پارس ناز پورتال

مکمل های خوراکی خطرناک برای خانم ها

مجموعه : بهداشت زنان
مکمل های خوراکی خطرناک برای خانم ها

مکمل های خوراکی خطرناک برای خانم ها 

به شما مکمل های خوراکی زیان آور برای خانم ها را معرفی میکنیم که می توانید با دقت به انها تغذیه خوبی را داشته باشید. سالم و یا خطرناک؟ از محدودیت‌هاي مصرف مکمل‌هاي مشهور پیش از مصرف با خبر شوید. تقریبا نیمی از امریکایی‌ها به‌طور هرروز مکمل‌هاي گیاهی یا مربوط به رژیم خوراکی مصرف میکنند و مصرف این محصولات که بدون تجویز دکتر

 

دریافت میشوند بسیار پررونق هست. بر زمینه برآوردهای جدید شورای گیاه‌ شناسی امریکا، فروش مکمل‌هاي خوراکی گیاهی سالانه به ۶ بیلیون دلار می‌رسد.مکمل‌هاي مشخصی می توانید سلامتتان را بهبود ببخشد اما سایر مکمل‌ها میتواند بی‌اثر و حتی زیان آور باشند. دکتر جان مانسون، رییس بخش پزشکی پیشگیری در بریگهام و بیمارستان زنان

 

در بوستون و پروفسور پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد، هشدار میدهد که خریدار آگاهی باشید. دکتر مانسون می‌ گوید: تعداد زیادی از مکمل‌هاي موجود در بازار به دقت مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند. بنابراین اندکی از مکمل‌ها خوب میباشند. او اضافه می‌ کند که تعداد زیادی از ادعاها مبنی بر سالم بودن آن‌ها بی‌زمینه هست.

 

مکمل‌ها

هفت مکملی که باید با احتیاط مصرف شود گرچه درصورت تمایل به مصرف آن‌ها عبارتند از

 

ویتامین D: مقدار عمده آن می‌ تواند به کلیه‌ها ‌آسیب برساند.
ویتامین D جذب کلسیم در بدن را افزایش میدهد و مصرف آن به انداره‌ي کافی موجب سلامتی و تندرستی می‌ شود. مکمل‌هاي ویتامینD بسیار محبوبند، موجب تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از مریضی‌هاي استخوان مثل پوکی استخوان می‌ شود. اما در تعداد زیادی از موارد، زنان سالمی که پس از یائسگی نیز مقدار کمی مکمل ویتامین D (حدود ۴۰۰ واحد بین‌المللی، IU) مصرف می کنند در حقیقت ابدا به آنها نیازی ندارند.

 

مانسون اذعان می‌دارد که شواهد دال بر آن هست که اشتیاق برای مصرف مکمل‌هاي ویتامین D در حجم بالا بسیار دیده میشود. به گفته‌ي مانسون، مصرف عمده این ویتامین به شکل مکمل‌هاي مغذی ضرورتی ندارد. پس از بررسی شواهد، مشخص شد که چنانچه زنان سالم مقادیر کمی ویتامین D مصرف ‌کنند،

 

لزوما مانع از شکستگی استخوان آنها نمیشود. این نتایج از گزارش نیروی اجرایی خدمات پیشگیرانه‌ي ایالت متحده به دست آمد و در مجله‌ي سالیانه پزشکی داخلی به چاپ رسید.دیدگاه‌ها متفاوتی در ارتباط با میزان مصرف این ویتامین برای زنانی بالای ۶۵ سال، زنانی که از کمبود ویتامین D رنج می‌ برند یا سابقه افتادن یا پوکی استخوان دارند، وجود دارد. به گفته‌ي انستیتو پزشکی، برای آن‌ها تجویز مکمل‌هاي ویتامین D توسط دکتر خوب هست.

