پارس ناز پورتال

این مواد غذایی موجب افزایش تپش قلب می شوند

مجموعه : رژیم و تغذیه
این مواد غذایی موجب افزایش تپش قلب می شوند

این مواد غذایی موجب افزایش تپش قلب می شوند 

تعداد زیادی از غذاها میباشند که به طور مستقیم روی قلب و کارکرد آن تاثیر دارند، مشابه بارز مواد خوراکی تاثیرگذار روی تپش قلب کافئین هست. نرخ ضربان قلب «تعداد دفعاتی که قلب در یک دقیقه می‌زند» تحت تاثیر عوامل بسیار و از جمله رژیم خوراکی، مقدار تحرک، حالت ذهنی و احساسی و داروهای مصرفی هست.

 

بنابر نظر انجمن قلب کشور آمریکا، نرخ معمولی و سالم ضربان قلب بین 60 تا 100 ضربان در دقیقه هست. افزایش ضربان قلب بسیار خطرناک هست و با علایمی چون، کوتاهی تنفس، تعریق چندان، سرگیجه، از دست دادن هوشیاری، درد یا فشار در قفسه سینه، درد در قسمت بالای کمر، بازوها، گردن و یا آرواره خود را نشان می‌دهد. خوردن بعضی از مواد خوراکی و یا نوشیدن بعضی از نوشیدنی ها میتواند در تعداد ضربان قلب «کم و یا چندان شدن آن»، موثر باشد.

 

مواد خوراکی حاوی کافئین
مواد خوراکی حاوی کافئین می‌توانند تعداد ضربان قلب را افزایش دهند. کافئین محرک سیستم مرکزی اعصاب هست و می‌تواند مغز و سیستم عصبی را تحریک کند. این اوضاع باعث افزایش تعداد ضربان قلب می‌شود. اگر به فشار خون بالا یا نامنظمی تپش قلب مبتلا هستید، تا حد امکان از مصرف هر نوع خوراکی کافئین دار خودداری کنید

 

و یا مصرف انها را به حداقل برسانید. کافئین در قهوه، چای سیاه، چای سبز، بعضی از نوشابه هاي گازدار «بويژه کولاها»، نوشیدنی هاي انرژی زا و شکلات وجود دارد.

 

تئوبرومین موجود در شکلات
تئوبرومین یکی دیگر از محرک هاي سیستم عصبی هست که به طور طبیعی در شکلات و خوراکی هاي با طعم شکلات «مثل بستنی، کیک، آبنبات، شکلات داغ و شیر شکلاتی» وجود دارد. بنابر تحقیقات سال 2013، تئوبرومین بسته به دوز مصرفی اش، ضربان قلب را افزایش می‌دهد؛ یعنی هرقدر تئوبرمین بيشتری مصرف کنید، ضربان قلب تان افزایش بیشتری نشان میدهد. اگر شما به تپش قلب بالا مبتلا هستید، از مصرف شکلات تا حد ممکن خودداری کنید.

 

مصرف بیش از حد شکر
مصرف خوراکی هایي که قند خون را افزایش دهد و يا سرعت افزایش قند خون را بالا ببرد، میتواند ضربان قلب را افزايش دهد. بنابر بررسی هاي محققان، قند خون بالا در عملکرد مناسب رگ هاي خونی اختلال ایجاد کرده و موجب افزایش ضربان قلب و فشار خون میشود.

 

از غذاهایی که فشار خون را افزایش می‌دهند می‌توان به غذا هاي حاوی کربوهیدرات بالا و بويژه کربوهيدرات هاي ساده اشاره کرد. نوشیدنی هاي پرشکر، آبنبات، دسرهای شیرین، غذا هاي فوری، نان سفید، ماکارونی و برنج سفید، همگی به سرعت قند خون را افزایش می‌دهند. این نوع خوراکی ها را باید بسیار کم مصرف کرد.

 

به جای انها میتوان از نان گندم کامل، سبزیجات و لوبیاها بهره گیری نمود؛ زیرا آن ها اکثر حاوی کربوهیدرات هاي پیچیده میباشند و از قندهای ساده کمتر دارند.

