پارس ناز پورتال

مواد غذایی به ظاهر سالم اما مضر را بشناسید

مجموعه : رژیم و تغذیه
مواد غذایی به ظاهر سالم اما مضر را بشناسید

مواد غذایی به ظاهر سالم اما مضر را بشناسید 

به شما مواد خوراکی به ظاهر تندرست اما زیان آور را معرفی میکنیم که میتوانید در ادامه انها را بشناسید و از این به بعد از خوردنشان دوری کنید. برخی غذاها تنها هاله اي از سلامتی را به دنبال دارند ولی زیاده روی در مصرف آنها می‌تواند بلای یک رژیم خوراکی تندرست باشد.اینجور اثبات شده که پنج نوع غذا که تا اکنون بعنوان انتخاب هاي خوب شناخته می‌شدند, ضررها مخصوص خود را هم دارند;

 

مواد خوراکی کم چرب;
مواد خوراکی با اصطلاح چربی آزاد یا کم چرب ممکن هست راه خوبی برای کاهش وزن و کاهش دریافت کالری به نظر برسد اما در برخی موارد اگرچه چربی این خوراکی ها کم هست ولی کالری بیشتری نسبت به همتایان چرب خود دارند. محققان دانشگاه کرنل نیز گزارش کرده اند که مردم وعده هاي بزرگتری را با انتخاب تنقلات کم چرب مصرف می‌کنند. پس کم چرب بودن علت بر کم کالری بودن نیست.

 

گرچه هوشیار بودن در مورد چربی رژیم خوراکی قطعا خوب هست به خصوص اگر در تلاش برای کاهش وزن و یا کاهش خطر ابتلا به مریضی قلبی هستید ولی اگر به شدت از مصرف چربی ها پرهیز نمایید سلامتی تان را از جهاتی دیگر به مخاطره می‌اندزید. جذب ضعیف ویتامین ها, افسردگی, عدم تعادل بین درشت مغذی ها, و پرخوری از خطرات دیگر این رژیم ها هست.

 

ماست هاي مزه دار;
این ماست ها می‌توانند در صورت ناپرهیزی از یک انتخاب تندرست به یک فاجعه خوراکی تبدیل شوند. ماست ساده حاوی 12 گرم یا سه قاشق غذاخوری قند شیر در هر فنجان هست. قند به طور طبیعی در میوه ها, سبزی ها و محصولات لبنی یافت میشود اما ماست هاي مزه دار میتواند ۱۵ گرم اکثر قند داشته باشد.

 

مواد خوراکی فاقد گلوتن;
بر زمینه یک نظرسنجی ملی که در ایالات متحده اخیرا صورت گرفته نشان داده شده که ۶۳ درصد بزرگسالان این کشور معتقدند باید یک رژیم خوراکی فاقد گلوتن را به منظور حفظ سلامتشان اتخاذ کنند. در حدود یک سوم آنها نیز اعلام کردند که در هنگام خرید, مواد خوراکی فاقد گلوتن را انتخاب میکنند.

 

این در حالی هست که کارآزمایی هاي بالینی نشان داده نزدیک به ۹۰ درصد کسانی که تصور می‌کنند به گلوتن دلنازک میباشند, هیچ مشکلی در هضم آن ندارند.مگر اینکه مبتلا به مریضی سلیاک یا حساسیت به گلوتن باشند. مشخص شده که حذف گلوتن از رژیم خوراکی ممکن هست

 

همراه با عواقب ناخواسته اي باشد. غذا هاي فاقد گلوتن اغلب کالری, چربی, سدیم, شکر قند بیشتری دارند. مطالعات نشان داده اند که مردمی که به دنبال رژیم هاي فاقد گلوتن میباشند, اغلب دچار کمبود مواد مغذی از جمله ویتامین ب, منیزیم, آهن, کلسیم و روی میباشند.

 

شکلات تلخ;
احتمالاً شنیده اید که شکلات تیره برای قلب خوب هست و منجر به بهبود حافظه با بالاتر رفتن سن میشود. مطالعه اي که نتایج آن سال قبل در در مجله نیچر نوروساینس منتشر شد نشان داد که افراد مسن که مقادیر بالایی از فلاوانول کاکائو را در رژیم هرروز خود مصرف می‌کنند,

 

در امتحان هاي اندازه گیری دقت و حافظه ترقی هاي قابل توجهی به دست می آورند. مطالعه اي که در مجله انگلیسی تغذیه نیز سپتامبر امسال میلادی به چاپ رسید نشان داده که مصرف شکلات تلخ با کاهش ۲۲ درصدی خطر ابتلا به مریضی هاي قلبی عروقی همراه بود.

 

اگرچه فلاوانول گیاهی کاکائو مسئول مزایای زیادی برای سلامت هست اما برخی کارخانه هاي سازنده شکلات تلخ چربی هاي اشباع شده و شکر به محصول خود می افزایند که در این صورت از مرغوبیت شکلات کاسته شده و دیگر آن مزایای خوب را نمی‌توان انتظار داشت. از این جهت باید به کیفیت این محصولات در هنگام خرید دقت کرد.

 

محصولات انرژی زا;
اگر طرفدار این محصولات هستید عاقلانه انتخاب کنید. همه ي شکلاتهای انرژی زا زیان آور نیستند اما به برخی از آنها قند و چربی هاي اشباعی اضافه می‌گردد که باعثِ گرفتگی عروق میشود. به علاوه هر بسته از این محصولات میتواند بیش از 300 کیلوکالری داشته باشد.

 

بهتر هست برای انتخاب یک میان وعده مناسب, کربوهیدارت هاي با کیفیتِ بالا و پروتئین ها را از قبیل آجیل مخلوط با کِشمش و یا پنیر کم چرب, مغزها و دانه هاي کوچک انتخاب کرد.