 

کلینیک کلیولند اشاره می‌ کند، یکی از خطرات مصرف عمده ویتامین D در افراد سالم این هست که چنانچه سطح ویتامین D خون از ۱۰۰ نانوگرم در هر میلی‌لیتر (نانو گرم به میلی‌لیتر) اکثر شود، موجب جذب کلسیم اضافی از سوی بدن و در نتیجه سنگ کلیه ‌شود. نتایج منتشر شده در سال ۲۰۱۳ در ایالت متحده نشان می‌ دهد

 

که خطر ابتلا به سنگ کلیه در زنان یائسه که هرروز مکمل‌هاي ویتامین D و کلسیم مصرف میکنند در مقایسه با زنانی که دارونما میخورند، ۱۷٪ اکثر هست. ویتامین D توصیه شده در روز برای افراد ۱ تا ۷۰ ساله ۶۰۰ واحد و برای افراد ۷۱ ساله و مسن‌تر ۸۰۰ واحد می‌باشد که از غذاهایی مثل سالمون، ماهی تن، شیر، قارچ و غلات غنی شده در رژیم خوراکی هرروز فراهم سازی میشود.

 

کلسیم: مقادیر اضافی آن در شریانها ته‌ نشین می‌ شود.

کلسیم برای تقویت استخوان‌ها و سلامت قلب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هست، اما مصرف عمده آن زیان آور هست. دکتر دنیس میلستین، مدیر پزشکی در کلینیک مایو در اسکاتلند، آریزونا میگوید، حتی‌الامکان کلسیم را از رژیم غذاییتان دریافت کنید. تحقیقات نشان می‌ دهد که بهتر هست کلسیم همراه غذا جذب شود. انستیتوی ملی سلامت،

 

هرروز ۱۰۰۰میلی‌گرم کلسیم برای زنان ۱۹ تا ۵۰سال و ۱۲۰۰میلی‌گرم کلسیم برای زنان ۵۱ ساله و مسن‌تر توصیه میکند. هر ۱۲۰ گرم ماست شامل ۲۰۷ میلی گرم کلسیم یعنی یک پنجم از مقدار پیشنهادی در روز می‌باشد. دیگر منابع سرشار از کلسیم عبارتند از شیر، پنیر، غلات غنی شده و آبمیوه.

 

کمبود کلسیم یا نقص کلسیم در خون به‌وسیله آزمایش معمولی خون ممکن هست قابل تشخیص باشد. اگر مقدار کلسیم خونتان کم هست، ممکن هست پزشکتان مکمل کلسیم تجویز کند.با این حال، مصرف بیش از حد کلسیم یعنی بیش از ۲۵۰۰ میلی گرم در روز برای بزرگسالان بین۱۹ تا ۵۰ سال و بیش از ۲۰۰۰میلی گرم در روز برای افراد بالای ۵۱ سال،

 

می‌ تواند منجر به مشکلاتی شود. براساس اعلان کلینیک کلولند، محققان بر این باورند که بدون مصرف ویتامین D کافی که به جذب آن کمک می کند، مقادیر اضافی کلسیم به جای استخوانها در شریان‌ها باقی میماند.

 

مولتی‌ویتامین‌ها: هیچ جایگزینی برای یک رژیم خوراکی سالم وجود ندارد.

تعداد زیادی از مردم بر این باورند که به مقدار کافی ویتامین و مواد معدنی را از رژیم غذایشان دریافت نمی‌ کنند. با این حال، هنوز سودمندی کامل مکمل‌ها در هاله‌ای از ابهام هست.مطالعات منتشر شده در اکتبر ۲۰۱۱ در مجله پزشکی داخلی بر زمینه بررسی اطلاعات به دست آمده از ۴۰۰۰۰ زن بالای ۱۹ سال بود. با کمال تعجب محققان دریافتند

 

که به طور متوسط خطر مرگ زنانی که مکمل‌ دریافت کردند در مقایسه با زنانی که مکمل مصرف نکردند، افزایش یافت. مولتی‌ویتامین‌ها در برابر سرطان‌هاي متعارف، مریضی‌هاي قلبی و عروقی و مرگ کم تاثیر یا بی‌تاثیر بودند.با این‌حال، اکثر مطالعات جدید حاکی از فواید مصرف مولتی‌ویتامین‌هاست. نتایج مطالعه‌ای که در ژانویه‌ي ۲۰۱۵ در مجله‌ي تغذیه

