پارس ناز پورتال

نشانه های عشق واقعی در رابطه دونفره | بایدها و نبایدها

نشانه های عشق واقعی در رابطه دونفره | بایدها و نبایدها

نشانه های عشق واقعی در رابطه دونفره | بایدها و نبایدها 

اگر بالای 21 سال را دارید، تا 80 درصد امکان دارد کـه وارد یک رابطه عاطفی شده باشید، چـه نخستین رابطه تان باشد و چـه چندمین آن باشد حتماً تا کنون این سوال را از خود پرسیده اید کـه: آیا احساس مـن واقعی اسـت؟ آیا این عاطفه شکل گرفته شده عشق واقعی اسـت؟ خب بـه تنهایی نمی شود جواب این سوال را پیدا کرد بهمین منظور امروز چند نشانه از وجود عشق واقعی را برای شـما آوده ایم.

 

عشق شهوت نیست

درواقع عبارت – عشق در نگاه اول – چندان درسـت نیست، زیرا عشــق چیزی نیست کـه فوراً آن راحس کنیم. پس آن جاذبۀ قوی‌ اي کـه مانند آهنـربایی شـما رابه سـمت فردی کـه تـازه دیده‌ اید می‌کشاند، چیست؟ این حس شیفتگی و تعامل جنسی اسـت.مادر طبیعت دُز بالایی از شیفتگی را در درون مـا قرار داده اسـت تا در ابتدا جذب یک دیگر شویم.

نشانه های عشق واقعی در رابطه دونفره | بایدها و نبایدها

درست اسـت کـه عشق شاملِ تعاملِ جنسی نیز می شود، ولی با آن تفاوت دارد، زیرا عشق احساسی اسـت که با گذشتِ زمان ایجاد میشود. شهوت در یک لحظه به‌ وجود می آید، ولی عشق با گذشت زمان و وقتی ظاهر و باطن فرد مقابل را بهتر شناختید، تکامل می یابد.

 

رابطۀ بدون عشق رابطه‌ ای تمام و کمال نیست

ممکن اسـت کـه از نظر جنسی بـه‌ شدت جذبِ شریک زندگی‌تان شده باشید، ولی شیفتگي شـما بـه این معنا نیست کـه عاشقِ او هستید.اگر میانِ شـما و شریکِ زندگی‌تان احساسات عاشقانه‌ اي شکل نگرفته باشد وقتی آتش جاذبه‌ هـای جنسی خاموش شود از او خسته میشوید.

 

عشق برای کامل شدن به زمان نیاز دارد

رابطۀ عاشقانه یک‌ روزه ایجاد نمی شود. رشته‌ هـای عشق با گذشتِ زمان بـه‌ هم بافته میشوند و پیوندی قوی را شکل میدهند. عشق زمانی ریشه می گیرد کـه شـما و شریک زندگی‌تان افکار ترسها رویاها و امیدهای مشترکی داشته باشید.

نشانه های عشق واقعی در رابطه دونفره | بایدها و نبایدها

پس بـه این فرایند اعتماد کنید و برای رسیدن بـه عشق عجله نکنید.عاشق شدن زمانبندی خودش را دارد و شـما باید به آن احترام بگذارید و عجول نباشید.

 

آیا فقط یک عشق واقعی وجود دارد؟

گاهی دربارۀ ـــ تنها عشق زندگی ـــ صحـبت میکنیم ولی مـا انـسانها طوری آفریـده شده‌ ایم کـه می توانیم بارها عاشق شویم.اگر این ویژگی را نداشتیم هرگز نمی‌توانستیم پس از شکستِ عشقی دوران دبیرستان یا از دست دادن شریک زندگیمان پس از جدایی یا مرگ دوباره خودرا بازیابیم.

 

عشق سخاوتمند است

در رابطه‌ ی عاشقانۀ واقعی بدونِ هیچ چشم‌ داشتی بطرفِ مقابل خوبی میکنیم و هرگز حساب این راکه چـه کسی چـه کاری برای دیگری انجام داده نگه نمی‌داریم. شاد کردن شریک زندگیمان موجب میشود کـه خودمان نیز شاد شویم.

