پارس ناز پورتال

نحوه ثبت نام در سامانه سماح 97 + نحوه دریافت ویزا عراق

نحوه ثبت نام در سامانه سماح 97 + نحوه دریافت ویزا عراق

سایت سامانه سماح + نحوه دریافت ویزا عراق

 

در اینبخش نحوه ثبت نام در سامانه سماح کـه مربوط بـه پیاده روی اربعین و دریافت ویزا کشور عراق اسـت رابه صورت گام بـه گام و تصویری بشما آموزش می‌دهیم، امروز همچنین بشما خواهیم گفت تا چگونه ویزا عراق را دریافت کنید و برای اینکار باید چـه اقداماتی انجام دهید و چقدر هزینه متحمل شوید، در ادامه با مجله پارس ناز همراه باشید تا این موارد رابه طور کامل بشما آموزش دهیم.

 

سامانه سماح برای زائران عتبات عالیات جهت سفر بـه عراق توسط سازمان حج و زیارت راه اندازی شده اسـت و جهت اخذ ویزا عراق بـه منظور پیاده روی اربعین ۹۷، ثبت نام در آن الزامی اسـت. هزینه اخذ ویزا اربعین ۹۷ حدود ۳۸۷ هزار تومان اسـت و نیازی بـه تهیه دینار عراق یا دلار کشور آمریکا نیست. اگر دارای گذرنامه با اعتبار بیش از شش ماه هستید می توانید در سامانه سماح ثبت نام کنید.

 

کافی اسـت دو قطعه عکس پرسنلی مشابه عکس گذرنامه و اطلاعات لازمه را در سامانه سماح بـه این آدرس وارد کنید. بدلیل محدودیت‌ هاي موجود همواره توصیه می گردد کـه ثبت‌ نام‌ ها بـه صورت گروهی انجام پذیرد. دقت داشته باشید نخستین فردی کـه نامش در گروه ثبت روادید ثبت شود، بعنوان سرگروه شناخته خواهد شد.

 

در ابتدای صفحه نکات ضروری ذکر شده اسـت ودر زیر آن شاهد دو بخش ثبت نام و پیگیری وضعیت و ویرایش هستیم. اگر برای نخستین بار اسـت کـه وارد این سامانه میشوید و تا کنون ثبت نام نکرده‌اید، باید از طریق بخش ثبت نام اقدام کنید. اما اگر پیش از این بخشی از اطلاعات را وارد کرده اید و اکنون قصد ویرایش آنرا دارید، باید از طریق بخش پیگیری وضعیت و ویرایش وارد عمل شوید.

نحوه ثبت نام در سامانه سماح 97 + نحوه دریافت ویزا عراق

اول از همه ی باید بـه بخش ثبت نام مراجعه کنید.

 

مرحله ثبت اطلاعات

دراين مرحله می‌بايست اطلاعات خواسته شده در فرم ثبت نام بـه صورت صحيح وارد شود.

 

تذكر:

ثبت اعضای گروه در همين مرحله و بعد از ثبت سرگروه صورت می‌پذيرد، پس از ثبت كليه اعضای گروه دكمه ثبت و اضافه بـه ليست كليک شود.

نحوه ثبت نام در سامانه سماح 97 + نحوه دریافت ویزا عراق

ثبت نام در فرم سماح

 

مرحله تایید اطلاعات

دراین مرحله صحت اطلاعات وارد شده توسط شـما مورد تایید قرار میگیرد. چنانچه نیازمند تغییری در اطلاعات هستید می توانید با کلیک روی گزینه بازگشت بـه ویرایش اطلاعات خود بپردازید.

نحوه ثبت نام در سامانه سماح 97 + نحوه دریافت ویزا عراق

مرحله تایید اطلاعات

 

مرحله پرداخت هزینه

جهت پرداخت هزینه لازمه ابتدا درگاه بانکی را انتخاب نموده و سپس روی گزینه پرداخت کلیک نمایید.

نحوه ثبت نام در سامانه سماح 97 + نحوه دریافت ویزا عراق

پس از پرداخت هزینه و بازگشت، کد رهگیری در اختیار شـما قرار خواهد گرفت کـه داشتن این کد جهت ویرایش اطلاعات الزامی اسـت.

