پارس ناز پورتال

معرفی سودآورترین فیلم های تاریخ سینمای جهان

مجموعه : اخبار سینما
معرفی سودآورترین فیلم های تاریخ سینمای جهان

معرفی سودآورترین فیلم های تاریخ سینمای جهان 

امروز بشما پرفروش ترین و سودآورترین فیلم های تاریخ سینمای جهان را معرفی می‌کنیم که همه ی انها برای مردم نام آشنا هستند. آیا سودآورترین فیلمهای تاریخ سینما را می شناسید؟ سالانه فیلمهای سینمایی زیادی در سراسر جهان و بویژه در هالیوود ساخته می‌شوند که رویای سازندگان انها اکثراً موفقیت در باکس آفیس است،

 

هر چند برخی فیلم ها نیز تنها برای جشنواره هاي خاص مانند اسکار ساخته میشوند و طبق معمولً بدون توجه به سودآوری و فروششان از شانس هاي کسب جوایز معتبر بین المللی به شمار می‌روند.گاهی از همان ابتدا مشخص است که یک فیلم با موفقیت خیره کننده تجاری همراه بوده و تب تماشای فیلم از روزهای قبل از اکران بالاست

 

که این موضوع در اکثر مواقع با حقیقت می پیوندد ودر برخی موارد نیز برخلاف برآوردها فیلم با شکست تجاری مواجه می‌شود. در اینروزها سینمای هالیوود را فیلمهای بلاک باستر دنباله دار قبضه کرده اند و با هزینه هاي فراتر از 100 میلیون دلار خود به فروش هاي نجومی دست پیدا میکنند.

 

فیلم هایي نیز هستند که به رغم هزینه ي ناچیز بدلیل زیبایی هاي خاص مورد توجه تماشاگران قرار گرفته و فروش قابل توجهی را تجربه می‌کنند؛ برای مثال فیلمی با بودجه ساخت ۵ میلیون دلار به فروش 370 میلیون دلاری دست می‌یابد. در ادامه این مطلب میخواهیم شما رابا سودآورترین فیلمهای تاریخ سینما آشنا کنیم.

 

۱۱- آرواره ها

معرفی سودآورترین فیلم های تاریخ سینمای جهان

این تنها فیلمی نیست که به کارگردانی استیون اسپیلبرگ دراین فهرست قرار گرفته زیرا این کارگردان نامی همواره ثابت کرده که فیلم هایش با استقبال عمومی چه در گیشه و چه در جشنواره هاي سینمایی مواجه می‌شوند. فیلمی که در این جا ازآن صحبت میکنیم فیلمی است که می توانست پایانی بر حرفه کارگردانی استیون اسپیلبرگ باشد زیرا ساخت فیلم وحشتناک «آرواره ها» «JAWS» چنان با چالش ها و مشکلات عدیده اي همراه بود که چیزی نمانده بود باعث محو شدن این کارگردان شهیر سینما شود.

 

فیلمبرداری در دریای آزاد تجربه اي بود که تا آن زمان هیچگاه مدنظر قرار نگرفته بود. فیلمبرداری صحنه هاي فیلم از برنامه ریزی هایي که انجام گرفته بود بسیار عقب تر بوده و هزینه ساخت نیز بسیار بیشتر از برآوردها بود به نحوی که اسپیلبرگ به شدت تحت فشار قرار داشت و هر لحظه امکان می رفت که پروژه را ترک نماید. این فشار کاری به حدی بود که کمتر کسی می توانست آن رابه دوش بکشد.

 

اما اسپیلبرگ با تلاش و استقامتی مثال زدنی به صورت شبانه روز بکار خود ادامه داد و ریسک هایي را متحمل شد که هر شخصی در مقام کارگردان انها را برنمی تابد. او می توانست خیلی آسان مانند فیلمهای قبلی این ژانر از روشهای معمول و کلیشه اي استفاده کند اما وی روش خاص خودرا در سیر داستانی فیلم در پیش گرفت.