 

به چاپ رسید بیش از ۸۰۰۰ مرد و زن بالای ۴۰ سال را بررسی نمود و دریافت زنانی که به مدت ۳ سال یا اکثر مولتی‌ویتامین‌ مصرف کرده‌اند، کمتر در خطر ابتلا به مریضی‌هاي قلبی بودند.مصرف ویتامین‌هاي دوران بارداری به همراه اسید فولیک، که به پیشگیري از نقائص در هنگام تولد کمک میکند، به زنان باردار اکیدا توصیه شده هست.

 

اگر به سندرم سوء جذب مبتلا باشید، شرایطی که بدن نمیتواند ویتامین‌ها و مواد معدنی را به طور کامل جذب کند، ممکن هست پزشکتان مولتی‌ویتامین‌ تجویز کند. اما مانسون معتقد هست برای افراد سالم، یک مکمل هرگز نمیتواند جایگزین رژیم خوراکی سالم باشد.

 

مکمل روغن ماهی: ماهی یا بذر کتان را جایگزین کنید.
غنی از اسید‌هاي چرب امگا ۳، روغن ماهی به‌عنوان خوراکی برای کاهش مریضی‌هاي قلبی معرفی شده هست. هر چند که، اکثر شواهد دال بر آن هست که مکمل‌هاي روغن ماهی فواید شبه‌برانگیزی برای قلب دارند. در مطالعه‌ای که در می ۲۰۱۳ در نشریه‌ي پزشکی به چاپ رسید، به طور هرروز و به مدت ۵ سال به ۶۰۰۰ نفر با خطر بالای مریضی‌هاي قلبی

 

و عروقی، ۱۰۰۰ میلی‌گرم مکمل امگا ۳ دادند. با این وجود، در پایان تحقیق شرایط گروهی که در خطر ابتلا به مرگ و میر ناشی از مریضی‌هاي قلبی و عروقی بودند، در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که دارونما مصرف کردند، عمده بهتر نبود.پزشکان معتقدند که برترین راه دریافت امگا ۳ از طریق غذا می‌باشد. بر طبق نظرات کلینیک مایو، به نظر می‌رسد مصرف ماهی‌ها،

 

که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ میباشند، نسبت به خوردن مکمل‌ها، برای سلامت قلب مفیدتر هست. راهنمای رژیم خوراکی انجمن قلب امریکا خوردن دو وعده ماهی در هفته را توصیه می کند.این انجمن خوردن یک گرم امگا ۳ در روز را برای بیماران قلبی توصیه میکند. چنانچه تری‌گلیسیرید بالایی دارید، ۲ تا ۴ گرم در قالب مکمل‌هاي تجویز شده توسط دکتر توصیه میشود. منابع دیگر امگا ۳ در کنار روغن ماهی عبارتند از بذر کتان، گردو و آواکادو.

 

داروی گیاهی St. john`s wort : از تداخلات دارویی اجتناب کنید.

این داروی گیاهی اغلب به شکل چای و یا در کپسول برای درمان افسردگی‌هاي خفیف، اضطراب و اختلالات خواب بهره گیری می‌ شود. اگرچه بعضی از مطالعات حاکی از آن هست که این دارو در درمان افسردگی خفیف موثر بوده، اما مطالعه‌ای گسترده در سال ۲۰۱۱ که از سوی انستیتوی ملی بهداشت روان صورت پذیرفت، به این نتیجه رسید که درمان گیاهی نسبت به دارونماها در کاهش نشانه‌هاي افسردگی خفیف بهتر عمل نمیکنند.

 

محققان اذعان دارند که بهبود نشانه‌هاي افسردگی در نتیجه‌ي مصرف St. john wort ممکن هست تاثیرات مشابهی با دارونماها داشته باشد. انجمن سلامت امریکا گزارش میدهد که باورهای بیماران، بیش از این که در حقیقت چه چیزی مصرف میکنند، درمورد این که آنها دارونما می‌ خورند یا داروی گیاهی بر افسردگی آن‌ها تاثیر می‌ گذارد. اما، دکتر میلستین میگوید : بزرگ ترین مشکل در مورد St. john wort تداخل دارویی آن با داروهای دیگر هست.