 

الکل
مصرف نوشیدنی هاي الکلی میتواند موجب بی نظمی در ضربان قلب شود. بی نظمی زمانی رخ می‌دهد که قلب یا بیش از حد تپش دارد، ویا تپش آن بسیار کم هست. افرادی که الکل مصرف می‌کنند، قلب هاي بسیار ضعیفی دارند. وقتی قلب ضعیف شود، افراد دچار مشکلات بی نظمی قلبی از جمله فیبریلاسیون دهلیزی،

 

فلوتر دهلیزی و تندتپشی بطنی می‌شوند. قلب ممکن هست زمانی که فرد مصرف نوشیدنی الکلی را قطع میکند، به حالت عادی برگردد و خطر بی نظمی ضربان آن کم شود. الکل به سلول هاي قلب صدمه زده و تپش قلب را بالا میبرد.

 

بعضی از گیاهان دارویی
بعضی از گیاهان دارویی مثل افدرا «که در درمان سرماخوردگی و حساسیت ها به کار می‌رود»، می‌توانند موجب افزایش فشار خون شده و تپش قلب را دچار بی نظمی کنند. این گیاه حتی میتواند منجر به حملات قلبی، سکته و در بعضی موارد مرگ شود.

 

فلفل هاي تند
بنابر نظر محققان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، فلفل هاي هندی میتوانند از بی نظمی ضربان قلب پیش گیری کنند. بی نظمی قلب می‌تواند منجر به کاهش جریان خون در مغز و دیگر اندام هاي بدن شود. کپسایسین موجود در این فلفل هاي تند می‌تواند گردش خون را بهبود بخشیده و از تپش ناهنجار قلب پیشگیري کند.

 

اسیدهای چرب امگا3
بعضی از خوراکی هاي گیاهی مثل گردوها و روغن هاي سبزیجات، حاوی اسیدهای چرب آلفا لینولنیک اسید «ALA» يعنی نوعی اسید امگا3 میباشند. ماهی هم دارای چند نوع اسید چرب امگا3 هست. با مصرف این نوع مواد خوراکی می‌توانید نرخ تپش قلب تان را پایین بیاورید.

 

در حقیقت اسیدهای امگا3 اثری مستقیم روی انقباض ماهیچه هاي قلب داشته و موجب کاهش ضربان قلب میشوند. ماهی ها و بويژه انواع قزل آلا، سالمون، تن، خالمخالی، شاه ماهی و ماهی سفید سرشار از اسیدهای چرب امگا3 میباشند.

 

مصرف فیبر
داشتن چربی خون «تری گلیسرید» بالا، میتواند ضربان قلب را افزایش دهد. در حقیقت همین چربی ها میتوانند خطر ابتلا به مریضی هاي قلبی را بالا ببرند؛ اما مصرف غذاهایی که تری گلیسرید کمی دارند و همین طور مصرف گندم کامل و برنج قهوه اي و جوی دوسر، می‌توانند از چربی خون کاسته و ضربان قلب را بهبود بخشند. فیبرهای رژیمی مثل لوبیاها، جو دوسر، دانه هاي کتان، سبوس برنج، میوه ها و سبزیجات از چربی تری گلیسرید موجود در خون می کاهند.

 

مواد معدنی
یکی از برترین روشها برای داشتن ضربان قلب نرمال، خوردن غذا هاي حاوی مواد معدنی چون منیزیم و کلسیم هست. این مواد معدنی میتوانند ضربان قلب را منظم کنند. کلسیم موجود در قلب و رگ هاي خونی، باعث انقباض ماهیچه هاي آنان شده و منیزیم میتواند انها را از حالت انقباض درآورد.

 

با خوردن مواد خوراکی مثل سبزیجات سبز، بروکلی، سیب زمینی آب پز و ماهی سالمون، می‌توانید از هر دو ماده معدنی به اندازه کافی دریافت کنید. همین طور مصرف لبنیات کم چرب، به اندازه کافی کلسیم به بدن تان می‌رساند. آجیل، مغزدانه ها، لوبیاها و گندم کامل هم سرشار از منیزیم میباشند.

 

آووکادو
آووکادو سرشار از منیزیم و پتاسیم هست. گرچه موز و مرکبات نیز سرشار از پتاسیم میباشند؛ اما آووکادو اضافه بر پتاسیم دارای چربی هاي خوب هم هست. با مصرف این خوراکی می‌توانید ضربان قلب تان را در حالت عادی و منظم حفظ کنید.

 

آب
وقتی بدن به اندازه کافی آب داشته باشد، جلوی غلیظ شدن خون را میگیرد و گردش خون در بدن بسیار بهتر می‌شود. اما بدن هنگام کم آبی برای بیرون فرستادن مواد زاید و حفظ ضربان قلب در حالت نرمال، به سختی میوفتد. پس تا جایی که بدن تان لازم دارد، آب بنوشید.