پارس ناز پورتال

مواد خوراکی که خطر ابتلا به سنگ کلیه را زیاد می کنند

مواد خوراکی که خطر ابتلا به سنگ کلیه را زیاد می کنند

مواد خوراکی که خطر ابتلا به سنگ کلیه را زیاد می کنند 

ابتلا بـه سنگ کلیه میتواند ارتباط مستقیم با تغذیه افراد داشته باشد، بعضی از خوراکی ها درصورت زیاده روی در مصرف سنگ کلیه ایجاد می‌کنند.کلیه‌ها نقش مهم و سرنوشت سازی را برای سلامتی بدن ایفا میکنند و یکی از اساسی‌ترین ارگان‌ها برای فیلتر کردن مواد زائد بدن نیز محسوب میشوند. کلیه‌هـای سالم برای زهر زدایی بدن ضروری هست با این حال بعضی غذاها میتوانند درصد ابتلا بـه سنگ کلیه را افزایش دهند.

 

 از Activebeat، حال با مصرف این 10 خوراکی ابتلا بـه سنگ کلیه را در خود بـه میزان قابل توجهی افزایش می‌دهید.

 

کافئین: مصرف بی از حد نوشیدنی‌هـای کافیئن‌دار مثل قهوه، چای و نوشابه استرس‌تان را بالا برده و کلیه‌هایتان را برای تولید سنگ تحریک میکند. با مصرف کافئین میزان کلسیم در ادرار چندان شده و اضافه بر سنگ کلیه ممکن هست دجار نارسایی کلیوی نیز شوید لذا مصرف این دسته از نوشیدنی رابه حداقل برسانید.

 

ریواس: اگر سنگ کلیه درخانواده‌تان ارثی هست، باید از غذاهایی حاوی اگزالات «ماده‌‎ای کـه موجب سنگ کلیه میشود» دوری کنید. ریواس یکی از خوراکی‌هـای سرشار از اگزالات هست.

 

شیرین کننده‌هـای مصنوعی: بـه احتمال چندان در بعضی نوشیدنی‌هایتان از شیرین کننده‌هـای مصنوعی بهرهگیری می‌کنید. مطالعات نشان داده هست شیرین کننده‌هـای مصنوعی کم کالری نیز باعث اختلال در عملکرد کلیه‌ها میشود. بنابر این بهتر هست شیرین کننده‌هـای طبیعی چون عسل را جای گزین قند و شکر کنیم.

 

گوشت: تحقیقات نشان داده هست پروتئین‌هـای حیوانی ابتلا بـه سنگ کلیه و آسیب جدی بـه این ارگان را افزایش میدهد. افرادی کـه از رژیم خوراکی سرشار از پروتئین پیروی میکنند استرس و فشار روی کلیه‌هـای خودرا چندین برابر کرده و مستعد تولید سنگ کلیه می‌شوند. گوشت دارای اسید اوریک فراوان بوده و این ماده خاطر شایع تولید سنگ کلیه شناخته شده هست.

 

ساردین: اگر کلیه‌هایتان مستعد تولید سنگ کلیه هست و برای جلوگیری از چاقی مواد خوراکی سرشار از پوربن«یک ترکیب آلی برای افزایش عطر» بهرهگیری می‌کنید بـه زودی منتظر سنگ کلیه باشید. ساردین منبغ غنی از پوربن هست.

 

نمک: مقدار سالم نمک در رژیم خوراکی برای سطوح مایع بدن ضروری هست، اما مصرف بیش از اندازه آن باعث احتباس آب بدن و مشکلات جدی و شدیدتر دیگری می‌شود. یکی از مهم‌ترین عوارض مصرف چندان نمک ابتلا بـه قاتل خاموش، فشارخون هست کـه این عارضه درصورت نظارت نشدن باعث نابودی کلیه‌ها میشود.

 

نوشیدنی‌هـای گازدار: این دسته از نوشیدنی‌ها مثل نوشابه، نوشیدنی‌هـای انرژی زا، بعضی از آبمیوه‌ها و… خطر ابتلا بـه سنگ کلیه را افزایش میدهد حتی ممکن هست بـه مشکلات جدی‌تر از سنگ کلیه مبتلا شوید لذا نوشیدنی‌هـای طبیعی را جای گزین این دسته از مایعات کنید.

 

بعضی سبزیجات برگ سبز: همان طور کـه گفتیم مصرف اگزالات و کلسیم بیش از اندازه باعث بروز سنگ کلیه میشود و کسانی کـه سطح بالایی از ترکیب شیمیایی را در ادرار خود داشته باشند مستعد این عارضه نیز میباشند همینطور مصرف بعضی از سبزیجات مثل اسفناج و بامیه بـه افرادی کـه سنگ کلیه را بارها تجربه کردند توصیه نمی شود.

 

لبنیات:  بـه گزارش پارس ناز خوردن محصولات لبنی برای ساختن استخوان‌هـای قوی و مستحکم بسیار خوب هست اما کلسیم و اگزالات موجود در مواد لبنی بسیار چندان هست و افراد مستعد بـه سنگ کلیه بهتر هست در مصرف آن کمی توجه داشته باشند. کلسیم برای افرادی کـه کلیه‌هـای ناراحتی دارند دشمن هست .

 

غذا هـای فراوری شده: غذا هـای فراوری شده برای تمامی ارگان‌هـای بدن زیان آور هست و کلیه‌ها از این قاعده مستثنا نیستند. مصرف این دسته از محصولات فراوری شده بـه کبد و کلیه‌ها بیشترین آسیب را وارد می‌کند.