پارس ناز پورتال

نشانه های اعتماد به نفس پایینو راه چاره آن

نشانه های اعتماد به نفس پایینو راه چاره آن

نشانه های اعتماد به نفس پایینو راه چاره آن

اعتماد بـه نفس پایین در افراد نشانه هایی دارد که در این پست بـه آن می‌پردازیم تا این مشکل حل شود و زندگی بهتری داشته باشید. اعتماد بـه نفس یکی از شرایط روحی است که شخص در آن بـه خاطر تجربه‌هـای قبلی, بـه توانایی‌ها و استعدادهای خود در موفقیت انجام کارها بـه طور موفقیت‌آمیز اعتماد و باور دارد.

 

خصوصیت دارا بودن اعتمادِ بـه خویشتن نقش حیاتی در ترویج و پیشرفت و موفقیت‌هـای یک فرد ایفا میکند. پژوهشگران دریافتند که برخلاف انچه تصور میشود, اعتماد بـه نفس کودکان تا سن پنج سالگی بـه طور کامل شکل می‌گیرد. محققان آمریکایی میگویند کودکان زمانی که پنج ساله می شوند, از احساس اعتماد بـه نفسی برخوردار هستند که بـه لحاظ تکامل با بزرگسالان قابل مقایسه است.

 

کسانی که اعتماد بـه نفس پایین دارند, اغلب نسبت بـه خودشان سخت گیر هستند. گاهی اوقات انها حتی نمی توانند تعریف و تمجید دیگران را بپذیرند ; چون انها نسبت بـه مقصود دیگران ظنین هستند.در واقع انها نسبت بـه خود شک دارند و مرتبا فکر میکنند که لایق تعریف هـای دیگران نیستند و انها دارند با او تعارف میکنند.

 

علائم اعتماد بـه نفس پایین که شایع هستند:
– بـه نظر و عقیده خود اعتماد ندارند

 

– همه ی ی ی وقت} عمده فکر میکنند

 

از چالش و رقابت هراس دارند; طوری نگران می شوند که شـما قادر بـه غلبه بر انها نیستید

 

– با خودشان سختگیر ولی با دیگران ملایم هستند

 

– بـه طور مکرر بـه اختلال و آشفتگی احساسی مبتلا می شوند

 

علائم اعتماد بـه نفس پایین که کمتر شناخته شده هستند:
– معتاد بـه کار کردن هستند:
در کار, انتظارات قابل تشخیص وجود دارد. این افراد حتی اگر در محل کار با فشار روبرو شوند, در مقایسه با روابط با اجتماع که برایشان بسیار ناشناخته و غیر قابل نظارت است, کار برایشان راه تر و آسان تر است. راه تر برای انها یعنی انجام کار خوب و برآورده شدن انتظارات. بنابراین برخی از افراد با عزت نفس پایین, تمرکز خود را روی کار انتقال داده و تمام انرژی خود را آنجا صرف میکنند.

 

– بیش از اندازه دست بالا یا بیش از اندازه دست پایین گرفتن
تعداد زیادی از ما شنیده ایم که افراد با اعتماد بـه نفس پایین, موفقیت هـای کمتری دارند, زیرا انها بیش از اندازه از چالش هـای جدید هراس دارند و بـه اندازه کافی اعتماد بـه نفس ندارند تا بتوانند از استعدادهای خود استفاده کنند.انها در یک مورد دیگر هم افراط می کنند. برخی از انها بـه شدت دلواپس شکست و طرد شدن هستند, در نتیجه بهترین تلاش خود را میکنند تا برجسته باشند و ارزش خود را ثابت کنند.

 

دلایل اعتماد بـه نفس پایین چیست؟
بیشتر اوقات, اعتماد بـه نفس پایین ما ریشه در دوران کودکی ما دارد. تجربیات منفی نخست که بـه عزت نفس پایین منتهی می‌شوند شامل موارد زیر است:

 

– مجازات مکرر
– بی توجهی مکرر
– فحش و پرخاش شدید
– استاندارد هـای سختگیرانه والدین
– زورگویی/تحریم
– قرار گرفتن در معرض استرس یا ناامیدی شخص دیگر
– عدم تحسین, گرمی و یا محبت
– زندگی در خانواده یا گروهی که اعضای آن نسبت بـه یکدیگر تبعیض قائل می شوند.

 

دوران کودکی زمانی است که ما “زیربنای احساسی Bottom Line” و “قوانین زندگی Rules for Living” مان را شکل میدهیم که این شکل در آینده بر خط فکری ما تاثیر میگذارد, بـه همین خاطر تمام تجربیات منفی نخست دوران کودکی ما میتواند بر روی بزرگسالی ما تأثیر بسیار طولانی داشته باشد.

 

“زیر بنای احساسی Bottom Line” چیست و چطور اعتماد بـه نفس شـما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

 

زیربنای احساسی, چگونگی احساس معمولی شـما درباره چیزی, براساس تجربه نخست شـما است. برای همانند, چگونگی احساس شـما, وقتی برای اولین بار خانه را ترک کردید, باعث فعال شدن زیربنای احساسی شـما, برای زمانی میشود که چیزهای دیگری را در زندگی ترک کنید.