 

بدین ترتیب هنگامیکه فیلم اکران شد سودآوری آن به ۱٫۳۰۸ درصد رسید. با توجه به نرخ تورم میتوان گفت که این فیلم با ۳۴ میلیو دلار بودجه بیش از ۴۷۱ میلیون دلار فروش داشت و باعث شد که تماشاگران برای همیشه با ترس وارد آب شوند. قمار اسپیلبرگ باعث شد که فیلم «آرواره ها» بعنوان یکی از سودآورترین فیلمهای تمام دوران سینما شناخته شود.

 

۱۰- روح

معرفی سودآورترین فیلم های تاریخ سینمای جهان

دهه ۱۹۹۰ دهه فیلمهای رمانتیک بودو هیچ کس انتظار فیلمی مانند «روح» «Ghost» را نداشت اما این فیلم با موفقیت تجاری خیره کننده اي در باکس آفیس مواجه شده و ووپی گلدبرگ نیز برای بازی در آن برنده جایزه اسکار شد. فیلم «روح» تریلری ماوراء الطبیعه با تمی عاشقانه بود که آنرا یکی از عاشقانه ترین فیلمهای تمام دوران مینامند.

 

پاتریک سویزی و دمی مور دراین فیلم نقش زن و شوهری را بازی میکردند که برای نجات عشقشان تلاش میکنند. فیلم با فروشی خیره کننده مواجه شده و سودآوری آن به بیش از ۱٫۴۴۶ برابر رسید. با درنظر گرفتن تورم این فیلم با بودجه اي ۳۵ میلیون دلاری بیش از ۵۰۶ میلیون دلار فروش داشت و دمی مور رابه یکی از سوپراستارهای سینمای هالیوود تبدیل کرد.

 

۹- تنها در خانه

معرفی سودآورترین فیلم های تاریخ سینمای جهان

از همان ابتدا مشخص بود که فیلم «تنها در خانه» «Home Alone» به یک موفقیت تجاری تبدیل خواهد شد. هر داستانی که توسط جان هیوز نوشته می شد بسیار واقعی تر از زندگی واقعی جلوه میکرد و بدین ترتیب موفقیت تجاری رابه دنبال داشت. فیلم «تنها در خانه» یکی از معدود فیلمهای هیوز بود که برای تمامی گروه هاي سنی ساخته شده بود. بازیگران فیلم فوق العاده ظاهر شدند، داستان فیلم بی نظیر بودو کمدی و صحنه هاي خنده دار فیلم نیز همیشه جذاب بودند.

 

شاید این فیلم تنها فیلمی باشد که در آن مردم از اذيت دیدن و شکنجه شخصیت ها لذت می بردند. کمپانی فاکس قرن بیستم فکر می‌کرد که این فیلم با موفقیت نسبتاً متعادلی در باکس آفیس مواجه شود بهمین دلیل برای آن بودجه اي ۱۵ میلیون دلاری درنظر گرفت که معادل ۳۰ میلیون دلار امروزی با توجه به نرخ تورم است. سپس اتفاقی خیره کننده افتاد و تماشاگران فوج فوج برای تماشای این فیلم به سینماها هجوم بردند و عشق مردم به مکالی کالکین باهوش باعث شد که فیلم به فروش خیره کننده ۴۷۷ میلیون دلاری دست یابد.

 

۸- مصائب مسیح

معرفی سودآورترین فیلم های تاریخ سینمای جهان

فیلم هایي که مربوط به ادیان هستند طبق معمولً با بودجه هنگفت ساخته شده و اغلب با فروش خوبی نیز مواجه میشوند. دراین میان داستان فیلم «مصائب مسیح» «The Passion of The Christ» کمی خنده دار است. این فیلم در مورد حضرت عیسی و مصائبی که متحمل شد ساخته شده است . جالب این‌که شخصیتی که بسیار ساده زیست بودو حتی خانه اي برای خود نداشت دستمایه فیلمی گردید که بعنوان هشتمین فیلم سودآور تمام دوران شناخته میشود.