 

طبق مطالعه‌ای در که جولای ۲۰۱۴ در مجله‌ي پزشکی مکمل‌ها و جایگزین‌ها آورده شد، در ۲۸٪ از مواردی که St. john wort تجویز شده بود بین سال‌هاي ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۰ بوده، که به طرز خطرناکی با داروی ضد افسردگی و یا ضد اضطراب، داروهای استاتین و یا قرص هاي ضد بارداری همراه شده بود.

 

خوردن این داروی گیاهی می توانید تاثیر داروهای دیگر را کاهش دهد، از آن جمله قرص‌هاي نظارت بارداری. آن چه در ارتباط با این دارو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هست دقت به این نکته هست که پیش از مصرف St. john wort درمورد اثرات این دارو مطالعه نمائید و با دکتر خود مشورت کنید.

 

Kava-Kava : عوارض جانبی آن می‌ تواند به کبد آسیب برساند
این گیاه از ریشه‌ي گیاه Piper methysticum گرفته شده هست و به صورت قرص برای درمان اضطراب و بی‌خوابی با نتایج گوناگون عرضه میشود. طبق بررسی‌هاي انجام شده از سوی متخصصان در سال ۲۰۱۰ مشخص شد آن دسته از داروها‌ي گیاهی که حاوی kava-kava میباشند، نقش مهمی در درمان بی‌خوابی ایفا می‌ کنند. نتایجی به دست آمده

 

از دهه‌‌هاي ۱۹۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ نشان داد، این گیاه می‌ تواند اضطراب را کاهش دهد و کیفیت خواب را در بیمارانی که از بی‌خوابی و بی‌قراری رنج می‌ برند، بهبود می‌بخشد.با این حال، kava-kava میتواند عوارض جانبی بسیار جدی داشته باشد. براساس یافته‌ها از‌ کتابخانه ملی پزشکی ایالت متحده، محصولاتی که عنوان kava دارند به شکل بالینی با آسیب کبدی حاد که حتی می‌ تواند بسیار سخت و کشنده باشد، مرتبط هست.

 

در ماه مارس سال ۲۰۰۲، سازمان غذا و داروی ایالات متحده‌ي درمورد‌ي خطرات عوارض جانبی kava-kava بر کبد هشدار داد، که موجب شد مرکز ملی سلامت، تمام مطالعات روی مکمل‌ها را به حالت تعلیق درآورد. Kava-kava با اسپاسم‌هاي غیر طبیعی ماهیچه‌ای همراه هست و با تعداد زیادی از داروها، از جمله داروهای ضد تشنج، داروهای ضد روان‌پریشی و داروهای مبتلایان به مریضی پارکینسون واکنش منفی از خود نشان میدهد.

 

دانه‌ي سویا: مراقب استروژن باشید.
توفو، tempeh و شیر سویا همگی منابع سرشاری از پروتئین، فیبر و بعضی مواد معدنی میباشند. همین طور بعضی از زنان سویا را به شکل مکمل برای تسکین نشانه‌هاي یائسگی مصرف می‌ کنند. با این حال، نگرانی‌ها درمورد مکمل‌هاي سویا افزایش یافته هست، زیرا مطالعات نشان داده از آنجایی که حاوی استروژن میباشند، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌ دهند.

 

انجمن سرطان امریکا اشاره می‌ کند که تحقیق روی سویا و سرطان بسیار پیچیده، بحث بر انگیز و در حال پیشرفت هست.میلستین می‌ گوید: چنانچه درمورد سرطان سینه نگران هستید، از مکمل‌هاي سویا و پروتئین‌هاي حاوی سویا پرهیز نمائید. اما جذب سویا از غذاها نگران کننده‌ به نظر نمی‌رسد.