پارس ناز پورتال

نظر شاهزاده پهلوی درباره مومیایی رضا شاه +عکس | شایعه یا واقعیت

نظر شاهزاده پهلوی درباره مومیایی رضا شاه +عکس | شایعه یا واقعیت

نظر شاهزاده پهلوی درباره مومیایی رضا شاه +عکس 

مومیایی پیدا شده در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به احتمال بسیار قوی منتسب به رضا شاه پهلوی است که قبلا شایعه شده بود از کشور خارج شده است. شاهزاده رضا پهلوی، در تازه ترین موضع گیری درباره پیدا شدن پيکر مومیایی احتمالی رضا شاه پهلوی بیانیه اي صادر کرد و خواستار رعایت شان سلطان سابق ایران بعنوان «سرباز و خدمتگزار ملت و وطن» شد.

 

ماجرا از این قرار بود که کارگرهای حفاری که مشغول ساخت‌وساز و توسعه حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی «ع» بودند، در جریان کار با بیل مکانیکی با کنده‌ کاری‌ هاي معمول، جسدی مومیایی شده پیدا کرده بودند . تا اینجای ماجرا زیاد عجیب‌وغریب نبود . حرم حضرت عبدالعظبم و شهرری از شهر های بسیار قدیمی است و پیدا شدن یک پيکر مومیایی در آن زیاد دور از ذهن نیست اما انچه این پيکر را در کمتر از یک ساعت به شهرت رساند، انتساب آن به رضاشاه پهلوی بود.

نظر شاهزاده پهلوی درباره مومیایی رضا شاه +عکس | شایعه یا واقعیت

بخش غربی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی «ع» آرام است. آرامشی که البته پشت آن هیاهویی پنهان شده است. چند ساعت پیش، کارگرانی که دراین محوطه مشغول گودبرداری برای ساخت یک سرویس بهداشتی تمام مکانیزه و چند طبقه بوده‌اند، جسدی مومیایی شده را پیدا میکنند.

 

یکی از کارگران که در حیاط باغ توتی مشغول است، میگوید: «این جا خیلی وقت است که کسی را دفن نمیکنند حتی آنهایی که از قبل قبر داشتند هم با مسوولان حرم به توافق رسیده‌اند ودر طرح توسعه به خانواده‌هاي‌شان قبر مابه‌ازا داده‌اند و حریم، آزادسازی شده است. »

نظر شاهزاده پهلوی درباره مومیایی رضا شاه +عکس | شایعه یا واقعیت

نظر شاهزاده پهلوی درباره مومیایی رضا شاه +عکس | شایعه یا واقعیت

کارگر میان سال که جمله جمله و کوتاه حرف میزند می گوید :خودشان «مسوولان حرم » درباره ماجرا حرف زدند. از صدا و سیما هم دیروز آمدند. اما به ما گفته‌اند که حرف نزنیم.»می‌پرسم هم اکنون همان‌ گونه کار انجام می شود؟ با دست به محوطه‌اي که با گونی و فنس و ورقه‌هاي آهنی کادو پیچ شده است اشاره می کند و میگوید: «خودتان که می دانید همه ی فعالیت‌ها متوقف شده است .»

 

داخل حیاط باغ توتی، تک‌وتوک زائران در حال رفت‌وآمد هستند . با چند تایشان که صحبت می کنم، اصلاً از ماجرای کشف پيکر خبر ندارند . خادم مسنی که بالای قبر شیخ محمد خیابانی ایستاده است اما می گوید حرم سایت خبری و روابط عمومی دارد. لطفاً اخبار را از آنجا پییگری کنید و مزاحم کار بچه‌ها نشوید.

 

داحل حرم و از بین خادمان و کارگرهای خدماتی و فراش‌ها کسی جوابم را نمی دهد . اما مغازه‌دارهای بازار جدید درباره چیزهایی که دیده‌اند حرف میزنند . صاحب یکی از مغازه‌ها می گوید : «ما که پيکر را ندیدیم. دو سه روز بود که کار میکردند . از در پایین هم نخاله را بیرون می‌بردند . حرم هرروز گسترده‌تر می شود اما معلوم بود به چیزی رسیده بودند که وقت تخریب، چهار ستون مغازه‌هاي ما که سهل است، حتی داخل حرم هم می‌لرزید .