 

با توجه به بودجه ساخت این فیلم که با درنظر گرفتن نرخ تورم معادل ۳۵ میلیون دلار امروزی بودو تصمیماتی که مل گیبسون بعنوان کارگردان فیلم اتخاذ کرد سهم زیادی در موفقیت تجاری آن داشت. وی بطور ویژه خشونت مصادف با مرگ عیسی مسیح را برجسته ساخت. این خشونت چنان واقعی و شدید بود که به آسیب جسمی به بازیگر نقش عیسی مسیح، جیمز کاویزل، منجر شد.

 

در تمام طول فیلم از دیالوگ هاي آرامی و عبری استفاده شده بود. با تمامی این شرایط فیلم به فروش خیره کننده ۶۱۲ میلیون دلار دست یافت.مل گیبسون همواره فیلمهای پرفروش و سودآوری ساخته اما این فیلم یکی از سودآورترین فیلم ها ودر واقع سودآورترین فیلم او لقب گرفته است.

 

۷- زیبایی آمریکایی

معرفی سودآورترین فیلم های تاریخ سینمای جهان

فیلم «زیبایی آمریکایی» «American Beauty» باعث شد که سام مندز وارد فهرست کارگردانان معدودی شود که همه ی برای همکاری با او تلاش می‌کردند. روشی که وی برای ساخت این فیلم در پیش گرفت و نحوه بازی گرفتن از بازیگرانش با آن چیزی که در دنیای هالیوود رواج داشت کاملاً متفاوت بود. فیلم پر از بازیگران بااستعداد و خوش آتیه بود اما با توجه به بی نقص بودن فیلم نامه، سازندگان موفق شدند که هزینه هاي ساخت فیلم را بسیار پایین نگه دارند.

 

بر اساس نرخ تورم این فیلم درسال ۱۹۹۹ تنها ۲۰ میلیون دلار هزینه ساخت در برداشت ودر پایان به فروش خیره کننده ۳۵۶ میلیون دلاری دست یافت. این فیلم بازیگران بااستعداد زیادی رابه شهرت و اعتباری فراتر از حد تصور رساند که ازآن میان میتوان به کوین اسپیسی، وس بنتلی، آنت بنینگ و کریس کوپر اشاره کرد. این فیلم یکی از سودآورترین فیلمهای کوین اسپیسی بود که او را به شهرتی خیره کننده رساند.

 

۶- جنگ ستارگان

معرفی سودآورترین فیلم های تاریخ سینمای جهان

سال ۱۹۷۷ سال فوق العاده اي بودو جهانیان رابا دنیای کهکشان هاي دور آشنا ساخت و البته جرج لوکاس رابه میزانی از شهرت و ثروت رساند که وی حتی تصور آنرا در کودکی نیز نمی توانست داشته باشد. این فیلم با بودجه اي که با درنظر گرفتن نرخ تورم ۴۰ میلیون دلار امروزی بود ناگهان وارد سینماها شد و با بودجه اي ۱۳ میلیون دلاری در آن زمان، باکس آفیس را درنوردید. فیلم «جنگ ستارگان» «Star Wars» بیش از ۷۷۵ میلیون دلار امروزی فروش داشت.

 

البته باید به یاد داشته باشید که این فیلم تنها یک قسمت از فرانچایز «جنگ ستارگان» بود که قسمت نهم آن میتواند با بودجه اي ۲۰۰ میلیون دلاری رکورد های فروش را بار دیگر جابه‌جا کند. هر یک از فیلمهای قرانچایز «جنگ ستارگان» همواره در بین پرفروش ترین و سودآورترین فیلمهای سال قرار داشته اند.