نحوه ثبت نام در سامانه سماح 97 + نحوه دریافت ویزا عراق

تاییدیه

 

ثبت اطلاعات اعزام

دراین قسمت می ‌بایست اطلاعات مربوط بـه مرز خروجی، تاریخ اعزامی و همچنین تاریخ بازگشت ثبت گردد.

نحوه ثبت نام در سامانه سماح 97 + نحوه دریافت ویزا عراق

اطلاعات مرز خروجی در سامانه سماح

 

پیگیری وضعیت و ویرایش اطلاعات فردی

بعد از پایان ثبت نام و قبل از مراجعه بـه دفاتر خدمات زیارتی ودر صورتی کـه “اطلاعات فردی” ثبت شده نیاز بـه ویرایش داشتند می توانید با استفاده از کد رهگیری ارائه شده در مرحله پایانی و اقدام بـه ویرایش اطلاعات کنید.

 


 

و در ادامه نحوه دریافت ویزای عراق برای اربعین

اربعین نزدیک اسـت و بزرگترین پیاده روی جهان و زیارت اتباع متبرکه در عراق سبب شده تا میلیون‌ها هموطن مشتاق دریافت ویزا سفر بـه عراق باشند. هزینه ویزا عراق بـه حدود ۳۸۷ هزار تومان رسیده اسـت و بعید اسـت از این رقم کمتر شود. پیش‌تر هزینه ثبت‌نام اربعین ۳۷۷ هزار و 700 تومان اعلام شده بود.

 

رییس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه گفته بود کـه آنچه در سامانه سماح «ثبت‌نام سفر اربعین» اعلام شده مبنای ویزای عراق اسـت کـه بـه «ریال» و نه دینار یا دلار دریافت می شود و معادل ۴۱ دلاری اسـت کـه بین دولت ایران و عراق توافق شده و با موافقت بانک مرکزی با ارز حدود 8 هزار تومان ارزیابی شده اسـت کـه حدود ۳۸۶ هزار و ۲۶۷ تومان می شود.

 

گذرنامه شـما برای سفر بـه عراق باید ۶ ماه اعتبار داشته و ۲۰ نمایندگی عراق در سراسر ایران برای صدور ویزا ایجاد شده اسـت. هیچ ویزایی در مرز صادر نمی شود و تا ۵ روز پیش از سفر می توانید ویزا دریافت کنید. زائران آگاه باشند اگر هزینه ویزا کمتر یا بیشتر از این مبلغ بود، آن ویزا حتما درست نیست.

نحوه ثبت نام در سامانه سماح 97 + نحوه دریافت ویزا عراق

سامانه سماح

 

شهر هـای صدور ویزا عراق

امسال در ۲۰ نمایندگی، ویزای عراق صادر میشود کـه این دفاتر در شهر هـای اصفهان «۲ دفتر»، شیراز، آبادان، سوسنگرد، یزد، کرج، ایلام، کرمان، قم، ساری، تبریز، رشت، اراک، اردبیل، بندرعباس، بیرجند، بوشهر، گلستان و همدان واقع شده ودر کنار سه کنسولگری اهواز، کرمانشاه و مشهد و سفارت عراق در تهران برای اربعین بـه صدور ویزا اقدام میکنند.

 

ویزای عراق در مرزها صادر نمیشود و این امکان فقط برای بومی‌هاي آن منطقه فراهم خواهد شد. بنابر این زائران بـه انگیزه دریافت ویزا در لحظه آخر و هنگام خروج از کشور، در نقاط مرزی ازدحام نکنند. در تفاهم‌نامه با طرف عراقی ذکر شده هر شرکت عراقی کـه قصد دارد خدمات ویزا در اربعین ارائه دهد، باید از سامانه «سماح» اقدام کند و مانند گذشته نمی تواند مستقل عمل کند.

 

انواع ویزای کشور عراق

مرجع صادرکننده ویزای عراق برای شهروندان ایرانی، سفارت عراق واقع در تهران اسـت. سفارت عراق با توجه بـه درخواست متقاضیان، ویزاهای مختلفی مانند ویزای زیارتی و ویزای متعدده یا اعتیادیه «ویزای کار کشور عراق» را صادر می کند. ویزای زیارتی این کشور کـه بیشترین متقاضی را در ماه‌هاي محرم و صفر داشته خود نیز بـه دو نوع ویزای انفرادی و گروهی تقسیم بندی می شوند.

