پارس ناز پورتال

نشانه های اولیه بارداری در مادران را بشناسید

نشانه های اولیه بارداری در مادران را بشناسید

نشانه های اولیه بارداری در مادران را بشناسید 

مادران باردار در نخستین روزهای بارداری با مشاهده علامت هایي می‌توانند پی ببرند که آبستن میباشند و فرزندی در راه دارند. نخستین علامت و علامت بارداری در زنان گوناگون متفاوت هست, حتی ممكن هست عده‌اي از بانو‌ها تا روزها, هفته‌ها و ماه‌ها پس از بارداری هیچ علامت شاخصی نداشته باشند اما برخی دیگر ممكن هست تنها یك هفته پس از لقاح هم دچار بروز برخی علائم شوند. درواقع كلیت مسئله این هست كه علائم آغاز بارداری در زنان متفاوت هست.

 

همۀ این رخداد‌ها ممكن هست بیفتد
دكتر «هنكه داگلاس پالمر», مدیر مركز تحقیقات باروری و سلامت مادران «كندی شیریور» میگوید: «نخستین علامت اصلی بارداری نداشتن عادت ماهانه برای یك یا چند دوره متوالی هست… گرچه خیلی از بانو‌ها طی دوره‌هاي ماهانه خود اضطراب و بی‌نظمی دارند و برای همین اگر به اندازه بیش از نیمی از یك دوره زنانه به تاخیر بیفتد باید به بارداری بعنوان یكی از علت‌هاي احتمالی فكر كنند.»

 

اگر این علامت ها را دارید یعنی باردار هستید
انجمن ملی زنان و بارداری كانادا میگوید, اگرچه زنان عموما به تاخیر افتادن دوره‌هاي ماهانه را بعنوان علامت آغاز بارداری در نظر میگیرند اما باید گفت, برخی علامت‌هاي دیگر هم می تواند همراه با این علامت باشد از جمله:

 

بزرگ‌شدن و دلنازک شدن سینه‌ها
خستگی و انرژی نداشتن
تهوع, استفراغ, حالت سرگیجه و تهوع صبحگاهی
تیره‌تر شدن نوك سینه‌ها
سردرد
ویار نسبت به یك غذا یا زده شدن از یك غذای خاص
تكرر ادرار
تغییرات خلق‌و‌خو و روحیه طی شبانه‌روز
خونریزی‌هاي جزئی و مختصر
برترین زمان بارداری

 

یكی دیگر از نخستین علامت‌هاي بارداری در زنان می تواند بروز واكنش‌هاي اخیر نسبت به غذاها باشد

 

تمایل یا کینه؟ مسئله این هست
یكی دیگر از نخستین علامت‌هاي بارداری در زنان می تواند بروز واكنش‌هاي اخیر نسبت به غذاها باشد. درواقع میشود گفت, یكی از علامت‌هاي آغاز بارداری میتواند علاقه یا کینه به برخی غذاها و موادغذایی باشد. علاقه‌مند شدن اکثر به مزه‌ها و بوهاست, مثلاً بانو باردار ممكن هست

 

به مزه شیرین یا به هرچیزی كه نمك داشته باشد متمایل شود یا به خوردن پوست پرتقال یا لیموترش علاقه‌ پیدا كند. درمواردی ممكن هست كشش به خوردن مواد غیرطبیعی, مانند خاك یا آشغال, ایجاد شود كه این حالت‌ها نیازمند مراجعه و مشاوره به پزشكان هست. یكی از علامت‌هاي آغاز بارداری می تواند

 

حالت تهوع به محض استشمام یك بو یا مزه باشد. برای نمونه برخی بانو‌ها بی درنگ بعد از استشمام بوی قهوه یا چای حالت تهوع پیدا می‌كنند, احتمالا این شایع ترین مورد درمورد بوی روغن و سرخ كردن باشد كه باعث بروز حالت تهوع در زنان باردار میشود.

 

آسپیرین ممنوع
دكتر داگلاس پالمر در توضیح برخی علامت‌هاي آغاز بارداری میگوید: «ممكن هست بانو‌ها در اوایل باروری به علت تغییر در میزان هورمون‌ها تشدید سردردها را تجربه كنند یا به سردردهای اخیر دچار شوند. بانو‌هایي كه فكر می‌كنند باردار میباشند بهتر هست از قرص‌هایي حاوی استامینوفن بهره گیری كنند

 

و آسپیرین مصرف نكنند. آسپیرین می تواند عوارض زیادی روی جنین بگذارد, از جمله اختلالات كبدی, اما یكی از چیزهایی كه شمار زیادی از زنان نمیدانند این هست كه مصرف آسپیرین در دوران بارداری میتواند باعث تغییر رنگ دندان‌هاي جنین و ناهنجاری‌هاي لب و لثه شود.»

 

دقیق‌ترین راه كدام هست؟
اما واقعا برترین راه برای تشخیص بارداری چیست؟ دكتر «كالین كالینز», از مركز درمانی «پلاندپرنت هو» می گوید: «خب پاسخ این سوال كاملا معلوم و مشخص هست؛ انجام یك آزمایش بارداری. به‌طور معمول بانو‌ها از شیوه مقایسه بارداری در منزل و نوارهای مخصوص بهره گیری می‌كنند

 

اما باید در این راستا دقیق بود و كاملا براساس دستورات تست آزمایش را انجام داد. هر اشتباه كوچكی میتواند روی نتیجه آزمایش تاثیر بگذارد, درضمن اكثر این تست‌هاي خانگی دارای پاسخ‌هاي كاذب میباشند, برای همین برترین كار این هست كه آزمایش خون انجام شود كه افزایش میزان هورمون در 2 آزمایش پیاپی میتواند نشان‌دهنده بارداری باشد, این روش دقیق‌ترین راه تشخیص بارداری هست.»

 

یك علامت آزاردهنده
براساس روند فیزیولوژیك بارداری, یك بانو باردار بین 6 تا 8 هفته پس از بارداری احساس تكرر ادرار پیدا خواهد كرد و این حالت ممكن هست با گذر زمان شدیدتر هم شود. در موارد معدودی ممكن هست فرد باردار دچار اختیار نداشتن و كنترل نكردن ادرار ‌شود كه گرچه معمولاً گذراست و فقط باید در حالت شدید به پزشك مراجعه كرد.