 

همان احساس شریک زندگی‌ مان را داریم

وقتی می بینیم شریکِ زندگیمان شاد اسـت مـا نیز احساسِ شادی میکنیم. وقتـی میبینیم او ناراحـت یا افسرده اسـت، مـا هم حسِ خوبی نداریم و ناراحت هستیم. عشق موجب می شود کـه با حالت روحی و احساسی طرف مقابل، حس همدلی داشته باشیم.

 

عشق به‌ معنی سازش است

وقتی عاشق کسی هستیم مشتاقانه سازش میکنیم تا نیازها یا خواسته‌ هـای وی را برآورده کنیم ولی برای اینکار نیازها و خواسته‌ هـای خودمان را قربانی نمیکنیم و طرف مقابل نیز نباید از مـا انتظار داشته باشد کـه برای منفعت شخصی او، احساسات و نیازهای خودمان را قربانی کنیم. زیرا چنین رابطه‌اي عشق نیست، بلکه بازرسی و سوء استفاده اسـت.

 

با احترام و مهربانی رفتار می‌کنیم

وقتی عاشق هستیم با یک دیگر با احترام و مهربانی رفتار میکنیم. هرگز بـه‌ طور عمدی شریک زندگی خودرا نمی‌رنجانیم یا بـه او بی‌احترامی نمیکنیم. وقتی درغیاب او درموردش صحبت میکنیم، طوری با گرمی از او می گوییم کـه شنوندگان می توانند عشق را در واژه‌هـای مـا حس کنند. هرگز پشت سر شریک زندگی‌مان از او انتقاد نمی کنیم.

 

به اصول اخلاقی و وجدانی پایبندیم

عشق مـا بـه فرد دیگر موجب میشود کـه هم نسبت‌بـه او و هم در جامعه بـه اصول اخلاقی و وجدانی پایبند باشیم. حضور او در زندگی مـا موجب میشود کـه سعی کنیم فرد بهتری باشیم تا او همان‌ گونه مـا را تحسین کند.

 

نگهبان تنهایی و خلوت یکدیگر هستیم

اگر عاشق باشیم، هرگز احساس تنهایی نمی کنیم، حتی وقتی کـه تنها هستیم. فکر کردن بـه فرد دیگر موجب میشود حس کنیم فرشته‌ی نگهبانی داریم کـه همیشه همراه ماست.

 

پیروزی‌ های او موجب خوشحالی ما می‌شود، نه حسادت

وقتی شریک زندگی مـا پس از تلاش فراوان در کاری موفق می شود، سرشار از حس شادی می شویم، طوریکه گویی خودمان هم پیروز شده‌ایم. هیچ حس حسادت یا رقابتی وجود ندارد و فقط شادی و لذت خالصی اسـت کـه با موفقیت شریک زندگی‌مان بـه مـا دست داده اسـت.

 

او همیشه در ذهن ماست

حتی وقتی برای کار، سفر یا مسائل دیگر برای مدتی از او جدا می شویم، فکرمان ناخواسته بـه سمت او منحرف می شود و با خود فکر می کنیم کـه او هم اکنون چـه کاری انجام می دهد.

 

صمیمیت جنسی عمیق‌ تر می‌شود

عشق موجب میشود کـه رابطۀ جنسی مقدس شود. عشق ورزیدن مـا دیگر با روزهای اول تفاوت دارد و اکنون عمیق و مقدس شده، معنی عشق میان مـا به یک پیوند واقعی جسمی و ذهنی تبدیل شده اسـت.

 

احساس امنیت میکنیم

حضور عشق در رابطه موجب می شود کـه احساس امنیت داشته باشیم، طوریکه انگار فرد مقابل پناهگاه امنی اسـت که نزد او برمی‌گردیم و وقتی با او هستیم، احساس امنیت و ثبات می کنیم.

 

حس می‌کنیم که دیده و شنیده می‌شویم

شریک زندگی مـا، مـا را آن‌طور کـه هستیم می بیند و همان‌ گونه عاشق ماست. مـا می توانیم تمام جنبه‌هـای خود «چـه مثبت و چـه منفی» رابه او نشان بدهیم و عشق بی‌ قید‌ و شرط وی را دریافت کنیم و معنی عشق را لمس کنیم.