 

ویزای اعتیادیه:

این ویزا طبق معمولً برای افرادی صادر میشود کـه مشغول اجرای پروژه­هاي اقتصادی و تجاری در خاک عراق هستند کـه مدت اعتبار این نوع ویزا سه ماه اسـت. ویزای اعتیادیه، ویزای یک‌بار ورود اسـت یعنی دارندگان آن فقط یکبار می توانند وارد عراق شده و سپس خارج شوند.

 

ویزای متعدده:

طبق معمولً بـه افرادی تعلق می گیرد کـه مسئول اجرای پروژه­اي تجاری یا اقتصادی در خاک عراق هستند. اعتبار ویزای متعدده نیز مانند ویزای اعتیادیه سه ماه اسـت اما دارندگان ویزای متعدده برخلاف دارندگان ویزای اعتیادیه میتوانید چندین مرتبه وارد خاک عراق شوند.

 

ویزای زیارتی انفرادی:

این نوع ویزا یکبار ورود اسـت و مدت اعتبار آن سه ماه میباشد. مدت اقامت مجاز دارندگان این نوع ویزا در عراق حداکثر یک ماه اسـت.

 

ویزای زیارتی گروهی:

این ویزا برای یک گروه بـه صورت دسته جمعی صادر می شود؛ یعنی دارندگان ویزای گروهی نمی توانند تک تک وارد عراق شده یا ازآن خارج شوند؛ بلکه ملزم بـه سفر کاروانی هستند. ویزای گروهی هم مانند ویزای انفرادی، یک‌بار ورود اسـت و سه ماه انقضا دارد. دارندگان این نوع ویزای زیارتی نیز حداکثر یک ماه می توانند در عراق اقامت داشته باشند.

 

مدارک لازم برای اخذ ویزای عراق

اصل گذرنامه «حداقل شش ماه از اعتبار آن باقیمانده باشد»

دو قطعه عکس ۴*۳ با زمینه سفید

 

ویزای فوری عراق «انفرادی»:

متقاضیان اخذ ویزای فوری عراق انفرادی بجای مراجعه بـه سفارت این کشور باید بـه سازمان مرکزی کارگزاری امور زیارتی استان تهران مراجعه کنند و پس از ارائه مدارک لازم درخواست اخذ ویزای انفرادی بدهند. سازمان کارگزاری امور زیارتی پس از دریافت مدارک و درخواست، انها رابه سفارت عراق ارسال کرده و سفارت پس از بررسی مدارک دریافتی بـه صدور ویزا اقدام می نماید.

 

زمان اخذی ویزای فوری عراق «انفرادی»:

۴۸ تا ۷۲ ساعت کاری

 

ویزای فوری عراق «گروهی»:

متقاضیان اخذ ویزای گروهی عراق نیز از مراجعه بـه سفارت این کشور بی نیاز هستند. جهت دریافت ویزای گروهی بایستی ابتدا در سایت سامانه سماح ثبت نام و اطلاعات تمام اعضای گروه را ثبت کرد. شرکت سماح بعد از تایید درخواست، با متقاضی تماس گرفته تا با مراجعه حضوری بـه شرکت، مجوز اخذ ویزای گروهی را دریافت کند.

نحوه ثبت نام در سامانه سماح 97 + نحوه دریافت ویزا عراق

در مرحله بعد متقاضی باید با مراجعه بـه سازمان مرکزی کارگزاری امور زیارتی و ارائه مدارک تمام اعضای گروه، درخواست اخذ ویزای گروهی دهد. کارگزاری امور زیارتی استان تهران، مدارک دریافتی رابه سفارت عراق فرستاده و سفارت پس از تایید مدارک، ویزای گروهی را صادر می کند.