نشانه های اعتماد به نفس پایینو راه چاره آن

زمانی که درباره اعتماد بـه نفس پایین صحبت می کنیم, زیربنای احساسی, در چگونگی رفتار اطرافیان شـما با شـما خواهد بود. همان طور که وقتی رشد می کنیم, صدای افرادی که برای ما مهم هستند, زیربنای احساسی ماست.

 

آیا انها میگویند شـما شایان ستایش هستید, یا شـما همه ی ی ی وقت} بـه اندازه کافی خوب نیستید؟ آیا انها از شـما غفلت کرده اند که این غفلت بـه شـما احساس بی ارزش بودن میدهد؟

 

این اثرات بزرگ, باعث میشود تا شـما خود را فردی با اعتماد بـه نفس پایین دیدن نمایید.

 

چطور “زیربنای احساسی” “قوانین زندگی” شـما را تعیین میکند؟
بر اساس “زیربنای احساسی”, ما “قوانین زندگی” خود را, که راهکارهای برخورد با زندگی است, تشکیل میدهیم.بـه عنوان مثال, اگر اعتقاد داشته باشید که شـما همه ی ی وقت} نسبت بـه دیگران نامرغوب و درجه 2 هستید, قانون زندگی شـما این میشود: ” بهتر است که کمتر صحبت کنید و نمایش کمتری در جمع داشته باشید” .

 

اعتماد بـه نفس پایین باعث میشود که در عشق دچار سردرگمی شوید
با داشتن اعتماد بـه نفس پایین, انتظار میرود که دیگر افراد بـه طور ناشایست با شـما رفتار کنند. وقتی دیگران فقط کمی با شـما خوش رفتاری میکنند, شـما بیش از حد لذت می‌برید و احساسات غیر واقعی نسبت بـه انها نشان میدهید.دیگران این واکنش اغراق آمیز شـما را بـه راحتی با عشق و عاشق شدن اشتباه میگیرند و این امر باعث گریزان شدن اطرافیانی که در ابتدا تمایل بـه دوستی با شـما داشتند میشود.

 

اعتماد بـه نفس پایین باعث می‌شود که در یک رابطه شـما خود را دست پایین بگیریدهمانطور که فکر میکنید شریک زندگی تان, برایتان زیادی خوب است, در واقع بار سنگینی را با خود حمل میکنید و چیزهایی که نباید را تحمل می کنید. شـما حتی گاهی اوقات در عشق دچار مشکل و سردرگمی میشوید. آیا شـما واقعاٌ او را دوست دارید یا شـما فقط جرات صحبت کردن و بحث کردن با او را ندارید؟

 

ممکن است کارفرمایان شـما احساس کنند مستعد نیستید
افراد با اعتماد بـه نفس پایین, گاهی اوقات واقعا با استعداد هستند. اما انها نمی دانند چطور باید این استعداد را بـه نمایش بگذارند. در هنگام ملاقات انها ساکت هستند; در طی سخنرانی بسیار ضعیف صحبت میکنند; در گفتگوی روزانه از کلمات “ببخشید” و “احتمالا” , عمده استفاده میکنند. بـه عنوان یک نتیجه, کارفرمایان و دیگر همکاران از آنها بـه عنوان افرادی بی استعداد یاد کرده و همکاری را با وی قطع میکنند.

 

اعتماد بـه نفس پایین میتواند منجر بـه افسردگی شود
برطبق تحقیقات دانشگاه شهر بازل Basel, اعتماد بـه نفس پایین با گذشت زمان می تواند منجر بـه افسردگی شود. دکتر مادسن Dr. Lars Madsen فیزیولوژیست, اضافه میکند که اعتماد بـه نفس پایین, “یک عامل کلیدی در پیشرفت و قوت افسردگی” است.

 

چطور میتوان اعتماد بـه نفس را افزایش داد؟
همانطور که تا بـه حال متوجه شدید, اعتماد بـه نفس پایین یک مسئله ریشه ای عمیق است و منجر بـه پیامد هـای فراوانی میشود.راه حل آن, کار ساده ای نیست, اما ممکن است. کلید این است که از راه هـای مناسب استفاده کنید.

 

همه ی ی ی این توصیه هـای مثبت را نادیده بگیرید
اغلب می‌شنوید که دیگران میگویند: “مثبت باش” و یا “من تشویقت میکنم”!….افراد افسرده می‌دانند که هیچکدام از این‌ها کمکی نمیکند, این فقط باعث میشود انها احساس بدی کنند.

 

همینطور در مورد افرادی که اعتماد بـه نفس پایین دارند, دیگران بـه سادگی میگویند:”برای من تو عالی هستی”, “تو واقعا بینظیر هستی”, “چرا از خودت بیشتر قدردانی نمی کنی؟”, و یا حتی بدتر “شـما باید بیشتر اعتماد بـه نفس داشته باشید”هیچکدام از این‌ها اعتماد بـه نفس پایین را بالا نخواهد برد. در عوض افراد با اعتماد بـه نفس پایین, احساس ناراحتی یا حتی گناه از رفتار انها میکنند.