نشانه های عشق واقعی در رابطه دونفره | بایدها و نبایدها

او مـا رابه‌ خوبی می‌شناسد ومی‌داند کـه ذاتا چگونه انسانی هستیم. عشق بـه مـا اجازه میدهد کـه خود واقعیمان رابه طرف مقابل نشان بدهیم ودر مقابل احساس آرامش دریافت کنیم.

 

عشق به ما امکان می‌دهد که بدون ترس با یکدیگر دعوا کنیم

 

بـه‌ خاطر حس امنیتی کـه در رابطۀ عاشقانه‌ مان داریم، میدانیم کـه میتوانیم با یک دیگر بحث و جدل کنیم و این بحث‌ ها موجب جدایی مـا نمیشود.

نشانه های عشق واقعی در رابطه دونفره | بایدها و نبایدها

گاهی با یک دیگر مخالفت می کنیم ولی حس ناراحتی و رنجش را برای مدّتی طولانی حفظ نمیکنیم، چون نمیخواهیم نسبت‌ بـه شریک زندگیمان حس بدی داشته باشیم.

 


 

و در ادامه باید و نبایدهای احترام به شریک عاطفی

برای این کـه حرمت زندگی مشترکتان حفظ شود، قبل از هر چیزی باید بتوانید خودتان و همسرتان را درقالب یک تیم واحد تصور کنید و حقوق یک دیگر را بشناسید. اما پرسش این اسـت کـه زن و شوهر چگونه میتوانند با یک دیگر مثل یک هم‌تیمی رفتار کنند و حقوق هم دیگر را بشناسند؟

 

خودتان و همسرتان را در قالب یک تیم تصور کنید

اگر میخواهید بـه همسرتان احترام بگذارید، قبل از هر چیزی باید یاد بگیرید خودتان و همسرتان را درقالب یک تیم ببینید. باید در تصمیمات مشترکتان درست مثل یک تیم واقعی فکر کنید و حتی در تصمیماتی کـه بـه صورت انفرادی اتخاذ میکنید، همیشه باید همسرتان را هم درنظر داشته باشید.

نشانه های عشق واقعی در رابطه دونفره | بایدها و نبایدها

بجای این کـه خواسته‌ هایتان را در تضاد با خواسته‌ هـای همسرتان قرار دهید، باید سعی کنید بـه سوی اهدافِ مشترکی حرکت کنید کـه بـه نفع هر 2 نفرتان باشند. برای این کـه بـه یک تیم قوی تبدیل شوید، لازم نیست کـه دو نفرتان دقیقا شبیه هم فکر کنید اما نکتۀ کلیدی این اسـت کـه باید بتوانید حتّی در مواقعی کـه اختلاف نظر دارید، نسبت بـه یک دیگر مهربانانه ومحترمانه برخورد کنید.

نشانه های عشق واقعی در رابطه دونفره | بایدها و نبایدها

وقتی تصمیمی می گیرید کـه پای هردو نفرتان در بین است، تا حد امکان موقع صحبّت کردن منم منم نکنید ودر عوض، جملاتتان رابا کلمه‌ی «مـا» آغاز کنید. خلاصه این کـه اگر خودتان و همسرتان را در یک جبهۀ واحد ببینید، آن‌وقت می توانید احترامی راکه شایسته‌ی همسرتان اسـت، خالصانه نثارش کنید.

 

اگر با همسرتان اختلاف نظر دارید، دلایل‌ تان را محترمانه به بحث بگذارید

 

بعید اسـت بتوانید با همسرتان در تمامی مسائل اتفاق نظر داشته باشید کـه البته اشکالی هم ندارد. اما وقتی بـه اختلاف نظر برمی‌خورید، باید سعی کنید موضع‌ تان را محترمانه بـه همسرتان توضیح دهید. اگر بـه همسرتان بگویید این کاری کـه می‌خوای بکنی واقعا احمقانه‌ ست. یا اصلا باورم نمی‌شه کـه می‌خوای دست بـه همچین کار احمقانه‌اي بزنی. احتمالاً همسرتان از شدت عصبانیت حالت تدافعی بـه خودش خواهد گرفت.