 

نکته:

اگر نقصی در مدارک وجود داشته باشد از صدور ویزا خودداری می کند تا متقاضی بـه سفارت مراجعه نماید و برای رفع مشکل اقدام کند. توجه داشته باشید کـه حتی اگر فقط مدارک یکی از اعضا هم ایراد داشته باشد؛ ویزا صادر نخواهد شد؛ مگر این کـه فرد مذکور را از لیست حذف کنید یا مشکل موجود را برطرف نمایید. زمان اخذی ویزای فوری عراق: ۴۸ تا ۷۲ ساعت کاری

 


 

و در آخر نیز توصیه های کلیدی برای زائران اربعین

در تمام طول سفر کارت شناسایی زائر باید بـه گردنتان باشد ودر نگهداری آن دقت کنید. طبق برنامه تنظیم شده از سوی مدیر راهنما داخل اتوبوس در صندلیهای خود مستقر شوید و این ترتیب نشستن را در اتوبوس هاي عراقی نیز رعایت کنید. در تمام طول سفر شرکت هاي مجری ایرانی و عراقی موظف بـه تامین آب آشامیدنی پلمپ شده و بهداشتی و غذای مناسب «در حد امکانات و شرایط موجود» هستند.

 

لذا در مسیرهای بین راهی از سالم بودن آب و مواد غذایی خاطرجمعی حاصل نمایید. در صورتی کـه در دوره مصرف دارویی خاصی هستید، برای ۷ – ۸ روز دارو همراه خود بیاورید. درصورت بروز هر گونه بیماری یا مصدومیت، خونسردی خودرا حفظ کرده بـه اتفاق مدیر کاروان و با همراه داشتن کارت شناسایی زائر، بـه مراکز درمانی پیشبینی شده و درمانگاههای شبانه روزی مراجعه کنید.

نحوه ثبت نام در سامانه سماح 97 + نحوه دریافت ویزا عراق

تمام زائران از ۴۸ ساعت قبل از خروج از خاک ایران تا ۷۲ ساعت پس از ورود بـه ایران تحت پوشش خدمات شرکت بیمه سینا قراردارند. در سفر هـای گروهی، داشتن صبر، حوصله، گذشت و ایثار، خوش رویی، همبستگی، اتحاد و هماهنگی با مسئول گروه از عوامل موفقیت آن سفر اسـت. لذا از نظرات و تجارب مدیر راهنمای کاروان خود تبعیت نمایید و رعایت حال افراد کهنسال و کودکان را بنمایید.

 

پول«ریال» ایرانی در شهر هـای زیارتی عراق رایج اسـت، لذا نیاز بـه همراه داشتن ارزهای خارجی نیست. بـه مقدار مورد نیاز پول ایرانی برای موارد ضروری و شخصی همراه داشته باشید. خرید سوغات مختصر بعنوان «ره آورد سفر» امری پسندیده اسـت اما خریدهای بی رویه و افزوده شدن بار و اثاثیه حجیم، حاصلی جز سختی، درگیری با رانندگان اتوبوسها و مشقت برای خود و همسفران شـما بـه دنبال نخواهد داشت.

 

نکات مهم سفر به عراق برای زائران

در کل زمانی کـه در عراق هستید، همراه داشتن ویزای عراق واجب اسـت، تا جاییکه باید، همیشه ویزای عراق خودرا همراه داشته باشید. روی تمام ساکها، کیف و چمدان، موبایل و دوربین حتما نام و مشخصات خودرا بنویسید. برای فراهم کردن امنیت برای وسایل خود، از چمدان و کیف قفل دار استفاده کنید و یا قفل مخصوص تهیه کرده روی آن نصب نمایید. همراه داشتن موبایل، دوربین عکاسی یا فیلمبرداری بلامانع اسـت.

 

اما بردن آن ها بـه داخل حرمها و اماکن زیارتی ممنوع اسـت. بـه علاوه عکس برداری یا فیلمبرداری از پایانه هاي مرزی، ستونهای نظامی در جاده ها، اماکن نظامی و نظایر آن مطلقاً ممنوع اسـت. نام دفتر اعزام کننده از شهرستان، نام مدیر کاروان، تلفن همراه وی و مشخصات اتوبوس و هتل خودرا دقیقاً بخاطر داشته باشید تا درصورت جدا افتادن از کاروان بـه اسانی بتوانید کاروان خودرا پیدا کرده و بـه آن ملحق شوید.