 

دو سه باری خودمان تذکر دادیم که امیدواری دادند نگران نباشید. هر چیزی هست زیر زمین است و ما هم سر گرم کاروبار خودمان بودیم اما یکشنبه یکهو شلوغ‌وپلوغ شد آن‌قدر که این سمت که از بازار جدید به حرم راه دارد بستند . بعد که خودمان پرس‌وجو کردیم گفتند به پيکر رسیده‌اند و مسوولان را خبردار کرده‌اند . »

نظر شاهزاده پهلوی درباره مومیایی رضا شاه +عکس | شایعه یا واقعیت

«مجید» خودش پيکر را ندیده است. اما میگوید همه ی کارگرها با پيکر مومیایی شده عکس یادگاری گرفته‌اند: «عکس‌هایش آمده توی تلگرام. کارگرهای حفاری بودند.او میگوید از همان روز هم حفاری‌ها متوقف شده است و خبری از ساخت‌وساز نیست و خادم‌ها هم اجازه نمی دهند که کسی به محوطه کنده‌کاری شده نزدیک شود.

 

تکذیب یا تایید

مدعیان انتساب این مومیایی به پيکر مومیایی شده رضاشاه مونتاژ دو تصویر را سند دو اظهارات خود میدانند. آن ها معتقدند شباهت ظاهری آن به رضاشاه و به‌ویژه آخرین تصویری که از پيکر وی پیش از دفن شدن وجوددارد هم، احتمال تعلق آن به او را بالا می برد. یکی بودن مکان دفن رضاشاه با جاییکه پيکر ازآن به دست آمده را هم مزید این اتفاق مطرح می کنند

 

شاهزاده رضا پهلوی در بیانیه خود نوشته است که پس از «بررسی تمام شواهد و جوانب» او و خانواده سلطنتی به این نتیجه رسیده که پیکر پیدا شده، «به احتمال بسیار قوی» به رضا شاه تعلق دارد.در روزهای اخیر کشف یک پيکر مومیایی شده که منتسب به رضا شاه موسس سلسله پهلوی است، در ایران خبر ساز شده و واکنش شاهزاده رضا پهلوی رابه همراه داشته است.

 

رضا شاه پهلوی سال ۱۳۲۴ در تبعید در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی درگذشت، اما بعد از مدتی به تهران منتقل ودر شهر ری دفن شد.رضا شاه پهلوی از ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰ در ایران شاه ایران بود.بعد از انقلاب ۱۳۵۷، صادق خلخالی، یکی از مقامات تندروی رژیم در اوایل انقلاب، سعی در تخریب آرامگاه رضا شاه را داشت، اما تنها توانست روی آرامگاه را تخریب کند. همان زمان شایع شد که خانواده سلطنتی پیکر مومیایی شده رضا شاه را از ایران خارج کرده است.

 

شاهزاده رضا پهلوی در بیانیه روز سه شنبه چهار اردیبهشت اعلام کرد که پیکر رضا شاه هرگز توسط محمدرضا شاه پهلوی به خارج از ایران منتقل نشد و این ادعا را تکذیب کرد.وی در بیانیه خود از حکومت و مقامات جمهوری اسلامی خواست تا برای روشن شدن اذهان عمومی و رفع هر گونه ابهام، امکان دسترسی به پیکر رابه پزشکان و کارشناسان علمی مورد اعتماد و تایید خانواده بدهد.

 

شاهزاده رضا پهلوی درباره انتظارش درباره پيکر کشف شده، نوشت: «پیکر رضا شاه در نهایت باید دوباره در ایران و این گونه که شایسته و سزاوار است، به خاک سپرده شود. آرامگاه رضا شاه – اگر نه بعنوان پدر ایران نوین یا یک سلطان – بلکه تنها بعنوان یک سرباز و خدمتگزار ملت و وطن، باید نشان داشته باشد و برای همگان شناخته شده باشد.