 

طوری‌كه دیگر نمیتوانید گفت‌و‌گوی سازنده‌ اي داشته باشید. در عوض بـه همسرتان بگویید می‌فهمم کـه چرا داري بـه این قضیه این شکلی نگاه می کني. یا فکر نمیکنم کـاری کـه می‌خوای بکنی، تصمیم خیلی مناسبی باشه، حداقل هم اکنون. و هم‌زمان بـه لحن و طرز صحبت کردن‌تان نیز دقت کنید. یادتان باشد اگر خشونت‌آمیز برخورد کنید، همسرتان ترغیب میشود افکارش را پنهان کند و بـه راحـتی تن بـه سازش ندهد.

 

با تفاوت‌ هایی که با یکدیگر دارید کنار بیایید و به این تفاوت‌ ها احترام بگذارید

 

هرچه بیشتر از آغاز زندگی مشترکتان بگذرد، متوّجه خواهید شد که در برخی زمینه‌ ها اصلاً هیچ شباهتی بـه همسرتان ندارید. ممکن اسـت همسرتان وسواسی و خجالتي باشد، درحالی‌ کـه خودتان شلخته و اجتماعی هستید. شاید بتوانید خودتان را اندکی تغییر دهید و با ویژگی هـای همسرتان سازگارتر شوید، اما مطمئن باشید کـه هرگز نمیتوانید کاملاً تغییر کنید. پس یاد بگیرید تفاوتهای یک دیگر را بپذیرید.

 

بـه این تفاوتها احترام بگذارید تا خدشه‌اي بـه روابط‌تان وارد نشود. مثلا اگر خودتان شلخته هستید و همسرتان وسواسی اسـت، سعی کنید تا جاییکه از دستتان برمی‌آید در مرتب نگه داشتن منزل کوشا باشید. حتی اگر مطمئن هستید کـه نمیتوانید در حد استاندارد همسرتان با نظم و ترتیب باشید، حداقل ریخت‌ و پاش اضافی هم نکنید.

 

از محبت‌ های همسرتان قدردانی کنید

از همراهی و حمایت همسرتان قدردانی کنید و بگذارید بداند کـه سپاسگزارش هستید.بجای این کـه مدام نِق بزنید و دائماً از مشکلاتی کـه در زندگی مشترکتان دارید شاکی باشید، نیمۀ پر لیوان را هم ببینید. مثلا اگر همیشه همسرتان با خوشرویی بـه استقبالتان می آید و درهر شرایطی پای صحبت‌ هایتان مینشیند باید سعی کنید:

نشانه های عشق واقعی در رابطه دونفره | بایدها و نبایدها

بـه طریقی نشانش دهید کـه متوجه همراهی و حمایتش هستید. مستقیما تشکر کنید یا این کـه یک یادداشت مهربانانه بنویسید. این کـه نسبت به رفتارهای محبت‌ آمیز همسرتان بی‌اعتنا باشید، نشانۀ بی‌احترامی اسـت و موجب می شود کـه همسرتان فکر کند محبت‌ هایش را اصلا نمی بینید.

 

به خودتان احترام بگذارید

کسیکه بـه خودش احترام نمی گذارد، با همسرش هم نمیتواند محترمانه برخورد کند. احترامِ بخود رمز پیروزی در روابط زن و شوهری و بطور کلی زندگی اسـت. بـه بدن خود احترام بگذارید و از رفتارهای پرخطری کـه برای‌تان بی‌احترامی بـه همراه خواهند آورد بپرهیزید. مثلا دخانیات مصرف نکنید و با دیگران گلاویز نشوید.

نشانه های عشق واقعی در رابطه دونفره | بایدها و نبایدها

دوست صمیمی خودتان باشید، چرا کـه یک دوست صمیمی بـه خوبی درک می کند که چه رفتاری دوستش را رنجیده‌خاطر خواهد کرد و احترامش را از بین خواهد برد. خلاصه این کـه سعی کنید بهترین ورژن خودتان باشید. در غیر این صورت نه تنها نمی توانید بـه همسرتان احترام بگذارید، بلکه بـه‌ اسانی طعمه‌ی افرادی خواهید شد کـه برای‌تان هیچ احترامی قائل نیستند.

