پارس ناز پورتال

مونو سدیم گلوتامات در چه غذاهایی است؟

مونو سدیم گلوتامات در چه غذاهایی است؟

به جز طعم های تندی، شوری، شیرینی، تلخی و شوری، طعم دیگری به نام اومامی وجود دارد که از ماده ای به نام مونو سدیم گلوتامات به دست می آید. در این مقاله به تمامی خوراکی ها و محصولاتی که حاوی این ماده هستند، خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

نام دیگر مونو سدیم گلوتامات چیست؟

مونوسدیم گلوتامات یا همان MSG، همچنین به نام های مونوسدیم ال-گلوتامات یا سدیم گلوتامات و گلوتامات نیز شناخته میشود. این ماده کریستالی سفید که نمک سدیم اسید آمینه گلوتامیک اسید است، برای تشدید طعم طبیعی برخی از غذاها استفاده می شود.

 

به جز ویژگی تشدید طعم، خرید مونو سدیم گلوتامات و مصرف آن، طعمی شبیه به طعم گوشت را به مزه غذای مورد نظر میدهد. باید بدانیم که MSG یکی از 20 اسید آمینه موجود در بدن ما است.

 

مواد غذایی که حاوی گلوتامات هستند

 

چاشنی هایی مانند سس کچاپ، سس مایونز، سس باربیکیو، سس سویا، خردل و سس های سالاد حاوی MSG برای افزایش طعم هستند. بسیاری از انواع چیپس و تنقلات نیز، شامل MSG به منظور تقویت طعم‌های شور و طعم خوشی هستند که به آن معروف میباشند.

مونو سدیم گلوتامات در چه غذاهایی است؟

علاوه بر اینها، یکی از شناخته شده ترین منابع MSG فست فود است.  طعم لذیذ چیپس هایی که در بازار موجود هستند نیز ناشی از افزودن این ماده است که مزه محصول را تقویت نموده است.

 

گلوتامات را به چاشنی ها هم اضافه میکنند. از دیگر محصولاتی که سدیم گلوتامات در آنها مورد استفاده است میتوان به وعده های غذایی منجمد، پنیر، سوپها، گوشت های فراوری شده و نودل های فوری اشاره نمود.

 

همچنین، بسیاری از غذاها حاوی MSG طبیعی به شکل اسید آمینه ای به نام گلوتامیک اسید هستند، مانند سس سویا، پارمیجانو و حتی ماست، بنابراین مردم خیلی بیشتر از آنچه که تصور می کنند MSG می خورند.

 

مواد غذایی که به طور طبیعی حاوی گلوتامات هستند

 

محققان ادعا نموده اند که اگر همیشه می‌خواهید از گوجه‌ فرنگی، گریپ فروت، سیب‌زمینی، سیب، پرتقال و قارچ استفاده کنید، احتمالا به این دلیل است که آنها مقدار زیادی MSG دارند. بسیاری از غذاهای حیوانات خانگی مملو از آن هستند.

 

جالب است بدانید که گلوتامات تقریباً در تمام غذاهای طبیعی به وفور یافت می شود. مانند: گوشت، مرغ، ماهی، پنیر و شیر (از جمله شیر انسان)

مونو سدیم گلوتامات در چه غذاهایی است؟

گلوتامات توانایی تجزیه شدن به به نمک سدیم اسید گلوتامیک را دارد. گلوتامیک اسید یک اسید آمینه غیر ضروری رایج است که بدن شما به طور طبیعی این اسید آمینه را تولید می کند. در حالی که بیشتر مردم با نمک سدیم آشنا هستند، اسید گلوتامیک در مواد آشنا مانند هویج، پیاز و غیره نیز یافت می شود!

 

بروکلی به طور طبیعی سرشار از MSG است. قارچ  هم همینطور. این اسید آمینه نیز توسط بدن تولید و در متابولیسم استفاده می شود.

 

 

گلوتامات و E نامبر آن

 

در صورت مشاهده E621، بر روی بسته بندی محصولات غذایی خواهید فهمید که این محصول، گلوتامات سدیم را در ترکیبات خودش دارد. همچنین، با نام افزایش دهنده طعم نیز از آن نامبرده میشود.

 

ایمنی گلوتامات

در صورتی که به این ماده حسایت دارید بهتر است که پیش از خرید محصولات بسته بندی شده، مواد تشکیل دهنده ان را بررسی نمائید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید و یا اینکه مواد مورد نیازتان را خام و طبیعی بخرید نه فرآوری شده، کنسرو شده یا بسته بندی شده در خلاء.

 

علائم حساسیت به گلوتامات

سردرد و گرگرفتگی

تعریق

گزگز یا سوزش در صورت وگردن

ضربان قلب سریع

درد قفسه سینه

احساس بیماری (تهوع)

 

آیا MSG سمی است؟

مونوسدیم گلوتامات (MSG) در بسیاری از محصولات غذایی یافت می شود. یک تصور غلط رایج وجود دارد که MSG برای سلامتی مضر است. بایستی توجه کنیم که MSG به طور کلی توسط FDA (سازمان جهانی غذا و دارو) و سایر سازمان های متخصص در صورت مصرف متعادل، ایمن در نظر گرفته شده است.

 

شرکت آرتین تجارت اکسیر دارای دو دهه تجربه در زمینه ارائه مواد اولیه و افزودنی های غذایی میباشد. این مجموعه آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما عزیزان در زمینه نحوه و میزان مصرف مواد اولیه شیمیایی است.

 

همچنین لازم به ذکر است که تمامی کالای این شرکت به همراه انالیز و با تضمین کیفیت ارائه میگردد. برای ثبت سفارش خرید مواد اولیه صنایع غذایی میتوانید از سایت BazarNano اقدام نمائید.