این مقاله قصد داشتیم تا انواع مختلف گیتار را برای شما گرد آوری کنیم و اطلاعاتی که باید در مورد آ‌ن‌ها بدانید را به شما آموزش دهیم. با استفاده از نکاتی که برای شما در نظر گرفته شده است می‌توانید ساز مورد نظر خود را خریداری کرده و در سبک‌های مورد علاقه خود به نوازندگی بپردازید.