 

وقتی به اختلاف نظر بر می‌خورید، به جای مشاجره، مصالحه کنید

 

برای این کـه احترام همسرتان را حفظ کنید، باید یاد بگیرید در مواقعی کـه بـه اختلاف نظر برمی‌خورید بـه مصالحه برسید. اگر قصد دارید در مورد قضیه‌اي یک تصمیم مشترک بگیرید، ابتدا باید صحبت‌هـای هم دیگر رابه دقت بشنوید و از موضع یک دیگر کاملا باخبر شوید. فقط دراین صورت اسـت کـه می توانید جوانب مثبت و منفی قضیه رابه شکلی محترمانه بـه بحث بگذارید ودر نهایت بـه نتیجه‌اي برسید کـه خوشایند هردو نفرتان باشد.

 

بجای این کـه حرف‌تان رابه قیمت جریحه‌دار کردن احساسات همسرتان بـه کُرسی بنشانید، سعی کنید بـه مصالحه برسید تا طرف مقابل‌تان را هم خشنود کرده باشید. وقتی تصمیم مهمی می گیرید و واقعا نمی توانید بـه بخشی از خواسته‌هـای‌‌‌تان بی‌اعتنا باشید، از همسرتان محترمانه تقاضا کنید اندکی کوتاه بیاید و خواسته‌هایي راکه دارید نادیده نگیرد.

 

هم خودتان و هم همسرتان تمرین کنید که جوابگوی اشتباهات‌تان باشید

 

هم خودتان و هم همسرتان باید یاد بگیرید کـه مسئولیت رفتارهای‌تان را بپذیرید و جوابگوی اشتباهات‌تان باشید. این کـه درصورت بـه خطا رفتن فقط عذرخواهی کنید کافی نیست، بلکه باید کاملا آگاه باشید کـه کدام رفتارهای‌تان موجب رنجش همسرتان میشوند ودر مقابل، همسرتان نیز باید بداند کـه از کدام رفتارهای ریز و درشتش رنجیده‌خاطر می شوید.

نشانه های عشق واقعی در رابطه دونفره | بایدها و نبایدها

مثلا اگر یک شب دو ساعت دیرتر از همیشه بـه منزل آمدید و با این کـه میدانستید همسرتان برای شام منتظرتان است، یک زنگ هم نزده بودید، باید انتظارش را داشته باشید کـه همسرتان این رفتارتان را توهین‌آمیز تلقی کند. دراین‌گونه موارد چاره‌اي ندارید جز این کـه جوابگوی رفتار توهین‌آمیزتان باشید. اگر بتوانید مسالمت‌آمیز درباره‌ی اشتباهات‌تان صحبت کنید، یعنی رابطه‌ تان در مسیر درستی قرار دارد.

 

وقتی اشتباهی مرتکب می‌شوید عذرخواهی کنید

 

وقتی اشتباهی مرتکب می شوید عذرخواهی کنید تا احترام همسرتان حفظ شود. بجای این کـه اشتباه‌تان را انکار یا لاپوشانی کنید، بـه همسرتان نشان دهید کـه از صمیم قلب متأسف هستید. تأسف‌تان را نه فقط در حرف بلکه در عمل نیز ثابت کنید و همه ی‌ی تلاش‌تان رابه کار بگیرید تا خطای مرتکب شده را دوباره تکرار نکنید. مثلا این کـه فقط بگویید: «متأسفم کـه باعث شدم احساساتت جریحه‌دار بشه.»

 

یا «ببخشید کـه باعث شدم اعصابت حسابی بـه هم بریزه.» کافی نیست. باید مسئولیت خطایی راکه مرتکب شده‌اید بپذیرید و نشان دهید کـه حقیقتا متوجه اشتباه‌تان شده‌اید. بـه چشم‌هـای همسرتان نگاه کنید و بگویید کـه چقدر بابت اتفاق پیش آمده پشیمان هستید و چقدر دلتان میـــخواهد دلخوری‌هـای اخیر را جبران کنید.