 

در پایان بیانیه وی آمده است: «این موضوع نه فقط یک مسئله شخصی یا خانوادگی بلکه موضوعی با ابعاد ملی و تاریخی است. رضا شاه به همه ی مردم ایران و دوستدارانش تعلق دارد. از این روز، از همه ی مردم ایران بعنوان نگاه بانان حقیقی میراث او تقاضا دارم تا از طریق شبکه هاي اجتماعی و نیز تجمعات مسالمت آمیز سراسری، یاد و نامش را گرامی بدارند.

 

متن کامل بیانیه شاهزاده رضا پهلوی

نظر شاهزاده پهلوی درباره مومیایی رضا شاه +عکس | شایعه یا واقعیت

 

دو روز پیش، در حین حفاری در نزدیکی حرم عبدالعظیم در شهر ری در جنوب تهران، کارگران بعد از شکافتن یک بخش بتنی، به جسدی مومیایی شده رسیدند. خیلی زود این شایعه مطرح شد که این پيکر متعلق به رضا شاه پهلوی است و فورا تعدادی از مقام‌ها بطور ضمنی این موضوع را تایید کردند. از جمله حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته میراث فرهنگی این شورا گفت که احتمال این که این پيکر به رضا شاه تعلق داشته باشد، وجوددارد. او همچنین گفت که جنازه به هرکس متعلق باشد، ارزش میراثی دارد و باید حفظ شود.

 

بعد از این اظهارنظرها، برخی رسانه‌هاي حکومتی سعی در رد موضوع را کردند.پیشتر، شاهزاده رضا پهلوی در توئیتی به خبر کشف یک پيکر مومیایی شده در شهر ری و احتمال تعلق آن به رضاشاه پهلوی واکنش نشان داد ودر توئیتر خود نوشت: «اخبار مربوط به پیدا شدن پیکر مومیایی شده رضاشاه در شاه عبدالعظیم را از نزدیک دنبال میکنم.

 

فعلاً در حال بررسی موضوع هستیم ودر انتظار مشخص شدن واقعیت امر در روزهای آینده می مانیم. در عین حال به مقامات مسئول، نسبت به هر گونه پنهانکاری و عدم شفافیت دراین خصوص هشدار می‌دهم ».منطقه تحت حفاری به آستان حرم عبدالعظیم تعلق دارد که یک نهاد حکومتی و مذهبی است. در مقابل، میراث فرهنگی از نهادهای دولتی محسوب می شود.

 

حکومت جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته سعی در نفی حکومت پهلوی داشت اما در اعتراضات دی ماه، مردم معترض با شعارهایی از رضا شاه پهلوی به نیکی یاد کردند.رضا شاه پهلوی بعد از کنار گذاشتن سلسله قاجار، سلسله پهلوی را در درسال ۱۳۰۴ خورشیدی تاسیس کرد که خود تا سال ۱۳۲۰ و فرزندش محمدرضا شاه پهلوی تا سال ۱۳۵۷ در قدرت بودند.

 

عده اي از کامنت هاي کاربران

نظر شاهزاده پهلوی درباره مومیایی رضا شاه +عکس | شایعه یا واقعیت

نظر شاهزاده پهلوی درباره مومیایی رضا شاه +عکس | شایعه یا واقعیت

سوم اردیبهشت ماه جاری بود که در عملیات طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی «ع» پيکر یک مومیایی کشف شد و اظهارنظرات درباره احتمال تعلق این مومیایی به رضاشاه پهلوی خبرساز شد و جوی از شایعات را درباره این مومیایی منتشر کرد.

