پارس ناز پورتال

مهم ترین آلیاژهای فلزات غیرآهنی

مهم ترین آلیاژهای فلزات غیرآهنی

نحوه تولید آلیاژها به این صورت است که باید دو فلز با یکدیگر واکنش نشان دهند که در این میان هدف از این کار افزایش مقاومت فلز پایه است. به طور کلی هر نوع آلیاژ توسط چندین عنصر بدست می‌آیند که از یک عنصر پایه و چند عنصر تکمیل کننده تشکیل خواهد شد.

 

برای مثال آلیاژ فولاد از یک فلز اصلی به نام آهن و همچنین یک فلز ترکیبی به نام کربن ساخته می‌شود که در نتیجه افزایش مقاومت آهن را به دنبال دارد. این‌گونه از آلیاژها، از فلزات آهنی هستند اما ما در این مطلب قصد داریم در خصوص آلیاژهای فلزات غیرآهنی صحبت کنیم. در واقع در این‌گونه آلیاژها فلز پایه می‌تواند هر نوع فلزی باشد که البته در مواقعی نیز ممکن است با آهن نیز ترکیب شوند.

 

خرید و فروش انواع فلزات غیر آهنی

مهم ترین آلیاژهای فلزات غیرآهنی

آلیاژهای نیکل

آلیاژ غیرآهنی این فلز بر اساس نیکل در نظر گرفته شده‌ است. این ماده به مقدار دلخواه در هسته زمین پیدا می‌شود. از ویژگی‌های این فلز شکل‌پذیری بسیار مناسب آن است. این عنصر به راحتی می‌تواند با گروه‌های مختلفی ترکیب و در نتیجه به دو شکل آلیاژ آهنی و غیرآهنی تبدیل شود. از آلیاژهای غیرآهنی نیکل می‌تواند به مواردی مانند نیکل-مس اشاره کرد.

 

مقاومت بسیار مناسب این آلیاژ غیرآهنی فوق العاده بوده که در مواردی مانند پمپ‌ها، واشرها و مخزن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرف دیگر از نیکل-کروم نیز می‌توان بعنوان یکی از آلیاژهای فلزات غیرآهنی نام برد که از خصوصیات آن می‌توان به خوردگی و درجه حرارت بالای آن اشاره کرد.

 

آلیاژهای مس

از فلزات با اهمیت در دنیا مس است که استفاده‌های بسیار زیادی از آن می‌شود. این فلز خصوصیات خوبی دارد که از جمله می‌توان به شکل‌پذیری مناسب، هدایت حرارتی خوب و چکش خواری فوق العاده آن اشاره کرد. آلیاژپذیری مس نیز قابل توجه بوده که در حال حاضر بیشتر از 400 آلیاژ مس وجود دارد که در گروه‌ غیرآهنی، فلز مس وجود دارد.

 

در واقع برای آلیاژ غیرآهنی مس می‌توان برنج، برنز و مس خالص را در نظر گرفت که هر کدام از اینها از ترکیب دو فلز دیگر شکل می‌گیرند. از طرف دیگر نوع دیگری از تقسیم بندی آلیاژهای غیرآهنی برای مس وجود دارد که در دو گروه آلیاژ ریختگی و کار شده در نظر گرفته می‌شود.

 

آلیاژهای آلومینیوم

با توجه به اینکه آلومینیوم دارای خواص بی‌نظیری است بعد از فلز فولاد بعنوان یکی از پرکاربردترین فلزات برای تولید آلیاژ غیرآهنی در نظر گرفته می‌شود. در واقع این آلیاژ غیرآهنی به علت مقاومت بسیار مناسبی که دارد به دو گروه تقسیم می‌شود که از جمله می‌توان به آلیاژ کارپذیر و ریختگی اشاره کرد.

 

از هر کدام از این دو گروه برای مصارف مختلف استفاده می‌شود که از مهمترین آنها می‌توان به عملیات ماشین‌کاری اشاره کرد.به طور کلی آلومینیوم را می‌توان با هر یک از عناصر مانند مس، منگنز، سیلسیم، روی یا قلع ترکیب کرد و با توجه به ویژگی‌هایی که هر کدام از ترکیبات با خود دارند در صنایع گوناگون از آنها استفاده خواهد شد.

 

آلیاژهای کبالت

این نوع از آلیاژ با استفاده از عنصرهایی مانند کروم، نیکل و یا آهن تشکیل می‌شود. از ویژگی‌های این آلیاژ غیرآهنی می‌توان به استقامت مناسب آن در مقابل خوردگی اشاره کرد. این آلیاژ معروف به سوپر آلیاژ است و در سه گروه دسته‌بندی می‌شود.

 

دسته اول که معمولاً در دمای 650 تا 1100 بکارگیری می‌شوند در انواع Haynes188 و S- 816 وجود دارد که هر دو آلیاژ غیرآهنی نامبرده دارای قابلیت‌های مناسبی هستند. آلیاژهای گروه دوم نیز تا حداکثر دمای 650 بکارگیری شده و از انواع آن می‌توان به MP35n و MP159 اشاره کرد. از خصوصیات این گروه از آلیاژهای غیرآهنی می‌توان به مقاومت و منطعف بودن بسیار خوب آنها اشاره کرد.

 

در گروه سوم نیز اکثراً از آلیاژ کبالت بهره گرفته شده است و در واقع استلایت هستند. از ویژگی‌های مهم استلایت‌ها می‌توان به مقاومت بسیار خوب نسبت به خزش، پایداری مناسب در برابر اکسیداسیون و بارگذاری اشاره کرد. از این آلیاژ غیرآهنی معمولاً در صنعت نفت و گاز و هوافضا بکارگیری می‌شود.

مهم ترین آلیاژهای فلزات غیرآهنی

آلیاژهای منیزیم

این آلیاژ غیرآهنی به خوبی می‌تواند با دیگر فلزات ترکیب و به دیگر آلیاژها تبدیل شود. سبک بودن این آلیاژ و همینطور استحکام آن دو ویژگی بسیار مناسب منیزیم خواهد بود. از معمول‌ترین آلیاژهایی که از منیزیم بدست می‌آید می‌توان به منیزیم آلومینیوم، منیزیم روی، منیزیم مس اشاره کرد. در نظر داشته باشید که هر کدام از این آلیاژهای غیرآهنی در صنایع مختلف بکارگیری می‌شوند.