 

یاد بگیرید خودتان را به جای همسرتان تصور کنید

وقتی سعی دارید بـه یک تصمیم مشترک برسید یا حتی وقتی کارتان بـه جر و بحث کشیده می شود، سعی کنید خودتان رابه جای طرف مقابل بگذارید. مثلا اگر پدر همسرتان در بیمارستان بستری اسـت، قبل از این کـه سرِ شستن ظرف‌ها دعوا بگیرید، با خودتان فکر کنید کـه همسرتان در حال حاضر چـه غصه‌ی بزرگی در دلش دارد.

نشانه های عشق واقعی در رابطه دونفره | بایدها و نبایدها

قبل از شروع هر گفت‌وگو یا مشاجره‌اي اندکی بـه خودتان فرصت دهید تا قضیه را از موضع همسرتان ببینید. این کـه بتوانید خودتان را چند لحظه‌اي بجاي همسرتان تصور کنید، رفتار ملاحظه‌گرایانه‌اي اسـت کـه بـه همسرتان نشان می دهد برایش احترام خیلی زیادي قائل هستید.

 

شنوندۀ خوبی باشید

در روزگاری زندگی می کنیم کـه تعداد زیادی از مردم اینقدر سرشان بـه دنیای فناوری گرم اسـت کـه اصلا وقت گوش دادن بـه درددل‌هـای هم دیگر را ندارند. برای این کـه بـه همسرتان احترام بگذارید، باید وقتی برای‌تان صحبت می کند بـه دقت پای صحبت‌هایش بنشینید. تلفن همراه‌تان را کنار بگذارید و ارتباط چشمی برقرار کنید. سعی کنید حواس‌تان بـه محیط اطراف پرت نشود.

 

موقع گوش دادن نباید وسط حرف همسرتان بپرید یا تا زمانی کـه مشورت نخواسته نصیحتش کنید، فقط کافی اسـت سراپا گوش باشید. برای این کـه نشان دهید شنونده‌ی خوبی هستید، بعد از این کـه صحبت‌هـای همسرتان بـه پایان رسید، بعضی صحبت‌هایش را در قالب کلمات خودتان تکرار کنید تا طرف مقابل متوجه شود پیامش را کاملا درک کرده اید. مثلا بگویید: «می‌فهمم چقدر ناراحتی کـه رئیست قَدرِت رو نمی‌دونه.»

 

به خط قرمزهای همسرتان احترام بگذارید

خط قرمزهای هم دیگر را بشناسید و سعی کنید از این خط قرمزها عبور نکنید. شاید همسرتان دوست نداشته باشد بـه عکس‌هـاي قدیمی داخل صندوقچه‌‌اش سَرَک بکشید یا درباره‌ی گذشته‌اش با دیگران صحبت کنید. هرگز همسرتان رابه دلیل اضافه‌وزنش در دوران کودکی دست نیندازید. شاید همسرتان دوست نداشته باشد بعضی وسایل مورد علاقه‌اش رابا کسی شریک شود، پس درکش کنید.

نشانه های عشق واقعی در رابطه دونفره | بایدها و نبایدها

شاید همسرتان مایل نباشد درباره‌ی همسر سابقش حتی یک کلمه صحبت کند و این رفتارش برای‌تان غیر قابل پذیرش باشد. دراین قبیل موارد، می توانید از همسرتان بپرسید کـه چرا دوست ندارد دراین مورد صحبت کند، اما رعایت ادب فراموش‌تان نشود. پس اگر نمیتوانید با بعضی خط قرمزهای همسرتان کنار بیایید، چاره‌اي نیست جز این کـه محترمانه درباره‌ی این مسئله گفت‌وگو کنید.

 

به همسرتان کمک کنید تا اهدافش را تحقق ببخشد

برای این کـه بـه همسرتان احترام بگذارید باید بهترین‌ها را برایش بخواهید و کمک کنید تا با پرورش قابلیت‌هایي کـه دارد، رؤیاهایش رابه واقعیت تبدیل کند. مثلا بـه همسرتان قوت قلب دهید تا نگارش کتابی راکه پنج سال پیش آغاز کرده بود بـه سرانجام برساند. هرگز بـه همسرتان القا نکنید کـه نمیتواند بـه آرزوهایش برسد. در عوض، همیشه همسرتان را تشویق کنید کـه بـه درجات بالاتر صعود کند.