 

۵- گریس

معرفی سودآورترین فیلم های تاریخ سینمای جهان

این یکی ازآن دسته فیلم هایي بود که همه ی را غافلگیر کرد. فیلم «گریس» «Grease» فیلمی بود که به شدت مورد توجه قرار گرفت اما هیچ کس باور نمی‌کرد و انتظار نداشت که با چنین استقبال باورنکردنی در سینماها مواجه شود. حتی استودیو سازنده نیز انتظار نداشت این فیلم کم هزینه به یک موفقیت تجاری بزرگ تبدیل شود اما این دقیقا همان اتفاقی بود که درسال ۱۹۷۸ رخ داد. این فیلم برای تماشاگرانی که در دهه سوم تا پنجم زندگی خود به سر می بردند ساخته شده بودو انها رابه یاد گذشته خود می انداخت.

 

این فیلم درسال ۱۹۷۸ و درست یکسال بعد از به شهرت رسیدن جان تراولتا با فیلم هیولایی «تب شنبه شب» «Saturday Night Fever» اکران شد. این فیلم با توجه به بودجه ناچیزی که با توجه به نرخ تورم نیز تنها ۲۰ میلیون دلار برآورد میشود توانست به فروش خیره کننده ۳۹۵ میلیون دلاری دست یابد. این فیلم هنوز هم یکی از محبوب ترین فیلم ها بوده و بازیگران زیادی رابه شهرت رساند و البته یکی از سودآورترین فیلمهای جان تراولتا نیز لقب گرفت.

 

۴- زن زیبا

معرفی سودآورترین فیلم های تاریخ سینمای جهان

فیلم «زن زیبا» «Pretty Woman» ازآن دسته فیلم هایي بود که هیچ کس انتظار موفقیت آنرا نداشت آن هم فیلم رمانتیک کمدی که حتی سازندگانش نیز حساب ویژه اي روی آن باز نکرده بودند. جولیا رابرتز با بازی خیره کننده خود دراین فیلم به دوست داشتنی ترین بازیگر زن هالیوود تبدیل شد و او رابه شهرتی خیره کننده رساند که تا به امروز نیز ادامه دارد.

 

گرچه وی قبل ازآن نیز در چندین فیلم بازی کرده بود اما کسی بجز گری مارشال نمیدانست که او یک جادوگر سینمایی است و می‌تواند یک تنه این فیلم را در تاریخ سینما جاودانه کند. رابطه عاشقانه و دوست داشتنی جولیا رابرتز و ریچارد گی یر دراین فیلم همه ی را تحت تاثیر قرار داد و با توجه به بودجه اي ناچیز که با احتساب تورم نیز تنها ۲۳ میلیون دلار برآورد می‌شود توانست به فروش خیره کننده ۴۶۳ میلیون دلاری دست یابد.

 

این میزان فروش بیش از ۲۰ برابر بودجه ساخت فیلم بود که تنها سه بار دیگر در تاریخ سینما اتفاق اتفاد و بدین ترتیب «زن زیبا» علاوه بر موفقیت از دیدگاه منتقدان و جشنواره هاي بین المللی بعنوان یکی از سودآورترین فیلمهای تاریخ سینما در رتبه چهارم این فهرست قرار گرفت.

 

۳- میلیونر زاغه نشین

معرفی سودآورترین فیلم های تاریخ سینمای جهان

هر چند وقت یکبار فیلمی ناشناس و با بودجه ناچیز ساخته میشود که حتی باکس آفیس نیز توان جای دادن به بزرگی آنرا ندارد. دنی بویل ردپای یگانه و تکرار نشدنی خودرا در سینما با فیلم بی نظیر «میلیونر زاغه نشین» «Slumdog Millionaire» به ثبت رساند. بودجه ساخت این فیلم را باید تقریبا صفر دانست و همانند بسیاری دیگر از فیلمهای موفق اما ناشناخته تنها با بهره بردن از تبلیغات شخص به شخص توانست سالن هاي اکران خودرا پر از تماشاگر کند.

