پارس ناز پورتال

معرفی مراحل کامل چاپ کتاب از صفر تا صد

معرفی مراحل کامل چاپ کتاب از صفر تا صد

مراحل چاپ دیجیتال کتاب از شابک تا فیپا

چاپ کردن یک کتاب حتی با تیراژ کم و یا به وسیله دانشجویان از لحظه های بسیار هیجان انگیز برای مترجمان و نویسندگان خصوصاً جوانان می باشد که می‌توانند در آن لحظه نام خود را روی یک محصول فرهنگی مصاحبه کند به خصوص در مواقعی که محصولات فرهنگی تحت استقبال خوانندگان و منتقدان طیف های مختلف قرار می گیرد و زمینه برای چندمین چاپ کتاب فراهم می شود ما در این مقاله قصد داریم مراحل چاپ دیجیتال کتاب از شابک تا فیپا را برای شما توضیح دهیم‌. هم چنین شابک و فیپا را به صورت کامل برای شما تعریف نماییم. پس در ادامه متن با ما همراه باشید.

 

همان طور که می دانید، متاسفانه در حال حاضر در کشور ایران سرانه مطالعه کتاب، بسیار پایین می باشد. چاپ دیجیتال کتاب، انتشار و توزیع و پخش سودآوری از صنایع چاپ و هم چنین نشر آن نیز بسیار مشکل است.

 

تنها تعدا کمی از فعالات این حوزه با وضعیت کنونی قیمت کاغذ، قیمت دلار و هزینه های بسیار بالای چاپ می توانند در این زمینه سودآوردی داشته و با مشکلات بسیار زیادی رو به رو هستند. هم چنین انجام تمامی کارهای ذکر شده در دورانی که پر از معتادان دیجیتالی است، کاری بسیار طاقت فرسا و سخت می باشد.

معرفی مراحل کامل چاپ کتاب از صفر تا صد

اگر شما قصد دارید کتابی برای پایان نامه های کارشناسی و یا کارشناسی ارش خود، چاپ کنید می توانید به سایت ۷۲۴ چاپ مراجعه کرده و چاپ دیجیتال خود را با خیالی راحت به این مجموعه بسپارید.پیش از توضیح مراحل چاپ دیجیتال کتاب از شابک تا فیبا بهتر است در ابتدا شما را با مفاهیمی آشنا نماییم.

 

شابک چیست؟

یکی از مراحل چاپ دیجیتال کتاب ، شابک است. زمانی که حرف از چاپ یک کتاب با مجوزهای رسمی می شود، منظور از چاپ نمودن و نشر کتاب به صورتی است که بتوان آن را به طور سیستمی پیگیری کرده و آن را شناسنامه دار نمود. از مهم ترین و اساسی ترین مجوزهایی که باید جهت چاپ دیجیتال کتاب صادر گردد، شابک یا شماره شابک است.

 

این شماره باید حتما از سوی خانه کتاب صادر گردد.به طور معمول، تمامی انتشاراتی ها تعدادی شماره شابک را از خانه کتاب دریافت نموده و را به کسانی که قصد چاپ دیجیتال کتاب دارند، اختصاص خواهند داد‌.شابک سیستمی جهت شماره گذاری کتاب ها در سطوح بین المللی می باشد. این شماره از ۱۳ عدد تشکیل شده که هرکدام از رقم های آن در چندین گروه قرار داده می شود. در ادامه به تعریف مفهوم فیپا می پردازیم.

معرفی مراحل کامل چاپ کتاب از صفر تا صد

فیپا چیست؟

از دیگر مراحل چاپ دیجیتال کتاب، فیپا می باشد. بدون شک در هنگام چاپ دیجیتال یک کتاب، نام مجوز فیپا به گوش شما خورده است. در واقع فیپا تحت عنوان علامت اختصاری جایگزین کلمات فهرست نویسی قبل از انتشار یک کتاب به کار گرفته می شود.

 

به بیان دیگر، فیپا به این معناست که؛ فهرست نویسی های یک  کتاب طبق استانداردهای بین المللی قبل از چاپ کتاب می باشد. فیپا تهیه اطلاعات کتاب شناختی الزامی جهت بازیابس و شناخت کتاب خاصی است. این امر باید مطابق استانداردهای بین المللی پیش از منتشر شدن کتاب انجام گیرد.

 

مراحل چاپ دیجیتال کتاب در 724 چاپ

همان طور که در ابتدای متن گفته شد، چاپ دیجیتال کتاب طی مراحلی از شابک تا فیپا صورت می گیرد، که در ادامه تمامی مراحل را برای شما شرح خواهیم داد.

