پارس ناز پورتال

مکانیسم بدن هنگام قاعدگی خانم ها

مجموعه : بهداشت زنان
مکانیسم بدن هنگام قاعدگی خانم ها

مکانیسم بدن هنگام قاعدگی خانم ها 

قاعدگی یا پریود دوره زمانی است کـه طی آن خون رحم از واژن خارج میگردد و حالت جسمی خانم ها با تغییراتی مواجه میگردد. قاعدگی و برازندگی انگار کـه بدن درد، نفخ و خستگی دوران قبل از قاعدگی کافی نبوده اند کـه باید بـه هم ریختگی هـای ظاهرمان را هم ماهی یک‌بار تحمل کنیم! از جوش زدن و چشمان پف کرده گرفته تا رنگ پریدگی و تیرگی دور چشم، این کـه یاد بگیریم

 

با تمام عوامل هورمونی ای کـه مزاحم زیبایی معمول مان می شوند، مبارزه کنیم، می‌تواند از اعمال شاق باشد.خوشبختانه ما سعی و خطا را کنار گذاشته ایم و رفته ایم سراغ مطلب: چند میان بر تخصصی و لازم بـه شـما معرفی کرده ایم کـه حتما در این راه بـه انها نیاز دارید. اگر نمیتوانید این روزها را تماما در رختخواب بگذرانید، امتحان این راه هـای مشکل گشا بی ضرر نیست.

 

پف چشم
جمع شدن مایعات در بدن نزدیک دوران قاعدگی، ممکن است تورم ایجاد کند. این یعنی زیر چشمان شـما هم پف خواهدکرد. اصلا خوشایند نیست؛ ولی نگران نشوید چون راه حل متخصصان اینجاست؛ از پمادهای مخصوص چشم کـه کافئین دارند استفاده کنید. این پمادها رگ هـای خونی را تنگ می کنند

 

و مایعات اضافی را از بین می برند و بـه جز این کـه پف چشم را کم میکنند، پوست را همسان می کنند و جلوی چین و چروک را می گیرند. البته خنک نگه داشتن محصولات پوستی کـه از انها استفاده می کنید هم همیشه برای کم کردن پف پوست کارساز نیست.

 

جوش و لکه
چربی اضافی این دوره، بـه جز این کـه باعث ایجاد برق در صورتتان می شود و از زیر آرایش بیرون می زند، باعث بروز جوش هم میشود. متخصصان میگویند می‌توانید روی نواحی ای کـه مستعد این جوش ها هستند، مثل دور دهان، پماد بنزوییل پراکسید بزنید و از شکل گرفتن انها پیشگیري کنید.

 

از مرطوب کننده هـای غیرمعطر بـه عنوان لایه زیرسازی آرایش تان استفاده کنید، چون عطر می‌تواند پوست شـما را کـه در این دوره مستعد جوش است، اذیت و مشکلات آن را تشدید کند. همچنین می‌توانید از یک سرم ترمیم کننده و آبرسان استفاده کنید.

 

پوست چرب

نوسان هورمون ها قبل از قاعدگی، باعث میشود غده هـای چربی تخت گاز بروند. بنابر گفته هـای پزشک جاشوآ زایکنر کـه استادیار درماتولوژی دانشکده پزشکی ایکان است، اگر در میان دوره ای کـه برای برنامه مراقبت از پوستتان درنظر گرفته اید تنظیمان لازم را انجام دهید، می‌توانید این «براقی» را مهار کنید.

 

او می‌گوید: «بهتر است از پاک کننده هایی کـه 2 درصد سالیسیلیک اسید دارند استفاده کنید؛ چون باعث از بین رفتن چربی اضافی و سلول هـای مرده ای میشوند کـه منافذ پوستتان را می بندند.»

مکانیسم بدن هنگام قاعدگی خانم ها

مدت خونریزی قاعدگی معمولاًً ۳-۵ روز طول می‌کشد، اما بین ۲-۸ روز نیز میتواند متغیر باشد

 

تیرگی دور چشم

علاوه بر کل بدن کـه در اثر نشانگان دوران قبل از قاعدگی خسته است، هورمون ها هم ممکن است خسته باشند. پس دور چشم هایتان کمی کردم آنتی اکسیدان دار بزنید تا لااقل خودتان خسته بـه نظر نرسید. متخصصان میگویند آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین C پوستتان را روشن تر میکنند، ورم آن را می خوابانند و کلاژن هـای سالم را وارد عمل میکنند.

 

وقتی قرار است سرحال و قبراق بیدار شوید، ولی خسته بـه نظر می رسید، صبحتان را با چشم بند شروع کنید. می‌توانید پدهای ژلی زیر چشم را نیز امتحان کنید کـه بـه گردش بهتر خون کمک میکنند. بعد کـه می‌خواهید کانسیلر انتخاب کنید، مهم این است کـه سراغ طیف رنگی درست بروید؛ یعنی بیشتر از یک رنگ خاص استفاده کنید تا چشمانتان بهتر خودشان را نشان دهند.

 

زردی و رنگ پریدگی
بیشتر خانم ها با شکل بیرنگ و رویی دوران پریود آشنا هستند. اغلب خانم هـای جوان در این دوره بـه کم خونی مبتلا میشوند؛ مخصوصا اگر پریودشان سنگین و شدید باشد. پس باید از داشتن رژیم غذایی متناسب اطمینان حاصل کنند و مواد غذایی ای مانند اسفناج را کـه میزان آهن بالایی دارد

 

و قرص هـای حاوی آهن «کـه البته با نظر پزشک» مصرف کنید. اگر رنگ پریده بـه نظر می‌رسید، ضعف دارید یا حس می کنید تارهای مویتان در این دوره- یا کلا طی مرور زمان- نازک تر میشوند، حتما با پزشک مراقبت هـای اولیه تان ملاقات کنید. برای رفع این مشکل می‌توانید با یک پماد ویتامین C شروع کنید تا پوستتان از آبرسانی و خونرسانی طبیعی بهره مند شود.

 

در مرحله بعدی، از کرم پودری استفاده کنید کـه رنگ خنثی و زیبایی داشته باشد و برای اضافه کردن رنگ هـای دیگر پایه خوبی محسوب شود. شاید وسوسه شوید تا از کرم پودرهای پررنگ تر استفاده کنید تا رنگ و رختان جلوه کند، اما این کار را نکنید؛ چون فقط باعث می شود پوستتان شبیه کیک شود. بـه جای این کار، این کـه چه رنگی برای این کار انتخاب می کنید، بستگی بـه سلیقه شـما دارد.

 

قاعدگی و برازندگی
 مثلا برای گوشه چشم ها از کمی رنگ زرد استفاده کنید و روی قسمت هـای تیره کمی صورتی بزنید. اگر برای مهار کردن تیرگی بـه سلاح قدرتمندتری نیاز دارید، کانسیلر مخصوص بـه خودتان را با کرم پودر ترکیب کنید. این حداکثر پوششی است کـه می توانید از یک کانسیلر بگیرید و باید حواستان باشد کـه مقدار خیلی کمی از این ترکیب استفاده کنید.