 

شاید این فیلم یکی از آخرین فیلم هایي است که در دهه هاي اخیر توانسته چنین شرایطی را تجربه کند اما امیدواریم که آخرین آنها نباشد. این فیلم با بودجه ناچیز ۱۵ میلیون دلاری و استفاده از بازیگرانی نه چندان سرشناس در حوزه بین المللی توانست ۳۷۸ میلیون دلار فروش داشته باشد و دو پاتل و فریدا پینتو رابه دنیای سینما و هالیوود معرفی کند.

 

«میلیونر زاغه نشین» بعنوان یکی از سودآورترین فیلمهای تمام دوران سینما، در مراسم اسکار نیز تاریخساز شده ودر ۱۰ بخش نامزد دریافت جایزه اسکار گردید. در نهایت «میلیونر زاغه نشین» توانست ۸ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال را بدست آورد.

 

۲- اي تی

معرفی سودآورترین فیلم های تاریخ سینمای جهان

«اي تی» «E.T.» تنها یک فیلم نبود بلکه یک پدیده بود که سینما را تغییر داد. این فیلم بزرگ تر از حدی بود که تصور می شد باشد. حتی با توجه به سالن هاي بسیار اندکی که این فیلم علمی تخیلی درسال ۱۹۸۲ در اختیار داشت اما «اي تی» توانست خودرا تا مقام دومین فیلم سودآور تاریخ بالا بکشد و همه ی از این موفقیت حيرت زده شدند.

 

جالب تر این‌که این فیلم با این همه ی شرایط دشوار هنوز بعد از نزدیک به سه دهه این مقام را حفظ کرده است. اگر این فیلم را دیده باشید خود متوجه علت موفقیت آن شده اید. موسیقی متن بی نقص جان ویلیامز، این باور که موجودات فضایی نیز می‌توانند مانند ما عشق را درک کنند، مهربانی، دوستی و دنیای کودکانه و دوست داشتنی فیلم همه ی عواملی بودند که از «اي تی» یک فیلم سودآور و البته ماندگار ساختند.

 

استیون اسپیلبرگ یکبار دیگر با این فیلم توانست دنیای سینما را مقهور خود سازد و اینبار با یک مشت کودک نابازیگر و یک عروسک دوست داشتنی باکس آفیس را فتح نمود و به یکی از سودآورترین فیلمهای تمام دوران تبدیل شد. کمپانی سازنده تنها با یک سرمایه گذاری ۲۵ میلیون دلاری توانست ۷۹۳ میلیون دلار بدست آورد. ایا موفقیتی از این بیشتر در دنیای سینما و باکس آفیس هالیوود قابل تصور است؟

 

۱-عروسی یونانی بزرگ و پر ریخت و پاش من

معرفی سودآورترین فیلم های تاریخ سینمای جهان

چه کسی فکر می‌کرد که یک فیلم کمدی رمانتیک بتواند سودآورترین فیلم تمام دوران سینما شناخته شود؟ داستان فیلم «عروسی یونانی بزرگ و پر ریخت و پاش من» «My Big, Fat Greek Wedding» توسط نیا واردالوس نوشته شده و خود نیز نقش اول آنرا بازی کرد. این فیلنامه خیلی زود مورد توجه ریتا ویلسون و همسرش تام هنکس قرار گرفت.

 

آنها زیبایی خیره کننده درون داستان زندگینامه اي نیا واردالوس را دیده بودند و بودجه اي ۵ میلیون دلاری را برای ساخت این فیلم در اختیار وی قرار دادند. با توجه به نرخ تورم این شماره به ۶ میلیون دلار امروزی میرسید اما در نهایت بیش از ۳۶۹ میلیون دلار فروش داشت یعنی بیش از ۶۰ برابر بودجه ساخت و بدین ترتیب سودآورترین فیلم تمام دوران لقب گرفت.