 

اما اگر احساس می کنید کـه تحقق برخی اهداف همسرتان امکان پذیر نیست و دلایل مشخصی نیز دارید، باید دیدگاه‌تان را دوستانه و مسالمت‌آمیز بـه بحث بگذارید. حتی اگر برخی اهداف همسرتان را در تضادِ با خواسته‌هـای خودتان می بینید، باید بجای این کـه جلوی تحقق اهدافش را بگیرید، درباره‌ی اختلاف نظرتان مصاحبه کنید.

 

با همسرتان همدردی کنید

در یک رابطه‌ی موفق باید بتوانید با همسرتان همدردی کنید. اگر همسرتان واقعا برای‌تان اهمیت دارد، باید بتوانید عشق‌تان را ابراز کنید ودر مواقع سختی قادر بـه گذشت باشید. باید بپذیرید کـه همسرتان هم گرفتاری‌هـای خاص خودش را دارد. حتی اگر همسرتان دست بـه کاری زده کـه از ابتدا با انجامش موافق نبوده‌اید، بازهم حق ندارید احساساتش را در فراز و نشیب‌هـاي مسیری کـه پیش گرفته نادیده بگیرید.

 

تحت هیچ شرایطی به همسرتان دروغ نگویید

برای این کـه اصل احترام بـه همسر را رعایت کنید، باید بـه تمامی موارد فوق راستگویی را هم اضافه کنید. هرگز درباره‌ی این کـه چرا از سر کار دیر بـه منزل برگشتید دروغ نگویید. حواس‌تان باشد رفتاری نکنید کـه باعث بی‌اعتمادی همسرتان شود. شاید مایل نباشید درباره‌ی بعضی مسائل خصوصی‌تان صحبت کنید، اما این بی‌میلی دلیل نمیشود کـه صافْ صافْ بـه چشم‌هـای همسرتان نگاه کنید و دروغ ببافید.

نشانه های عشق واقعی در رابطه دونفره | بایدها و نبایدها

اگر همسرتان بی‌اعتماد شود، بـه سختی می توانید اعتمادش را دوباره جلب کنید. حتی گاهی دروغ‌هـای مصلحت‌آمیز نیز ممکن اسـت موجب رنجش طرف مقابل‌ شوند. در هر صورت اگر بـه دروغ گفتن بـه همسرتان عادت کرده اید، آگاه باشید کـه این رفتارتان چیزی جز بی‌احترامی نیست.

 

گاهی وقت‌ ها بگذارید همسرتان با خودش خلوت کند

اگر همسرتان عنوان کرد کـه نیاز دارد اندکی با خودش تنها باشد، خلوتش رابه هم نزنید. هر شخصی گاهی نیاز دارد برای سر و سامان دادن بـه افکار یا حتی کارهای عقب‌مانده‌اش چند مدتی با خودش خلوت کند. فکر نکنید همسرتان از دست‌تان خسته شده یا حوصله‌تان را ندارد. اگر از این تصمیم بـه دلهره افتاده‌اید، می توانید نگرانی‌تان رابا همسرتان در بین بگذارید تا خیال‌تان از این بابت آسان شود.

 

یادتان باشد وقتی دراین مورد با همسرتان صحبت میکنید، حالت تدافعی بـه خودتان نگیرید. مثلا می توانید با لحنی آرام بـه همسرتان بگویید: «عزیزم، چند وقته خیلی باهم نبودیم، الآنم اگه بخوای با خودت تنها باشی، خیلی دلم برات تنگ می‌شه.» و بـه این ترتیب بـه همسرتان نشان دهید کـه برایش احترام قائل هستید.