نحوه ثبت نام در سامانه سماح 97 + نحوه دریافت ویزا عراق

افرادی کـه عادت بـه کشیدن سیگار دارند در اتوبوس ها و اجتماعات رعایت حال اطرافیان خودرا بنمایند. ضمناً استعمال دخانیات در حرمهای مطهر و اماکن زیارتی ممنوع اسـت. همراه داشتن اسناد و مدارک «مانند: شناسنامه، کارت ملی، کارت بسیج، کارت شناسایی شغلی، گواهی نامه رانندگی، دسته چک، دفترچه بانکی، دفترچه بیمه، کارتهای اعتباری و نظایر آن» در سفر عتبات عالیات بـه هیچ عنوان ضرورت ندارد.

 

همچنین احتمال مفقود شدن آن ها در سفر زیاد اسـت، بدیهی اسـت کارت شناسایی زائر و کارت هتل محل اسکان و گذرنامه و ویزای عراق کافی باشد. هزینه جا بـه جا کردن بار و اثاثیه بـه صورت دستی یا با گاری «در خاک ایران و مرز عراق» بر عهده زائر می باشد ودر فاصله محل توقف اتوبوس تا هتل در کربلا، نجف و کاظمین و بالعکس بـه عهده شرکتهای مجری حمل و نقل عراقی می باشد.

 

آشنایی با آب و هوای عراق قبل از سفر

آب و هوای کشور عراق «بجز شمال» عمدتا صحرایی اسـت؛ با زمستان‌هاي خنک و گاه سرد و تابستان‌هاي خشک و گرم و آفتابی. دمای هوا در تابستان در بیشتر جاهای این کشور بـه ۴۰ درجه سانتی‌گراد ودر برخی مناطق بـه ۴۸ درجه میرسد. دمای هوا بـه ندرت در زمستان بالای ۲۱ درجه میرود ودر شرایط سخت بین ۱۵ تا ۱۹ درجه ودر شب‌ها بـه حود ۲ تا ۵ درجه میرسد.

نحوه ثبت نام در سامانه سماح 97 + نحوه دریافت ویزا عراق

مناطق کوهستانی شمال اغلب از زمستان‌هاي سرد با بارش برف و باران برخوردار اسـت کـه گاهی موجب طغیان رودخانه‌ها میشود. بطور معمول بارندگی دراین کشور کم اسـت. در بیشتر مناطق سالانه کمتر از ۲۵۰ میلی‌لیتر بارش وجوددارد. این بارش‌ها هم بیشتر در زمستان رخ می دهد. باران‌هاي تابستانی بجز در شمال بـه ندرت اتفاق می‌افتند.

 

بهترین زمان برای رزرو تور و سفر به عراق در سال

ازآن‌ جاییکه این شهر از شهر هـای مقدس شیعیان اسـت، در تمام طول سال زائران برای زیارت بـه آن جا میروند اما در ایام مقدس و خاص مانند عاشورا و تاسوعا و اعیاد مانند عید قربان و حتی عید نوروز شهر مملو از زائر میشود. دراین ایام بـه‌علت بالا بودن قیمت هتل‌ها قیمت تور کمی گران‌تر از ایام معمولی سال میشود. برای سفر بـه عتبات عالیات بهتر اسـت بـه‌شکل کاروان بـه این کشور سفر کنید.

 

چون هم از لحاظ هزینه بـه‌صرفه‌تر اسـت و هم بیمه و امنیت شـما دراین کشور تامین می شود. در حال حاضر قیمت تور زمینی «۶ شب» عتبات عالیات از تهران از حدود یک میلیون و صد هزار تومان شروع میشود و کمترین قیمت تور عتبات با هواپیما «۷ شب» از تهران در ایام محرم حدود یک میلیون و ششصد هزار تومان اسـت و اگر میخواهید خود روز تاسوعا و عاشورا دراین شهر باشید باید حدود ۲ میلیون و صد هزار تومان بپردازید.

نحوه ثبت نام در سامانه سماح 97 + نحوه دریافت ویزا عراق

اما در ایام عادی میتوانید با یک میلیون و چهارصد هزار تومان نیز بـه این شهر سفر کنید. یکیدیگر از مزیت‌هاي سفر با تور، گرفتن ویزا در شهر خود و توسط آژانس‌هاي مسافرتی اسـت. اگر قصد سفر بـه این کشور را دارید در شهر خود اقدام بـه گرفتن ویزا کنید تا در مرز گرفتار کلاهبرداران نشوید.