 

مرحله صفر: انتخاب کردن یک موضوع خوب برای کتاب

شما باید پیش از انجام هرکاری، یک موضوع مناسب و خوب جهت چاپ دیجیتال کتاب خود پیدا کنید‌ جهت این که بفهمید کتابی که در نظر دارید قبلا به وسیله مترجم و یا ناشر دیگر انتشار پیدا نکرده است، باید به سایت کتاب خانه ملی مراجعه کنید. اگر جست و جو کردید و هیچ موضوعی پیدا نشد به این معناست که کتاب مورد نظر شما در کتاب خانه ملی ایندکس نشده است.در صورتی که به دنبال موضوعی خوب هستید، باید با کتاب فروشان و ناشرانی زیادی مشورت و صحبت نمایید.

 

مرحله آماده سازی

جهت رسیدن به موضوع به مراحل چاپ دیجیتال کتاب، شابک، فیپا و انتشار کتاب باید حتما برنامه ریزی درستی داشته باشید. شما باید به موضوع نشر یک کتاب، دید یک پروژه را داشته باشید. و یک نقطه شروع و پایان برای آن مشخص کنید. به خصوص در مواردی که شما با یک ناشر قرارداد داشته باشید.

 

مرحله اول

شما باید در اولیم مرحله، نسخه نهایی کتاب ترجمه شده و یا تالیف شده را در اختیار یک ویراستار ادبی قرار بدهید.

 

مرحله دوم

سپس در این مرحله باید نسخه نهایی کتاب ترجمه شده و یا تالیف شده را در اختیار یک ویراستار علمی بگذارید. چاپ دیجیتال کتاب بدون ویراستار علمی نمی تواند موفقیت زیادی داشته باشد

 

مرحله سوم

شما باید در این مرحله از چاپ دیجیتال کتاب و قبل از مراحل شابک و فیپا، کتاب مورد نظر خود را به خوبی و زیبایی حروف چینی نمایید. جهت چاپ کتاب، حتما به شماره انتشار بین المللی نیاز خواهید داشت.

 

مرحله چهارم

در این مرحله باید شما کتاب صفحه آرایی شده جهت شابک کنید. جهت این کار باید به سایت شابک‌ مراجعه کرده تا شماره انتشار بین المللی را دریافت کنید.

 

مرحله پنجم

شما می‌ توانید از ناشران جهت دریافت شابک استفاده کنید.

 

مرحله ششم

کتاب بعد از دریافت شماره شابک، به کتاب خانه ملی ارسال شده تا فیپا گرفته شود.

 

مرحله هفتم

بعد از دریافت فیپا، کتاب به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی جهت صدور مجوز ارسال می گردد.

معرفی مراحل کامل چاپ کتاب از صفر تا صد

گام هشتم

اداره کتاب ارشاد اسلامی و وزارت فرهنگ، محتوای کتاب صفحه آرایی شده را بررسی کرده و در صورتی که با معیار های تصویب شده وزارت ارشاد مغایرت داشته باشد، مجوز را برای چاپ دیجیتال کتاب صادر می کند.

 

مرحله نهم

پس از پایان تمامی مراحل کتاب، دیگر کتاب شما برای چاپ آماده است و به وسیله ناشر جهت لیتوگرافی، صحافی و منتشر می گردد.

 

مرحله دهم

۶ جلد از کتاب را باید جهت مراحل اعلام وصول، به وزارت ارشاد تحویل داده شده تا تمامی مراحل چاپ دیجیتال کتاب تکمیل گردد. برای جلد کتاب نیز باید موافقتی جدا به دست آورید.

 

فایل نهایی

بعد از صدور فیپا از سوی کتاب خانه ملی، فایل نهایی به شکل پی دی اف به وزارت چاپ ارسال شده تا مجوز صدور برای آن چاپ گردد.

 

“724 چاپ” اولین و کاملترین سیستم محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب

724 چاپ به عنوان یکی از برترین سیستم های محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در کشور می باشد که از صفر تا صد تمامی مراحل چاپ کتاب و اخذ مجوزهای کتاب را به صورت پکیجی کامل برای شما انجام میدهد.

 

“”اخذ تمامی مجوزهای کتاب در این مجموعه برای شما مشتریان عزیز به صورت رایگان می باشد.””برای ورود به سایت ۷۲۴ چاپ می‌توانید به دو روش اقدام کنید؛ ۷۲۴ چاپ را در گوگل سرچ کنید و یا به صورت مستقیم وارد نشانی ۷۲۴chap.com شوید.