 

همسرتان را در جمع خجالت‌ زده نکنید

هرگز همسرتان را در جمع، چـه در مقابل اعضای خانواده و چـه در مقابل غریبه‌ها، مورد سرزنش قرار ندهید. اگر مشکلی با همسرتان دارید، باید در خلوت خودتان مطرحش کنید، نه در جمع دیگران. اگر همسرتان را در جمع خجالت‌زده و سرافکنده کنید، نه تنها بـه شدت از دست‌تان می‌رنجد، بلکه اطرافیان‌تان هم در معذورات قرار میگیرند. اگر در جمع بـه همسرتان پرخاش کردید، حتماً عذرخواهی کنید و پشیمانی‌تان را نشان دهید.

 

پشت سر همسرتان نزد دیگران بدگویی نکنید

نباید مسائل خصوصی زندگی‌تان را نزد خانواده یا دوستان‌تان فاش کنید و درباره‌ی رفتارهای آزاردهنده‌ی همسرتان بدگویی کنید. شاید گاهی وادار شوید درباره‌ی مشکلات خانوادگی‌تان از دیگران مشورت بگیرید، اما یادتان باشد کـه اگر مدام از همسرتان نزد خانواده و دوستان بدگویی کنید، راه بـه جایی نخواهید برد. این کـه در غیاب همسرتان پشت سرش بدگویی کنید، نشانه‌ی بی‌احترامی اسـت.

 

نگذارید احساسات منفی‌ تان تلمبار شوند

هرگز اجازه ندهید احساسات‌تان آن قدر روی هم تلمبار شوند کـه دیگر چاره‌اي جز داد و فریاد نداشته باشید. اگر چیزی آزارتان می دهد، از همسرتان بخواهید کـه چند لحظه‌اي بنشیند تا جدی درباره‌ي این قضیه صحبت کنید. آن‌قدر طولش ندهید تا خودِ همسرتان علت ناراحتی‌تان را حدس بزند یا زمانی سر صحبت را باز کند کـه موقعش نیست.

 

احساسات همسرتان را با تعریف و تمجیدهای بی‌ جا از همجنس‌ هایش جریحه‌ دار نکنید

 

فرقی نمیکند، هم زن و هم شوهر، نباید طوری رفتار کنند کـه همسرشان فکر کند رابطه‌‌ی زناشویی‌شان را جدی نگرفته‌‌اند و بـه اصول زندگی مشترک پایبند نیستند. اگر مدام نزد همسرتان با آب و تاب فراوان از جذابیت‌هـای فلان آقا یا خانم حرف بزنید، مطمئنا همسرتان را رنجیده‌خاطر خواهید کرد.

نشانه های عشق واقعی در رابطه دونفره | بایدها و نبایدها

برخی افراد نسبت بـه این‌گونه تعریف و تمجیدها حساس‌ترند، اما بعنوان یک قانون کلی هرگز نباید درباره‌ی هم‌جنس‌هـای همسرتان طوری صحبت کنید کـه احساس کند مورد توهین و بی‌احترامی قرار گرفته اسـت. در جمع خصوصی دوستان‌تان نیز نباید از این حرف‌ها بزنید، چرا کـه این رفتار چیزی جز بی‌احترامی بـه همسرتان نیست. حتی اگر همسرتان در جمع‌تان حضور نداشته باشد، بازهم اجازه‌ی چنین رفتاری را ندارید.

 

نسبت به محبت‌ های همسرتان بی‌اعتنا نباشید

محبتهای همسرتان را هر چند کوچک فراموش نکنید ونشان دهید کـه بابت محبت‌ هایش سپاسگزارش هستید.با این رفتار بـه همسرتان ثابت می کنید کـه رابطه‌ تان تاثیر مثبتی روی زندگی‌تان داشته اسـت.بنشینید با خودتان فکر کنید آخرین باری کـه عشق تان رابه همسرتان ابراز کردید، کی بود؟

 

اگر یادتان نیامـد میتوانید مطـمئن باشـید کـه یک جاي کار می‌لنگد، چرا کـه حتّمـا مدتهـای خیلی زیادی اسـت محبّتهای همسـرتان دیگر بـه چشم‌ تان نمی آیند. اما حتّی اگـر سرتان خیلی شلوغ بود بازهم سعی کنید هرروز و هر لحظه عشقتان رابه همسـرتان ابراز کنید و نشـان دهید کـه برایش اهمیّت قائل هستید.