 

هزینه هتل ها برای اقامت در عراق

کشور عراق جزو کشور هـای جهان سوم اسـت و تا چند سال پیش وضعیت هتل‌ها و گردشگری آن اصلا مناسب نبود. بعد از سقوط صدام ورود زائران شیعه و اغلب ایرانی، وضعیت هتل‌ها کمی بهتر از قبل شد. اگر قصد سفر بـه کربلا را دارید و می‌ خواهید بصورت انفرادی بـه این سفر بروید، بشما توصیه میکنیم بـه‌هیچ وجه در هاستل‌ها «مسافرخانه‌ها» اقامت نکنید چون وضعیت آن‌ها اصلا مناسب نیست.

 

هزینه‌ي هتل‌هاي متوسط در کربلا از حدود ۴۰ دلار «هر نفر دریک شب» شروع می شود و بسته بـه کیفیت و نزدیکی آن بـه حرم‌ قیمت‌ها بالا میرود. اما اگر بخواهیم بهترین و لوکس‌ترین هتل‌هاي شهر رابه شـما معرفی کنیم، باید از «هتل ریحان کربلا» نام ببریم؛ هتل «برج یوسف»، «کریستال»، «آلماناسیک»، «سفیر» و «زیارا» نیز جزو بهترین هتل‌هاي شهر کربلا محسوب می‌ شوند.

 

هزینه خوراک و مواد غذایی مورد نیاز در طول سفر

اگر با کاروان‌هاي سازمان حج و زیارت بـه این شهر سفر می کنید، این تورها تهیهی صبحانه، ناهار و شام شـما را خود بر عهده دارند ودر هتل‌ها غذا هاي باکیفیت بـه مسافران عرضه می کنند. اما اگر قصد دارید بصورت انفرادی بـه این سفر مشرف شوید توصیه میشود در رستوران‌هاي بین راهی غذا نخورید.

نحوه ثبت نام در سامانه سماح 97 + نحوه دریافت ویزا عراق

چون بـه‌دلیل کیفیت پایین و عدم رعایت کامل بهداشت، احتمال مسمومیت بسیار بالا اسـت. در خود شهر نیز سعی کنید در رستوران‌هاي معتبر و بهداشتی مانند رستوران «الفردوس»، «النخیل»، «زعفران»، «جبل عامل» و «فست فود الطازج» غذا میل کنید. قیمت متوسط هر وعده‌ي غذایی در کربلا برای هر نفر حدود ۲۰ هزار تومان اسـت.

 

ویزای اعتیادیه عراق

نوع دیگری از ویزای عراق تحت عنوان ویزای اعتیادیه صادر میشود. ویزای اعتیادیه عراق بـه افرادی تعلق میگیرد کـه در خاک عراق مشغول انجام پروژه تجاری معینی هستند؛ در واقع ویزای اعتیادیه، نوعی از ویزای کاری عراق اسـت. ویزای اعتیادیه، سه ماه اعتبار دارد و سینگل اسـت یعنی دارندگان ویزای اعتیادیه عراق تنها یکبار حق ورود و خروج بـه عراق را دارند. مرجع صادرکننده ویزای اعتیادیه عراق، سفارت این کشور اسـت.

 

ویزای متعدده عراق

یکیدیگر از ویزاهای عادی عراق با نام ویزای متعدده صادر و عرضه میشود. ویزای متعدده عراق هم مانند ویزای اعتیادیه آن بـه متقاضیانی اختصاص دارد کـه در حال اجرای یک پروژه اقتصادی معین در خاک عراق هستند؛ بنابر این ویزای متعدده هم نوع دیگری از ویزای کاری عراق اسـت. اعتبار ویزای متعدده عراق متغیر هست و طبق معمولً بـه صورت سه ماهه، شش ماهه و یک ساله صادر می شود.

 

ویزای متعدده عراق، ویزایی مولتیپل اسـت یعنی بـه واسطه آن می توانید بـه دفعات از مرزهای عراق معاشرت کنید. برای دریافت ویزای متعدده عراق باید ابتدا با طرف عراقی خود قرارداد کاری ببندید؛ سپس بـه اداره اقامت عراق واقع در بغداد مراجعه کنید و با ارائه قرارداد کار، موافقت نامه اداره اقامت عراق را دریافت نمایید. بعد از دریافت موافقت نامه باید بـه ایران برگردید و بـه سفارت عراق واقع در تهران مراجعه کنید.