 

بهمین مناسبت موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي سیاسی دو سند منتشرنشده درباره مومیایی کردن جنازه رضاشاه منتشر کرده که به شرح زیر است:سند اول تلگرام حسین علاء، وزیر دربار شاهنشاهی خطاب به سفیر ایران در لندن و اعلام مراتب اعتراض و گلایه شاه از بی‌اعتنایی انگلیسی‌ها نسبت به حمل جنازه پدرش با هواپیمای انگلیسی از ژوهانسبورگ است.

نظر شاهزاده پهلوی درباره مومیایی رضا شاه +عکس | شایعه یا واقعیت

متن این سند به شرح زیر است:رمز بجناب آقای تقی‌زاده سفیر کبیر شاهنشاهی در لندنپس از فوت اعلیحضرت فقید قریب بیک ماه است که بر حسب امر مطاع مبارک با سفارت کبرای انگلیس مذاکره در بین است که وسیله حمل جنازه رابا طیاره فراهم آورند. متاسفانه تاکنون نتیجه مثبتی حاصل نشده و حتی امروز کاردار سفارت با بنده مذاکره و اظهار میدارد

 

بواسطه مشکلات فنی و احتیاجات جنگی این عمل انجام‌پذیر نیست. البته جای آن دارد که این عدم توجه مقامات انگلیسی در امری جزئی که برای آن ها وسائل آن از هر حیث فراهم است خاطر مبارک ملوکانه را آزرده نماید.و مخصوصا با علاقه‌اي که بسرعت حمل جنازه و تعیین تکلیف دفن و غیره دارند روش عادی که حضرات

 

در قبال این موضوع اتخاذ کرده‌اند موجب تاسف میباشد. فعلاً تصمیم گرفته شد جنازه رابا کشتی باسکندریه و از آنجا با طیاره‌هاي ایرانی بتهران بیاورند. ولی در عین حال ضرورت دارد بنحوی که مقتضی بدانید گله‌مندی خاطر مبارک را از این عدم توجه بحضرات گوشزد فرمائید. علاء

 

سند دوم نامه محمود جم، سفیر ایران در مصر خطاب به حسین علاء وزیر دربار پهلوی در تاریخ 23 آبان 1323 که گزارشی از مومیایی‌کردن جنازه رضاشاه در مصر ارائه داده است. متن این سند به شرح زیر است:

 

جناب آقای علاء وزیر دربار شاهنشاهی

کار مومیائی کردن پيکر اعلیحضرت فقید طاب‌ثراه توسط متخصص روسی پزشک بولکاکف Dr.Boulgacov انجام پذیرفت. این شخص که بهترین متخصص اینکار در مصر است هفده روز بواسطه فاسد شدن اسافل بدن زحمت کشیده و از خراب شدن بدن پیشگیری و عمل خودرا انجام داد. بطوریکه مقرر فرمودید مراسم شرعی از حیث غسل دادن

 

میت و کفن و نماز مطابق شرع انجام گرفت ودر تاریخ 17 نوامبر «26 آبان ماه 23» با حضور والاحضرت شاهپورها و نماینده دربار و اینجانب با احترامات لازمه در سرداب آرامگاه خاندان سلطنتی در مسجد رفاعی امانت گذارده شد تا دستور حمل جنازه بایران یا عتبات صادر گردد.

 

مبلغ چهارصد لیره مصری از بابت حق‌الزحمه پزشک متخصص و دو نفر کمک مشارالیه و قیمت بعضی دواها پرداخت و قبض رسید گرفته شد. متمنی است مقرر فرمایید فورا اینوجه را برات نمایند که از بانک قرض کرده‌ام. وظیفه اینجانب نسبت به اعلیحضرت پهلوی بخوبی انجام گرفت. زیرا قبل از قبول مقام سلطنت مکرر بمن میفرمودند که شما باید تا من هستم با من باشید. الحمدلله که اینجانب بر طبق میل آنمرحوم وظیفه خودرا انجام دادم. بیش از این زحمت‌افزا نمی شوم.

نظر شاهزاده پهلوی درباره مومیایی رضا شاه +عکس | شایعه یا واقعیت